Allmenningsprinsippet
Prinsippet om at fisken i havet tilhører fellesskapet, og
ikke kan eies av verken konge eller privatperson, er et eldgammelt
prinsipp i Norge. Frostating hadde bestemmelser om dette, som ble
videreført i Magnus Lagabøtes landslov, som ble videreført gjennom
dansketida og som vi i dag finner i havressurslova.
Havressurslova § 2 slår fast følgende prinsipp:
«Dei viltlevande marine ressursane ligg
til fellesskapet i Noreg.»
Med dette utdypes lovens klare formål nedfelt
i § 1:
«Formålet med lova er å sikre ei berekraftig
og samfunnsøkonomisk lønsam forvaltning av dei viltlevande marine
ressursane og det tilhøyrande genetiske materialet og å medverke
til å sikre sysselsetjing og busetjing i kystsamfunna.»
I Ot.prp. nr. 20 (2007–2008) forklares valget
av et eierskap i fellesskap, i stedet for at staten eier ressursene, slik:
«Føresegna etablerer ikkje statleg eigedomsrett
til ressursane i juridisk forstand, men uttrykkjer fellesskapet
sin rett til ressursane i motsetnad til ein privateigd ressurs.
Dette fellesskapet vert utgjort både av det
samiske folket, det norske folket og alle andre innbyggjarar i Noreg.
Fellesskapet sin rett til ressursane er ikkje noko nytt og har lege
til grunn som ein grunnleggjande premiss for fiskeripolitikken over
lengre tid.»
Man har ifølge forslagsstillerne dermed et historisk ansvar
og plikt til å verne om fellesskapets ressurser, ikke minst på vegne
av kommende generasjoner. Dette bygger på prinsipper i norsk lov,
sedvane og tradisjon.
Høsting av viltlevende marine ressurser foregår
ved at fellesskapet gir private en midlertidig rett til å høste av
ressurser som tilhører fellesskapet. Det er ikke den enkelte fisker
som eier kvoter eller rettigheter, ei heller eier yrkesgruppen fiskere
disse rettighetene. De tilhører fellesskapet, og det er fellesskapet
som setter rammer og begrenser uttaket.
Forslagsstillerne viser til at mange har påpekt
at dagens kompliserte fiskeriregelverk utfordrer prinsippet om at
de viltlevende ressursene tilhører fellesskapet. I dag er det blant
annet etablert et marked med kjøp og salg av fiskerettigheter. Fiskekvoter,
som opprinnelig ble tildelt vederlagsfritt av fellesskapet til fisker,
selges for mange millioner kroner. Fiskekvoter kan pantsettes, det
kan være egenandel i opptak av lån og så videre. For alle formål
har fiskerettigheter blitt en privat eiendom. Denne privatrettsliggjøringen
av de viltlevende marine ressursene gjør i beste fall prinsippet
om at de tilhører fellesskapet, uklart.
Volstad-dommen illustrerer dramatikken rundt
allmenningsprinsippet. Gjennom strukturkvoteforskriften, innført
av fiskeriminister Svein Ludvigsen og regjeringen Bondevik II, ble
det ikke lagt noen begrensning på hvor mange år strukturkvote kunne
tildeles. Kvotens varighet ble gjort tidsubegrenset gjennom forskrift.
Dette ble endret av den rød-grønne regjeringen, gjennom innføring
av en begrensning på 20 år for nye strukturkvoter og 25 år for de
fartøyene som fra 2005 hadde blitt tildelt strukturkvoter.
Strukturkvotenes varighet ble sentralt, i Rederiet Volstad
AS’ sak i Høyesterett, jf. Rt. 2013 side 1345. Rederiet Volstad
AS strukturerte i 2005 ved å kondemnere to fartøyer. Rederiet fikk
samtidig tilsagn om å videreføre disse fartøyenes grunnkvoter for
torsk, hyse og sei nord for 62 grader nord som strukturkvoter på
et tredje fartøy, F/T Volstad. Samlet kvotefaktor ble da 3.
Høyesterett oppsummerte dommen på følgende vis:
«Volstad tok ut stevning ved Oslo tingrett
med påstand om at tidsbegrensningen i strukturkvoteforskriften var
ugyldig for så vidt gjaldt strukturkvoter som var tildelt første
gang før 2007. Rederiet vant fram og ble tilkjent sakskostnader.
Tingretten kom til at forskriftsendringen var i strid med Grunnloven
§ 97. Lagmannsretten kom til samme resultat – også på grunnlag av
Grunnloven § 97.
Høyesterett delte seg i et flertall på ni dommere
som tok statens anke til følge, og et mindretall på åtte dommere
som gikk inn for å forkaste anken.
Flertallet la til grunn at tildelingen av strukturkvoter
ga Volstad AS en posisjon som kunne være vernet av Grunnloven § 97.
Om bestemmelsen var overtrådt måtte bero på en skjønnsmessig helhetsvurdering
av hvilken virkning endringen fikk for rederiet. Flertallet kom
til at innføringen av tidsbegrensningen ikke hadde en slik urimelig
virkning at Grunnloven § 97 var overtrådt. Flertallet fant heller
ikke at det forelå brudd på EMK P1-1.»
Grunnloven § 97 lyder «Inga lov må gjevast tilbakeverkande
kraft». At et knappest mulig flertall besluttet at allmenningsprinsippet
skulle veie tyngst, viser hvor stort behovet er for grunnlovfesting
av dette prinsippet. Forslagsstillerne viser til at hadde flertallet
svingt motsatt vei, ville strukturkvoter, som i dag utgjør om lag halvparten
av alle fiskekvoter, blitt privatisert.
Dramatikken rundt allmenningsprinsippet er ifølge forslagsstillerne
derfor høyst reell. En grunnlovfesting vil tydeliggjøre prinsippet
og motvirke uthuling gjennom andre grunnlovsbestemmelser, lover
eller forskrifter.