8.2 Særlig om oppfølging av de berørte
Komiteen viser til
redegjørelsen, hvor justis- og beredskapsministeren understreket
at oppfølgingen av de berørte var en viktig oppgave. Blant annet
sa hun:
«Om en drøy uke skal vi markere at det
har gått ett år siden den mørke natten 25. juni i fjor. Vi skal
minnes de som har mistet livet. Vi skal ta vare på de etterlatte
og berørte.»
Videre vil komiteen vise
til at det under høringen den 29. september 2023 ble påpekt at de
berørte opplevde oppfølgingen frem til da svært ulikt og på flere områder
utilstrekkelig. Espen Evjenth sa blant annet:
«Om oppfølgingen fra helsemyndighetenes
side: Vi har hatt god kontakt lokalt i Oslo. Vi har ikke oversikt over
hvilken kontakt som skjer i resten av landet, mellom nære myndigheter
og berørte som bor der. Vi er bekymret for manglene som er i helsevesenet
til å jobbe proaktivt. Vi er bekymret for om det ligger på prioriteringsnivå,
ressursnivå eller hvor det ligger – spesielt den evnen man har til
å ta ut topper, men vi er også opptatt av kontinuerlig arbeid innen
psykisk helsevern, med våre medlemmers erfaringer i minne. Vi er
også opptatt av at det kanskje fremdeles egentlig ikke er noen som vet
noe særlig om hvordan det går med folkene som var i terrorangrepet
i Rosenkrantz gate. Det er jo en heterogen gruppe med mange skeive,
men også med andre folk som var på de andre stedene rundt angrepet
i Rosenkrantz gate. Der tror jeg vi som samfunn har mye å lære av
de erfaringene som folk har hatt med helsevesenet. – Vil du utfylle,
Rasten?»
Ingrid Rasten fortsatte:
«Jeg kan bare si kort: I Norge har vi
på en måte ulik organisering. Oslo, som er en storby, har gjerne
kriseberedskapen når noe sånt skjer, og vi har legevakten, som er
åpen 24/7. Men når folk fra Kongsberg eller Kongsvinger er i Oslo
og opplever denne krisen, kommer hjem og skal få hjelp, er det ingen
som vet hvem de er, det er ingen som vet at de var til stede. Oppfølgingen
sier at man skal være proaktiv, men hvem skal man være proaktiv
for, når man ikke vet hvem de er?
De små kommunene har ikke de samme ressursene som
de store kommunene har til dette, så det er folk som allerede jobber
innenfor barnevernstjenesten og sosialtjenesten som skal gå inn
og ta kriseoppfølgingen for dem som kommer hjem med et sånt traume.
Ikke har de nødvendigvis den kompetansen på traumer heller, og det
er ikke godt nok. Dere er nødt til å bevilge penger til kommunene
når en sånn type krise skjer, og ikke si at det vi har, er godt
nok.»
Det har også vært flere eksempler i media på
at berørte har måtte vente lenge på helsehjelp. Eksempelvis kunne
Dagsrevyen 18. mars 2024 rapportere om at en av dem som hadde vært
med å overmanne gjerningsmannen, hadde fått beskjed om et halvt
til ett års ventetid på nødvendig psykologhjelp.
Komiteen mener det
er avgjørende at berørte av terroren får god og tilstrekkelig oppfølging.
Det er bekymringsverdig dersom hvor god oppfølging man får etter
en slik krise, skal variere etter hvilken kommune man er bosatt
i. Det er komiteens klare oppfatning
at det påligger regjeringen et ansvar for å sikre at det gis tilstrekkelig
god og helhetlig oppfølging. Selv om det er kommunenes ansvar å
sørge for helsehjelp i sin kommune, må regjeringen ta det overordnede
ansvaret i det som er en ekstraordinær situasjon.
Videre mener komiteen at
regjeringen har et ansvar for å sørge for at det er tilstrekkelig
kunnskap om hvordan det går med de berørte i tiden etter, også når selve
angrepet kommer på lengre avstand. Det er blitt gjort relevant forskningsarbeid
i ulike kriser for å sikre slik kunnskap. Eksempelvis har forskningen
på overlevende etter 22. juli vært viktig for at vi som samfunn
skal forstå hvor vanskelig det er for de overlevende også flere år
etter angrepet.
Etter hva komiteen kjenner
til, er det ikke igangsatt slike forskningsprosjekter i tilknytning
til overlevende etter 25. juni. Det er komiteens klare
oppfatning at dette bør gjøres.
Komiteen fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sørge for at det settes i gang relevant oppfølgingsforskning på
de berørte av angrepet 25. juni.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne påpeker at flere som ble utsatt for angrepet, melder
at de i stor grad har blitt etterlatt til seg selv, og at kampen
for å ikke glemme igjen har blitt overlatt til overlevende, slik
det også ble meldt at i for stor grad var tilfellet for overlevende
etter terrorangrepene 22. juli 2011 og 10. august 2019. Disse medlemmer viser til at sivilsamfunnet
har gjort en stor innsats for å sørge for bedre oppfølging av de
berørte, det skeive miljøet, i tillegg til å målbære bekymringer
og sikre bedre informasjonsflyt. Disse medlemmer viser
til at Støttegruppa 25. juni ble stiftet 6. mars 2023 for å samle
og formidle erfaringer, tanker og behov fra de berørte etter terrorangrepet. Disse medlemmer viser til viktigheten
av frivillige initiativ, men mener at ansvaret for oppfølging ikke
kan legges på det frivillige alene. Arbeidet med å stifte en ny
organisasjon og finne finansiering, og i tillegg følge opp terrorutsatte,
rettssaker og politisk behandling, krever mye av enkeltpersoner. Disse medlemmer påpeker at det de siste
årene har vært flere eksempler på hvordan sivilsamfunnet spiller
en avgjørende rolle i beredskapssammenheng i kriser. Et annet eksempel
på det er hvordan sivilsamfunnet sikret at nødvendig helseinformasjon
nådde frem til ulike grupper i samfunnet under koronapandemien.
Samtidig er det en utfordring at det ikke er tilgjengelige ressurser
for sivilsamfunnet til å fylle denne avgjørende rollen. Det er avgjørende
at støttegrupper og andre er satt økonomisk i stand til å kunne
drive sitt viktige arbeid.
Disse medlemmer mener
det bør opprettes en sosial beredskapspott som sikrer umiddelbar
tilgjengelig finansiering til denne type aktivitet når kriser oppstår.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utforme forslag til en beredskapspott til støtte for sivilsamfunnet
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Komiteen viser
til at voldserstatningsloven ble endret fra 1. januar 2023. Komiteen viser videre til sak på NRK
27. mars, der det kommer frem at det ikke foreligger en full oversikt
over fornærmede i saken idet rettssaken igangsettes. Komiteen viser til at en status som fornærmet
automatisk oppfyller anmeldelsesvilkåret, og at dette forenkler
et mulig voldserstatningskrav. Komiteen oppfordrer
politiet til å være bevisst den nye loven om voldserstatning i saker
med et potensielt stort antall fornærmede.