2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Prop. 44 S (2023–2024) Utbygging og finansiering av E134 Røldal–Seljestad i Vestland og kostnadsramme for E6 Megården–Sommerset i Nordland. Proposisjonen omhandler forslag om utbygging og kostnadsramme gjennom delvis bompengefinansiering på prosjektet E134 Røldal–Seljestad, samt forslag til kostnadsramme for E6 Megården–Sommerset i Nordland.

Komiteen viser til at prosjektet E134 Røldal–Seljestad er første byggetrinn på strekningen E134 Vågsli–Seljestad og er et svært viktig bidrag til en mer vintersikker vei over Haukeli. Prosjektet vil i hovedsak omfatte ny tunell som vil redusere stigningen vesentlig og korte ned strekningen med om lag 6 km. Prosjektet er forutsatt finansiert innenfor en kostnadsramme på 4 921 mill. kroner, inklusive et bompengebidrag på 691 mill. kroner.

Komiteen viser til at prosjektet E6 Megården–Sommerset i Nordland er en delstrekning av strekningen E6 Megården–Mørsvikbotn i Sørfold kommune i Nordland. Hele prosjektet E6 Megården–Mørsvikbotn omfatter ytterligere to delstrekninger. Dette er Sommerset–Tverrdalen (Leirfjordbrua) og Tverrdalen–Mørsvikbotn. Proposisjonen innebærer at delprosjektet E6 Megården–Sommerset har oppstart først, med en kostnadsramme på 7 283 mill. kroner og anleggsstart i 2025.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser til at utbygging av E124 Røldal–Seljestad er viktig for å styrke E134 som en av hovedveiene mellom øst og vest. Veien er en viktig ferdselsåre, særlig for næringslivet, med ca. 20 prosent tungtrafikk. Byggetrinnet gir innsparing i lengde, høydemeter, drivstoffkostnad og kjøretid. Flertallet vil også understreke den positive effekten tiltaket har på redusert klimautslipp og på trafikksikkerheten.

Flertallet viser til at utbygging av strekningen E6 Megården–Sommerset er en start på å bidra til å løse utfordringene knyttet til tunellsikkerhet, beredskap, trafikksikkerhet og fremkommelighet på E6.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til at E134 Røldal–Seljestad og E6 Megården–Mørsvikbotn var fullfinansiert i første seksårsperiode av NTP 2022–2033, og at begge prosjekter er forsinket. Disse medlemmer merker seg at prosjektet E134 Røldal–Seljestad ikke lenger er mulig å gjennomføre i første seksårsperiode, men at noen av midlene må benyttes i andre periode, det vil si etter 2027, og at det er ventet lavere framdrift enn det som var lagt til grunn i NTP 2022–2033. Disse medlemmer mener at byggetid må optimaliseres slik at prosjektet får en best mulig framdrift og hurtigst mulig ferdigstillelse. Det er også viktig at man i forbindelse med prosjektgjennomføringen legger til rette for døgnhvileplasser og ladepunkt for tungbiltrafikken.

Disse medlemmer merker seg videre at det for E6 i Sørfold, foreslås kostnadsramme for delstrekningen E6 Megården–Sommerset, og at resten av prosjektet E6 Megården–Mørsvikbotn skal gjennomføres trinnvis. Disse medlemmer viser til konseptutvalgutredning (KVU) for Nord-Norge hvor betydningen av utbedring av E6 i Sørfold ble tillagt en sikkerhetspolitisk betydning. Prosjektet E6 Megården–Mørsvikbotn vil bidra til å øke sikkerhet og beredskap på en del av E6 med dårlig standard og fremkommelighet, uten alternativ omkjøring, og der Norge i dag deles i to når E6 er stengt. Neste fase, E6 Sommerset–Mørsvikbotn, er avgjørende for å oppnå ønsket effekt for prosjektet. E6 Sommerset–Mørsvikbotn har seks tuneller med dårlig standard som ikke tilfredsstiller tunellsikkerhetsforskriften. Det er viktig å komme i gang med anleggsarbeidet på resterende del av strekningen så snart mulig.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at den store mangelen i det norske samferdselsnettet er et godt utbygd hovedveisystem.

Disse medlemmer viser til at de forslåtte prosjektene på både E134 og E6 er et bidrag til dette som vil gi bedre trafikksikkerhet og kapasitet, men det at forslagene kommer først nå innebærer en betydelig forsinkelse. Disse medlemmer ser heller ingen god begrunnelse for at disse prosjektene som er utbyggingsklare, ikke skal igangsettes før i 2025.

Disse medlemmer mener at veiutbygging og vedlikehold er et offentlig ansvar også finansielt. Disse medlemmer mener derfor det skal være statlig fullfinansiering av utbyggingsprosjekter på vei og vil avise Arbeiderparti–Senterparti-regjeringens forslag i proposisjonen om bompengefinansiering.

Disse medlemmer foreslår at det gjennomføres byggestart for begge prosjektene i 2024 og forutsetter at regjeringen kommer tilbake til Stortinget i revidert nasjonalbudsjett dersom dette innebærer behov for tilleggsbevilgninger.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«II

Statlig fullfinansiering og byggestart i 2024

  • 1. Stortinget forutsetter statlig fullfinansiering av prosjektene E134 Røldal–Seljestad og E6 Megården–Sommerset

  • 2. Stortinget forutsetter byggestart i 2024 for prosjektene E134 Røldal–Seljestad og E6 Megården–Sommerset.

  • 3. Stortinget forutsetter at regjeringen kommer tilbake til Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett dersom byggestart i 2024 innebærer behov for tilleggsbevilgninger.»