Komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug, Eva Kristin Hansen
og Trine Lise Sundnes, frå Høgre, Hårek Elvenes, Ingjerd Schie Schou,
Erna Solberg og leiaren Ine Eriksen Søreide, frå Senterpartiet,
Marit Arnstad, Bengt Fasteraune og Ola Borten Moe, frå Framstegspartiet,
Sylvi Listhaug og Christian Tybring-Gjedde, frå Sosialistisk Venstreparti,
Ingrid Fiskaa, frå Raudt, Bjørnar Moxnes, frå Venstre, Guri Melby, og
frå Kristeleg Folkeparti, Dag-Inge Ulstein, viser til Meld.
St. 8 (2023–2024) Nansen-programmet for Ukraina.
Komiteen fordømmer
på det sterkaste Russlands angrepskrig mot Ukraina, og krev at Russland
må stoppa krigen straks. Invasjonen er folkerettsstridig, medfører
store sivile lidingar, har drive millionar av menneske på flukt
og utgjer ein eksistensiell trussel mot Ukraina. Ukrainarane viser
på si side sterk vilje til å forsvara suvereniteten sin og demokratiet
sitt. Samtidig har internasjonal støtte vore avgjerande for å stå
imot det russiske angrepet. Komiteen meiner
det er heilt sentralt at Noreg held fram støtta til Ukrainas forsvarskamp.
Komiteen viser til
den tverrpolitiske avtalen i Stortinget av 16. februar 2023, om
ei femårig støttepakke til Ukraina på 75 mrd. kroner under namnet
Nansen-programmet, og om ei ekstraløyving til utviklingsland særleg
ramma av krigen sine ringverknader. Stortingsmeldinga bygger på
denne avtalen og er ei konkretisering av denne. Nansen-programmet
er eit uttrykk for at eit samla Storting står bak ei langsiktig
støtte til Ukraina.
Den norske støtta er eit omfattande bidrag til
Ukrainas forsvarskamp, til å avhjelpa den humanitære nauda i landet
og til meir langsiktig demokrati- og samfunnsbygging. Noreg sitt
bidrag er likevel berre ein del av ein større internasjonal innsats. Komiteen merkar seg at andre europeiske
land har late seg inspirera av Noreg, og ser med glede at det den
siste tida er annonsert fleire langsiktige støtteprogram. Komiteen er også takknemleg for det store
engasjementet for Ukraina i det norske samfunnet.
Komiteen viser til
at både militær og sivil støtte inngår i Nansen-programmet, og at
programmet skal bygga på følgjande prinsipp: (i) at målet er at
Ukraina skal ha sjølvråderett, (ii) at Ukrainas behov skal ligga
til grunn for støtta, (iii) at støtta skal koordinerast med ukrainske
styresmakter og internasjonale partnarar, (iv) at programmet skal
ivareta eit tydeleg skilje mellom militær og sivil støtte, (v) at
dei humanitære prinsippa skal ligga til grunn for all humanitær
innsats, og (vi) at dokumentert leveringsevne og gode kontrollsystem
skal vektleggast.
Komiteen viser til
at den norske militære støtta er innretta langs fire hovudspor:
(i) donasjonar av materiell frå forsvarssektoren, (ii) donasjonar
av materiell kjøpt gjennom internasjonalt samarbeid og mekanismar,
(iii) donasjonar av materiell kjøpt direkte frå industrien, og (iv)
trening og opplæring av ukrainsk personell. Den norske støtta er
samordna med andre land for å auka effekten og sørga for sikker
logistikk fram til Ukraina.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til statsminister
Jonas Gahr Støres uttalelse i Kjetil B. Alstadheims bok «Jonas og
krigen»:
«Vi er nødt til å huske at konsekvent
støtte til Ukraina ikke utelukker støtte til diplomati.»
Støtte til Ukrainas rettmessige forsvarskamp
står ikke i motstrid til at Norge aktivt arbeider diplomatisk for
å få en rettferdig slutt på krigen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Venstre, viser til at meldingen omtaler
regjeringens diplomatiske innsats:
«Norge vil fortsette sitt engasjement
i multilaterale fora for å mobilisere politisk støtte for Ukraina,
overholdelse av folkeretten og en fredelig løsning i tråd med FN-pakten.
Dette vil vi gjøre gjennom Norges faste delegasjoner til multilaterale
organisasjoner, i arbeid i styrer og utvalg og ved politiske besøk.»
Flertallet støtter
dette arbeidet, herunder at Norge bistår Ukraina med erfaringsdeling,
prosess-støtte, tilrettelegging, råd og kapasitetsbygging basert
på norsk erfaring om fred og forsoning. Flertallet viser til
at både Norge og Russland deltar på de ukentlige møtene i Det faste
råd i Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE),
og at det er en av få gjenværende arenaer for å fremme Norges posisjoner
og ta opp konkrete hendelser med Russland.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt understreker behovet
for en forsterket diplomatisk innsats for å hindre eskalering og bidra
til en fredelig løsning i tråd med FN-pakten, som ivaretar prinsippet
om at Ukraina skal bestemme over sin egen framtid. Disse
medlemmer vil videre understreke Norges særegne forutsetninger
for å yte denne innsatsen, i lys av vår geografiske beliggenhet
og samarbeid med Russland om forvaltningen av grenseoverskridende
naturressurser.
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlem fra Rødt følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta en
ledende rolle i det internasjonale diplomatiske arbeidet for å legge
til rette for en rettferdig og varig fred i Ukraina i tråd med FN-pakten
og prinsippet om at Ukraina skal bestemme over sin egen fremtid.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, mener diplomati er et viktig verktøy og viser
i denne forbindelse blant annet til president Zelenskyjs såkalte
ti-punkts plan for fred. Disse medlemmer finner
det imidlertid nødvendig å understreke viktigheten av at Ukraina
ikke presses til å finne en diplomatisk løsning på krigen før Russland viser
reell vilje til å imøtekomme Ukrainas krav og finne en fredelig
løsning. På nåværende tidspunkt er det dessverre tegn til at Ukraina
møter på vanskeligheter på slagmarken, og det er viktig at et ønske
om diplomatisk løsning ikke står i veien for Europas mest sentrale
oppgave nå, som er å sette Ukraina i stand til å vinne en krig mot
et Russland som på nåværende tidspunkt viser liten til ingen reell
vilje til å gi opp sine territorielle ambisjoner.
Komiteen merkar
seg at regjeringa i den sivile delen av Nansen-programmet så langt
har prioritert humanitær hjelp, driftsstøtte til den ukrainske staten,
reparasjon av øydelagd infrastruktur og gjenoppbygging. Norsk støtte
har mellom anna betalt lønningar til lærarar og helsepersonell,
og pensjon og sosiale ytingar gjennom Verdsbankens program for driftsstøtte
(PEACE). Gjennom Verdsbankens fond URTF har pengar gått til gjenoppbygging
av sjukehus, jernbane, straumnett og kraftstasjonar. Den humanitære
hjelpa har blitt kanalisert gjennom FNs humanitære respons, Den
internasjonale Røde Kors-rørsla og norske humanitære organisasjonar.
Komiteen viser til
at ukrainsk sivilsamfunn spelar ei viktig rolle som pådrivar for
demokratisk utvikling. Dei lokale organisasjonane står også i første
rekke i den humanitære innsatsen og når dei mest sårbare gruppene
og utsette områda. Komiteen merkar seg
at regjeringa no arbeider med ei søknadsbasert tilskotsordning for
ukrainsk sivilsamfunn, og at denne skal bidra til å styrka demokratiet,
rettsstaten, menneskerettane og likestilling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er et
viktig signal til Ukraina og til omverdenen at partiene på Stortinget står
sammen om Nansen-programmet for Ukraina. Det er en styrke ved programmet
at det har en innebygget fleksibilitet mellom sivil og militær støtte
og med hensyn til hvilket år støtten utbetales. Flertallet mener
at det er viktig for fortsatt bred politisk oppslutning om programmet
at regjeringen jevnlig konsulterer og informerer Stortinget, blant
annet gjennom meldinger som den som foreligger nå.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Rødt, Venstre
og Kristelig Folkeparti, merker seg omtalen av Russland som
stadig mer totalitært. Det såkalte valget som ble avholdt i Russland
i mars, styrker etter dette flertallets syn den vurderingen. Som
meldingen påpeker, foregår det ingen reell meningsbrytning i Russland.
Russland påberoper seg retten til å øve innflytelse i sitt nære
utland. Dette flertallet støtter regjeringens
vurdering av at krigen svekker Russland på sikt, og at det foreligger
en risiko for at svekkelsen vil medføre økt ustabilitet. Dette flertallet
er også enig med regjeringen i at en utestengelse av Russland fra
alle multilaterale fora ikke er formålstjenlig.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti, viser til at det fremgår av meldingen
at etterspørselen etter forsvarsmateriell nå overgår norsk og internasjonal
forsvarsindustris produksjonskapasitet, og videre at det ved beslutning
om støtte til trening og opplæring av ukrainsk personell må vurderes
hvilke konsekvenser støtten har for Forsvarets operative evne. I
meldingen påpeker regjeringen at:
«(…) den knappe tilgangen på viktige
kapasiteter og militære kapabiliteter som luftvernmissiler og artilleriammunisjon,
henger sammen med at vestlig forsvarsindustri over lang tid har
dimensjonert produksjonen etter fredstidsetterspørsel, samtidig
som allierte har bygd ned egne lagre.»
Dette flertallet mener
dette tydeliggjør hvor avgjørende viktig det er for nasjonal sikkerhet
at investeringene i egen forsvarsevne nå økes betraktelig.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig at regjeringen,
etter gjentatt press i halvannet år fra Høyre og andre partier,
har besluttet å gi Nammo støtte til økt produksjonskapasitet, og
å delta i det tsjekkiske initiativet for anskaffelse av artilleriammunisjon
til Ukraina. Disse medlemmer vil understreke
at regjeringen i begge disse sakene har brukt unødig lang tid på
å fatte beslutninger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Forsvarsdepartementet
har hatt løpende dialog med norsk forsvarsindustri om behovene for
økt produksjonskapasitet. I lys av krigen i Ukraina har regjeringen
iverksatt en rekke tiltak for å øke produksjonen av missiler, ammunisjon
og annet utstyr til langvarig støtte for Ukraina i tillegg til å
bygge opp egne nasjonale lager av ammunisjon og annet militært utstyr
og materiell.
Disse medlemmer viser
til at det fra industrien sin side fremheves et behov for langsiktige
kontrakter for nødvendig forutsigbarhet til å investere i økt produksjonskapasitet
og for å bestille nødvendige råvarer og komponenter fra underleverandører.
For å gi virksomheten større trygghet merker disse
medlemmer seg at regjeringen har forsert anskaffelsen av artilleriammunisjon
for å bygge opp norske beholdninger av beredskapsammunisjon, og
for å gi Nammo forutsigbarhet for å gjøre ytterligere investeringer
i egen produksjonskapasitet.
Disse medlemmer merker
seg at Forsvarsmateriell og Nammo så langt har signert til sammen
fire avtaler knyttet til leveranse av artilleriammunisjon slik at Nammo
skal kunne anskaffe råvarer til egen produksjon i et presset marked,
og en utløsning av opsjoner for leveranser. Det er av disse medlemmers oppfatning at Forsvarsmateriell
planlegger ytterligere kontrakter etter hvert som Nammo får innhentet
tilbud fra sine underleverandører. Videre merker disse
medlemmer seg at regjeringen har besluttet å delta i ASAP
(Act in Support of Ammunition Production) og EDIRPA (European Defence Industry
Reinforcement through Common Procurement Act). Dette er viktige
bidrag for å utvide produksjonskapasiteten i Europa og redusere
kostnader ved NATO-relevante fellesanskaffelser. Disse
medlemmer merker seg at Nammo sammen med andre norske bedrifter
har konkurrert og fått tildeling gjennom ASAP.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er positivt at den militære
og humanitære støtten til Ukraina er fundamentert i et bredt flertall
i Stortinget. At støtten vedtas gitt over 5 år, viser at det er
mulig å sikre støtte som binder samtlige partier flere år fremover
i tid. Disse medlemmer mener et slikt
vedtak åpner for muligheten til å fatte tilsvarende vedtak i saker
som er av avgjørende betydning for Norges sikkerhet.
Fremskrittspartiet har igjennom mange år vært
tilhenger av et sterkt norsk forsvar. Som en følge av dette har disse medlemmer vært tydelige på viktigheten av
at norsk industri prioriteres når det gjelder utvikling og anskaffelse
av militære kapasiteter. En slik nasjonal prioritering er i tråd
med unntaksbestemmelsen i EØS- avtalens punkt 123. Disse
medlemmer har merket seg at regjeringen har vært utydelig
med hensyn til inngåelse av gjenkjøpsavtaler knyttet til anskaffelser
fra utenlandsk forsvarsindustri. Disse medlemmer har registrert
at det i det ene øyeblikket er blitt pekt på faren for inflasjon,
mens det i det neste er blitt vist til betydningen av å styrke norsk
forsvarsindustri.
Disse medlemmer er
glade for at Nansen-programmet har bidratt til at flere partier
har innsett at norsk produksjon av forsvarsmateriell er avhengig
av eksport for å være konkurransedyktig, og at kravet om ytterligere
innstramminger i eksportregelverket ikke lenger er like markant.
Disse medlemmer er
uenige i hvordan regjeringen har valgt å bokføre den militære hjelpen
til Ukraina. I regjeringens forslag er denne hjelpen bokført over
forsvarsbudsjettet. Det norske forsvarsbudsjettet har imidlertid
som eneste oppgave å styrke det norske Forsvaret. Våpen og øvrig
militær støtte til et annet land vil ikke bidra til dette. Disse medlemmer fremhever derfor at den
militære støtten til Ukraina bør bokføres på et annet budsjettområde.
Mest nærliggende er at all bistand til Ukraina bokføres over bistandsbudsjettet.
Disse medlemmer fremhever
at norsk bistand til Ukraina bør være basert på et samordnet internasjonalt
engasjement. Med dette som mål er det ikke naturlig at Norge støtter
opp om land som direkte eller indirekte støtter Putins angrepskrig
i Ukraina. Disse medlemmer mener at
det norske bistandsbudsjettet ikke kan være avkoblet de politiske
realitetene. Land som hyller Putins krig og bruker Putins retorikk
til å rettferdiggjøre hans skruppelløse, militære barbari, bør ikke
motta økonomisk støtte fra norske skattebetalere.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti mener at det er
positivt at regjeringen ønsker å samordne norsk innsats og bidra
til internasjonal koordinering. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen i meldingen påpeker at:
«EU spiller en nøkkelrolle i den internasjonale
støtten til Ukraina. Dette vil være tilfellet gjennom Nansen-programmets
virketid.»
Multi-Agency Donor Coordination Platform
for Ukraine består av Ukraina, EU og G7. Norge er etter hvert blitt
invitert med. Det er etter disse medlemmers syn
bra, men det ville vært en fordel om Norge kunne vært del av EUs
program for støtte til Ukraina.
Videre merker komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, seg at regjeringen beskriver
en risiko for at den russiske folkerettslige forståelsen får feste
hos flere land. Flertallet mener derfor
at utenrikstjenesten må rette en særlig innsats mot de landene som
stemmer avstående i FNs generalforsamling i saker om krigen mot
Ukraina.
Flertallet er enige
i regjeringens vurdering av at risikoen for at Russland lykkes med
sin angrepskrig betyr at vi må akseptere en større risiko i den
militære og sivile støtten til Ukraina enn vi vanligvis ville gjort.
Komiteen merker
seg at regjeringen i meldingen bekrefter at prinsippet om nulltoleranse
for økonomiske misligheter også gjelder i Nansen-programmet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre og Kristelig
Folkeparti, mener samtidig at regjeringen med fordel kunne
ha beskrevet hvordan den vil håndtere økonomiske misligheter. Gitt
det økonomiske omfanget av Nansen-programmet er det stor sannsynlighet
for at enkelte tilfeller av økonomiske misligheter vil bli avdekket.
Det er etter disse medlemmers syn viktig
å begrense skadeeffektene av slike tilfeller på gjennomføringen
av programmet som helhet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, mener det er bra at det er
åpnet for at Ukraina kan kjøpe forsvarsmateriell direkte fra norsk
industri. Dette flertallet støtter regjeringens
vurdering av at en slik åpning er i tråd med de lange linjene Stortinget
har trukket opp på eksportkontrollområdet. Kontrollen skal fremdeles
skje innen strenge og ansvarlige rammer, noe som etter dette flertallets
syn tydeliggjør betydningen av at regjeringen sørger for at den
nye etaten for eksportkontroll og sanksjoner blir operativ raskt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti merker seg det
skriftlige høringsinnspillet fra NHO, som blant annet påpeker følgende:
«Gjenoppbyggingsbehovene i Ukraina vil
være av historisk målestokk (…). Det vil kreve tilsvarende mobilisering
av kapital, noe som kun vil være mulig dersom vi lykkes med å mobilisere
privat sektor.»
Etter disse
medlemmers syn, er meldingen noe uklar om hvilken rolle regjeringen
ser for seg at norsk næringsliv kan og bør spille i gjenoppbyggingen.
Regjeringen presiserer i meldingen at:
«[i]nnsats med fremme av norsk næringsliv
som formål skal ikke finansieres over Nansen-programmet, men kan
vurderes innen ordinære budsjettrammer i virkemiddelapparatet.»
Disse medlemmer mener
at en slik føring ikke må bety at man unngår å inkludere norsk næringsliv
i innsatser der hvor det er naturlig. Flere høringsinstanser peker
på at både Sverige og Danmark har laget klare strategier for hvordan
denne «tredje pilaren» skal mobiliseres. Regjeringen påpeker i meldingen
at:
«[d]et gjenstår å finne løsninger og
gode overganger fra humanitær bistand til gjenoppbygging og langsiktig bistand.»
Disse medlemmer mener
at næringslivet vil kunne bidra med slike løsninger.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser til
avtalen om Nansen-programmet inngått av eit samla Storting den 16. februar
2023, der det blir slått fast at:
«Den sivile bistanden skal
være ubunden, og uten krav til kjøp av norske varer og tjenester».
Norsk næringsliv vart ikkje nemnt
i lista over aktuelle kanalar for den sivile støtta. Desse medlemene meiner det er klokt å
skilja norske næringsinteresser frå norsk støtte til Ukraina. Nansen-programmet
skal baserast på ukrainske behov, ikkje norske næringsinteresser.
Videre merker komiteens
medlemmer fra Venstre og Høyre seg omtalen av arbeidet med
å oppdatere frihandelsavtalen mellom Norge og EFTA, slik at Ukraina
får de laveste tollsatsene som Norge har innrømmet andre handelspartnere.
Dette er i tråd med forslag som disse medlemmer tidligere
har fremmet for Stortinget. Det er etter disse
medlemmers syn uforståelig at Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti har valgt å prioritere en fortsatt proteksjonistisk norsk
landbrukspolitikk fremfor en mulighet for Ukraina til å kompensere
for noe av bortfallet av handel med Russland.
Medlemen i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser til at Ukraina
på imponerande vis har klart å oppretthalda mesteparten av produksjonen og
eksporten av landbruksvarer til trass for Russlands krigføring. Denne medlemen stiller seg undrande til
påstanden om at Sosialistisk Venstreparti ikkje prioriterer høvet
til å «kompensere for noe av bortfallet av handel med Russland».
Russland har ikkje vore noko stort eksportland for ukrainske landbruksvarer.
Det har tvert imot Egypt og andre land i det nordlege Afrika og Midtausten.
Russlands blokade av ukrainsk eksport av korn og matolje over Svartehavet
ramma folk i desse landa hardt då tilgangen til mat vart mindre
og prisane på varene høgare. Sosialistisk Venstreparti stod derfor
i spissen for ei eiga støttepakke for utviklingsland ramma av krigen
sine konsekvensar; ei pakke Sosialistisk Venstreparti, i motsetning
til Høgre, ønskjer å vidareføra. Ukrainske matprodusentar vart også
hardt ramma av blokaden, og store mengder korn stod i fare for å
rotna på ukrainske lager. Etter to år med krig har eksporten av korn
og matolje funne nye vegar.
Denne medlemmen minner
om at nulltoll på landbruksvarer er Høgre sin politikk uavhengig
av handelspartnar, og at Sosialistisk Venstreparti på same vis har
eit anna syn på økonomisk og sosial utvikling. Denne debatten handlar
i så måte ikkje om Ukraina, men om ulike syn på kva som er den beste
handelspolitikken for matprodusentar, beredskap, utvikling og miljø
i verda.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti vil bemerke at
stiftelsen NORSAR, som til vanlig er ansvarlig for å drifte overvåkingssystemene
som gjør at Norge innfrir sine tekniske forpliktelser under prøvestansavtalen
(CTBTO), med egne midler har brukt sine eksisterende systemer og
installasjoner for å overvåke eksplosjoner ved ukrainske atomkraftverk.
NORSAR har blant annet kunnet dokumentere at det var Russland som
sto bak sprengningen av Kakhovka-demningen i juni 2023. NORSAR ønsker
en mer varig finansieringsløsning for arbeidet. Disse
medlemmer vil påpeke at NORSARs arbeid kan være relevant både
for atomsikkerhet og for ansvarliggjøring av Russland for deres
forbrytelser.
Videre merker komiteens
flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
seg høringsuttalelsen fra Norges veteranforbund for internasjonale organisasjoner
(NVIO), hvor de påpeker at meldingen er mangelfull når det gjelder
ivaretakelse av veteraner. I høringen sa NVIO at krigen kan komme
til å generere fem millioner krigsveteraner. NVIO foreslår særlig
arbeid med familier, kameratstøtte og likepersonarbeid for å støtte
veteraners retur til det sivile liv. Flertallet støtter
NVIOs syn.
Flertallet viser
til de hensynene Nansen-programmet vektlegger for militær støtte
til Ukraina:
«Militær støtte skal hjelpe Ukraina med
å forsvare seg militært samtidig som det sees hen til nasjonal forsvarsevne,
samt faren for bruk av masseødeleggelsesvåpen og utvidelse av konflikten
til andre geografiske områder.»
Flertallet viser
til regjeringens beslutning om direktesalg fra norsk forsvarsindustri
til ukrainske myndigheter og understreker at de samme hensynene
gjelder ved slike tilfeller.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt understrekar
behovet for militær støtte til Ukrainas forsvarskamp, slik at retten
til sjølvforsvar kan utøvast i praksis. Desse
medlemene merkar seg samtidig at Røde Kors og Norsk Folkehjelp
i høyringsinnspela sine etterlyser tydelegare føringar for at Ukraina
respekterer humanitærretten i denne forsvarskampen.
Rapportar frå mellom andre Human Rights Watch dokumenterer
at ikkje berre Russland, men også Ukraina brukar klaseammunisjon
og antipersonellminer i krigføringa si. Klaseammunisjon og antipersonellminer rammar
vilkårleg, og det er ofte barn som blir skadd av at dei blir liggande
på bakken. Noreg var ein sterk pådrivar for å etablera eit internasjonalt
forbod mot både landminer og klaseammunisjon. Desse
medlemene understrekar viktigheita av at Noreg fordømmer eventuell
bruk av denne type våpen uansett kven som står bak. Noreg må vidare
stilla tydeleg krav om at donert artilleri ikkje blir brukt til
klaseammunisjon, og arbeida for at allierte ikkje støttar Ukraina
med klaseammunisjon og landminer. Trening og opplæring av ukrainsk
militært personell må inkludera opplæring i internasjonal humanitærrett.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til den norske
regjeringens innlegg på det 11. statspartsmøtet for klasevåpenkonvensjonen,
avholdt i september 2023 i Genève:
«By design, cluster munitions kill and
mutilate indiscriminately. Unexploded submunitions menace societies
and hinder development for decades. In 2023, there are more than
a thousand casualties from cluster munition – 90% are civilians,
and 70% are children. We don’t know how many unexploded munitions
are still scattered, still threatening lives. We – the 112 states
parties to this Convention send a clear message: we must put an
end to the use of this inhumane weapon.
We condemn the use of cluster munitions by any actor
under any circumstance. The language in the Lausanne Plan is very
clear on this point. The norms established by the convention must
be maintained, and we must continue to work hard to make them universal. Because
in times of war, civilians must be protected. International Humanitarian
Law and the Humanitarian Disarmament Conventions are more important than
ever.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, vil understreke at innrømmelser gitt til Ukraina
under pågående forhandlinger om å oppdatere frihandelsavtalen mellom
EFTA og Ukraina ikke skal utfordre norsk landbrukspolitikk. Det
er ikke aktuelt å innrømme lav- eller nulltoll på sensitive tollinjer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet legger til grunn at handelspartnere
det er tale om i meldingen, henviser til nærliggende land og handelsblokker
Norge har frihandelsavtale med, som EU, Tyrkia eller Storbritannia.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Kristeleg Folkeparti viser
til at regjeringa i meldinga legg opp til at:
«Ukraina i en oppdatert frihandelsavtale
vil få de laveste tollsatsene som Norge har innrømmet andre handelspartnere»,
og at Noreg har gitt andre handelspartnarar
nulltoll på landbruksvarer. Desse medlemene meiner
at redusert toll på ukrainske landbruksvarer ikkje er ein treffsikker
måte å visa solidaritet med Ukraina, og at det snarare kan ha ein
motsett effekt. Eksport av landbruksvarer frå eit landbruk dominert
av store jordeigarar kjem i lita grad vanlege bønder og innbyggarar
i Ukraina til gode. Samtidig kan det undergrava oppslutninga om
Ukraina-støtta her heime, slik erfaringa frå andre europeiske land
viser. Dei nylege bondeopprøra i Europa er delvis skulda den sterke
konkurransen bøndene der har fått av tollfri import frå Ukraina.
Situasjonen har blitt så tilspissa at EU no strammar inn og bremsar
importen av ukrainske landbruksvarer. Låge tollsatsar eller nulltoll
til Noreg vil setta norsk produksjon av korn og andre matvarer under
press og undergrava Stortingets mål om betre sjølvforsyning og ei
opptrapping av inntekta til bøndene. Det er ikkje aktuelt for desse medlemene å støtta opp om ein politikk
som legg ytterlegare press på norsk matproduksjon. På denne bakgrunnen
blir følgjande forslag fremja:
«Stortinget ber regjeringa oppretthalda
tollvernet på dagens nivå ved import av ukrainske landbruksvarer.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at EU våren 2024 strammet noe
inn på tollfrihet for ukrainske landbruksprodukter. Selv etter denne
innstrammingen framstår Norges politikk overfor Ukraina på dette
feltet som langt mer restriktiv enn i resten av Europa. Disse medlemmer mener det er uheldig,
og har på denne bakgrunn vanskelig for å forstå bekymringen som
beskrives, og at den formodentlig veier tyngre enn behovet for å
strekke seg langt for å støtte Ukraina økonomisk, politisk, militært
med mer.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Kristeleg Folkeparti viser
til Innst. 218 S (2022–2023), der Nansen-programmet formelt sett
vart vedtatt:
«Komiteen er enig i at midlene må bidra
til å bygge demokratiske institusjoner, rettsstaten og et sterkt
sivilsamfunn, og mener det er viktig at midlene er sporbare, og
at hjelpen er transparent. Kampen mot korrupsjon må også inngå som
del av hjelpepakken.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt, Venstre og Kristeleg Folkeparti merkar
seg at svært lite av den sivile støtta under Nansen-programmet så
langt har gått til det lokale sivilsamfunnet. Mesteparten av den
sivile støtta går i staden via Verdsbanken og Den europeiske banken
for gjenoppbygging og utvikling (EBRD). Det er tilsynelatande berre
den humanitære støtta som går via lokale organisasjonar. Desse medlemene viser til at Ukraina
har eit sterkt sivilsamfunn, og at støtte til sivilsamfunnsorganisasjonar
og frie medium er avgjerande for at det ukrainske demokratiet kan
overleva. Ei overvekt av støtte til sentrale styresmakter og multilaterale aktørar
kan derimot bidra til å forsterka maktkonsentrasjon og svekka demokratiet.
Noreg, med vårt rike sivilsamfunn, store frivillige sektor, sterke
trepartssamarbeid og djupe folkelege engasjement for Ukraina, bør derfor
spissa den sivile delen av Nansen-programmet inn på nettopp demokratifremme
og styrking av sivilsamfunnet.
Desse medlemene registrerer
at regjeringa argumenterer for prioriteringa av store multinasjonale kanalar
med ønsket om å redusera risikoen for korrupsjon. På den andre sida
vil redusert korrupsjon i Ukraina vera avhengig av eit sterkt, uavhengig
sivilsamfunn som fungerer som vaktbikkjer overfor styresmakter og
næringsliv. Noreg bør derfor styrka desse organisasjonane i staden
for å legga store summar inn i dei same multinasjonale organisasjonane
som alle andre donorar støttar.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Raudt viser
til at Norad no arbeider med å oppretta ei søknadsbasert tilskotsordning
for lokalt sivilsamfunn. Desse medlemene støttar
ei slik ordning og understrekar viktigheita av at ho blir stor nok,
at kjernestøtte snarare enn prosjektstøtte bør stå i sentrum, og
at ukrainske organisasjonar må forvalta ordninga. Helsingforskomiteen, Amnesty
og Human Rights House tar i høyringsinnspela sine til orde for ei
ordning etter modell av Active Citizens Fund under EØS-midlane.
På denne bakgrunnen fremjar medlemene
i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt følgjande
forslag:
«Stortinget ber regjeringa øyremerka
minst 10 prosent av Nansen-programmet til ei søknadsbasert tilskotsordning
for det ukrainske sivilsamfunnet. Tilskotsordninga skal gje ukrainske
organisasjonar høve til langsiktige og føreseielege rammer. Prosjekta må
få økonomiske rammer som er store og fleksible nok til å gje grunnlag
for kapasitetsbygging og ein viss fridom til å kunna velja eigne
prioriteringar.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Venstre merkar
seg at humanitære organisasjonar samarbeider med ukrainske organisasjonar
for å nå ut til dei som treng hjelpa mest, og meiner det er eit
gode at internasjonale organisasjonar inngår slike partnarskap.
I andre situasjonar har sivilsamfunnet blitt redusert til tenesteleverandørar
for multinasjonale humanitære organisasjonar, noko som svekker den
sjølvstendige rolla deira. Desse medlemene vil
ikkje at det same skal skje med det ukrainske sivilsamfunnet. På
denne bakgrunnen blir følgjande forslag fremja:
«Stortinget ber regjeringa stilla
partnarskap med lokale organisasjonar som vilkår for løyving av
humanitær hjelp til Ukraina. Partnarskapet skal byggast på likeverd,
og den lokale organisasjonen skal involverast i styring og forvalting.
Den lokale partnarorganisasjon skal alltid tildelast overhead på
same vis som den internasjonale organisasjonen.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Kristeleg Folkeparti viser
til ekstraløyvinga til utviklingsland som er ramma av ringverknader
av krigen («Sør-pakka»), som eit samla Storting med unntak av Framstegspartiet
vedtok i samband med Nansen-programmet i 2023. Inflasjonen og prisane
på mat, energi og gjødsel er framleis høge i mange utviklingsland
som følgje av krigen i Ukraina, og mange høyringsinnspel tar derfor
til orde for å vidareføra Sør-pakka. At eit samla storting står
bak ei fleirårig støtte til Ukraina er svært viktig, men må ikkje
gå på kostnad av bistand til andre land. Situasjonen er spesielt
kritisk for den humanitære bistanden, der dei globale behova er
store og veksande samtidig som mange donorar vrir bistanden sin
til Ukraina. Desse medlemene meiner
at dei humanitære prinsippa skal ligga til grunn for norsk bistand,
og er urolege for at Noreg i likskap med andre donorar prioriterer Ukraina
over andre humanitære kriser. Nansen-programmet, finansiert av ekstraordinært
uttak av oljepengar, burde ha kome i tillegg til eit bistandsbudsjett
på 1 prosent av BNI.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Kristelig Folkeparti viser
til at flere av de humanitære organisasjonene i høringen tok til
orde for økt støtte til lokale sivilsamfunnsorganisasjoner. Norsk
Folkehjelp uttalte i høringen at de ukrainske organisasjonene er
avgjørende for å bevare det ukrainske demokratiet, men at det har
blitt vanskeligere for dem å stille myndighetene sine til ansvar for
bl.a. å fremme likestilling, og at myndighetene er mer opptatte
av sitt ansvar overfor eksterne aktører.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Kristelig Folkeparti, mener norsk støtte må innrettes
til å støtte lokale organisasjoner, og viser særlig til meldingens
omtale av den ukrainske fagbevegelsens rolle:
«Styrking av faglige rettigheter og gjenoppbygging av
en demokratisk og ikke-korrupt fagbevegelse i Ukraina er nødvendig
for å skape en fungerende, troverdig og sosialt bærekraftig stat
etter krigen.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Kristelig Folkeparti viser
til Redd Barnas høringsinnspill om at hindrene for at lokale organisasjoner
kan motta støtte bør reduseres, at sivilsamfunnet i Ukraina bekjemper
korrupsjon, og at å støtte lokale organisasjoner ikke betyr å senke
på kravene om å hindre misbruk av midler.
Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at lokale sivilsamfunnsorganisasjoner, herunder fagbevegelse, kvinneorganisasjoner
og menneskerettsorganisasjoner, får ta del i den sivile støtten
i Nansen-programmet, og at deres interesser ivaretas.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at Ukrainas
statsgjeld ifølge IMF tilsvarer 98,6 pst. av landets BNP. En betydelig
del av den internasjonale støtten Ukraina mottar, utformes i dag
som lån, eller som betalingsutsettelser på disse lånene. Det ukrainske
finansdepartementet informerer i dokumentet Medium-Term State Debt
Management Strategy for 2024–2026 at i år vil 32,2 pst., dvs. nesten
en tredjedel, av statens inntekter gå til å betale avdrag og renter.
Disse medlemmer mener
at en gjeld av denne størrelsesorden svekker Ukrainas mulighet til
å velge sin egen skjebne. Disse medlemmer mener
Norge bør ta initiativ til å få slettet gjelden til utenlandske
kreditorer, både for å bedre den ukrainske statens motstandskraft
og for å sikre at det ukrainske selvstyret ikke blir tilsidesatt
til fordel for krav fra kreditorer.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
overfor Det internasjonale pengefondet, Verdensbanken og andre sammenslutninger
av kreditorer for å stanse krav om innbetaling av ukrainsk statsgjeld
og videre slette og restrukturere gjelden.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil understreke at
å støtte Ukrainas forsvarskamp er vår tids største oppgave. Å støtte
Ukraina er den mest effektive måten å styrke vår egen sikkerhet
og framtiden til grunnleggende verdier som demokrati, frihet og
selvråderett.
Det er utvilsomt et gode at partiene på Stortinget har
klart å samle seg om en støttepakke som gir Ukraina langsiktighet.
For disse medlemmer har det hele tiden
vært en selvfølge å gi sin tilslutning til støttepakken. Men før
Ukraina har vunnet krigen, på de vilkårene de selv ønsker, er det
viktig at man ikke klapper seg på skulderen og sier seg fornøyd
med Norges støttebidrag. I den situasjonen Ukraina nå er i, er langsiktighet
nødvendig, men ikke tilstrekkelig. Det trengs også økt støtte her
og nå. Det gjelder ikke minst militært, fordi Ukraina nå står i
situasjon der det er ekstremt vanskelig å vinne fram militært. Prinsippet
er så enkelt som at hvis Ukraina skulle tape krigen her og nå, blir
langsiktige forpliktelser verdiløse.
Komiteens medlem
fra Venstre vil vise til tall som viser at Norges støtte til
Ukraina, som hovedsakelig kanaliseres gjennom Nansen-programmet,
er lavere enn land det er naturlig å sammenligne oss med. Danmark
har så langt avgitt 8,76 mrd. euro i langsiktige bilaterale løfter.
I tillegg kommer landets andel av EUs sentrale midler på 2,35 mrd.
euro, totalt 11,11 mrd. euro. For Norge er tallet 7,57 mrd. euro,
altså rundt 40 mrd. norske kroner mindre enn Danmark. I faktiske
tildelinger har Danmark gitt 30 mrd. norske kroner mer enn Norge.
Hvis Norge skulle gi like mye i støtte til Ukraina som vårt naboland,
må Nansen-programmet økes med 70 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre vil på det sterkeste understreke viktigheten av
at Norges Ukraina-støtte hele tiden er oppdatert i tråd med både
de politiske og militære realitetene som Ukraina står overfor. Og
på det året som er gått siden inngåelsen av avtalen om Nansen-programmet,
er mye endret seg for Ukraina – både militært på deres eget territorium
og hva gjelder utsiktene til politisk støtte. Militært fikk Russland
tid til å bygge opp befestning, som har ført til en krig som per
nå er svært statisk. En slik situasjon favoriserer parter med stor
tilgang på ammunisjon. Politisk er det blitt klart at Norge og Europa
må vise seg i stand til å ta et langt større lederskap for å mobilisere
nødvendig militær og sivil støtte til Ukraina, etter at ytterligere
amerikanske støttepakker fortsatt uteblir.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti vil
i denne forbindelse slutte seg til meningsinnholdet i følgende utdrag
fra Norsk-Ukrainsk Venneforenings høringsinnspill:
«Manglende og liten støtte til Ukraina
er den viktigste årsaken til at de russiske styrkene har kommet
på offensiven de siste månedene. Russisk militær fremgang forverrer
alle problemene som Nansen-programmet har som mål å redusere. Det
skaper flere flyktninger, dårligere levekår og mindre trygghet for
ukrainske sivile. To år etter den fullskala invasjonen står krigen
i Ukraina ved et vippepunkt. Det er i stor grad opp til oss i Vesten
å avgjøre hvilken vei krigen skal vippe. Får Ukraina den støtten
de trenger, vil de vinne krigen og frigjøre okkupert territorium.
Selv om det finnes mange avhjelpende tiltak, er det ingen andre
tiltak enn ukrainsk seier som kan stoppe flyktningstrømmen og de
enorme lidelsene ukrainske sivile opplever.»
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen forsere
den militære støtten i Nansen-programmet i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett for 2024.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen øke den
totale rammen på Nansen-programmet.»
Komiteens medlem
fra Venstre viser i den forbindelse for øvrig til Venstres
forslag i forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet for 2022
om å bevilge 75 mrd. kroner til Ukraina, Venstres forslag i forbindelse
med nysalderingen av statsbudsjettet for 2023 om å bevilge 9 mrd.
kroner til Ukraina samt Venstres alternative statsbudsjett for 2024,
hvor det ble argumentert for å tilføre forsvarsrammen ytterligere
2,5 mrd. kroner innrettet mot å støtte Ukrainas forsvarskamp.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener at det er helt
essensielt at man ser Nansen-programmet i sammenheng med hvordan
man innretter andre sektorer samt prioriteringer i statsbudsjettet
for øvrig. Det gjelder ikke minst Norges og Europas evne til å produsere nok
ammunisjon. Etter disse medlemmers syn
er det behov for et markant taktskifte i Europas evne til å produsere
ammunisjon og våpen til Ukraina. Det har lenge vært kjent at krigen
i Ukraina er blitt en krig om forsvarsindustriell produksjonskapasitet. Disse medlemmer støtter de grepene regjeringen
har gjort for å øke produksjonskapasiteten i norsk forsvarsindustri,
men stiller seg svært tvilende til om grepene er av en størrelsesorden
som kan måle seg med de behovene som Ukraina har og vil ha framover.
Ifølge tall fra CNN presentert 11. mars 2024 skal Russland eksempelvis produsere
minst tre ganger så mye artilleriammunisjon som USA og Europa gjør
i år til sammen, og mens russiske styrker avfyrer omtrent 10 000
runder ammunisjon daglig, må Ukraina rasjonere til 2 000. Det er
også store mangler innen luftvern og missiler.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for markant utbedring av produksjonskapasiteten hos de delene av norsk
forsvarsindustri som produserer materiell som Ukraina har stort
behov for.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti vil
videre understreke at en satsing på å bygge opp europeisk forsvarsindustriell
produksjonskapasitet ikke bør stå i veien for hurtig anskaffelse
av materiell til Ukraina produsert utenfor Europa – så fremt norske
generelle regler og prinsipper for forsvarssamarbeid overholdes.
I den forbindelse støtter disse medlemmer regjeringens
beslutning om å medfinansiere Tsjekkias ammunisjonsinitiativ. Så
vidt disse medlemmer bekjent er initiativet
per i dag imidlertid ikke fullfinansiert.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen jobbe
for fullfinansiering av det tsjekkiske ammunisjonsinitiativet.»
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at krigen i Ukraina pågår i en kontekst
som er veldig ulik andre konflikter og kriser rundt om i verden.
Blant annet finnes det sterke statlige strukturer og et aktivt sivilt samfunn
som har tillit i lokalsamfunnet og allerede samarbeider godt med
ukrainske myndigheter. Dette medlem har
forståelse for at det i en oppstartsfase kunne være hensiktsmessig
å kanalisere sivil humanitær støtte kun gjennom et fåtall norske
humanitære aktører. Når vi beveger oss lenger ut i programmet, er imidlertid dette medlem av den klare oppfatning
at støtte til lokale organisasjoner vil være viktig for den langsiktige
gjenoppbyggingen av et velfungerende samfunn. Støtten må ikke minst
kanaliseres gjennom slike lokalbaserte organisasjoner som arbeider
for de mest marginaliserte gruppene i samfunnet, og som er pådrivere
for endring av statlige strukturer og tjenester. Dette
medlemlegger for øvrig til grunn at om krigen ville ha blitt
vunnet i år, vil den sivile støtten til Ukraina formodentlig måtte
vare mye lengre enn den femårsperioden som Nansen-programmet per
i dag legger opp til. Det aktualiserer behovet for å bygge opp under
lokale organisasjoners kapasitet ytterligere.
Dette medlemunderstreker
videre at små organisasjoner ofte har en struktur som gjør dem smidige
og effektive. De er erfaringsmessig langt bedre egnet til å reagere
på endringer og utfordringer som måtte oppstå i samfunnet. Lokalt
eierskap og tillit i befolkningen gir dem en ekstra fordel, og vi
vet at det er vanskelig å oppnå store samfunnsmessige endringer
uten deres aktive involvering. Dette er viktig nå, men vil være
enda viktigere i tiden fremover.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at norsk støtte har som overordnet prinsipp
å styrke og bygge ukrainske statlige strukturer med mål om tettere
europeisk integrasjon. I denne sammenheng viser disse
medlemmer til at over 100 000 barn er plassert på uegnede
barnehjemsinstitusjoner i Ukraina. Mange av disse barna har en funksjonsnedsettelse,
og mange har foreldre med psykiske lidelser og andre omsorgsutfordringer.
Nedlegging av slike uegnede barnehjemsinstitusjoner vil være en
forutsetning for fremtidig EU- og EØS-medlemskap. Disse
medlemmer er av den oppfatning at norsk støtte må bidra til
en reform av for eksempel ukrainsk barnevern og nedleggelse av barnehjemsinstitusjoner
som bryter med grunnleggende menneskerettigheter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser videre til
at Norge støtter Verdensbankens flergiverfond for psykisk helse
i Ukraina. Empiri fra krig og konflikt viser at konsekvensene er
særlig store for barn og unge med en dramatisk økning av langvarige
traumer. Mange krigstraumer kan forhindres ved at tilgang til psykiske helsetjenester
integreres i primærhelsetjenesten på lokalt nivå. Disse
medlemmer vil derfor understreke at det er et stort behov
for å gjøre psykisk helsehjelp tilgjengelig for barn og unge gjennom
de strukturer som allerede finnes i lokalsamfunnet.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at etter militær støtte og våpenhjelp
er utvikling av privat sektor den høyest prioriterte målsettingen
for Ukraina. Norge bør ta sikte på å bidra til alle disse tre målsettingene.
Imens våre naboland Danmark, Finland og Sverige har valgt å prioritere
betydelige andeler av sine støtteprogrammer til å fremme investeringer
og prosjekter i Ukraina, har Norge innrettet sin internasjonale bistand
annerledes. Dette medlem er av den oppfatning
at det er stort potensial for å styrke rollen privat næringsliv
spiller i gjenoppbygging av Ukraina. Å kanalisere deler av Nansen-støtten
til Nordfunds klimainvesteringsfond øremerket bruk i Ukraina og
Norads programmer for næringsutvikling er grep som bør vurderes.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Kristelig Folkeparti viser til
at etter Russlands fullskala invasjon av Ukraina har mat- og gjødselprisene
også i en rekke andre land skutt i været, og situasjonen er flere
steder alvorlig. Til dette skriver regjeringen i meldingen at:
«Det ventes at 600 millioner mennesker
vil være kronisk underernærte i 2030. Det betyr at verden ikke klarer
å nå det globale bærekraftsmålet om ’null sult’ innen 2030. Ifølge
FNs organisasjon for ernæring og landbruk (FAO) ville dette tallet
ha vært 120 millioner lavere om det ikke var for pandemien og Russlands
fullskala-krig mot Ukraina. Kritisk mangel på mat rammer utviklingsland.
Dette går særlig utover Afrika der 20 prosent av befolkningen sulter.»
Disse medlemmer viser
til at Ukraina produserte mat til 400 millioner mennesker per år
før krigen, ifølge World Food Programme (WFP). Nå er dette betydelig
redusert. Disse medlemmer mener det
er helt tydelig at en videreføring av pakken til utviklingsland som
er særlig rammet av Ukraina-krigens ringvirkninger, den såkalte
Sør-pakken, hadde vært helt nødvendig. Disse
medlemmer vil minne om at en videreføring vil være i tråd
med den enigheten som ble underskrevet av alle Stortingets partier,
bortsett fra Fremskrittspartiet.
Disse medlemmer viser
til at avtalen som ble inngått, hadde navnet «Politisk enighet om
Ukraina og Sør». Nå virker imidlertid Sør-delen å være glemt. I
samme dokument som «Nansen-programmet for Ukraina» står også avtalen
om støtte til «Utviklingsland særlig rammet av krigens ringvirkninger».
Det er ingen tvil om at dette må sees i sammenheng.
Disse medlemmer viser
til at det i enigheten om Nansen-programmet står at:
«Regjeringspartiene åpner for å foreslå
økte bevilgninger til humanitær bistand, kamp mot sult og for å avdempe
potensielle migrasjonsstrømmer til Europa også utover 2023 dersom
krigen i Ukraina fortsetter å medføre store, ekstraordinære konsekvenser
for verdens fattige.»
Det er ingen tvil om at Ukraina-krigen fortsatt
har store, ekstraordinære konsekvenser for verdens fattige.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti mener det er uforståelig at regjeringspartiene
og Sosialistisk Venstreparti likevel har stoppet videreføringen
av Sør-pakken. Denne fjerningen har fått store konsekvenser. På
denne bakgrunn bes regjeringen redegjøre for at premisset i enigheten
ikke er oppfylt. Det påligger regjeringen en bevisbyrde for å godtgjøre
at ikke «krigen i Ukraina fortsetter å medføre store, ekstraordinære
konsekvenser for verdens fattige».
Dette medlem viser
til at en videreføring av Sør-pakken i høringen om meldingen ble
løftet av bl.a. Røde Kors, FN-sambandet og CARE Norge. Redd Barna
og Kirkens Nødhjelp har også gjentatte ganger påpekt dette.
Dette medlem viser
til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett for 2024, der
Kristelig Folkeparti videreførte Sør-pakken i tillegg til andre
satsinger i bistandsbudsjettet. Til sammen økte Kristelig Folkeparti
i sitt alternative statsbudsjett for 2024 bevilgningen til internasjonal
utviklingsbistand med 8,1 mrd. kroner. Dette
medlem håper og forventer at regjeringen vil legge frem en
videreføring av Sør-pakken i revidert statsbudsjett for 2024.
Dette medlem viser
til at det ukrainske sivilsamfunnet spiller en viktig rolle som
pådrivere for demokratisk utvikling. De lokale organisasjonene står også
i første rekke når det gjelder humanitær innsats og når de mest
sårbare gruppene og utsatte områdene. Dette
medlem merker seg at regjeringen nå arbeider med en søknadsbasert
tilskuddsordning for det ukrainske sivilsamfunnet, og at denne skal
bidra til å styrke demokratiet, rettsstaten, menneskerettighetene
og likestillingen. Dette medlem understreker
at det er viktig at også trosbaserte aktører føler seg inkludert
i denne tilskuddsordningen.