Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland, Even A. Røed
og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og
lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness
Klungland og Siv Mossleth, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud
og Morten Wold, fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt,
Seher Aydar, fra Kristelig Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og
fra Pasientfokus, Irene Ojala, viser til forslagene i Dokument 8:94
S (2023–2024) om å følge opp Stortingets og regjeringens føringer
om spesialisthelsetjeneste i Alta og stoppe nedbyggingen av dagkirurgitilbudet
ved Klinikk Alta.
Komiteen viser til
at daværende statsråd Ingvild Kjerkol har uttalt seg om forslaget
i brev til komiteen datert 8. mars 2024. Brevet følger som vedlegg
til denne innstillingen. Det er avholdt skriftlig høring i saken, hvor
det kom inn 12 høringsinnspill fra pasient- og fagorganisasjoner,
lokale partilag og enkeltpersoner. Komiteen registrerer
at høringsinnspillene generelt sett er positive til forslagene i
representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen
i Meld. St. 9 (2023–2024) Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024–2027
– Vår felles helsetjeneste slår fast at regjeringen vil utvikle
og styrke det desentraliserte sykehustilbudet i Norge, flytte mer
av den elektive virksomheten ut til lokalsykehus og styrke den lokale akuttberedskapen.
Disse medlemmer viser
til at sykehusene i nord er i en alvorlig situasjon med store rekrutteringsutfordringer
og omfattende bruk av innleide vikarer og overtid. Sykehusene har
også store økonomiske utfordringer, og disse
medlemmer påpeker at Finnmarkssykehuset HFs budsjettvedtak
ligger innenfor helseforetakenes fullmakter. Disse
medlemmer understreker at styrene i helseforetakene har et
ansvar for å sikre drift og utarbeide budsjetter innenfor de økonomiske rammene
som Stortinget fastsetter.
Disse medlemmer viser
til at det i statsbudsjettet for 2021 ble gitt en bevilgning på
15 mill. kroner til oppgradering og etablering av operasjonsstuer
ved Klinikk Alta. Etter forespørsel fra helseforetaket om å omdisponere
midlene til poliklinisk aktivitet for å øke aktiviteten ved spesialistpoliklinikken
i Alta ble dette innvilget i statsbudsjettet for 2023.
Disse medlemmer viser
også til statsbudsjettet for 2024, der følgende ble vedtatt:
«Det foreslås en varig økt bevilgning
på 25 mill. kroner til videreutvikling av spesialisthelsetjenestene
ved Klinikk Alta. Spesielt prioritert er tiltak for å hindre unødig
reisevei for eldre og kronisk syke. Gode samhandlingsløsninger med
kommunene og en satsing på geriatri vil stå sentralt. Forslaget
muliggjør økt volum på dag- og polikliniske tilbud til eldre og
kronisk syke, som f.eks. dialyse, kreftbehandling og biologisk behandling.»
Disse medlemmer vil
også vise til at Helse Nord RHF i budsjettet fra 2024 har fått 240
mill. kroner i et varig tilskudd for å rekruttere og beholde fagfolk
i nord og for å bedre samhandlingen mellom nivåene i helsetjenesten.
Regjeringen har fastslått at det er avgjørende at tilskuddene går
til faste og varige stillinger.
Disse medlemmer understreker
at det er Helse Nord RHF og Finnmarkssykehuset HF sin oppgave å
følge opp bevilgningene, og at de økte midlene er hensyntatt i Finnmarkssykehuset
HF sitt vedtatte budsjett for 2024. Disse
medlemmer påpeker at det er lagt til grunn at midlene benyttes
til oppbygging av poliklinisk virksomhet og dagbehandling, styrking
av radiologtilbudet og en økning i antall indremedisinere, herunder
geriatriske sykepleiere. Disse medlemmer viser
også til at det ved behandling av budsjettet for 2024 også ble vedtatt
å avvikle det dagkirurgiske tilbudet ved Klinikk Alta. Det ble lagt
til grunn at det dagkirurgiske tilbudet i Finnmarkssykehuset HF
legges til de to sykehusene i Hammerfest og Kirkenes. Disse medlemmer viser til statsrådens svar
i denne saken, der det står:
«Det er opplyst at Finnmarkssykehuset
HF har god nok operasjonskapasitet ved de to sykehusene og at tiltaket
vil gi bedre bruk av helsepersonell og et lavere innleiebehov. Finnmarkssykehuset
HF har betydelige økonomiske utfordringer og tiltaket er en del
av en foretaksovergripende omstillingsplan. Styret i Finnmarkssykehuset
HF forutsatte ved behandlingen av saken at det ble gjennomført risikovurdering
av alle foretaksovergripende tiltak og at utviklingen av spesialisthelsetjenestetilbudet
i Alta blir lagt fram for styret som egen sak. Styret i Helse Nord
RHF behandlet og godkjente Finnmarkssykehuset HF sitt budsjett i
sitt styremøte den 7. februar.
Som oppfølging av budsjettvedtaket behandlet Finnmarkssykehuset
HF i styremøtet 27. februar ROS-analyse av tiltaket. Analysen tok
utgangspunkt i at dagkirurgi i Alta avvikles, slik styret i Finnmarkssykehuset HF
besluttet ved budsjettbehandlingen. ROS- analysen belyste fem risikoområder:
kvalitet i pasientbehandlingen; aktiviteten i helseforetaket; hensynet
til ansatte; kompetanse/utdanning; og økonomi.»
Disse medlemmer forventer
at Helse Nord RHF og Finnmarkssykehuset HF får kontroll på økonomien, og
at ressursene brukes riktig, og støtter at regjeringens mål om å
styrke den desentraliserte strukturen og å flytte ut mer av den
elektive virksomheten ligger fast, og påpeker at det er foretakenes
oppdrag å realisere det.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Solberg-regjeringen
tok viktige beslutninger for å skape en nær og bærekraftig spesialisthelsetjeneste
for innbyggerne i Finnmark, blant annet gjennom byggingen av nye Hammerfest
sykehus og opprettelsen av Klinikk Alta. Med dette sikret regjeringen
Solberg befolkningen i Alta tilgang på gode dagkirurgiske tilbud. Disse medlemmer merker seg at regjeringen
så sent som i statsbudsjettet for 2023 vektla at de vil videreutvikle spesialisthelsetjenestene
i Alta, blant annet gjennom en varig økt bevilgning på 25 mill.
kroner. Likevel blir det dagkirurgiske tilbudet ved Klinikk Alta
besluttet lagt ned av Finnmarkssykehuset HF i 2024. Disse medlemmer forstår at det oppleves
krevende for befolkningen i Alta å miste viktige dagkirurgiske tjenester, særlig
så kort tid etter at tilbudet ble opprettet.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Pasientfokus viser
til at statsråden avslutter sitt brev til komiteen med:
«Det er viktig at Helse Nord RHF og Finnmarkssykehuset
HF får kontroll på økonomien og at ressursene brukes best mulig.
Kvalitet og faglighet må sikres og antall fristbrudd og ventetid
må ned.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Pasientfokus er enig i dette. Det er imidlertid en utfordring
at Finnmarkssykehuset HF gjennomfører endringer som ikke gir bedre
ressursbruk, og som med stor sannsynlighet vil gi flere fristbrudd
og lengre ventetider for pasientene.
Disse medlemmer mener
at det koster å gjøre endringer som gjør forutsigbarhet om til uforutsigbarhet.
Når helseforetaket beslutter at dagkirurgien ved Klinikk Alta legges
ned, og planlagte operasjoner utsettes flere måneder og flyttes,
ser pasienter seg nødt til å bestille behandling hos private aktører
eller i andre helseregioner. Dette var et tilbud som ble beskrevet
som et eksempel til etterfølgelse. Disse medlemmer viser til
at dagkirurgien i Alta gjennom de siste 18 årene har hatt en strykprosent
på under én prosent og en innleggelsesstatistikk på én prosent.
Den har blitt sett på som en vellykket resept for hvordan Finnmarkssykehuset
HF med nærsykehuset i Alta unngår pasientlekkasje, nyter godt av
et større fagmiljø og skaper trygg og nær pasientbehandling.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Pasientfokus viser
til at det påpekes i Dokument 15:1372 (2023–2024) Skriftlig spørsmål
fra Kirsti Bergstø, Sosialistisk Venstreparti, til helse- og omsorgsministeren:
«Å legge ned dagkirurgien ved Klinikk
Alta, kan få som konsekvensen at dette blir en flukt av pasienter
ut av fylket, noe som igjen vil svekke både økonomien til Finnmarkssykehuset.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Pasientfokus viser til at Finnmarkssykehuset HF sin ROS-analyse
påpeker at pasienter som er bosatt i Alta vil få ulemper med lenger
reisevei, og at det opplyses at «merkostnadene forbundet med noe økt
pasienttransport i denne sammenheng er marginale».
Disse medlemmer vil
påpeke at nettopp belastningen ved lang og utfordrende reisevei
er blant de aller viktigste grunnene til at Altas befolkning mener
det er så viktig at Klinikk Alta videreutvikles og utvides, og ikke bygges
ned. Kostnadene og ulempene med pasienttransport oppleves ikke som
«marginale». De oppleves som belastende, og det bør være mye mindre
belastende at enkeltpersonell gjennomfører reiser i stedet for at
mange flere pasienter gjennomfører reiser. Disse
medlemmer viser til at Alta kommune i sitt høringsinnspill
til komiteen uttrykker at Klinikk Alta over mange år har hatt en
svært velfungerende dagkirurgisk avdeling, der pasientene har fått
et fullverdig behandlingstilbud nær hjemmet, uten merbelastningen
med transport på lange og værutsatte reiseveier. Også Finnmark Legeforening
viser i sitt høringsinnspill til at spesialisttjenestene i Alta innebærer
at færre må reise for å motta behandling.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Pasientfokus viser
til at Finnmark Legeforening påpeker at Altas befolkning utgjør
rundt 29 pst. av befolkningen i hele Finnmark, og at det er naturlig
at det er spesialisthelsetjenester i fylkets mest folkerike kommune.
Folketallet i Alta vokser, og argumentene for å styrke spesialisttjenestene
i Alta vil derfor gradvis vokse over tid. Finnmark Legeforening
mener at etableringen av Klinikk Alta har vært faglig og økonomisk
fornuftig. Alta kommune viser til at sammen med Kautokeino kommune
utgjør befolkningen i de to kommunene vel 25 000 innbyggere, og
at den demografiske utviklingen viser at Alta vil forsterke sin
posisjon som befolkningstyngdepunkt i regionen i årene som kommer.
Alta kommune peker på at en nedleggelse av det dagkirurgiske tilbudet
i Alta er å gå i motsatt retning av behovene og at det ikke er samfunnsøkonomisk
bærekraftig. Disse medlemmer vil understreke
behovet for å videreutvikle spesialisthelsetjenester ved Klinikk
Alta, og at videreføring av dagkirurgien kan legge til rette for
etablering og styrking også av andre spesialisthelsetjenester som
det vil være behov for i Alta i tiden som kommer. Med en usikker framtid,
klimaendringer og stadig mer ustabile værforhold vil mulighetene
til å behandle pasienter, også når vei og værforhold avskjærer befolkningen
fra sykehusene i Hammerfest og Kirkenes, bli stadig viktigere.
Disse medlemmer viser
til at Alta kommune har vært svært tilfreds med at Finnmarkssykehuset
HF og Klinikk Alta har tilbudt kommunens innbyggere flere sykehustjenester
lokalt, og det vises til at det er et massivt krav fra innbyggere
og politikere om økt spesialisthelsetjenestetilbud i Alta. Disse medlemmer viser til at Alta kommune
peker på at rapporten Utredning og etablering av økt operasjonskapasitet
ved Klinikk Alta fra januar 2022 viser til en rekke eksempler på ulike
kirurgiske behandlinger som kan foretas ved Klinikk Alta. Rapporten
viser at flere pasienter kan behandles lokalt, og at dette vil gi
bedre pasientbehandling og sannsynligvis være samfunnsøkonomisk
besparende. Som det vises til i representantforslaget, inneholder
denne rapporten klare og tydelige anbefalinger om styrking av Klinikk
Alta med en ny operasjonsstue og at Klinikk Alta utvikles til et
dagkirurgisk senter i Helse Nord. Det anbefales også at Finnmarkssykehuset
HF i samarbeid med Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) henter
hjem dagkirurgiske operasjoner til Klinikk Alta, som i dag utføres
i Tromsø.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at anbefalingene i rapporten ‘Utredning og etablering av økt operasjonskapasitet
ved Klinikk Alta’ følges opp.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus vil
videre understreke at det dagkirurgiske tilbudet ved Klinikk Alta
er et gode for alle i Finnmark. Dette representantforslaget handler
derfor ikke bare om en lokal kamp, men en kamp for hele Finnmark.
Hele fylket tjener på at det gjennomføres dagkirurgi ved Klinikk
Alta, noe som også var en del av utgangspunktet: Etablering av dagkirurgisk
tilbud i Alta skulle bidra til å styrke den akuttmedisinske behandlingen
ved sykehusene i Hammerfest og Kirkenes. Disse medlemmer vil
i denne sammenheng vise til at Fylkesordfører i Finnmark, Hans-Jacob
Bønå (H), har vært tydelig på at nedleggelsen av dagkirurgien i
Alta må stoppes og heller styrkes, slik at flere pasienter kan få
utført sine planlagte operasjoner ved Klinikk Alta. Disse medlemmer viser til at også sametingspresident
Silje Karine Muotka (NSR) og sametingsråd med ansvar for helse Runar
Myrnes Balto (NSR) har advart mot nedleggelse av dagkirurgien i
Alta. De mener det «vil være enda en belastning for tryggheten i
befolkningen».
Muotka og Balto uttrykker:
«Etter vår mening vil det være en stor
bjørnetjeneste til folkehelsen i samiske områder, dersom Helse Nord
velger å legge ned viktige lokale tilbud i Finnmark og Nord-Troms.»
Også Kirsti Bergstø, Sosialistisk Venstreparti,
vektlegger i Dokument 15:1372 (2023–2024), skriftlig spørsmål til
helse- og omsorgsministeren, Klinikk Altas betydning for Vest-Finnmark
og resten av Finnmark:
«Oppbyggingen av dagkirurgien i Alta
er en satsing som over mange år har vist seg å være svært vellykket.
I mangel av eget sykehus i Alta-regionen, gir dagkirurgien en enklere
reisevei og svært effektiv dag-behandling for tyngdepunktet av pasientene
i Vest-Finnmark. (…) Ved å styrke dagkirurgien, og bygge den ut
til et dagkirurgisk senter for hele Helse Nord ligger det gode muligheter
til å ta hjem pasienter fra UNN, til å øke antallet operasjoner
i Alta, og til å styrke økonomien til Finnmarkssykehuset. (…) Vi
er sikre på at Klinikk Alta vil være en nøkkel for å lykkes med
å stabilisere og styrke bemanningen i Finnmarkssykehuset.»
Disse medlemmer viser
til at den generelle beredskapen i regionen vil svekkes kraftig
dersom all operasjonsaktivitet ved Klinikk Alta legges ned. Disse medlemmer viser til at Alta kommune
i sitt innspill til helse- og omsorgskomiteen uttrykker at det er
avgjørende for beredskapen at en operasjonsstue er i drift og at
det er lokale operasjonssykepleiere til stede som kjenner lokalene
og utstyret. Alta kommune advarer sterkt mot å redusere beredskapen. Disse medlemmer viser til at også helse-
og omsorgskomiteen i Innst. 186 S (2023–2024) peker på behovet for
å se spesialisthelsetjenester i sammenheng med totalberedskapen
i samfunnet:
«Komiteen viser til at flere av instansene
som har sendt skriftlige innspill til komiteen, uttrykker at det
er viktig med et helhetlig perspektiv på helsetilbudet, at behovet
for beredskap og helhetlig samfunnsutvikling ivaretas, og at Totalberedskapskommisjonens
og Forsvarskommisjonens analyser og anbefalinger også må legges
til grunn for beslutninger om endringer i sykehusstrukturen.
Komiteen vil understreke behovet for at utredninger
av sykehusstruktur inkluderer vurderinger av samfunnsmessige konsekvenser,
herunder konsekvenser for samfunnssikkerhet og beredskap.
Komiteen er enig med forslagsstillerne i at
plassering av sykehustilbud er grunnleggende for pasientsikkerhet,
stabilitet og beredskap.»
Disse medlemmer viser
til at operasjonsstua i Alta er en beredskapsstue for Forsvaret
og sivil beredskap i tilfelle krig, terror og pandemier i Finnmark.
Det er viktig for beredskapen at en operasjonsstue brukes daglig
og ikke legges ned.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt og Pasientfokus fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sikre at dagkirurgiaktiviteten ved Klinikk Alta videreføres uten
nedbygging eller overflytting av kirurgi til Hammerfest og Kirkenes sykehus.»