Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti Leirtrø,
fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet,
Nils T. Bjørke, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, fra Venstre,
Grunde Almeland, og fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg,
viser til Dokument 3:10 (2023–2024) om Riksrevisjonens undersøkelse
av sømløse kollektivreiser. Komiteen viser
til at målet med undersøkelsen har vært å vurdere Enturs posisjon
i Kollektiv-Norge som en konkurransenøytral reiseplanlegger og billettformidler for
sømløse kollektivreiser over hele landet. Videre har det vært et
mål å vurdere om Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet
gjennom sin styring av sektoren har lagt til rette for at Entur
lykkes med sitt oppdrag. Undersøkelsen omfatter perioden 2016–2023.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen i sin rapport har tatt utgangspunkt i en rekke
vedtak og forutsetninger fra Stortinget knyttet opp mot Stortingets
uttalte ønske om «en nasjonal ordning med tilbud om elektronisk billett
for sømløse kollektivreiser over hele landet, i samarbeid med de
ulike aktørene». Riksrevisjonen slår fast at samtidig som Stortinget
har bedt om en nasjonal ordning for sømløse kollektivreiser med
elektronisk billettering, har kollektivaktørene sine egne apper
som de ønsker at kundene skal bruke. Entur, med sin salgskanal rettet
mot de reisende, konkurrerer dermed til en viss grad med sine kunder
(kollektivaktørene), som ønsker å bevare kontaktflaten mot de reisende.
Det er en risiko for at dette skaper spenninger som svekker Enturs
muligheter for å lykkes med å nå Stortingets ambisjon om at den
reisende skal kunne kjøpe og søke opp kollektivbilletter på ett
sted.
Komiteen merker
seg at rapporten viser at Entur i stor grad har etablert et oppgradert
og godt system for å samle inn og sette i system de alternative
transporttilbudene som publikum kan benytte seg av. Det er likevel få
som kjenner til tilbudet og benytter seg av det. Dette har ført
til at Riksrevisjonen har oppsummert undersøkelsen i følgende konklusjoner:
-
Gjennom
å samle inn og gjøre tilgjengelig reisedata for kollektivaktørene
er Entur et viktig bidrag mot målet om sømløse kollektivreiser.
-
Enturs reiseapp blir i liten grad brukt.
Den er i liten grad kjent og mangler billetter og prisinformasjon.
-
Den nasjonale reiseplanleggeren er ikke
helt nøytral, men har elementer som favoriserer tog framfor buss.
-
Togoperatørene finansierer store deler
av Entur, men har savnet informasjon om hvordan pengene brukes.
-
Samferdselsmyndighetene har ikke fullt
ut klart å gi Entur de rammebetingelsene de trenger for å lykkes med
appen sin.»
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens konklusjoner, og mener arbeidet så langt
gir et godt grunnlag for videre utvikling og forbedring. Rapporten
avslører imidlertid også noen punkter som Riksrevisjonen mener kunne
vært håndtert bedre. Riksrevisjonen fremmer derfor noen punkter
som er «ikke tilfredsstillende», som er Riksrevisjonens mildeste
kritikkform:
-
Det er
ikke tilfredsstillende at samferdselsmyndighetene ikke har lykkes
med å samle alle kollektivreiser i en reiseapp som blir brukt, 10
år etter at Stortinget ba om å få det.
-
Det er ikke tilfredsstillende at Enturs
reiseplanlegger fordelsvekter reiser med tog.
-
Det er ikke tilfredsstillende at togoperatørene
har opplevd å ikke få innsyn i hvordan Entur bruker midlene de får
fra dem.»
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens kritikk, og vil spesielt peke på at det
er problematisk at samferdselsmyndighetene på tross av et omfattende
og innholdsrikt system selv etter så lang tid ikke har greid å få publikum
til å bruke det.
Komiteen viser til
at statsråden i sitt svarbrev peker på at Entur har måttet bruke
mye tid på å gjennomføre en modernisering av den digitale infrastrukturen, og
nå er i posisjon til å arbeide målrettet med å få flere kollektivaktører
til å bruke selskapets tjenester. Dette vil også gi et godt utgangspunkt
for å få flere til å benytte tilbudet.
Komiteen merker
seg videre at statsråden peker på at det er begrensninger i den
tilgjengelige søkemotoren som har gitt grunnlaget for vektingen
av togreiser, slik at disse kommer frem i søkeresultatet der det
er relevant.
Komiteen vil påpeke
at det i videre utvikling av tilbudet må tilstrebes en større likebehandling,
og ikke minst åpen informasjon om vekting. Komiteen setter pris
på at statsråden bekrefter oppfølging av kritikkpunktet om bedre
innsyn for aktørene knyttet til Enturs bruk av midlene de får fra
dem.
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens anbefaling til Samferdselsdepartementet:
«Riksrevisjonen anbefaler at Samferdselsdepartementet
-
har dialog med Entur
om praksisen med å favorisere togreiser i den nasjonale reiseplanleggeren
og utforsker alternativer som vil gjøre den mer nøytral og vise
større åpenhet om søkekriteriene.
-
utforsker muligheten for å gi Entur egnete
sanksjonsmuligheter eller insentivordninger overfor kollektivaktørene
for å sikre at data som rapporteres inn, har god nok kvalitet.
-
gjør en vurdering av om departementet som
sektormyndighet og eierskapsforvalter bedre kan legge til rette
for at Entur, i samarbeid med aktørene, skal klare å innfri Stortingets
ambisjon om at de reisende skal kunne planlegge og kjøpe sine kollektivreiser
på ett sted.»
Komiteen merker
seg at statsråden bekrefter oppfølging av anbefalingene, og at noe
av dette allerede er igangsatt både av Entur og i departementets
dialog med selskapet.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til at Entur er gitt i oppdrag
å levere grunnleggende tjenester når det gjelder reiseplanlegging
og billettering. Utvikling av en slik løsning gav god mening på
tidspunktet for etablering. Dette medlem mener imidlertid
at dette ikke lenger er en tidsmessig løsning, noe også den beskjedne
bruken blant de kollektivreisende viser. Komplekse systemer har
også bidratt til betydelig høyere driftsutgifter som på ingen måte
samsvarer med behovet for tjenesten hos både kollektivselskapene og
de reisende. Når private aktører leverer et tilbud som i stor grad
dekker informasjonsbehovene hos de reisende, mener dette
medlem at det ikke lenger er grunn til at det skal brukes
statlige samferdselsmidler på dette. Et stort vedlikeholdsetterslep
på jernbane og betydelig investeringsbehov i ny infrastruktur gjør
at dette medlem mener at midlene som
i dag brukes på Entur, kan brukes på en bedre måte for de kollektivreisende. Dette medlem vil videre vise til Dokument
8:79 S (2023–2024) om endringer i jernbanereformen, jf. Innst. 240
S (2023–2024).
Komiteens medlemmer
Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til spenningen som
kan oppstå mellom Entur og jernbaneselskapene fordi de tilbyr konkurrerende
salgsplattformer for de reisende, slik Riksrevisjonen har påpekt. Disse medlemmer viser til at denne interessemotsetningen
forsterkes av at persontogdriften stadig kjøres på anbud i flere
deler av landet, og at aktørene dermed kan ha kommersielle interesser
knyttet til å informere og å selge mest mulig av billettene gjennom
egne plattformer fremfor Enturs. Dette fordi egne nettsider og app-løsninger
også fungerer som markedsføringskanaler overfor de reisende. Disse medlemmer påpeker at det som er
i det enkelte selskaps interesse, ikke automatisk er i samfunnets
interesse, og mener at anbudsdriften og oppsplittingen innen jernbanen
er til hinder for å utvikle Entur AS, i tråd med Stortingets ønsker. Disse medlemmer viser til at Entur ifølge
regnskapene har brukt nesten 4 mrd. kroner siden oppstarten i 2016,
men uten at vesentlige målsettinger er nådd. Disse
medlemmer mener på bakgrunn av ovennevnte at det trengs større
og mer overordnede grep enn hva Samferdselsdepartementet og regjeringen
legger opp til, hvis Entur på en god måte skal bli i stand til å
fylle den funksjonen Stortinget for ti år siden ba om.