Grunnlovsforslag 25 (2019–2020) er fremsatt
av Christian Tybring-Gjedde og Per-Willy Amundsen på vegne av Carl
I. Hagen. Forslagsstillerne fremmer forslag om at Høyesterett skal
gis initiativrett til å prøve om en ny lov strider mot Grunnloven.
Forslagsstillerne viser til at Grunnloven § 83
sier at Stortinget kan be om Høyesteretts uttalelse om hvorvidt et
lovforslag er i overensstemmelse med Grunnloven. Dersom en part
anker en dom fra lagmannsretten og påberoper seg at lovgrunnlaget
for dommen er i strid med en bestemmelse i Grunnloven, avgjør Høyesterett
dette spørsmålet. Høyesterett kan altså sette til side en dom fordi
lovgrunnlaget for dommen strider mot en grunnlovsbestemmelse. Grunnloven
§ 97 om at ingen lov kan gis tilbakevirkende kraft, er en slik bestemmelse
som Høyesterett kan anvende for å oppheve et lovvedtak i Stortinget.
Høyesterett kan imidlertid ikke på selvstendig grunnlag
vurdere eller behandle spørsmål om hvorvidt et lovvedtak i Stortinget
er i strid med Grunnloven, dersom ingen anlegger en sak for retten
med en slik påstand og også anker et mulig tap i tingretten og lagmannsretten
til Høyesterett.
Dette vil forslagsstillerne endre gjennom å
gi et nytt ledd i § 89 i Grunnloven. Forslaget innebærer at Høyesterett
på eget initiativ eller basert på henvendelser fra en statsborger
behandler og tar stilling til om et lovvedtak er i strid med en
grunnlovsbestemmelse.
Et eksempel hvor lovforslaget kunne ha kommet
til anvendelse, var bankkrisen på begynnelsen av 1990-tallet. En
rekke banker hadde da ikke lenger de nødvendige reserver etter en
rekke misligholdte lån der renter og avdrag ikke ble betalt. Hele
lånet ble da ansett som tapt, og bankenes soliditet tilfredsstilte
ikke lenger banklovgivningens reservekrav. Daværende banklovgivning hadde
klare bestemmelser om hva som skulle skje i en slik situasjon, ved
at banken ble satt under offentlig administrasjon med et eget styre
som skulle arbeide for å få banken i en bedre situasjon uten å måtte
avskrive hele lånet som tapt. Hvis det så ble bedre tider og låntageren igjen
kunne betale renter og avdrag, ville lånet igjen komme inn i bankens
balanse. Når banken igjen tilfredsstilte kravene til reserver, ville
banken bli tilbakelevert til bankens aksjonærer.
Daværende banklovgivning ble ikke fulgt av regjering
og storting, som i stedet laget en lov som gjorde det mulig for
staten å nulle ut aksjene i banken og overta banken. Dette skjedde
med Kreditkassen, som hadde tusenvis av småaksjonærer. Sluttresultatet
av statens overtagelse av Kreditkassen var at staten tjente grovt
på sin såkalte redningsoperasjon, mens de tidligere eierne tapte
alle pengene de hadde i aksjer. Hadde den daværende lovgivning vært
fulgt, ville banken blitt satt under offentlig administrasjon for
deretter å bli tilbakelevert til aksjonærene. Den nye loven ble
altså gitt tilbakevirkende kraft i strid med Grunnloven § 97.
Carl I. Hagen omtalte dette i sin selvbiografiske
bok «Ærlig talt» som århundrets største bankran fra statens side
og mente at loven som ga adgang til nulling av aksjene, var i strid
med Grunnloven § 97 om at en lov ikke kan gis tilbakevirkende kraft.
I tillegg rettet Carl I. Hagen i boken sterk kritikk mot at Høyesterett
ikke hadde erklært dette lovvedtaket for grunnlovsstridig. Forslagsstillerne
mener, i likhet med Carl I. Hagen, at Kreditkassen ble fraranet
de daværende aksjonærer i strid med § 97 i Grunnloven.
Carl I. Hagen ble imidlertid senere gjort oppmerksom
på at Høyesterett ikke hadde behandlet saken fordi ingen hadde anlagt
sak, og da kunne ikke domstolen behandle spørsmålet.
Forslagsstillerne foreslår at Høyesterett skal
kunne behandle spørsmålet om hvorvidt en lov er i tråd med Grunnloven,
basert på en henvendelse fra en norsk statsborger eller på eget
initiativ. I saken som her er beskrevet, var det mange som i den
offentlige debatt påpekte at regjering og storting brøt Grunnloven,
men Høyesterett hadde ingen mulighet for å behandle spørsmålet.
Forslagsstillerne vil la det være opp til Høyesterett selv
å vurdere på fritt grunnlag om det er grunnlag for å ta opp en slik
sak, og hvordan den i så fall skal behandles. Høyesterett er selv
best egnet til å vurdere om det er grunn til å gå videre, og hvordan
dette eventuelt bør avgjøres.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
Ǥ 89 nytt annet ledd skal lyde:
Høyesterett kan på eget initiativ eller basert
på en henvendelse fra en norsk borger prøve om en lov strider mot
denne grunnlov.
–
Høgsterett kan på eige initiativ eller basert
på ein førespurnad frå ein norsk borgar prøve om ei lov strir imot denne
grunnlova.»