Komiteen viser til
at Zaniar Matapour var i myndighetenes søkelys i forkant av terrorangrepet, men
at opplysningene myndighetene satt på – i både politiet/PST og i
Etterretningstjenesten – av flere grunner aldri ledet frem til handlinger
som kunne ledet til pågripelse.
Komiteen tar til
etterretning at 25. juni-utvalget konkluderer med at det er mulig
at angrepet natt til 25. juni 2022 kunne vært forhindret dersom
PST hadde opprettet en forebyggende sak mot Matapour i månedene
frem mot angrepet.
Komiteen viser videre
til 25. juni-utvalgets funn om at PST satt på relevant egenprodusert
etterretning om Matapour, men ikke delte denne etterretningen med
radikaliseringskontaktene i politiet som hadde ansvar for å følge
ham opp.
Komiteen tar videre
til etterretning at 25. juni-utvalget kritiserer PST for ikke å
ha oppdaget Arfan Bhattis opplasting av et brennende pride-flagg
på Facebook kort tid før angrepet, tross konkrete varlser som omtalte
ham, og at de mener dette både avdekker uklare ansvarslinjer i PST,
samt at det vitner om en manglende oppmerksomhet mot begivenheter
og arrangementer av særskilt betydning for trusselutsatte minoritetsgrupper
i sivilsamfunnet.
Komiteen viser til
at det har vært for liten oppmerksomhet i PST om at utsatte minoriteter
er en sentral del av fiendebildet til en rekke trusselaktører. Skeive har
ifølge Oslo Pride i høringen, ikke vært nevnt som et utsatt mål
for terror fra ekstreme ekstremister på tross av en rekke terrorangrep
mot denne gruppen de senere årene.
Komiteen vil understreke
at PST i denne saken trolig hadde hjemmel til å opprette forebyggende
sak, men valgte å ikke gjøre det. Dette bekreftes av tidligere sjef
i PST, Roger Berg, i høringen den 29. september 2023, da han uttalte
følgende:
«At man kunne opprette forebyggende sak
mot Matapour etter stoppen, er riktig. Det kunne man gjøre. Det
var ikke noe juridisk i veien for det, men det må man vekte opp
mot andre saker man står i, og opp mot annen informasjon man har.»
Komiteen viser videre
til at utvalgsmedlem Jacob Ravndal uttalte følgende i høringen:
«den juridiske terskelen for å opprette
sak er ganske lav. Det er rett og slett bare at det skal være en
grunn til å undersøke om noen planlegger et lovbrudd innenfor PSTs
mandat. Så det er en lav terskel i utgangspunktet. Sånn sett er
det rimelig å anta at det er ganske mange tilfeller hvor den terskelen
har eksistert, og at man ikke har opprettet forebyggende sak. Det
er en rimelig antakelse å gjøre. Så er spørsmålet: Det er jo en
skala fra hvor den terskelen ligger, og opp til det nivået hvor
man faktisk gjør det. Det er vår vurdering at den avstanden er for stor,
at det har vært tilfeller hvor det har vært en såpass stor grunn
til å undersøke, men at man likevel ikke har gjort det på grunn
av at det har manglet ressurser. Hvor mange saker det er tilfelle
for, har vi ikke oversikt over, som Jansen sa, men vi mener at denne
saken definitivt er et slikt tilfelle, hvor det etter vår vurdering
var grunn til å undersøke, og at man ikke gjorde det av bl.a. ressurshensyn.»
Komiteen mener Roger
Berg i høringen kastet lys over dette med følgende uttalelse:
«Selv om PST har muligheten, står PST
med et trusselbilde i dag hvor man har så mange som uttrykker ekstreme
holdninger, som er på internett og fremmer synspunkter som er lovlige
og ikke straffbare, men som er ekstremistiske. Det gjør de fullt
lovlig. PST står med et stort antall personer som gjør det. Så kan
man opprette en forebyggende sak og gå i Oslo tingrett og få tvangsmiddelbruk
i forebyggende øyemed på et veldig lavt mistankegrunnlag. Det er
inngripende hvis man gjør det, at man gjør det overfor Norges befolkning.
Da skal man vite at man har en sak hvor det er grunnlag for å gjøre
det. Man skal også vite at man har muligheten til å følge opp den
informasjonen man innhenter. Man kan ikke starte en forebyggende
sak uten å vite at man har ressurser til å følge opp med avlytting,
spaning, med de ressursene som PST har. Der står PST i en kontinuerlig skvis,
ikke minst etter angrepet i Ukraina i februar.»
Komiteen oppfatter
uttalelsene som en sammenblanding av terskelen for å opprette forebyggende
sak og terskelen for å bruke inngripende politimetoder. Komiteen forutsetter at det ikke er noen
uklarhet rundt dette i PST, og ber justis- og beredskapsministeren
forsikre seg om at denne uklarheten utelukkende skyldes den muntlige
formen som ble brukt i høringen.
Komiteen viser til
at utvalget konkluderer med følgende sentrale funn:
«Det er mulig at angrepet natt til 25. juni
2022 kunne vært forhindret dersom PST hadde opprettet en forebyggende
sak mot Zaniar Matapour i månedene frem mot angrepet.»
og videre at:
«Det er mulig at angrepet kunne ha vært
avverget som følge av et varsel PST mottok fra E-tjenesten fem dager
før angrepet inntraff.»
Komiteen mener
en slik konklusjon må tas på det aller største alvor.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne mener at dette viser at ressurser er avgjørende for
å opprette forebyggende saker, men også at det virker som om at
PST vurderer at saker ikke opprettes før terskelen for også å bruke
inngripende politimetoder nås. Dette er etter disse
medlemmers vurdering svært uheldig.
Disse medlemmer videre
vise til hva Roger Berg uttalte på høringen den 29. september 2023
rundt beslutningen om å ikke opprette en forebyggende sak på Matapour:
«Jeg har selv lest rapporten fra dem
som var og snakket med Matapour og mente at han ikke var så farlig. Han
hadde et voldspotensial, han støttet ISIL, han mente at de vantro
ikke fortjente livets rett, men han var innenfor ytringsfriheten,
og det er legitimt å mene det. Men veien fra å gå fra ord til handling
er alltid veldig krevende å finne ut av, og der står PST med en
rekke saker hver eneste dag hvor man ikke bare har en guffen følelse, men
også klump i magen.»
Disse medlemmer mener
at hvis en person med ISIL-sympatier med voldspotensial ikke når
opp i prioriteringen i PST, så er det verdt for PST å se på bruken
og terskelen for bruk av forebyggende saker og for Stortinget til
å se på ressursene til PST på dette området.
Disse medlemmer viser
videre at utvalget i sin rapport på side 39 beskriver at PST gjorde
vurderinger av Matapour i tidsrommet 2019–2022, der det fremkommer
at de mente at han hadde høy voldskapasitet, men tilsynelatende
ingen intensjon om å begå politisk vold i Norge. Disse
medlemmer viser også til at den 22. april 2022 ble Matapour
og Arfan Bhatti stanset av politiet i en bil som fulgte etter to
SIAN-medlemmer. I bilen ble det funnet to kniver og ingen mobiltelefoner. Disse medlemmer viser til at Bhatti er
velkjent for PST for sine meninger og holdninger, og mener det i
etterkant er svært vanskelig å forstå at det ikke på dette tidspunkt
ble opprettet en forebyggende sak. Det er etter disse
medlemmer sin mening også vanskelig å forstå at PST ikke vurderte
hvem Bhatti hadde i sin omgangskrets i Norge, hvem han hadde kontakt
med for å utføre en operasjon eller terrorangrep i Norge, eller
at PST ikke sjekket Bhattis sosiale medier eller utførte de andre
anbefalingene i etterretningsrapporten fra kontraterroravdelingen
i PST tirsdag 21. juni. Disse medlemmer mener
25. juni-utvalgets beskrivelse av de foregående dagene før terrorangrepet
bør være til ettertanke, ikke minst for PST selv, og legger til
grunn at forholdene som beskrives her, tas tak i og forbedres.
Disse medlemmer er
av den oppfatning at det er betydelige avvik mellom det utvalget
avdekker og påpeker, og den forståelsen tidligere sjef PST har av
hendelsesforløpet i høringen. Disse medlemmer mener
høringen og komiteens arbeid styrker utvalget sin fremstilling av
hendelsesforløpet.
Komiteens medlemmer
fra Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne mener det er alvorlig
at tidligere sjef PST, Roger Berg, forsøker å dekke over organisasjonens
egne feil i ettertid ved å for eksempel beskrive et møte på fredag
24. juni 2022 som så langt disse medlemmer har
klart å avdekke, aldri fant sted. Disse medlemmer viser
til at Roger Berg beskrev dette møtet på denne måten:
«Jeg var selv i møte på fredag ettermiddag.
Jeg ville ha et kontrollerende, avsluttende møte før noen skulle starte
ferie, noen gikk ut i helg, og noen skulle fortsette å jobbe. Har
vi et juridisk grunnlag for å starte opp en sak? Har vi noe som
tilsier at vi skal slå en terroralarm? Vi visste at det var Pride,
vi visste om Arfan Bhatti, som hadde lagt ut dette flagget. Dette
var det ikke første gangen han hadde gjort. Dette gjorde han kontinuerlig
i mange år, fant balansen akkurat mellom trusler og ytringer og
utfordret myndighetene på dette. Vi visste at han var i Pakistan.
Det var ikke noe grunnlag for å opprette, vurderte vi da ut fra
det vi visste på det tidspunktet. Jeg spurte flere ganger. Har vi
ikke noe grunnlag for at vi kan starte en sak, starte med en avlytting,
gå i tingretten med hastekompetanse? Vi hadde ikke det på det tidspunktet,
og da er det jo også feil av PST å starte på et ikke-objektivt grunnlag.
Er det ikke et objektivt grunnlag for å starte en sak, skal man
heller ikke gjøre det.
Det var noe av skvisen man sto i. Så ser man
i ettertid – og det er jeg helt enig i – at vi burde ha gjort det.
Da er det jo i hvilken grad det var en feilvurdering. Men ut fra
det vi visste der og da, hadde vi ikke grunnlag. Jeg ba om håndsopprekning
fra dem som var på møtet, de som skulle ut i ferie, om hvis vi kommer
over informasjon som gjør at vi må starte på grunnlag av det vi
hadde fra E-tjenesten og andre. Det var unisont at da dropper vi ferie.
Da kutter vi ferie, og vi jobber, hvis det er noe som tilsier at
vi kan jobbe med noe konkret.»
Disse medlemmer vil
trekke frem følgende sitat fra utvalgsmedlem Jacob Ravndal i det
avgraderte referatet fra den lukkede høringen 16. november 2023:
«Vi har reagert veldig på den uttalelsen
fra Roger Berg. Vi mener den er beviselig feil. Det var ikke noe ledermøte
etter det mye omtalte møtet. Det var et operativt ledermøte før
det, men ikke etter det. Det er vi rimelig sikre på. Der tror vi
han husker feil. Og det at de skal ha diskutert Pride der, er vanskelig
for oss å forstå.»
Disse medlemmer vil
understreke at denne kritikken ikke gjelder nåværende sjef for PST
eller for PST som organisasjon.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er alvorlig
å beskylde tidligere sjef PST for forsøk på å dekke over feil i
egen organisasjon, basert på en påstand fra Jacob Ravndal i lukket
høring, og som han selv uttalte at de ikke var mer enn rimelig sikre
på. Disse medlemmer vil understreke
at de tre representantene i utvalget Jansen, Ravndal og Eriksen
var de siste som møtte til høring (lukket), og at Roger Berg dermed
ikke har fått anledning til å imøtegå utvalgets påstander.
Komiteen mener
det er av avgjørende betydning for tilliten til PST at tilsvarende
uklarhet ikke får oppstå i andre saker tjenesten har ansvar for
å håndtere.