Representantforslag 120 (2023–2024)
Komiteen viser til
at forslagsstillerne i representantforslaget fremmer forslag om
at Stortinget skal be regjeringen innføre midlertidige ordninger
for at palestinere med tilknytning til Norge raskt skal få innvilget innreisetillatelse
til Norge, og at disse skal få assistanse fra norske myndigheter
til å komme til Norge.
Komiteenviser til
statsråd Emilie Mehls svarbrev til komiteen datert 19. april 2024.
Komiteen har mottatt
fem skriftlige innspill til behandlingen av saken.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er bekymret for den ekstreme
situasjonen som sivilbefolkningen på Gaza befinner seg i.
Disse medlemmer viser
til statsråd Emilie Mehls uttalelse om Representantforslag 120 S
(2023–2024) og slutter seg til statsrådens vurderinger. Disse medlemmer vil særlig trekke frem
gjeldende regelverk omtalt i statsrådens svarbrev:
«[F]or å legge til rette for en tryggere
reise fra Gaza til Norge for norske barn, har Justis- og beredskapsdepartementet
gitt en egen instruks til Utlendingsdirektoratet (UDI) om innreisetillatelse
til familiemedlemmer i forbindelse med assistert utreise fra Gaza,
jf. GI-22/2023. Instruksen innebærer at foreldre og mindreårige søsken
til norske barn som befinner seg i Gaza kan gis innreise til Norge,
selv om de ikke selv er norske borgere eller har oppholdstillatelse
i Norge. Denne gruppen tas på kvoten for overføringsflyktninger.
Videre har Justis- og beredskapsdepartementet instruert
UDI om at de skal prioritere allerede fremsatte søknader om oppholdstillatelse
fra personer som befinner seg i Israel eller Palestina, jf. GI-19/2023
av 14. november 2023.
Det er også midlertidig åpnet for at referansepersoner
i Norge kan levere inn søknad om familieinnvandring på vegne av
søkere som befinner seg i Gaza, da det for tiden ikke er mulig å
levere inn slike søknader i Gaza. Det er imidlertid slik at utlendingslovens
alminnelige regler for å få en slik tillatelse gjelder uendret.
Personer som får innvilget en søknad om familieinnvandring etter
denne midlertidige ordningen informeres om at de ikke kan forvente
å få bistand fra norske myndigheter til assistert utreise fra Gaza.
Hvem som kan få oppholdstillatelse i Norge reguleres
i utlendingsloven, og loven inneholder både bestemmelser som gir
rett til oppholdstillatelse dersom vilkårene er oppfylt, og skjønnsmessige
bestemmelser om at tillatelse kan gis. Når det gjelder familie,
vil nære familiemedlemmer som ektefeller, samboere og barn på nærmere
bestemte vilkår ha rett til familieinnvandring.
Dersom sterke menneskelige hensyn tilsier det,
kan oppholdstillatelse også gis til andre familiemedlemmer enn de
som er nevnt i loven og det kan gjøres unntak fra vilkår knyttet
til referansepersonens status, jf. utlendingsloven § 49. I forarbeidene
er bestemmelsen omtalt som en sikkerhetsventil for å unngå at regelverket
i spesielle tilfeller fører til urimelige avgjørelser, jf. Ot.prp.
nr. 75 (2006–2007). Det følger av bestemmelsen at ved vurderingen
av om oppholdstillatelse bør innvilges, kan det legges vekt på innvandringsregulerende
hensyn. I saker som berører barn, skal barnets beste være et grunnleggende
hensyn.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser til
høyringsinnspelet frå NOAS og eksempelet med ei gravid kvinne som
ventar barn med ein norsk statsborgar og som etter reglane ikkje
kan kome til Noreg før barnet er født, fordi ho ikkje har fylt 24
år. Desse medlemene meiner at i ein
situasjon der helsetenestene har brote saman og det er lite tilgang
til mat og medisinar, er det urimeleg at ein regel med ei aldersgrense
seks år over myndigheitsalder i Noreg skal hindre denne kvinna i
å kome til Noreg til barnefaren.
Desse medlemene fremjar
difor fylgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa gjere
unntak i krava om underhald for familiar som vart etablerte før
krigen i Gaza braut ut, og at det vert gjort unntak for 24-årskravet
og kravet om fire års arbeid eller utdanning i Noreg.»
Desse medlemene viser
til at Noreg har tradisjon for å gjere unntak frå dei generelle
reglane for asyl, familiegjenforeining og innreise i ekstreme krigs-
og krisetilstandar. Både i samband med krigen i det tidlegare Jugoslavia
og for personar frå Ukraina vart det innført særreglar for midlertidig
vern. Situasjonen på Gaza er ekstremt farleg, utan høve til intern
flukt. Desse medlemene meiner difor
at regjeringa bør handle raskt og innvilge innreiseløyve til alle
på Gaza som har tilknyting til Noreg gjennom familie, eller som
til dømes er med i pågåande prosjekt og har avtaler om samarbeid
med utdanningsinstitusjonar og universitet, og bistå desse med å
kome til Noreg. På dette grunnlaget fremjar desse
medlemene fylgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa innføre
midlertidige ordningar slik at palestinarar frå Gaza med tilknyting
til Noreg raskt får innvilga innreiseløyve og får assistanse frå
norske styresmakter til å kome til Noreg.»
Desse medlemene er
kjende med at norsk-palestinarar i Noreg ikkje får innvilga familiegjenforeining med
ektefellar som oppheld seg i Gaza, fordi vedkomande ikkje oppfyller
inntektskravet. Desse medlemene reagerer
på at krav til inntekt skal hindre ein barnefamilie i Noreg i å
bli gjenforeint med ein far frå Gaza.
På dette grunnlaget fremjar desse
medlemene fylgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa innføre
eit midlertidig unntak frå inntektskrav i alle familiegjenforeiningssaker
som omfattar palestinarar frå Gaza.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at regjeringen allerede har
gitt en egen instruks til Utlendingsdirektoratet (UDI) om innreisetillatelse
til familiemedlemmer i forbindelse med assistert utreise fra Gaza,
jf. GI-22/2023. Instruksen innebærer at foreldre og mindreårige
søsken til norske barn som befinner seg i Gaza, kan gis innreise
til Norge, selv om de ikke selv er norske borgere eller har oppholdstillatelse
i Norge. Disse medlemmer mener denne
instruksen bidrar til å undergrave asylinstituttet. Disse medlemmer viser til at det finnes
mange andre mennesker i ulike land som lever i krig og konflikt. Disse medlemmer er bekymret for at flere
grupper som lever i krig og konflikt, vil kreve de samme rettighetene
dersom man innfører midlertidige ordninger slik at palestinere med
tilknytning til Norge raskt får innvilget innreisetillatelse og
får assistanse fra norske myndigheter til å komme til Norge.