1.3 Departementets vurderinger og forslag
Det er behov for å heve gebyrtaket i arbeidsmiljøloven
§ 18-10. Det er situasjoner hvor gevinsten ved brudd på arbeidsmiljøloven
vil kunne overstige 1 779 300 kroner (15 G), og hvor det samtidig
vil være hensiktsmessig å sanksjonere bruddet med bruk av overtredelsesgebyr fremfor
å følge saken opp i det formelle straffesporet.
En høyere gebyrramme vil generelt styrke gebyrbestemmelsens
avskrekkende effekt og gi Arbeidstilsynet et mer effektivt og fleksibelt
verktøy i saker hvor det avdekkes grove eller gjentatte overtredelser.
Brudd på arbeidsmiljøregelverket kan medføre
alvorlig fare for arbeidstakeres liv og helse og utgjøre grov arbeidslivskriminalitet.
Arbeidslivskriminalitet har store negative konsekvenser, både for
den som rammes, og for samfunnet, noe som tilsier at maksimumsgrensen bør
settes høyt.
Arbeidsmiljølovens gebyrramme bør stå i et rimelig forhold
til rammene i sammenlignbar lovgivning. De øvre rammene for overtredelsesgebyr
i norske lover har gjennomgående økt de senere år.
Det er behov for å heve dagens beløpsbegrensning på
15 G, uten at den settes urealistisk høyt.
En øvre ramme på 50 G (5 931 000 kroner etter dagens
sats) vil gi Arbeidstilsynet tilstrekkelig handlingsrom til å avpasse
størrelsen på gebyret etter overtredelsens art og omfang i de sakene
som følges opp i det administrative sporet.
Det foreslås derfor at 50 G bør være den alminnelige øvre
rammen for overtredelsesgebyr etter arbeidsmiljøloven § 18-10. En
slik ramme vil normalt være høy nok til å være tilstrekkelig avskrekkende,
samtidig som den ikke er urealistisk høy.
Det er ikke hensiktsmessig å forskriftsfeste
nærmere retningslinjer for gebyrutmålingen. De viktigste føringene
for utmåling av overtredelsesgebyr følger allerede av de lovfastsatte
momentene i § 18-10 andre ledd. Arbeidstilsynet har imidlertid utarbeidet
interne retningslinjer for etatens bruk av overtredelsesgebyr.
Det vil være hensiktsmessig at Arbeidstilsynet
gjennomgår og oppdaterer sine retningslinjer i lys av de foreslåtte
lovendringene i arbeidsmiljøloven § 18-10.
Bestemmelsen om overtredelsesgebyr i arbeidsmiljøloven
§ 18-10 er gitt tilsvarende anvendelse for allmenngjøringsloven,
utlendingsloven og anskaffelsesloven. Det følger av universitets-
og høyskoleloven, folkehøyskoleloven og fagskoleloven at arbeidsmiljøloven kapittel
18 (herunder § 18-10) gjelder «så langt det passer». Det er ikke
foreslått endringer i dette systemet, noe som innebærer at en heving
av gebyrtaket også vil gjelde ved ileggelse av overtredelsesgebyr
etter disse lovene.
Enkelte høringsinstanser har pekt på at bestemmelsen
i arbeidsmiljøloven § 18-10 første ledd har et tilnærmet objektivt
skyldansvar, som ikke nødvendigvis er i samsvar med nyere rettspraksis
fra EMD og Høyesterett. Det vises her til at Arbeidstilsynet og
Havindustritilsynet har fått uttrykkelig instruks om å anvende skyldkravet
i tråd med den nye rettspraksisen. En bredere gjennomgang av Arbeidstilsynets
virkemidler er igangsatt, og det vil i den forbindelse bli foretatt
en vurdering av skyldkravet i § 18-10 første ledd.