1. Samandrag

Regjeringa legg fram ei stortingsmelding om profesjonsutdanningane, det vil seie lærar-, ingeniør- og helse- og sosialfagutdanningane. Regjeringa vil med meldinga forsterke og spele på eigenarten til profesjonsutdanningane. Dette er utdanningar som med ein desentralisert struktur og kunnskapsbase, bygd på praksisnær erfaring og kunnskap, har bidratt til å demokratisere utdanningssystemet og bygge og trygge velferdsstaten.

Regjeringa skriv at profesjonsutdanningane må vere godt nok innretta for å svare på samfunnsutfordringane som kjem. Regjeringa meiner at på vegen mot eit samla system for norsk høgare utdanning, har det i for stor grad vore krava til dei etablerte universiteta som har vist veg. Dei siste tiåra har utviklinga i profesjonsutdanningane i for stor grad følgt det same mønsteret og dei same krava som disiplinutdanningane. I prosessen har noko av eigenarten til utdanningane gått tapt, og det er derfor naudsynt å ta grep for at utdanningane skal bli profesjonsnære og relevante for yrka studentane skal gå ut i. Profesjonsutdanningane må vere både forskingsbaserte og baserte på erfaringskunnskap. No er det mykje som tyder på at erfaringskunnskapen er for svakt til stades i utdanningane. Derfor må det sikrast at utdanningane er meir profesjonsnære.

Profesjonsutdanningane har nokre felles utfordringar, mellom anna rekruttering, kjønnsbalanse og mangfald. Mange av fagmiljøa har dessutan korte tradisjonar for forsking, og dei har utfordringar med å få tak i tilsette som både har erfaring frå praksisfeltet og relevant forskingskompetanse.

Videre er dette utdanningar som er strengare regulerte av staten enn andre utdanningar. Dette skjer gjennom rammeplanar og retningslinjer som set rammer for utdanningane og innhaldet i dei. No ønsker regjeringa at målet om å «styre meir i det store og mindre i det små» også skal gjelde for desse utdanningane. Fagmiljø får meir handlingsrom til å legge opp utdanningane på ein måte som er tilpassa studentane og lokale behov, samtidig som krava til kvalitet er dei same.