3.1 Unntak fra kravet om å være et selvstendig rettssubjekt
Komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen legger
frem en proposisjon med endringer i barnehageloven. Disse medlemmer mener det er viktig å
arbeide for at offentlige tilskudd og foreldrebetaling til barnehagen
kommer barna til gode.
Disse medlemmer mener
at forslaget om at kravet om selvstendig rettssubjekt ikke skal
gjelde for åpne barnehager, er av stor betydning.
Disse medlemmer mener
det er viktig å sikre at den nye barnehageloven bidrar til mer åpenhet
og kontroll i sektoren.
Disse medlemmer viser
også til regjeringens forslag om å lovfeste en hjemmel for at departementet kan
gi forskrift om unntak i særlige tilfeller fra kravet om selvstendig
rettssubjekt. Dette forslaget mener disse medlemmer at
må ivareta de særskilte tilfellene hvor kravet om selvstendig rettssubjekt
kan bidra til å svekke et barnehagetilbud.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener at det viktigste
er et mangfold av gode barnehager. Det inkluderer ideelle, kommunale
og private barnehager. Det må stilles strenge kvalitetskrav, føres
økonomisk tilsyn og sikres at det blir lettere å drive mindre, enkeltstående barnehager. Disse medlemmer mener det viktigste ikke
er hvem som leverer tjenestene, men at kvaliteten er god, at foreldrenes
valgfrihet sikres og at barnehagene likebehandles. Samtidig mener disse medlemmer at det er viktig med
åpenhet om økonomi og eierskap, samt god kvalitet og gode arbeids-
og lønnsvilkår for ansatte. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg godtgjorde at organisering gjennom regnskapsmessig
skille kunne sikret nødvendig åpenhet i sektoren, uten at det ville
pålegge barnehagene de samme kostnadene som selvstendig rettssubjekt.
Disse medlemmer mener
forskriften bør åpne for en større fleksibilitet for hvem som kan
omfattes av unntaket, og at store økonomiske konsekvenser som går
ut over barnehagetilbudet, bør gi mulighet for unntak. Den foreslåtte
unntaksbestemmelsen er for snever, og er egnet til å skape mer forvirring
enn oppklaring. Det er vanskelig å finne tilfeller der organisering
som selvstendig rettssubjekt gir et dårligere barnehagetilbud uten
at det skyldes økonomiske forhold.
Disse medlemmer vil
påpeke at Studentsamskipnadsbarnehagene er et utdanningspolitisk
virkemiddel som spiller en helt sentral rolle i å sikre studenter
med barn muligheten til å studere på heltid. Studentsamskipnadene
har et særlig formål, og barnehagene er en viktig del av deres tilbud
til studentene. Mulige konsekvenser av organisering som selvstendig
rettssubjekt er bortfall av barnehagedrift og færre barnehageplasser.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
Ǥ 7 a nytt fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om unntak fra
kravet i første ledd.»
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet mener regelen om at hver private barnehage
skal være et selvstendig rettssubjekt, bør fjernes i sin helhet. Dette medlem er positiv til at regjeringen
vil myke opp lovgivningen på området, men vil påpeke at den foreslåtte
unntaksbestemmelsen er for snever.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å fjerne regelen om at private barnehager skal være et selvstendig
rettssubjekt.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt ønsker å anerkjenne
at det er behov for åpenhet og kontroll i den private barnehagesektoren,
men også at innføringen av selvstendig rettssubjekt er en stor økonomisk
belastning, særlig for enkeltstående og ideelle barnehager uten
store konsernressurser i ryggen.
Disse medlemmer merker
seg både høringsinstansene som ber om at det gjøres et unntak fra
selvstendig rettssubjekt for ideelle barnehager, og innspillene som
påpeker at det å gi unntak for enkelte organisasjonsformer er både
problematisk og uhensiktsmessig. For disse
medlemmer framstår det åpenbart at det mest hensiktsmessige
er å legge til grunn en juridisk definisjon av hva en ideell barnehage
er, og regulere rammevilkårene rundt ideelle barnehager, slik at
kommunene har insentiver til å satse på gode, langsiktige samarbeid
med disse, til det beste for alle parter.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem forslag til en lovfestet definisjon av begrepet ideelle barnehager
i den varslede lovproposisjonen om barnehageloven, samt plikter
og rettigheter knyttet til håndhevingen av definisjonen, samt forslag
til hvordan ideelle barnehager skal skjermes for de uheldige økonomiske
konsekvensene av innføringen av selvstendig rettssubjekt.»