2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Henning Wold, fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, Torgrim Hogstad Hallem, viser til Prop. 88 S (2023–2024) om utbygging og finansiering av E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 i Akershus, kostnadsramme for rv. 13 Lovraeidet–Rødsliane i Rogaland og forskuttering i vegsaker.

Komiteen konstaterer at det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2) av begge prosjektene omtalt i proposisjonen.

Komiteen merker seg at det for E134 Oslofjordforbindelsen er lagt opp til anleggsstart i 2025 og åpning for trafikk i 2032, og at det for rv. 13 Lovraeidet–Rødsliane prosjekteres med anleggsstart i 2025, med åpning for trafikk i 2028.

Komiteen merker seg også at proposisjonen inneholder en redegjørelse for praksis med forskuddsordninger i vegsaker.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Venstre, viser til at det er helt avgjørende for trafikksikkerheten og en effektiv trafikkavvikling at det bygges et nytt tunnelløp i Oslofjordtunnelen parallelt med det eksisterende. Dette tiltaket vil gi en markant bedre trafikksikkerhet og fjerne muligheten for møteulykker. Tiltaket vil også øke fremkommeligheten betraktelig, og tunnelens oppetid vil øke merkbart.

Flertallet viser til at prosjektet også omfatter et nytt løp i Frogntunnelen og utvidelse av Vassumtunnelen, som også i vesentlig grad vil forbedre trafikksikkerheten på strekningen og sikrer, en bedre fremkommelighet.

Flertallet er opptatt av trygge veier og at tiltak som sikrer trafikksikkerheten, skal prioriteres. Strekningen fra Lovraeid til Rødsliane i Suldal kommune er en svært rasutsatt strekning. Bygging av tunnel og andre sikringstiltak vil gi trafikantene og innbyggerne en vesentlig forbedret sikkerhet på en viktig og trafikkert strekning.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at de forslåtte prosjektene på både E134 og rv.13 vil gi økt kapasitet samt bedre veisikkerhet. Disse medlemmer mener det er uholdbart at regjeringen har utsatt igangsettelsen av prosjektet på E134 Oslofjordforbindelsen, en strekning som over tid har hatt mange ulykker og driftsavbrudd. Disse medlemmer vil bemerke at å utsette utbygging av hovedveistrekninger med full kapasitet er uheldig av trafikksikkerhetsgrunner, men også finansielt. Ifølge proposisjonen har utbyggingskostnaden for E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 økt betydelig fra ekstern kvalitetssikring ble gjennomført i 2020, frem til endelig beslutning om utbygging.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre merker seg at E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 omfatter bygging av nytt tunnelløp parallelt med eksisterende tunnelløp. Prosjektet omfatter videre utvidelse av eksisterende vei mellom Måna og Vassum fra to- til firefelts veg, med nye løp i Frogntunnelen og Vassumtunnelen. Disse medlemmer merker seg at det legges opp til en svært lang byggetid for E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2, sammenlignet med da dagens tunnel ble bygget, og at dette vil kreve at en større andel av prosjektets midler går til administrasjon og rigg enn ved en kortere gjennomføringstid. Disse medlemmer ønsker at slike prosjekter får så rasjonell byggetid som mulig for å sikre at trafikantene kan ta forbindelsen i bruk, og at investerte midler så snart som mulig kommer samfunnet til gode. Kort gjennomføringstid vil redusere slitasje på trafikanter og anleggsarbeidere samt pågående anleggstrafikk i nærområdene.

Videre ønsker disse medlemmer å bemerke at det vil være fornuftig å se prosjektet E134 Dagslett–E18 i sammenheng med E134 Oslofjordtunnelen byggetrinn 2. Når Oslofjordforbindelsen står ferdig, vil denne strekningen få ytterligere trafikkbelastning.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at veiutbygging og vedlikehold er et offentlig ansvar også finansielt. Disse medlemmer mener derfor det skal være statlig fullfinansiering av utbyggingsprosjekter på vei og vil avvise Arbeiderparti–Senterparti-regjeringens forslag om bruk av bompengefinansiering i proposisjonen.

Disse medlemmer viser til at store deler av ekstrakostnaden for E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 fra ekstern kvalitetssikring ble gjennomført i 2020 frem til endelig beslutning om utbygging, skyves over på bilistene gjennom bompengeordningen.

Disse medlemmer finner ingen god begrunnelse for at prosjekter som er utbyggingsklare, ikke skal igangsettes før i 2025. Disse medlemmer mener det skal være byggestart for begge prosjekter i 2024 og forutsetter at regjeringen kommer tilbake til Stortinget dersom dette innebærer behov for tilleggsbevilgninger.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget forutsetter statlig fullfinansiering av prosjektene E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 og rv.13 Lovraeidet–Rødsliane.»

«Stortinget forutsetter byggestart i 2024 for prosjektene E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 og rv.13 Lovraeidet–Rødsliane.»

«Stortinget forutsetter at regjeringen kommer tilbake til Stortinget dersom byggestart i 2024 innebærer behov for tilleggsbevilgninger.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti støtter utbedringen av ulykkesutsatte veistrekninger og mener arbeidet med slike strekninger må prioriteres over dyre motorveiutbygginger. Slike prioriteringer vil kunne sikre flere veier og trygge reiseveier for flere trafikanter. Dette medlem legger likevel merke til at det i Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 er planlagt en firefeltsvei mellom Måna og Vassum, mens årsdøgnstrafikken i referanseåret 2018 kun var på 12800 ÅDT. Dette medlem mener dette spesielt virker som en overdimensjonering ettersom det foreslåtte bompengeopplegget vil redusere trafikken til 7700 ÅDT i 2032. Normale firefeltsveier kan i dag bygges ved ÅDT fra 1200, og smale firefeltsveier kan bygges fra 8000 ÅDT. Dette medlem legger merke til at det skal bygges firefeltsvei der ÅDT vil være mindre enn innslagspunktet til smal firefeltsvei i 2032, etter innføring av bompenger. Dette medlem mener slike overdimensjoneringer bør unngås i fremtidige utbedringsprosjekter.