Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Odd Harald Hovland og
Hadia Tajik, fra Høyre, Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet,
Sandra Borch og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Helge
André Njåstad og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas
Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til at Prop. 45 L (2023–2024) om endringer i politiloven og
vaktvirksomhetsloven, behandles i denne innstillingen. Det vises
videre til at det ble gjennomført høring i saken den 27. februar
2024. Ved høringen møtte høringsinstansene NHO Service og Handel,
Norsk Arbeidsmandsforbund og Forandringsfabrikken kunnskapssenter.
Komiteen merker
seg at justis- og beredskapsdepartementet i proposisjonen fremmer
forslag til et nytt ledd i politiloven § 6 som tydeliggjør at barnets
beste skal tas i betraktning som et grunnleggende hensyn ved alle
politiets handlinger og avgjørelser som berører barn.
Komiteen merker
seg også at det i proposisjonen fremmes forslag om endringer av
virkeområdet for vaktvirksomhetsloven, som medfører at loven ikke
lenger vil gjelde sikkerhetskontroll i norsk sivil luftfart som ikke
omfatter personkontroll. Forslaget innebærer at det innføres et
skille på norske flyplasser mellom sikkerhetskontroll i form av
personkontroll, og andre former for sikkerhetskontroll.
Komiteens
flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til forslaget i proposisjonen vedrørende
endringer i lov om vaktvirksomhet. Flertallet har
merket seg innvendingene som har kommet mot forslaget, blant annet
i komiteens høring om saken.
Flertallet er av
den oppfatning at regjeringens forslag vil medføre en markant nedgang
i antall vekterressurser til stede på lufthavner over hele landet. Samtidig
viser ikke regjeringens forslag i tilstrekkelig grad hvordan hensynet
til sikkerhet skal bli ivaretatt på landets flyplasser, dersom endringene
gjennomføres.
Regjeringens forslag tar etter flertallets oppfatning
ikke tilstrekkelig høyde for at det kan være flere typer situasjoner
hvor det kan være behov for vektere på en flyplass. Regjeringens
forslag skiller mellom personkontroll og annen kontroll på flyplass. Flertallet mener forslaget ikke tar høyde
for situasjoner som krever personhåndtering. Dette er situasjoner
som kan oppstå hvor som helst på en flyplass, og som må håndteres
av personer med kompetanse innenfor konflikthåndtering, kommunikasjon
og kulturforståelse, noe vektere har. Her må det også understrekes
at langt fra alle flyplasser har politi til stede.
Flertallet mener
at de sosiale følgene av regjeringens forslag heller ikke i tilstrekkelig
grad er belyst. Selv om det er opp til partene å håndtere følgene
av regjeringens forslag, mener flertallet at
effektene av forslaget for yrkesgrupper ansatt på norsk lufthavner
burde vært omtalt i proposisjonen. Dette peker etter flertallets oppfatning videre på en annen
svakhet ved regjeringens forslag, nemlig det faktum at berørte parter
ikke i tilstrekkelig grad har blitt involvert i regjeringens arbeid med
forslaget.
Flertallet mener
forslaget innebærer en svekkelse av kompetansen for store deler
av personellet som skal forestå sikkerhetskontrollen ved flyplasser.
Det medfører følgelig en lavere kvalitet på sikkerhetsarbeidet. Flertallet kan ikke støtte en slik svekkelse
i den sikkerhetspolitiske situasjonen vi befinner oss i dag.
I lys av dette, kan ikke flertallet støtte
regjeringens forslag.
Komiteen støtter
ikke forslag til tilråding II i proposisjonen.
Komiteen fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake med nytt forslag til endringer i vaktvirksomhetsloven
§ 2. I arbeidet med et nytt forslag må berørte parter involveres,
med hensikt å unngå negative følger for yrkesgrupper som jobber
på lufthavner.»