Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti Leirtrø,
fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet,
Nils T. Bjørke, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, fra Venstre,
Grunde Almeland, og fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg,
viser til at forslaget går ut på å grunnlovfeste allemannsretten
gjennom å innføre en ny § 111.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne, viser
til at forslagsstil-lerne begrunner forslaget i et ønske om å verne
allemannsretten mot raske og tilfeldige endringer av hovedreglene
om allmennhetens ferdsels-, oppholds- og høstingsrett. Allemannsretten
er helt vesentlig når det kommer til å ivareta retten til å drive
friluftsliv og liknende formål. Turer til fots og på ski, sykling,
bading, telting, ridning, innhøsting av bær og sopp, samt å drive undervisning
er viktige eksempler på dette.
Flertallet slutter
seg til forslagsstillernes vurdering av at allemannsretten som verdi
står fjellstøtt i Norge, men at de arealene som står til rådighet
for å utøve den er under press. Det gjelder ikke bare strandsonen
og på fjellet, men også blant annet ved utbygging av byer, tettsteder
og samferdsel. Flertallet mener allemannsretten
bidrar til å utjevne sosiale forskjeller.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt,
Venstre og Miljøpartiet De Grønne, viser til at tilgangen
til natur og friluftsliv er en viktig del av norsk kultur. Gjennom
friluftsliv fremmes nærhet til naturen og forståelse for at vi må
ta vare på den. Dette flertallet mener
at det er et viktig prinsipp at ferdsel i naturen skal være gratis. Dette flertallet påpeker at naturen har
egenverdi, og at grunnlovfesting av allemannsretten vil styrke naturens
rettsvern i en tid hvor den norske naturen er under massivt press.
Dette flertallet viser
til at det i dag er en økning i antall grunneiere som forsøker å
omgå allemannsretten, og at det over hele landet i varierende grad
finnes områder som er avskåret fra fri ferdsel. Dette
flertallet påpeker at en bestemmelse av denne karakter i siste instans
også vil kunne påberopes for domstolene i tilfelle tvister med grunneiere,
deriblant om omfanget av retten til gratis ferdsel eller sanking,
ikke lar seg løse på annen måte.
Dette flertallet mener
at naturgrunnlaget må forvaltes på en måte som sikrer bevaring for
kommende generasjoner, og at allemannsretten må reguleres og utøves
i lys av enhvers rett til miljø som sikrer helsen, og til en natur
der produksjonsevne og mangfold bevares. Dette
flertallet viser til at den foreslåtte bestemmelsen, ved siden
av § 112 i Grunnloven, kan bidra til å understreke at allemannsretten
fortsatt må utøves hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.
Dette flertallet påpeker
at allemannsretten, selv ved stadfesting i Grunnloven, vil være
begrenset av annen lovgivning og forskrifter om for eksempel naturmangfold,
vannressurser, motorferdsel og næringsvirksomhet som beitenæringer.
Særregler om båndtvang, bålforbud, hensyn til beitenæring eller
restriksjoner ved drikkevann kan være begrensninger av lokal karakter.
Dette flertallet viser
til at allemannsretten, i motsetning til eiendomsretten, ikke har
Grunnlovens beskyttelse, og ser det som riktig og nødvendig at også allemannsretten
kommer til uttrykk i Grunnloven.
Dette flertallet viser
til at Stortinget har valgt å innarbeide flere rettigheter og plikter
i Grunnloven, for eksempel retten til arbeid og retten til miljø.
Dette flertallet anbefaler
at forslaget i Dokument 12:8 (2019–2020) om å innføre en ny § 111
bifalles:
«Ny § 111 skal lyde:
Allemannsretten skal stå ved lag.
–
Allemannsretten skal stå ved lag.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet deler forslagsstillerens
syn på hovedelementene i allemannsretten: at allemannsretten ivaretar
svært viktige formål, at allemannsretten har lange norske tradisjoner,
og at allemannsretten står støtt i det norske samfunnet.
Disse medlemmer viser
imidlertid til at å grunnlovfeste allemannsretten vil kunne legge
begrensninger på den lovgivende og utøvende myndighet. Disse medlemmer er av den oppfattning
at det fremsatte forslaget ikke i tilstrekkelig grad tydeliggjør
bestemmelsens rekkevidde, herunder hvilke konstitusjonelle skranker
forslaget vil innebære.
Disse medlemmer viser
videre til at forslaget også berører forholdet til eiendomsretten,
og at de nærmere grensene og implikasjonene forslaget vil innebære, ikke
er tilstrekkelig avklart. Disse medlemmer viser til
at eiendomsretten, gjennom retten til erstatning om myndighetene
eksproprierer privat eiendom, er forank-ret i Grunnloven § 105.
Av paragrafen fremgår det:
«Fordrer statens tarv at noen må avgi
sin rørlige eller urørlige eiendom til offentlig bruk, så bør han
eller hun ha full erstatning av statskassen.»
Disse medlemmer viser
videre til at friluftsloven § 11 gir en generell plikt til å opptre
varsomt og hensynsfullt for ikke å volde skade eller ulempe for
grunneier, bruker eller andre eller påføre miljøet skade, den såkalte
«allemannsplikten». Ved å etterleve denne plikten vil en i all hovedsak
unngå konflikter. En grunnlovfesting av allemannsretten vil ikke
på samme måte som gjeldende lovverk vekte allemannsretten mot «allemannsplikten»
og vil derfor potensielt kunne forrykke balansen mellom dagens regler.
Disse medlemmer vil
likevel understreke at allemannsretten etter disse
medlemmers syn er sentral og viktig for norsk friluftsliv.
Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn tilrå at forslaget ikke bifalles.