Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland, Even A. Røed
og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og
lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness
Klungland og Siv Mossleth, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud
og Morten Wold, fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt,
Seher Aydar, fra Kristelig Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og
fra Pasientfokus, Irene Ojala, viser til Representantforslag
52 S (2023–2024) om å stanse videre innføring av Helseplattformen
og vurdere andre alternativer der den er tatt i bruk.
Komiteen viser til
at statsråd Ingvild Kjerkol har uttalt seg om forslaget i brev til
komiteen av 4. januar 2024. Brevet følger som vedlegg til denne
innstillingen. Videre rettet komiteen spørsmål til statsråden i
brev datert 8. mars 2024. Statsrådens svarbrev ble oversendt komiteen
22. mars 2024. Begge brev følger vedlagt denne innstillingen.
Komiteen viser til
at historikken bak Helseplattformen strekker seg tilbake til 2012,
hvor Helse Midt-Norge RHF erkjente at de baserte sin virksomhet
på et journalsystem og et pasientadministrativt system som de var
den eneste som brukte. Dette resulterte i en strategi for IKT-området
for helseregionen som var bakgrunnen for at Helse Midt-Norge RHF
startet arbeidet med Helseplattformen i 2015. Komiteen viser
til at Helse Midt-Norge RHF på bakgrunn av anskaffelsesprosessen
og åpen konkurranse underskrev kontrakt med leverandøren for Helseplattformen
i 2019.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser videre til at status for Helseplattformen nå er at den er innført
i ett helseforetak og 19 kommuner, og det er 34 kommuner som har
tilknyttet seg Helseplattformen ved å ha innført eller undertegnet
tjenesteavtale.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus, mener det er nødvendig
med en helhetlig tilnærming til problemstillingene knyttet til Helseplattformen.
Dette inkluderer å adressere manglende informasjonsflyt og kommunikasjon,
samt å håndtere reelle bekymringer rundt implementeringsprosessen og
bemanningsutfordringer, på en grundig og ansvarlig måte. Det er
avgjørende å erkjenne kompleksiteten og omfanget av de utfordringene
som gjenstår, og å ta nødvendige skritt for å sikre et vellykket
og bærekraftig IT-system i helsetjenesten. Dette
flertallet mener de mange advarslene fra fagfolk om å stanse
videre implementering av Helseplattformen bør tas på alvor.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at kommuner
og helseforetak har en lovpålagt plikt til å sørge for forsvarlige
journal- og informasjonssystemer i sine virksomheter. I spesialisthelsetjenesten
må dette skje innenfor rammene av regionale beslutninger om løsningsvalg
og nasjonale krav stilt til digitaliseringsarbeidet. Ansvaret for
valg av løsning, innføring og forsvarlig helsehjelp ligger til Helse
Midt-Norge RHF, helseforetakene i regionen og kommunene. Disse medlemmer mener det er uklokt av
Stortinget å påvirke foretakenes beslutninger om valg av og plan
for innføring av en IT-løsning, da dette rokker ved den ansvarsmodellen
som er lagt til grunn for spesialisthelsetjenesten gjennom blant
annet helseforetaksloven. Disse medlemmer viser
til at statsråden utøver sin eierstyring overfor helseforetakene
gjennom foretaksmøtet. Statsråden ba i foretaksmøtet med Helse Midt-Norge
RHF 27. oktober 2023 om at de samlede ressursene hos de ulike aktørene
benyttes samordnet og effektivt for å få Helseplattformen til å fungere
bedre. I tillegg er det regionale helseforetaket bedt om å følge
opp utfordringene knyttet til innføringen av Helseplattformen ved
St. Olavs hospital HF, i tett samarbeid med sykehuset.
Disse medlemmer mener
innføringen av Helseplattformen har bydd på store utfordringer for
Helse Midt-Norge RHF. Det er likevel viktig at det regionale helseforetaket,
helseforetakene, Helseplattformen AS og kommunene fortsetter arbeidet
med feilrettinger og systematisk forbedring av journalsystemet,
med særlig vekt på områder med stor risiko for pasientsikkerheten. Det
er viktig for at Helseplattformen på sikt skal kunne fungere som
en helhetlig journalløsning for helsepersonell og innbyggere, på
tvers av kommuner og helseforetak i hele Midt-Norge. Disse medlemmer viser til at Statens
helsetilsyn og to eksterne revisjoner har foreslått flere forbedringstiltak.
Slik disse medlemmer ser
det, vil det være både økonomisk, teknisk og praktisk svært krevende
å stoppe prosessen med videre utrulling av Helseplattformen nå. Det
vil i praksis bety at man starter på null, uten et journalsystem
og uten noen plan for hvilken alternativ teknisk løsning en skal
benytte seg av. Disse medlemmer er bekymret
for at en stans i utrullingen og overgang til et alternativt pasientjournalsystem
vil få større konsekvenser for drift og pasientsikkerhet enn det
forslagsstillerne ser ut til å ta innover seg. Helse Midt-Norge
RHF har selv uttalt at de ikke ser noen annen løsning enn å få det
de har begynt på, til å fungere. Det vil innebære høy risiko å konvertere
nye helsedata tilbake til de titalls systemer som enten er faset
ut eller i ferd med å fases ut. Det vil også få konsekvenser for
de kommuner som allerede har tatt i bruk Helseplattformen og som opplever
overgangen som vellykket. For å nå målet om en helhetlig journalløsning
mener disse medlemmer det er avgjørende
at prosessen får fortsette, slik at sykehusene i regionen får tatt
løsningen i bruk.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti er opptatte av at vi i Norge trenger
betydelig bedre elektroniske pasientjournalsystemer som sikrer pasienter
bedre tilgang til egne helsedata og god samhandling mellom helsepersonell
i norsk helsetjeneste. Disse medlemmer har
over lang tid vært svært bekymret for konsekvensene for pasientbehandlingen,
pasientsikkerheten og de ansattes arbeidsforhold knyttet til de
store utfordringene ved innfasing av Helseplattformen i Helse Midt-Norge
RHF. Innføringen av Helseplattformen har allerede blitt evaluert
en rekke ganger, av Boston Consulting Group, KPMG, Helsetilsynet,
Statsforvalteren og Riksrevisjonen. Disse medlemmer viser
til at flere av disse rapportene viser funn av kritiske feil som
må rettes opp for å ivareta kravet til forsvarlige tjenester, og
at det er sannsynlighet for at feil begås med alvorlige konsekvenser
dersom ikke brukervennligheten forbedres. Disse
medlemmer mener Stortinget hverken har kompetanse eller anledning til
å vurdere hvorvidt Helseplattformen skal stanses eller erstattes
av en annen løsning. Dette er et ansvar som ligger innenfor helseforetakets
beslutningsmyndighet å vurdere. Disse medlemmer understreker
at som eier av landets sykehus er det helseministerens ansvar å påse
og følge opp at implementeringen er forsvarlig og at Helse Midt-Norge
RHF ivaretar sitt sørge-for-ansvar. Disse
medlemmer vurderer at situasjonen er kritisk, og er bekymret
over at St. Olavs hospital HF ikke har fulgt opp Helsetilsynets
vurderinger innen fristen. Dette er særlig alvorlig siden det foreligger
snarlige planer om å innfase Helseplattformen i sykehusene i Helse
Møre og Romsdal HF.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at statsråden 24. januar 2024 – i svar
på skriftlig spørsmål (Dokument nr. 15:931 (2023–2024)) fra Sylvi
Listhaug – legger vekt på uttalelser fra administrerende direktør
i Helse Midt-Norge RHF om at det vil være umulig å gå på lufta med
ny journalløsning i Helse Møre og Romsdal HF dersom ikke risikoen
er redusert og håndterbar. Disse medlemmer mener
det er avgjørende viktig at statsråden følger dette nøye opp og
påser at innføringen av Helseplattformen i Helse Møre og Romsdal
HF først skjer når avvikene i Helsetilsynets vurderinger er fulgt
opp og brukervennligheten i systemet er styrket.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti merker seg at det gjennom medieoppslag
har kommet frem at sykehusdirektører mener at Helse Midt-Norge RHF
skjønnmaler hvordan situasjonen er med Helseplattformen overfor
Statens helsetilsyn. Disse medlemmer mener
det er urovekkende og bekymringsfullt at sykehusdirektørene opplevde
situasjonen så annerledes enn Helse Midt-Norge RHF, og at de så
seg tvunget til å gå så tydelig ut med dette. Disse
medlemmer er fortsatt bekymret for risikoen ved å implementere
Helseplattformen i Helse Møre og Romsdal HF, og forventer at statsråden tar
ansvar for at igangsetting først skjer når dette er faglig forsvarlig. Disse medlemmer viser videre til svarbrev
fra statsråden på spørsmål fra komiteen, der statsråden peker på
at Helse Midt-Norge RHF informerer om at dersom Helse Møre og Romsdal
HFs endelige vurdering er at innføring til det planlagte tidspunkt innebærer
en ikke-håndterbar risiko for pasientsikkerheten, vil ikke Helse
Midt-Norge RHF overprøve dette. Disse medlemmer legger
dette til grunn.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til svar fra statsråden til komiteen på spørsmål fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Kristelig Folkeparti, mener statsråden svarer mangelfullt
på flere spørsmål. Flertallet er urolig
over at statsråden ikke godt nok kan redegjøre for at Helse Møre
og Romsdal HF vil ha tilgang på det ekstra personellet de trenger
ved implementering av Helseplattformen.
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at statsråden i sitt brev til komiteen skriver at det ikke er
påkrevd at helsepersonellet kommer fra sykehus i Trøndelag, men
at det er en fordel at personellet har erfaring med bruk av Epic
fra før. Disse medlemmer forstår ikke
dette, og mener det må være en forutsetning for innføringen at Helse
Møre og Romsdal HF sikres tilgang på nok helsepersonell som har
erfaring med innføring av Helseplattformen ved St. Olavs hospital
HF. Disse medlemmer viser til spørsmålet
om statsråden har forsøkt å få tak i en usladdet versjon av kontrakten,
og merker seg at statsråden ikke svarer på dette spørsmålet. Disse medlemmer viser til statsrådens
svar på spørsmål om Helseplattformen, slik den er implementert i
dag, ivaretar taushetsplikten og merker seg at statsråden ikke svarer
på spørsmålet. I sitt svar til komiteen viser statsråden til at
Helse Midt-Norge RHF har orientert departementet om at deres vurdering er
at pasientjournal- og informasjonssystemer skal være utformet og
organisert slik at krav fastsatt i lover og forskrifter kan oppfylles. Disse medlemmer understreker at spørsmålet
ikke handlet om Helseplattformens mulighetsrom for å ivareta taushetsplikten,
men om Helseplattformen, slik den er implementert da spørsmålet
ble stilt 8. mars 2024, ivaretar taushetsplikten. Disse
medlemmer forventer at statsråden har bedre oversikt over
situasjonen og kan informere Stortinget om taushetsplikten, fastsatt
i lover vedtatt av Stortinget, er ivaretatt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til svar fra statsråden til komiteen på spørsmål
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti. Disse medlemmer mener, basert på den
informasjonen statsråden har oversendt, at det ikke vil være forsvarlig å
overprøve Helse Midt-Norge RHF sin videre oppfølging av utfordringene
med implementeringen av Helseplattformen, og utsatt igangsetting
ved Helse Møre og Romsdal HF. Det medfører stor risiko å terminere
kontrakten med Helseplattformen eller utsette implementering av
Helseplattformen. Disse medlemmer har fått
besvart noen spørsmål gjennom svar fra statsråden, men mener samtidig
at komiteen ikke sitter med utfyllende informasjon og et helhetlig
beslutningsgrunnlag til å skulle overstyre helseministerens ansvar
i en så viktig sak. Disse medlemmer understreker
at det kun er statsråden som har en helhetlig forståelse, og at
det er statsrådens ansvar å vurdere den løpende risikoen og hvilke
tiltak som må iverksettes for at Helse Midt-Norge RHF oppfyller
sitt sørge-for-ansvar.
Disse medlemmer kan
ikke se, ut fra de opplysninger Stortinget har fått i svar på sine
spørsmål, at det foreligger et alternativ, hverken på kort eller
lang sikt, som gjør det mulig for Stortinget å overprøve Helse Midt-Norge
RHF sin beslutning. I svaret fra statsråden til komiteen vises det
til at:
«I tillegg vil en måtte forlenge eksisterende
systemer sine leverandøravtaler. De har en årlig kostnad nå, men leverandørene
signaliserer at disse kostnadene vil gå opp ved en forlengelse eller
ikke være mulig å forlenge.»
Basert på den usikkerheten som beskrives knyttet til
hvorvidt det er mulig å forlenge eksisterende system i en mellomfase,
mener disse medlemmer at en beslutning
om å skrote Helseplattformen bærer med seg en risiko Stortinget
ikke kan ta. Det er et ansvar som ligger til helseministeren.
Disse medlemmer vil
samtidig understreke at det fremgår i svarene fra statsråden at
det ser ut til å være et handlingsrom for å forbedre implementeringen
av Helseplattformen, og disse medlemmer forventer at
statsråden gjør alt som står i statsrådens makt for å finne dette
handlingsrommet. Disse medlemmer er
kritiske til regjeringens håndtering av de store utfordringene som
implementeringen av Helseplattformen har medført, og har savnet
tydeligere politisk ledelse fra statsråden i en kritisk situasjon
for ansatte og pasienter i berørte kommuner i Helse Midt-Norge RHF. Disse medlemmer forventer tettere oppfølging
fra statsråden og mener en grundig orientering for Stortinget tidligere
i den krevende implementeringsprosessen ville vært på sin plass
og kunne skapt større politisk ro rundt dagens anskaffelse og implementering. Disse medlemmer mener statsrådens håndtering
av problemene ved implementering av Helseplattformen har skapt stor
uro i en kritisk situasjon for pasienter, ansatte og ledelsene i
Helse Midt-Norge RHF sitt opptaksområde.
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus mener
utfordringene knyttet til innføringen av Helseplattformen er svært
alvorlig både for pasienter og ansatte. Dette er en sak som er av
stor betydning, og hvor Stortinget har og får svært lite informasjon. Disse medlemmer ber derfor statsråden
komme tilbake til Stortinget på egnet måte med en sak eller med
informasjon som redegjør for status og veien videre for det regionale
utprøvingsprogrammet Helseplattformen, for det nasjonale målbildet
i Meld. St. 9 (2012–2013)Én innbygger – én journal. Disse medlemmer mener Stortinget bør
være bedre orientert om situasjonen og hvordan regjeringen fremover
vil sikre at risikoen reduseres, pasientsikkerheten ivaretas og
Helse Midt-Norge RHF får et journalsystem som bidrar til gode helsetjenester
for innbyggerne i sin region.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innen
revidert nasjonalbudsjett for 2024 på egnet måte informere Stortinget om
status og veien videre for Helseplattformen.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet merker seg at komiteens medlemmer fra
Høyre mener utfordringene knyttet til innføringen av Helseplattformen
er svært alvorlig både for pasienter og ansatte. Dette er en sak
som er av stor betydning, og hvor Stortinget har og får svært lite
informasjon.
Disse medlemmer finner
det derfor underlig at Høyre ikke strekker seg til å støtte forslagene
fra Fremskrittspartiet, hverken forslaget om å stoppe videre innføring
av Helseplattformen eller til å se på andre løsninger. Det blir
etter disse medlemmers syn fånyttes med
kritikk, når man fortsatt har så stor tiltro til systemet og byråkratiet
som selv etter ramsalt kritikk ikke synes å ha til hensikt å gjøre
noe med de umiddelbare problemene som rammer ansatte, sykehusøkonomien
og pasientene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus mener
at erfaringene med innføringen av Helseplattformen ved St. Olavs
hospital HF og i flere kommuner har avslørt betydelige utfordringer
som også har truet pasientsikkerheten. Disse utfordringene inkluderer
hendelser hvor patologisvar har forsvunnet og kreftbehandlinger
er blitt forsinket, og er forhold som understreker alvorlighetsgraden
av systemets svakheter. Disse medlemmer mener
at disse problemene også indikerer en redusert effektivitet og et dårlig
arbeidsmiljø for de ansatte.
Videre mener disse medlemmer at
situasjonen er bekymringsfull, gitt at problemene har vedvart over lang
tid og har medført betydelige ekstrakostnader. Disse
medlemmer påpeker at både Helse Midt-Norge RHF og den daværende
helse- og omsorgsministeren, Bent Høie, hadde mottatt advarsler
mot leverandøren Epic basert på erfaringer fra andre land, men at
disse advarslene ikke ble tilstrekkelig hensyntatt.
Disse medlemmer fremhever
også resultatene fra en undersøkelse blant leger ved St. Olavs hospital
HF, som viser at en stor andel av legene er bekymret for pasientsikkerheten
på grunn av journalsystemet. Mange leger overveier å forlate sine
stillinger på grunn av systemets innvirkning, noe som ytterligere
belyser de alvorlige konsekvensene for arbeidsmiljøet. Disse medlemmer mener det er viktig å
stanse videre innføring av Helseplattformen og vurdere alternative
løsninger.
I denne sammenhengen mener disse
medlemmer at det er nødvendig å vurdere et mulig mislighold fra
leverandørens side, da den fortsatte bruken av Helseplattformen
kan føre til ytterligere store utgifter uten tilsvarende forbedringer. Disse medlemmer understreker at det er
på tide å erkjenne at problemene ikke bare ligger i innføringen
av systemet, men også i selve journalsystemet.
Sammenfattet mener disse
medlemmer at pasientsikkerheten må prioriteres høyest, og
at det er nødvendig å ta de alvorlige utfordringene med Helseplattformen
på dypeste alvor. Disse medlemmer foreslår
en stans i videre utrulling, vurdering av midlertidige løsninger,
samt å starte på en prosess for å vurdere oppsigelse av kontrakten
med Epic. Disse medlemmer er bekymret
over de mange advarslene fra fagmiljøene som ikke har blitt tilstrekkelig
adressert, og finner det underlig at statsråden ikke har foretatt
seg mer i denne prosessen.
Disse
medlemmer mener at de økonomiske konsekvensene av innføringen
av Helseplattformen i Helse Møre og Romsdal HF er alvorlige og krever
umiddelbar oppmerksomhet. I en nettartikkel, «Frykter kjempetap
på Helseplattformen – Det ser dessverre mørkt ut», hos Tidens Krav
31. januar 2024 presenterte ansattrepresentant Torgeir Sand Aas
i Helse Møre og Romsdal HF et regnestykke, som indikerer et potensielt tap
for Helse Møre og Romsdal HF på opp mot en halv milliard kroner. Disse medlemmer påpeker at dette belyser
dybden av de økonomiske utfordringene som er forbundet med implementeringen
av dette systemet.
Disse medlemmer påpeker
at de økonomiske utfordringene ikke er isolerte hendelser, men snarere
en del av et større mønster som har vist seg i flere helseforetak.
Fra Sand Aas sin referanse i ovennevnte artikkel til erfaringer
fra danske sykehus hvor aktiviteten falt betydelig etter innføring
av et lignende system, er en viktig indikator på mulige fremtidige
utfordringer.
Disse medlemmer er
bekymret for at Helseplattformen ikke bare fører til finansielle
tap, men også til en nedgang i aktiviteten, behov for betydelig
oppbemanning og ikke minst dårligere pasientsikkerhet. Dette har
direkte innvirkning på foretakenes evne til å levere effektive helse- og
omsorgstjenester, og medfører en ytterligere belastning på allerede
stramme budsjettressurser.
Videre er disse medlemmer alvorlig
bekymret for den betydelige økningen i IT-kostnader som er rapportert
av blant annet Helse Møre og Romsdal HF. Det vises til en økning
fra 219 til 595 mill. kroner over 4 år, som er ekstremt høyt, og
medfører en ekstra økonomisk byrde for et helsevesen som allerede
står overfor stramme økonomiske rammer.
Disse medlemmer er
også bekymret for de påpekte lønnskostnadene og hvordan dette vil
påvirke mulighetene for nødvendige omstillinger i helseforetaket.
Dette er spesielt relevant i lys av de rapporterte problemene med
Helseplattformen, som har nødvendiggjort en betydelig økning i bemanningen
for å håndtere systemets mangler.
Disse
medlemmer viser til Aftenpostens artikkel «Over 500 årsverk
jobber med skandalerammet milliardprosjekt – nå skal enda flere
ansettes» fra 18. juli 2023, hvor det ble poengtert at:
«Det er langt flere som jobber med å
tilpasse og drifte det omstridte amerikanske journalsystemet i Midt-Norge,
enn det er ansatte i selskapet som utvikler og leverer journalsystemer
til resten av landets sykehus. Likevel har det ikke gått bra. […]
Helseplattformen AS skriver i styredokumentene
at de er bekymret for at fastleger og flere kommuner ikke vil ta
Helseplattformen i bruk, blant annet på grunn av de mange problemene
med løsningen. Til tross for at over 500 årsverk er i sving, mener
Helseplattformens ledelse at det fremdeles er ’en betydelig ubalanse
mellom bemanning og den totale oppgavemengden i Helseplattformen,
både på kort og lang sikt’. Dette fører til at mange supporthenvendelser
ikke blir behandlet, ifølge styredokumentene.»
Samlet sett mener disse
medlemmer at de økonomiske og operative utfordringene som
er identifisert i forbindelse med implementeringen av Helseplattformen,
krever en grundig gjennomgang og muligens en revisjon av den nåværende
tilnærmingen til digitalisering innen helsevesenet. Sikkerheten,
effektiviteten og økonomien til helseforetakene, samt kvaliteten
på pasientbehandlingen, må være av høyeste prioritet i denne prosessen.
Disse medlemmer er
opptatt av at Stortinget skal være godt opplyst om prosessen og
kontraktsdokumentene mellom Helse Midt-Norge RHF og Epic. Disse medlemmer viser til at helse- og
omsorgskomiteen, etter purring fra Fremskrittspartiets komitémedlemmer,
mottok en omfattende mengde sladdete kontraktsdokumenter i saken
fra Helse- og omsorgsdepartementet, dagen før siste frist for innmelding
av politikk i komiteens arbeid med saken. Disse
medlemmer vil også peke på at det i enkelte av dokumentene
er omfattende sladding, noe som gjør at det er nærmest umulig for
komiteen å få noen ordentlig oversikt i sakskomplekset. Selv om
fristen ble utsatt til 5. februar 2024, mener disse
medlemmer at så omfattende og tekniske dokumenter krever en
bredere og tyngre behandling enn det tidsfristen tillater. Disse medlemmer mener at utviklingen
i denne saken har medført at det vil være naturlig å be kontroll-
og konstitusjonskomiteen om å se nærmere på saken.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig
Folkeparti og Pasientfokus finner det også svært kritikkverdig
at komiteen får oversendt kontraktsdokumenter hvor store deler av
den viktigste informasjonen er sladdet. Disse
medlemmer er opptatt av å få svar på hvilke kontraktsmessige
konsekvenser det eventuelt vil ha å bryte kontrakten med Epic,
samt hvilke kostnadsoverskridelsen det er i dette prosjektet, som
fortsatt har løpende kostnader som er enorme.
Videre mener disse medlemmer at
informasjon om eventuelle kontraktsbrudd og/eller mislighold fra
leverandøren burde blitt belyst for komiteen på egnet måte. Disse medlemmer mener at omfattende kontraktsdokumenter
hvor viktige detaljer er sladdet, samt en detaljert kravspesifikasjon,
vanskeliggjør god innsikt i saken.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt
og Pasientfokus viser til forslag nr. 5 i representantforslaget:
«Stortinget ber regjeringen på egnet
måte og med hjemmel i Grunnloven § 75 f, oversende kontrakten mellom
Helse Midt-Norge RHF og leverandør av Helseplattformen, Epic, til
Stortinget.»
Disse medlemmer setter
spørsmålstegn ved om hvilke myndigheter som har sørget for kvalitetskontroll
av kontrakten. Det er mange spørsmål, og selv om komiteen delvis
har fått innsyn i kontraktsdokumentene, er det fortsatt ubesvarte
spørsmål som disse medlemmer mener krever
en grundigere granskning og behandling.
Disse medlemmer anmoder
regjeringen om, uten forbehold, å gi Stortinget fullt innsyn i kontraktsdokumentene
mellom Helse Midt-Norge RHF og leverandør av Helseplattformen, Epic,
for å sikre fullstendig åpenhet og ansvarlighet i denne viktige
saken.
Avslutningsvis viser disse medlemmer til rapporten fra Oslo
Economics som Aftenposten viser til i sin artikkel «Ny rapport:
Krass kritikk mot vedtak om å innføre Helseplattformen» fra 4. februar
2024, hvor det fremkom følgende:
«Konklusjonen i rapporten, som ble offentliggjort søndag
kveld, er nådeløs. ‘Den klart største svakheten ved saksfremlegget
er det nærmest totale fraværet av dokumentasjon på beregningene
av økonomiske konsekvenser’ […]. Konklusjonen: mangelfullt og lite
grundig beslutningsgrunnlag.»
Rapporten bekrefter at Helse Midt-Norge RHF
sitt beslutningsgrunnlag for å innføre Helseplattformen mot Helse
Møre og Romsdal HFs vilje er mangelfull og lite grundig. Det er
alvorlig når man på sviktende grunnlag overkjører Helse Møre og
Romsdal HF, som har dokumentert at en innføring i tråd med planen
vil kunne utgjøre en alvorlig trussel mot pasientsikkerheten.
Gjennomgangen til Oslo Economics viser at Helse Møre
og Romsdal HF, som ønsket å utsette innføringen av Helseplattformen
fordi det kan utgjøre en alvorlig trussel mot pasientsikkerheten,
har gjort en langt grundigere jobb med saksfremlegget enn Helse
Midt-Norge RHF. Helse Midt-Norge RHF sitt beslutningsgrunnlag med
mål om å innføre Helseplattformen til tross for de potensielt store
konsekvensene blir omtalt som «svært lite grundig, og i liten grad
dokumentert». Ett av punktene som fastslås, er svært mangelfull
dokumentasjon av de økonomiske konsekvensene som ser ut til å trumfe pasientsikkerheten. Disse medlemmer setter spørsmålstegn
ved om de økonomiske vurderingene som er gjort av helseforetaket,
holder mål.
Disse medlemmer viser
til at Helse Midt-Norge RHF gikk inn i Helseplattformen med ambisjoner
om å vise vei for resten av landet, men at støtte fra andre regionale
helseforetak uteble. Til tross for dette sikret Helse Midt-Norge
RHF seg politisk støtte for å gjennomføre prosjektet som en regional
pilot. Valget falt på den amerikanske leverandøren Epic, som forpliktet
seg til å levere i tråd med en omfattende kravspesifikasjon på omkring
4 000 punkter.
Disse medlemmer påpeker
at det foreligger ulike synspunkter på hvor godt Epic leverer, basert
på erfaringer fra amerikanske sykehus. Mens systemet har bidratt
til økonomisk sikkerhet i betalingsprosesser, har det samtidig blitt
beskrevet som en byrde for helsepersonell, som bruker unødvendig
mye tid på administrative oppgaver fremfor pasientbehandling.
Disse medlemmer viser
til at innføringen av Epic i det norske helsevesenet møtte utfordringer
knyttet til mangel på tilpasning til norske forhold og et komplekst
brukergrensesnitt. Dette har ført til betydelig arbeidsbelastning
for helsepersonell, noe som underminerer prosjektets mål om å frigjøre
tid til pasientomsorg.
Disse medlemmer mener
Epic manglet grunnleggende kjennskap til det norske helsevesenet
ved prosjektets start. Dette, kombinert med betydelige kulturforskjeller
mellom USA og Norge, førte til manglende forståelse og tilpasningsevne.
Konsekvensene av dette har vært store, med behov for omfattende
tilpasninger som har gått på bekostning av både tid og ressurser.
Disse medlemmer viser
til at kostnadene knyttet til innfasing av Helseplattformen har
vært betydelige, og har overskredet både opprinnelige budsjetter
og økonomiske forventninger. Mangelen på konkrete kost-nytte-analyser
bidrar til usikkerhet om prosjektets bærekraftighet på lang sikt.
Den stadige økningen i kostnader og mangel på realisering av tydelige
gevinster reiser spørsmål ved prosjektets økonomiske levedyktighet,
hvor langt man skal tillate den store arbeidsbelastningen for de
ansatte, og hvor lenge man skal akseptere den manglende pasientsikkerheten.
Disse medlemmer påpeker
at feil og mangler i Helseplattformen har ført til svekket tillit
blant både helsepersonell og befolkningen generelt. Til tross for løfter
om retting av feil, har mange problemer vedvart, og tilliten til
prosjektet har blitt ytterligere svekket som følge av dette.
Disse medlemmer viser
til komiteens brev av 8. mars 2024 til statsråden med en rekke spørsmål
knyttet til denne saken. Disse medlemmer finner
det beklagelig at statsråden synes å unngå å gi fullstendige svar
på spørsmål knyttet til kontrakter og andre relevante aspekter ved
Helseplattformen. Statsrådens svar peker på et mønster der saken
ikke blir tilstrekkelig belyst basert på all relevant informasjon. Disse medlemmer mener at dette undergraver
tilliten til både prosessen og de involverte partene. Særlig alvorlig
er det når opplysninger som er gitt, viser seg å være uriktige. Disse medlemmer synes det er kritikkverdig
at Stortinget ikke gis all relevant informasjon i en sak som berører
både ansatte og pasienter på så vidt negativ måte. Det er avgjørende
at tilliten gjenopprettes gjennom mer åpenhet og nøyaktighet i kommunikasjonen
med Stortinget fra regjeringens side.
Disse medlemmer er
bekymret for hastverket som synes å være i implementeringsprosessen
av Helseplattformen. Situasjonen blir ytterligere bekymringsfull når
det gjelder behovet for ekstra bemanning. Å skaffe til veie et betydelig
antall leger og sykepleiere for implementeringen er en formidabel
utfordring. Disse medlemmer mener at
det er nødvendig med grundige og realistiske vurderinger av denne
utfordringen, samt tiltak for å sikre tilstrekkelig bemanning uten
å påføre andre deler av helsesektoren en ekstra byrde.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig
Folkeparti og Pasientfokus fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen på egnet
måte og med hjemmel i Grunnloven § 75 f oversende kontrakten, med
fullt innsyn, mellom Helse Midt-Norge RHF og leverandør av Helseplattformen,
Epic, til Stortinget.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen stanse
videre utrulling av Helseplattformen.»
«Stortinget ber regjeringen instruere
Helse Midt-Norge RHF om å raskt vurdere midlertidige alternativer til
Helseplattformen.»
«Stortinget ber regjeringen starte
prosessen med å vurdere å heve kontrakten med Epic.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en alternativ løsning til Helseplattformen.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil påpeke at både signering
av anbudet om innkjøp av Epic som leverandør til Helseplattformen
og åpningen for at kommuner kunne kjøpe seg inn i Helseplattformen
AS, skjedde mens Fremskrittspartiet hadde statsråd i Helse- og omsorgsdepartementet.
Selskapsstrukturen og avtalens innhold og form gjør at gjeldende
avtale mellom Epic og Helseplattformen AS ikke kan offentliggjøres.
Disse medlemmer vil
minne om at innkjøp av Epic og etablering av Helseplattformen skjedde
på den forrige, borgerlige regjeringens vakt. Disse
medlemmer viser til Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024–2027
(Meld. St. 9 (2023–2024)), der regjeringen presenterer sin strategi
for digitalisering i helse- og omsorgstjenestene. Gjennom en stegvis
tilnærming, der regjeringen prøver ut løsninger som svarer på reelle
behov og som gir nytte, tar regjeringen digitaliseringspolitikken
i en ny retning. Det kommer både fagfolk og pasienter til gode.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at innføringen
av Helseplattformen på St. Olavs hospital HF har hatt store negative
konsekvenser for mange pasienter, og at for mange ansatte har arbeidshverdagen
blitt mer krevende. Samtidig melder flere fastleger som har tatt
systemet i bruk, at når de først har kommet i gang fungerer det godt,
og at det gir god arbeidsflyt inn mot resten av helsetjenestene.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti har samtidig stor forståelse for
at styret i Helse Møre og Romsdal HF ønsker seg muligheten til å
utsette innføringen i sitt område frem til de feil og mangler som ble
avdekket ved innføringen på St. Olavs hospital HF, er rettet. Det
er viktig å sikre at de problemene som har skapt usikkerhet for
både pasienter og ansatte, rettes opp, slik at de ikke forplanter
seg videre på nye sykehus eller i samarbeidet med nye kommuner som
tar systemet i bruk.
Dette medlem viser
til at statsråden i forbindelse med lanseringen av Nasjonal helse-
og samhandlingsplan 2024–2027 sa at tiden for de store og tidkrevende
prosjektene er forbi. Dette medlem forventer at
det vil få betydning for Helseplattformens videre innføring i Helse
Midt-Norge RHF. Dette medlem vil samtidig
understreke at befolkningens forventninger til gode digitale tjenester
heller ikke i helsesektoren har blitt mindre med årene som har gått
siden Meld. St. 9 (2012–2013) Én innbygger – én journal ble vedtatt.
Målet om gode journalløsninger som sikrer god kommunikasjon mellom
de ulike delene av tjenestene, mener dette
medlem at fortsatt må være førende. Men pasientsikkerheten
må og skal ivaretas, ingen skal oppleve å være utrygg på om deres
resultater eller prøvesvar faktisk kommer frem eller om de mottar
innkalling til viktig behandling. Dette medlem mener
videre at det er avgjørende med forutsigbarhet rundt eventuelle
pauser, utsettelser eller stans i innføringen av Helseplattformen
videre i regionen for de kommunene og helseforetakene som allerede
bruker Helseplattformen og har basert seg på at resten av regionen
skal ta systemet i bruk. Dette medlem forventer
at statsråden følger innføringen av Helseplattformen tett, og sikrer
bedre rammer rundt innføringen slik at innføringsproblemer og barnesykdommer
i systemet blir håndtert raskt, og følges opp med feilretting og
forbedring. Dette medlem mener det må
på plass et trygt journalsystem som sikrer god informasjonsflyt,
og som ivaretar pasientene. Dette medlem viser
til at det er usikkerhet rundt om det finnes aktuelle alternativer
til Helseplattformen, og mener derfor at statsråden må få klarhet
i om det finnes andre alternativer til journalsystem for Helse Midt-Norge
RHF, før det gjøres vurderinger rundt en skroting av det nåværende
systemet i Helseplattformen.
Dette medlem viser
til den gjentatte bekymringen fra Helse Møre og Romsdal HF knyttet
til innføringen av Helseplattformen, og at de har fått avslag fra
Helse Midt-Norge RHF om utsettelse. I statsrådens svarbrev av 22. mars
2024 påpeker hun at Helse Midt-Norge RHF informerer om at de, dersom
Helse Møre og Romsdal HFs endelige vurdering er at en innføring
gir en ikke-håndterbar risiko, ikke vil overprøve dette. Dette medlem stiller seg spørrende til
hvorfor ikke en utsettelse kunne blitt gitt på et tidligere tidspunkt
når bekymringen i helseforetaket er så stor som i dette tilfellet.
Dette medlemmerker
seg at Helse Midt-Norge RHF vurderer at problemene knyttet til innføringen
av Helseplattformen ikke skyldes direkte feil i Epic, men at de
ifølge statsrådens svarbrev har
«oppstått som en følge av uklare spesifikasjoner gjort
av helsetjenesten, mangler ved tilpasninger og konfigurering.»
Dette medlem anerkjenner
at dagens helsetjenester har behov for komplekse teknologiske og
digitale løsninger, og mener det er nødvendig å stille spørsmål ved
om Epic møter dagens krav eller om problemene med innføringen er
knyttet til den manglende muligheten for å gjøre nødvendige tilpasninger
basert på behov og spesifikasjoner i systemet.
Dette medlem mener
flere av svarene fra statsråden reiser nye spørsmål, fremfor å gi
ro rundt den pågående innføringen i Helse Møre og Romsdal HF. NRK meldte
6. mars 2024 at Helse Møre og Romsdal HF må låne 100 leger og 140
sykepleiere fra sykehus i Trøndelag for å kunne innføre Helseplattformen.
Statsråden opplyser i svarbrevet av 22. mars 2024 at disse ikke
nødvendigvis må være fra Trøndelag, men at det er en fordel hvis
de har erfaring med bruk av Epic. Dette medlem mener
det, gitt de store innføringsproblemene på St. Olavs hospital HF,
bør være en forutsetning at personell som skal bistå i innføringen,
har erfaring med Epic.
Dette medlem vil
understreke at det er helt nødvendig at styret i Helse Midt-Norge
RHF jevnlig drøfter risikoen og konsekvensene knyttet til innføringen
av Helseplattformen. Samtidig er det grunn til bekymring rundt de
mange avvikene og hvordan det påvirker både drift og pasientsikkerhet
i regionen.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at Helseplattformen ikke innføres på flere sykehus i Helse Midt-Norge
RHF før feil og mangler avdekket ved innføringen på St. Olavs hospital
HF er rettet.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
tilstrekkelig med midler og ressurser til opplæring og involvering
når nye sykehus eller kommuner i Helse Midt-Norge RHF tar i bruk
Helseplattformen.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Rødt registrerer at det fremmes
flere forslag i saken. Disse medlemmer mener
at disse forslagene ikke godt nok tar inn over seg de utfordringene
som man nå står midt oppi i Helse Midt-Norge RHF.
Disse medlemmer mener
at de fem opprinnelig forslagene i Dokument 8:52 S (2023–2024) er
mye klarere og går lengre enn de andre forslagene i denne innstillingen. Disse medlemmer vil likevel tilkjennegi
at Fremskrittspartiet og Rødt subsidiært vil gi støtte til forslagene
7 og 8.