Dokument 12:8 (2019–2020) – grunnlovsforslag
om ny § 111 om grunnlovfesting av allemannsretten – er fremsatt
av Dag Terje Andersen, Svein Harberg, Magne Rommetveit, Eva Kristin
Hansen, Bente Stein Mathisen, Freddy André Øvstegård, Karin Andersen,
Terje Breivik, Une Bastholm og Bjørnar Moxnes.
Forslagsstillerne viser til at Grunnloven gir
grunnleggende regler om vårt statsstyre og om grenser for myndighetenes
handlefrihet. I tillegg til de menneskerettighetene som opprinnelig
fremgikk av Grunnloven, har Stortinget etter hvert innarbeidet bestemmelser
om en rekke andre rettigheter samt bestemmelser om plikt for staten
til å sikre at vi kan livnære oss av vårt arbeid, vern av miljøet
mv. I dag uttrykker Grunnloven viktige verdier som samfunnet bygger
på.
Forslagsstillerne viser videre til at allemannsretten
ivaretar både retten til å drive friluftsliv og andre formål. I
eldre tid var nytteformålet viktigst, og fortsatt benyttes allemannsretten
som grunnlag for å sanke sopp og bær, å drive undervisning og visse
typer av næringsvirksomhet mv.
Allemannsretten springer ut av århundregammel sedvane
i Norge. Ordet betegner retten for enhver til å oppholde seg i naturen
uavhengig av hvem som eier grunnen. Allemannsrettens tre hovedelementer
er ferdsels-, oppholds- og høstingsrett. Turer til fots og på ski, ridning,
sykling, telting, bading, båtliv og plukking av bær og sopp er viktige
eksempler. Retten gjelder primært i utmark, men vinterstid også
på dyrket mark, inkludert regulerte områder.
Slik den nå er regulert i blant annet friluftsloven,
har allemannsretten ifølge forslagsstillerne bidratt til å forme
oss som samfunn og som enkeltmennesker og til å konstituere vår
kultur og vårt hverdagsliv. Forslagsstillerne viser til at bevisstheten
om at retten til å bruke naturen gjelder uavhengig av eiendomsrett,
også forsterker folks oppfatning av at landet er for alle. De muligheter
til ferdsel, opplevelse og høsting som allemannsretten legger til
rette for, er svært viktige for mange av oss. Alles rett til å bruke
naturen uavhengig av eiendomsrett fremstår som umistelig.
Allemannsretten har etter forslagsstillernes
syn bidratt til å utjamne økonomiske forskjeller. For fattigfolk kunne
den såkalte uskyldige nyttesretten bety forskjellen mellom liv og
død. I vår tid er den ifølge forslagsstillerne et viktig symbol
for landets innbyggere som likeverdige. Den bygger på fellesskapet
og gir mulighet til å binde folk sammen i gode opplevelser.
Erfaringen viser at allemannsretten godt kan
eksistere side om side med eiendomsretten. Mange brukere av allemannsretten
er også selv grunneiere og vil derfor ha både forståelse for og
stor nytte av den. Men når eiendomsretten har hatt Grunnlovens beskyttelse
helt siden 1814 (senere også supplert av internasjonale regler),
bør også allemannsretten komme til uttrykk i Grunnloven. I Sverige
har kap. 2 § 15 tredje ledd i Regeringsformen (den sentrale grunnloven)
siden 2010 slått fast at «[a]lla ska ha tillgång till naturen enligt
allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits» i samme paragraf
om eiendomsretten.
Naturgrunnlaget må forvaltes på sine egne premisser
og med sikte på bevaring for etterslekten. Plikten til å sørge for
et slikt vern følger av Grunnloven § 112, og allemannsretten må
reguleres og utøves i lys av disse verdiene. Plassering av den foreslåtte
bestemmelsen ved siden av § 112 vil bidra til å understreke at allemannsretten
fortsatt må utøves hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet. Allemannsretten
vil fortsatt være begrenset av lovgivning og forskrifter om naturmangfold,
vannressurser, motorferdsel og annet. Særregler om båndtvang, bålforbud
og restriksjoner ved drikkevann er eksempler på begrensninger av
mer lokal karakter.
Som verdi står allemannsretten fjellstøtt i
Norge. Men de arealene som står til rådighet for å utøve den, er under
press ikke bare i strandsonen og på fjellet, men også ved utviklingen
av byer og tettsteder, vei- og jernbanebygging osv. til fellesskapets
beste. Allemannsretten er heller ikke i seg selv til hinder for
kommersiell bruk av utmark (f.eks. jakt og skogsdrift), og nye bruksmåter
presser på.
Sett under ett er både det naturgrunnlaget som
allemannsretten forutsetter, og muligheten til å utnytte den, under
press. Tiden er etter forslagsstillernes syn derfor inne for å grunnlovfeste
allemannsretten. Grunnlovfesting vil verne mot raske og tilfeldige
endringer av hovedreglene om allmennhetens ferdsels-, oppholds-
og høstingsrett.
Forslaget vil først og fremst innebære en plikt
for stat og kommuner til å sørge for at alle lov- og forvaltningsvedtak
tar hensyn til allemannsretten og ligger innenfor de grenser som
bestemmelsen etablerer. Bestemmelsen må tolkes med utgangspunkt
i allemannsrettens sentrale innhold slik det følger av hovedreglene
i friluftsloven og annen aktuell lovgivning på vedtakstidspunktet.
Nye bestemmelser som vesentlig svekker allemannsrettens innhold
i forhold til dette, kan ikke vedtas.
Allemannsrettens detaljerte innhold og betydning har
imidlertid variert over tid og som følge av skiftende samfunnsforhold.
I Rt. 2005 s. 1985 godtok Høyesterett for eksempel nye bestemmelser
om fri fiskerett i ferskvann for barn, men slik at det var en viss
mulighet for å sette grenser av hensyn til grunneiere som kan dokumentere
vesentlig økonomisk tap. Senere lovgivning vil fortsatt kunne justere
allemannsrettens nærmere innhold ut fra skiftende sosiale og miljømessige
forutsetninger.
Selv om hovedvekten vil ligge på plikten for
stat og kommuner, vil en bestemmelse av denne karakter i siste instans
også kunne påberopes for domstolene i tilfelle tvister med grunneiere
om for eksempel omfanget av retten til gratis ferdsel eller sanking
ikke lar seg løse på annen måte.
Forslagsstillerne mener en klar og enkel formulering
som er lik på begge målformer, vil være best.
Forslagsstillerne fremmer følgende
forslag:
«Ny § 111 skal lyde:
Allemannsretten skal stå ved lag.
–
Allemannsretten skal stå ved lag.»