Justis- og beredskapsdepartementet fremmer i denne
proposisjonen forslag til endring i lov 4. august 1995 nr. 53 om
politiet (politiloven) § 6. Det foreslås et nytt ledd som tydeliggjør
at politiet skal ta særlige hensyn i møte med barn. Det følger allerede
av Grunnloven § 104 annet ledd, jf. FNs barnekonvensjon artikkel
3 nr. 1, at barnets beste skal være et grunnleggende hensyn ved
alle handlinger og avgjørelser som berører barn. Dette innebærer
en plikt for blant andre politiet til å utøve tjenesten på en måte
som hensyntar barnets beste. Ikke minst i sin rolle som maktutøver
er det særlig viktig at politiet både er bevisst på og har kunnskap
om barns behov i situasjoner der de møter dem. Den foreslåtte tilføyelsen
innebærer en synliggjøring og tydeliggjøring i politiets særlov
av at barnets beste skal tas i betraktning som et grunnleggende hensyn
ved alle politiets handlinger og avgjørelser som berører barn, også
i de tilfeller der barnet ikke rammes direkte av politiets handlinger
og avgjørelser.
Lovforslaget omfatter også et forslag om endring
i lov 5. januar 2001 nr. 1 om vaktvirksomhet (vaktvirksomhetsloven)
§ 2. Bestemmelsen regulerer lovens virkeområde. Med endringen vil
loven ikke gjelde sikkerhetskontroll i sivil norsk luftfart som
ikke innebærer personkontroll. Forslaget innebærer at det innføres
et skille på norske flyplasser mellom sikkerhetskontroll i form
av personkontroll, og annen form for sikkerhetskontroll, så som
sikkerhetskontroll av flyfrakt, flypost og ulike former for leveranser
av materiell og forsyninger til flygninger og flyplasser, samt sikkerhetskontroll av
bagasje uten at eier eller den som sender bagasjen er til stede.
Vaktvirksomhetslovens virkeområde avgrenses på tilsvarende måte
mot sikkerhetskontroll av kjøretøy og sikkerhetskontroll i form
av innpasseringskontroll, overvåking og patruljering inne på sikkerhetsbegrenset
område på norske flyplasser. Ved sikkerhetskontroll av kjøretøy,
vil det imidlertid være kontakt med fører og eventuelle passasjerer.
Vaktvirksomhetsloven vil fortsatt gjelde ved utføring av en eventuell
personkontroll av disse, og kontrollen skal derfor foretas av sikkerhetspersonell
med vekterutdanning.
Det fremheves i proposisjonen at den foreslåtte endringen
i vaktvirksomhetsloven § 2 ikke vil ha noen innvirkning på sikkerhetsnivået
på norske lufthavner. Personell som skal gjennomføre sikkerhetskontroll som
ikke innebærer personkontroll vil gis opplæring i henhold til security-regelverket,
slik det gjøres i dag. Opplæringen er i samsvar med den opplæring
som gis sikkerhetspersonell i EU/EØS-området for øvrig.
For å klargjøre skillet mellom personkontroll
og annen sikkerhetskontroll i sivil norsk luftfart, og tydeliggjøre
at sistnevnte ikke lenger skal omfattes av vaktvirksomhetsloven
og vaktvirksomhetsforskriften, tar departementet også sikte på å
endre § 1 i forskrift 28. mars 2011 nr. 337 om vaktvirksomhet (vaktvirksomhetsforskriften).
Det tas videre sikte på å endre vaktvirksomhetsforskriften § 12
annet ledd første punktum for å fastsette at utførelse av tjeneste
som sikkerhetskontrollør på norske lufthavner krever tilleggsopplæring
som fastsatt av Luftfartstilsynet etter forskrift 1. mars 2011 nr.
214 om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten mv.,
og ikke etter luftfartsloven slik bestemmelsen viser til i dag.