Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Odd Harald Hovland og
Hadia Tajik, fra Høyre, Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet,
Sandra Borch og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen
og lederen Helge André Njåstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas
Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til at det i proposisjonen foreslås endringer i straffeloven,
straffeprosessloven og politiloven. Komiteen merker
seg at formålet med lovforslaget er å styrke og gi et mer helhetlig
strafferettslig vern mot skadelig påvirkningsvirksomhet fra utenlandsk
etterretning i Norge.
Komiteen viser til
at det foreslås innført et nytt straffebud i straffelovens kapittel
17 om vern av Norges selvstendighet og andre grunnleggende nasjonale
interesser. Etter forslaget skal det være straffbart å bidra på vegne
av eller etter avtale med en fremmed etterretningsaktør i virksomhet
som har til formål å påvirke beslutninger eller den allmenne meningsdannelsen,
når virksomheten kan skade betydelige samfunnsinteresser. Straffen
foreslås satt til bot eller fengsel inntil 3 år. Det foreslås et
eget straffebud om grove overtredelser, hvor strafferammen er fengsel
i inntil 10 år. Departementet viser i proposisjonen til at det foreslåtte
straffebudet har en annen utforming enn forslaget som ble sendt
på høring 12. mai 2021.
Komiteen viser videre
til at det foreslås endringer i straffeprosessloven som vil åpne
for bruk av skjulte tvangsmidler for å etterforske brudd på straffebudene, samt
bruk av tvangsmidler for å avverge og forebygge grove overtredelser.
Komiteen viser til
at det ble gjennomført muntlig høring i saken den 27. februar 2024,
hvor Advokatforeningen, Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM),
Norsk Presseforbund og Norsk Redaktørforening møtte. De fire høringsinstansene
har også avgitt skriftlige høringsinnspill til saken. Komiteen viser til at det i høringen
ble fremsatt en rekke innvendinger mot lovforslaget.
Komiteen er blitt
klar over at den inkurieopprettingen i straffeloven § 361 som er
foreslått i proposisjonen, faktisk ble vedtatt ved lov 20. desember
2023 nr. 110. Komiteen har derfor tatt
denne opprettingen ut av lovforslaget.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser blant
annet til høringen og innlegg fra NIM. Spørsmålet om straffebudet
bør avgrenses slik at det bare rammer fordekt samarbeid med en fremmed
etterretningsaktør, er omtalt i proposisjonen punkt 9.2.3.4 side
41, der det heter:
«Departementet går ut fra at det ikke
er særlig praktisk at noen som opptrer på vegne av eller etter avtale med
en fremmed etterretningsaktør er åpen om dette. Skulle det skje,
er det rimelig å anta at påvirkningshandlingene som foretas, har
mindre skadepotensial enn tilsvarende handlinger der tilknytningen
til etterretningsaktøren holdes skjult. Spørsmålet om påvirkningsvirksomheten
skjer fordekt eller transparent vil derfor inngå som et moment i
vurderingen av om virksomheten kan skade betydelige samfunnsinteresser.
Departementet har på den bakgrunn kommet til at det ikke er nødvendig
å begrense straffebudet til å gjelde samarbeid som skjer fordekt.»
Flertallet viser
til muligheten for å avgrense straffebudet slik at det bare rammer
fordekt samarbeid, f.eks. ved å innføre et nytt andre punktum i
§ 130 i lovforslaget hvoretter straffansvar bare inntrer dersom gjerningspersonen
«ikke oppgir» eller eventuelt «tilslører» tilknytningen til den
fremmede etterretningsaktøren. Flertallet mener
at et slikt vilkår kunne gjøre det foreslåtte straffebudet unødvendig
snevert særlig grunnet to forhold:
Flertallet viser
først til at i de tilfellene der gjerningspersonens bistand består
i utadrettet virksomhet, er det rimelig å anta at skadepotensialet
ved påvirkningshandlingene vedkommende foretar, reduseres vesentlig
dersom gjerningspersonen er åpen om at vedkommende opptrer på vegne
av eller etter avtale med en fremmed etterretningsaktør som er allment
kjent, f.eks. den russiske etterretningstjenesten GU (tidligere GRU). Flertallet mener at dersom gjerningspersonen opptrer
på vegne av eller etter avtale med en lite kjent etterretningsaktør,
f.eks. en lite kjent russisk trollfabrikk, vil dette kunne stille
seg annerledes.
Flertallet viser
for det andre til at det foreslåtte straffebudet ikke bare er ment
å ramme utadrettede handlinger, slik som å spre propaganda eller
delta i debatter i sosiale medier, men det er også ment å omfatte andre
former for bidrag, f.eks. datateknisk bistand og innhenting og sammenstilling
av informasjon som en fremmed etterretningsaktør kan bruke i sin
påvirkningsvirksomhet. Se om dette i spesialmerknadene til § 130
i punkt 13.1 side 63 i proposisjonen. I slike tilfeller bør det
være uten betydning om gjerningspersonen opptrer fordekt.
Flertallet viser
også til innspill fra NIM om at økt forutberegnelighet kunne oppnås
ved å beskrive hva som ikke er straffbart, ved unntaksregel, og
at eksempler på det kan være unntak for medievirksomhet, akademisk
virksomhet og alminnelig politisk og diplomatisk virksomhet, samt
legitim kommersiell virksomhet. Videre viser også NIM til at skadeserstatningsloven
§ 3-6 a andre ledd er et eksempel på unntak i mer generell form,
som en rettsstridsreservasjon.
Flertallet viser
til at straffebudet bare rammer forsettlige handlinger, og at gjerningspersonen
altså må ha forsett om at vedkommende opptrer på vegne av eller
etter avtale med en fremmed etterretningsaktør. Flertallet viser
videre til at vedkommende må ha forsett om at han eller hun bidrar
i virksomhet som har til formål å påvirke beslutninger eller den
allmenne meningsdannelsen, og at virksomheten kan skade betydelige
samfunnsinteresser.
Flertallet mener
det ikke er tvil om at medievirksomhet, akademisk virksomhet og
alminnelig politisk og diplomatisk virksomhet ikke omfattes av lovforslaget
så lenge den som ytrer seg, ikke opptrer på vegne av eller etter
avtale med en fremmed etterretningsaktør. Flertallet oppfatter
at dette fremgår direkte av ordlyden, og understrekes i proposisjonen
punkt 9.2.3.2 side 38, der det heter:
«Journalister, forskere og andre som
ikke opptrer ’på vegne av eller etter avtale med’ en fremmed etterretningsaktør,
kan fritt bruke informasjon eller synspunkter som stammer fra en
slik aktør i egne artikler, blogginnlegg eller lignende. Dette gjelder
selv om vedkommende vet hvor materialet stammer fra. Den som deler et
innlegg som det er grunn til å tro stammer fra en fremmed etterretningsaktør
på sosiale medier, løper heller ikke noen risiko for å bli straffeforfulgt,
så lenge dette ikke skjer på vegne av eller etter avtale med aktøren.»
Flertallet mener
at utfordringen med å innta et uttrykkelig unntak for «medievirksomhet,
akademisk virksomhet og alminnelig politisk og diplomatisk virksomhet»
er at det kan invitere til omgåelse. Flertallet viser
eksempelvis til saken der en gjesteforsker ved Universitetet i Tromsø
ble pågrepet i 2022 og siktet for etterretningsvirksomhet mot statshemmeligheter.
Flertallet mener
at en rettsstridsreservasjon etter modell fra skadeserstatningsloven
§ 3-6 a andre ledd er lite egnet til å skape klarhet.
Flertallet vurderer
denne unntaksbestemmelsen til å minne mye om rettsstridsreservasjonen
som ble foreslått tatt inn i lovforslaget i høringsnotatet. Denne
rettsstridsreservasjonen ble kritisert av flere høringsinstanser.
Flertallet viser
videre til innspill fra NIM om at en oppsplitting i flere regler,
fremfor én kortfattet og omfattende regel, kunne bringe større presisjon,
og at en inndeling kunne tenkes basert på beskyttet gode (beskyttelse
av valg, forsvarsevne, alminnelig tillit mv.) med forskjellig avgrensning,
eller metoder (som mot betaling, uriktig identitet eller massedesinformasjon).
Flertallet mener
at en inndeling basert på beskyttet gode vil innebære at en rekke
ulike betydelige samfunnsinteresser kan bli skadelidende. Dette
er nærmere forklart i proposisjonen i punkt 9.2.3.4 side 40 og i spesialmerknadene
til § 130 i punkt 13.1 side 64, der det heter:
«De betydelige samfunnsinteressene som
det foreslåtte straffebudet er ment å verne, kan knytte seg til
en rekke ulike forhold. Nasjonal sikkerhet er åpenbart en slik betydelig
samfunnsinteresse. Det samme er forebygging av opptøyer og andre
former for offentlige forstyrrelser. Ytterligere et eksempel på
en betydelig samfunnsinteresse er bevaring av sentrale forutsetninger
for et velfungerende demokrati. Slike forutsetninger kan være en
opplyst offentlig samtale og tiltro til at offentlige valg gjennomføres
på en korrekt måte. Også relativt høy grad av tillit til viktige
samfunnsinstitusjoner, som offentlige myndigheter og redaktørstyrte
medier, og medborgere kan støtte opp under demokratiet. Det kan tenkes
tilfeller der en fremmed etterretningsaktør har interesse av å spre
informasjon som stiller viktige samfunnsinstitusjoner eller representanter
for disse i et dårlig lys. I et demokrati må det være betydelig
rom for å kritisere både representanter for institusjonene og institusjonene
som sådan. Det kan likevel være en betydelig samfunnsinteresse å
forebygge at tilliten til viktige samfunnsinstitusjoner svekkes
på illegitimt vis, for eksempel ved desinformasjon.»
Flertallet mener
det er vanskelig å se gode grunner for at vilkårene for straff bør
avhenge av hvilket beskyttet gode som kan bli skadet. Noe som ytterligere
taler mot en slik oppdeling, er at det vil gjøre bestemmelsen mer
komplisert og introdusere nye, krevende bevistemaer. Flertallet viser til at de ulike samfunnsinteressene
også vil kunne gli over i hverandre, for eksempel vil påvirkningsvirksomhet
som svekker den alminnelige tilliten i samfunnet, kunne virke negativt
på forsvarsevnen, noe som også er påpekt i proposisjonen, se punkt
3 side 8.
Flertallet viser
også til NOU 2023:14 Forsvarskommisjonen av 2021 – Forsvar for fred
og frihet, der det flere steder i utredningen er påpekt at forsvarsviljen og
forsvarsevnen avhenger av en rekke forhold, bl.a. i følgende avsnitt
i punkt 5.3 side 95 og punkt 11.2 side 152–153:
«Desinformasjonskampanjer vil spille
opp motsetninger og utfordre den relativt høye tilliten som fortsatt finnes
i mange vestlige land mellom myndigheter og befolkning. Desinformasjon
kan svekke nordmenns evne og vilje til å forsvare Norge og medføre
økte krav til bevissthet og forsvars- og beredskapskunnskap i befolkningen.»
«Befolkningen må være motstandsdyktig og evne
å selvstendig forstå sine omgivelser. Befolkningen bør være mest
mulig samlet. Ikke i betydningen at alle skal være enige om alt,
men at så mange som mulig bør dele oppfatningen av hva som er viktig
å forsvare. Dette er viktig for å motstå desinformasjon, forsøk
på splittelse og utnyttelse fra fremmede aktører. Det legger også
til rette for en nødvendig forsvarsvilje i befolkningen.»
Flertallet viser
videre til at straffebudet vil bli for snevert dersom det bare skal
ramme bruk av nærmere angitte metoder. Flertallet viser
til proposisjonen punkt 9.2.3.3 side 38–39, der departementet uttaler:
«formuleringen ’virksomhet som har til
formål å påvirke beslutninger eller den allmenne meningsdannelsen’,
er vidtfavnende. I høringsnotatet ble det gitt uttrykk for at det
er vanskelig å gi en uttømmende beskrivelse av hvordan påvirkningsvirksomhet
kan finne sted, og at det ikke bør oppstilles ’strenge begrensninger
på handlingsmåten eller med hensyn til hvilke virkemidler som benyttes
som et ledd i påvirkningsvirksomheten’. Det ble også påpekt at virkemiddelbruken vil
kunne endre seg i takt med samfunnsutviklingen og ny teknologi.
Departementet fastholder dette. Et eksempel på relativt ny teknologi
som kan utnyttes i skadelig påvirkningsvirksomhet, er bruk av kunstig
intelligens for å manipulere bilder, videoer og lyd på en måte som
gjør det svært vanskelig å avsløre at materialet er falskt (såkalte
‘deepfakes’).»
Flertallet viser
til kritikken mot straffebestemmelsen, der det uttrykkes at den
er for vid og uklar og kan bidra til å skape grunnlag for en «nedkjølende
effekt». Flertallet viser til at forslaget
i proposisjonen er vesentlig strammere og mer presist enn det som
ble sendt på høring. Se blant annet punkt 9.2.3.1 i proposisjonen:
«Som påpekt i punkt 9.2.2 ga flere høringsinstanser uttrykk
for at rettsstridsreservasjonen som ble foreslått i høringsnotatet
i liten grad er egnet til å klargjøre grensen mellom lovlige og
ulovlige handlinger, og de etterlyste en klarere avgrensning mot
legitime ytringer. Ytringsfrihetskommisjonen av 2020 anbefalte at
det foreslåtte straffebudet snevres inn slik at det mer presist fanger
opp hva som utgjør straffbart påvirkningssamarbeid, se NOU 2022:
9 punkt 9.9.3 side 181. Departementet er enig i at en skarpere avgrensning
vil være en fordel. Et uklart straffebud som etter sin ordlyd rekker
vidt, vil – som påpekt av flere høringsinstanser – kunne få en nedkjølende
effekt ved at folk avstår fra eller vegrer seg for å ytre seg eller
delta i det offentlige ordskiftet av frykt for å gjøre noe straffbart.
For å unngå en slik utilsiktet effekt foreslår departementet en
utforming av straffebudet som vil gjøre ordlyden klarere og mer
avgrenset. Departementet foreslår for det første at gjerningspersonen
må opptre ’på vegne av eller etter avtale med’ en fremmed etterretningsaktør.
Departementet foreslår for det andre at straffebudet avgrenses slik
at det rammer bidrag i virksomhet som ’kan skade betydelige samfunnsinteresser’.
Flertallet viser
videre til innsigelser mot adgangen til skjulte tvangsmidler. Flertallet viser her til proposisjonen
punkt 10.4.5 og mener dette hensynet må anses å være godt ivaretatt
i det fremlagte lovforslaget:
«Høringsinstansenes bekymring knyttet
til at PSTs adgang til å benytte slike tvangsmidler skulle medføre frykt
for utstrakt overvåkning, som igjen kan skape en nedkjølende effekt,
er derfor redusert sammenlignet med forslaget som var på høring.
Det er nå lettere å forutberegne hva som må til for å kunne havne
i PSTs søkelys. At tvangsmiddeladgangen etter forslaget er begrenset
til grove overtredelser, tydeliggjør også at bare de spesielt alvorlige
sakene rammes.»
Flertallet mener
påvirkningsoperasjoner fra fremmede trusselaktører er alvorlig og
kan bidra til å undergrave den demokratiske meningsutvekslingen. Til
tross for at påvirkningsoperasjoner ikke er et nytt fenomen, kan
fremskritt innen teknologi som kunstig intelligens gjøre det både
lettere å generere og gjøre at det som spres fremstår mer troverdig.
Flertallet viser
til at påvirkningsoperasjoner omtales i alle tre trusselvurderingene
for 2024 fra Etterretningstjenesten, Politiets sikkerhetstjeneste
(PST) og Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM). I dem fremgår det at
norsk politikk og ordskifte er gjenstand for fremmed påvirkningsaktivitet,
og at de teknologiske fremskrittene gir trusselaktørene nye muligheter
til å påvirke, forvirre og destabilisere samfunn i påvirkningsoperasjoner. Flertallet viser til det tyske lokalvalget
som eksempel på hvordan teknologi kan bidra til slik forvirring og
påvirkning. Under valgkampen ble en «deepfake», en video manipulert
og generert med kunstig intelligens, spredt og skapte forvirring.
Den viste en kunngjøring fra den tyske forbundskansleren som aldri
tok sted. Flertallet vil poengtere at
det ikke er «deepfake» som konsept i seg selv som bør forbys eller
spredning av desinformasjon som bør straffes, men et bevisst samarbeid med
fremmede etterretningsaktører med mål om å påvirke beslutninger
og skade samfunnsinteresser.
Flertallet legger
til grunn departementets vurdering i proposisjonens kapittel 10.4.5
om at dersom PST skal settes i stand til å avverge og forebygge
ulovlig påvirkningsvirksomhet, er det nødvendig med skjulte tvangsmidler.
Flertallet mener
det er svært viktig at straffebudet ikke går ut over legitim informasjonsutveksling
og påvirkningsarbeid. Flertallet mener
dette sikres gjennom konkrete vurderinger fra sak til sak i domstolene,
og gjennom kontrollen som føres av Stortingets kontrollutvalg for
etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget).
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre deler
regjeringens bekymring for trusselen fremmed etterretnings illegitime
påvirkning av norske borgere utgjør, og anerkjenner viktigheten
av at demokratiske beslutninger og prosesser må kunne foregå uten
illegitim påvirkning fra fremmede stater. Den sikkerhetspolitiske
situasjonen har endret seg drastisk de siste årene og har vist at
fremmede stater i økende grad benytter seg av hybrid krigføring,
herunder påvirkning, for å oppnå politiske eller andre strategiske
mål. Disse medlemmer viser til at både
PST og Etterretningstjenesten de siste årene har trukket frem autoritære
staters påvirkningsvirksomhet som en alvorlig trussel mot grunnleggende
nasjonale interesser i Norge.
Disse medlemmer viser
til at påvirkning kan ta mange former. I Norge vet man ikke om eller
hvor ofte slik virksomhet forekommer i dag, og det gjør heller ikke PST,
ettersom aktiviteten inntil videre er tillatt. Det finnes imidlertid
flere offentlig kjente eksempler fra andre land. Den tyske forfatteren
og journalisten Hubert Seipel mottok 600 000 euro fra selskaper
med tilknytning til en oligark nær Putin for å skrive to bøker som
fremstår sympatiske til den russiske presidenten. Franske og tyske
youtubere og influensere fikk tilbud om penger fra et PR-byrå i Storbritannia
med russiske forbindelser for å spre desinformasjon om Pfizer-vaksinen.
Disse medlemmer viser
videre til at tsjekkisk og belgisk etterretning i slutten av mars
2024 avslørte at russiske interesser har drevet propagandavirksomhet gjennom
å bruke nettstedet «Voice of Europe», forkledd som avis, til å spre
russiskvennlige narrativ. Avsløringen har ført til at tsjekkiske
myndigheter har sanksjonert den Putin-vennlige oligarken Viktor
Medvedchuk for å ha drevet en «russisk påvirkningskampanje» gjennom bruk
av «Voice of Europe».
Disse medlemmer er
videre bekymret for at fremmed etterretnings misbruk av datadrevet
teknologi vil kunne gjøre deres påvirkningsaktivitet både mer utbredt,
målrettet og treffsikker fremover.
Disse medlemmer mener
at det må tas på alvor at fremmedstatlige påvirkningsoperasjoner
i ytterste konsekvens kan destabilisere fundamentet som liberale demokratier
er bygget på, ved å svekke forutsetningene for fri meningsdannelse,
bidra til økt polarisering, undergrave befolkningens tiltro til
offentlige myndigheter og andre viktige samfunnsinstitusjoner og
svekke tilliten til at gjennomføring av valg skjer på en korrekt
måte.
På denne bakgrunn deler disse
medlemmer i utgangspunktet justis- og beredskapsdepartementets bekymring
for at
«rettstilstanden i dag innebærer at PST
bare i begrenset grad er i stand til å avdekke, forebygge, etterforske
og iretteføre påvirkning fra fremmede stater i Norge, og at det
kan skapes et gap mellom Etterretningstjenestens og PSTs mandat
på område»,
og at
«PSTs manglende mandat for å motvirke
påvirkningsvirksomhet i Norge kan medføre at dersom E-tjenesten avdekker
en påvirkningsoperasjon rettet mot Norge med en nasjonalt nedslagsfelt,
og varsler PST om dette, vil PST kunne risikere å måtte unnlate
å behandle opplysninger om trusselen, og tjenesten vil heller ikke
kunne forebygge eller etterforske trusselvirksomheten i Norge.»
Disse medlemmer er
imidlertid av den oppfatning at regjeringens forslag for å adressere
dette problemet er for upresist og uklart til at det bør vedtas
i nåværende form.
Disse medlemmer deler
synet til NIM, fremsatt i høringsuttalelse til departementet, om
at
«[p]åvirkning iscenesatt av utenlandske
sikkerhetstjenester kan utfordre fri meningsdannelse og informasjonsfrihet
i samfunnet. I disse situasjonene er det andre lands
styresmakter som foretar handlinger som kan representere en
trussel mot ytringsfriheten og våre demokratiske tradisjoner og
institusjoner. Norske styresmakter plikter å beskytte oss mot denne
trusselen. [...] Dette forslaget går imidlertid svært langt i å
gi hjemler til norske styresmakter, som også vil kunne true ytringsfriheten
og demokratiet.»
Disse medlemmer mener
i likhet med høringsinstanser som NIM, Advokatforeningen og Norsk Presseforbund
at dette forslagets utforming er for uklart til at det kan vedtas
med nåværende formuleringer.
Disse medlemmer understreker
at det er ønskelig å styrke vernet mot skadelig påvirkning fra fremmed
etterretning, men at dette formålet nødvendigvis må balanseres mot
det å opprettholde demokratiske verdier og verne om muligheten til
å fremsette kritiske og, i noen tilfeller, uønskede ytringer. I
sitt høringsinnspill til departementet trakk NIM frem dilemmaet
som EMD har kalt faren for å «destroy democracy under the cloak
of defending it».
Disse medlemmer viser
i denne forbindelse til at både Ytringsfrihetskommisjonen, Forsvarskommisjonen
og Totalberedskapskommisjonen har anbefalt å vektlegge tiltak som
styrker og bevarer befolkningens motstandsdyktighet mot desinformasjon
og påvirkningsoperasjoner, men at samtlige kommisjoner fremhever
at tiltakene som igangsettes, ikke må gå på bekostning av verdiene
en forsøker å beskytte.
Disse medlemmer mener
at regjeringen har truffet denne balansen dårlig med dette forslaget,
da hjemmelen fremstår for vid og uklar. Disse
medlemmer frykter at hjemmelens upresise formulering kan bidra
til å skape grunnlag for en «nedkjølende effekt». Disse
medlemmer mener det er viktig å ta på alvor det store antallet
høringsinstanser, inkludert NIM, Advokatforeningen og Norsk presseforbund,
som uttrykker bekymring for at slik lovgivning kan innskrenke ytringsfriheten
og ha en nedkjølende effekt på legitime ytringer, journalistikk,
akademisk virksomhet og politisk aktivitet.
Disse medlemmer deler
synet til Utenriksdepartementet, som i sitt høringsinnspill uttaler
at:
«[...] påvirkningsvirksomhet og opinionsdannelse ikke
bare [er] en sentral del av ytringsfriheten, men også kjernen i
politisk aktivitet og til syvende og sist blant pilarene demokratiet
er tuftet på. Dersom det skal innføres et straffebud som skal kunne
ramme aktivitet på dette området, vil det kreve en svært presis
og avgrenset bestemmelse.»
Disse medlemmer viser
til at Advokatforeningen anbefaler at temaene utredes nærmere før
lovforslaget behandles av Stortinget, herunder en utredning med
en grundigere analyse av konsekvensene for ytrings- og pressefriheten
og av hvorvidt det man realistisk sett kan ha håp om å oppnå med
en slik lovgivning, er forholdsmessig med hensyn til dets negative
konsekvenser for de demokratiske friheter. Disse
medlemmer er enige i denne vurderingen.
Disse medlemmer viser
til at det på strafferettens område er imperativt at straffebudet
er klart og forståelig, slik at den enkelte på forhånd kan vite
hvilke handlinger eller unnlatelser som er straffbare, jf. legalitetsprinsippet.
I Rt. 1933 s. 212 ble det uttalt at «særlig hvor det gjelder den
alminnelige straffelov må landets borgere ha krav på at få klar
beskjed om, hva de kan straffes for». Med en så upresis og vid bestemmelse
som det regjeringen foreslår, risikerer man å foreta uforholdsmessige
inngrep i ytringsfriheten og at lovgivningen kan ramme legitim aktivitet.
Dette vil kunne gi en nedkjølende effekt.
Disse medlemmer viser
til at NIM trekker frem at et slikt forhåndsperspektiv er særlig
viktig ved et straffebud som kan ha nedkjølende effekt, og videre
at usikkerhet virker negativt på ytringer, kanskje særlig på dette
området. Også Ytringsfrihetskommisjonen har advart mot bruk av generelle
og vidtrekkende lovbestemmelser på områder som kan påvirke ytringsfriheten.
Kommisjonen understreker viktigheten av at inngripende tiltak bør
formuleres så konkret som mulig. Disse medlemmer deler
denne vurderingen.
Disse medlemmer viser
til NIM sine konkrete innspill til bestemmelsen, herunder at kun
«fordekt» virksomhet skal rammes, at forutberegnelighet i større grad
kan oppnås ved å beskrive hva som ikke er straffbart, samt en vurdering
av oppsplitting i flere regler fremfor en kortfattet og omfattende
regel. Disse medlemmer deler oppfatningen
av at disse innspillene bør vurderes av departementet.
Disse medlemmer viser
videre til at det i proposisjonen foreslås å gi PST en utvidet adgang
til å benytte skjulte tvangsmidler, ikke bare i etterforskningsøyemed, men
også i forebyggende og avvergende øyemed.
Disse medlemmer viser
til at det i proposisjonen fremgår at det ikke er aktuelt å etterforske
alminnelig journalistikk, men at dette ikke følger av ordlyden i bestemmelsen.
Norsk Presseforbund og Redaktørforeningen uttrykker i sine høringsinnspill
bekymring for at det er en risiko for at de skjulte tvangsmidlene
fanger opp kildeinformasjon. Advokatforeningen gir i sitt høringsinnspill
uttrykk for at forslaget kan få uheldige konsekvenser for ytrings-
og pressefriheten, og viser til at både Personvernkommisjonen og
Ytringsfrihetskommisjonen har uttrykt bekymring for markante utvidelser
av adgangen til å ta i bruk skjulte tvangsmidler.
Disse medlemmer viser
videre til at NIM i sitt høringsinnspill påpeker at PSTs utvidede
adgang til å benytte skjulte tvangsmidler primært drøftes som et isolert
spørsmål om inngrep i privatlivet. NIM mener at det bør vurderes
om den nedkjølende effekten på ytringsfriheten tilsier ytterligere
begrensninger, et syn disse medlemmer deler.
Frykt for at ytringer kan anses som forberedende handlinger, medvirkning
eller noe som bør avverges, utvider kretsen av de som kan påvirkes
til taushet, ytterligere.
Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av å jobbe med å styrke motstandsdyktigheten
mot fremmedstatlige påvirkningsoperasjoner på flere måter enn i
straffesporet.
Disse medlemmer viser
til at Eskil Grendahl Sivertsen, spesialrådgiver i FFI, og Simen
Bakke, senior informasjonssikkerhetsrådgiver i Politiets IKT-tjeneste,
i kronikken «Gjør neppe Norge mer robust mot påvirkningsoperasjoner»,
publisert i Dagens Næringsliv 16. januar 2024, skriver følgende:
«Lovforslaget har til hensikt å kunne
straffe norske borgere som med viten og vilje inngår et samarbeid med
fremmed etterretning for å påvirke beslutninger eller den allmenne
meningsdannelsen, når dette kan ‘skade betydelig samfunnsinteresser’.
[...]
Det største omfanget av illegitim påvirkningsaktivitet
utføres imidlertid på nett og sosiale medier av aktører som sitter
trygt plassert i andre land. I særdeleshet gjelder det nettfora
og plattformer som X, Facebook, YouTube og TikTok, men også gjennom
dataspill.
Med falske profiler av det som i navn og språk
framstår som autentiske borgere, infiltreres debatten i både i åpne
og lukkede fora for å fyre opp debattklimaet, øke polariseringen
og svekke tilliten til demokratiske institusjoner og redaksjonelle
medier. Målet er å gjøre uvitende våpendragere av autentiske borgere,
der trusselaktørens narrativ har klangbunn.
Nettverk av helt eller delvis automatiserte
profiler forsterker spredningen av utvalgt innhold for å påvirke og
skape mistillit og tvil i virkelighetsoppfatningen i befolkningen.
Dette er vanskelig å avdekke og krever innsikt og situasjonsforståelse.»
Disse medlemmer viser
videre til Ytringsfrihetskommisjonens forslag om å videreutvikle
læringsmål slik at utdanningsløpene styrker kritisk tenkning, digital
kildekritikk og motstandskraft mot desinformasjon, samt å satse
på forskning på omfang, bruk og skadeeffekter av des- og feilinformasjon
og hvordan motstandskraften mot slik informasjon kan styrkes i Norge.
Ytringsfrihetskommisjonen anbefaler videre å utvikle og tilgjengeliggjøre
teknologi for å avdekke desinformasjon.
Disse medlemmer mener
i likhet med Ytringsfrihetskommisjonen at det er umulig å regulere
seg bort fra innslag av usannheter og feilinformasjon i offentligheten. Disse medlemmer mener derfor at noe av det
viktigste vi kan gjøre for å styrke den norske befolkningens motstandskraft
mot påvirkning fra fremmede makter, er å styrke samfunnets og den
enkelte medborgers evne til å vurdere, sortere og håndtere flommen
av tilgjengelig informasjon. Her spiller et solid og gratis utdanningssystem,
kritiske og etterrettelige medier samt faktasjekkere uvurderlige
roller. Disse medlemmer viser i den
forbindelse til punkt 9.9.7 i Ytringsfrihetskommisjonens utredning,
hvor kommisjonen skriver:
«En godt utdannet befolkning som forholder
seg kritisk og selvstendig til informasjonen den konsumerer – det
man kan kalle beredte borgere – er den beste beskyttelsen mot desinformasjon.»
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Prop. 42 L (2023–2024) Endringer
i straffeloven mv. (påvirkning fra fremmed etterretning) sendes
tilbake til regjeringen.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre er fornøyde med at den sittende regjering har fulgt
opp forslagene i høringsnotatet som ble sendt fra regjeringen Solberg
12. mai 2021. Disse medlemmer viser
til at medlemmer fra Høyre ved flere anledninger har fremmet forslag
om at den sittende regjeringen skulle gjøre nettopp dette, både
i Dokument 8:51 S (2022–2023) og i Dokument 8:46 S (2023–2024).
I sistnevnte ble forslaget om oppfølging fjernet under behandling
da det ble varslet at regjeringen skulle følge opp høringsnotatet
og fremme et lovforslag.