2.2 Endring i kontantstøtteloven
Komiteen merker
seg at regjeringen lenge har varslet et kutt i kontantstøtteperioden.
Det foreslås at perioden man kan få kontantstøtte, kuttes med fire
måneder. Familier med barn fra 13 til og med 19 måneder vil, hvis
forslaget blir vedtatt, få kontantstøtte dersom de ikke benytter
fulltids barnehageplass med offentlig driftsstøtte. Komiteen viser til at regjeringen begrunner
dette med at alle barn har rett på barnehageplass fra barnet blir
20 måneder. I arbeidet med forslaget ble det også vurdert å innføre
en såkalt småbarnsstøtte (ventestøtte) for de som har søkt om barnehage,
men ennå ikke fått plass. Regjeringen vurderer at dette ikke er
nødvendig, da de fleste skal ha tilgang på barnehage senest når
de er 20 måneder (barn født i desember).
Komiteen viser til
at kontantstøtte i 2024 er beregnet å ha en samlet provenyvirkning
på 913 mill. kroner, og at det per desember 2023 var under syv tusen mottakere. Komiteen merker seg at Nav opplyser om at
nedgangen fra 2022 til 2023 forklares blant annet med en regelendring
som gjør at det nå utbetales kontantstøtte til og med måneden før
barnet begynner i barnehagen, i motsetning til før, da ytelsen også
ble utbetalt den måneden barnet begynte i barnehagen. Med andre
ord var nedgangen ikke en følge av redusert behov, men en konsekvens
av regelendring.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Hurdalsplattformen,
som sier at regjeringen vil avvikle kontantstøtten for barn mellom
18 og 24 måneder og erstatte ordningen med en småbarnsstøtte for
de som har søkt, men ikke fått barnehageplass. Med bakgrunn i dette
har regjeringen foreslått å endre kontantstøtten fra 1. august 2024
slik at alle ettåringer enten har rett på plass i barnehage elle
kontantstøtte. Disse medlemmer viser til
at det er et mål for regjeringen at flest mulig barn skal ha mulighet
til å gå i barnehage og at økonomi ikke skal være til hinder for
deltakelse. Gode barnehager er et viktig bidrag til å gi alle barn
en trygg og god oppvekst og like muligheter. Disse
medlemmer viser til at regjeringen i to omganger har senket
barnehageprisen for alle barn, og at maksprisen fra 1. august 2024
er redusert til 2 000 kroner. Dette innebærer at en barnefamilie med
to barn i barnehagen vil spare 23 000 kroner hvert år sammenlignet
med regjeringen Solbergs siste budsjettforslag.
Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen har gjort barnehage gratis fra og med
det tredje barnet som går i barnehage samtidig, samt for alle barn
i Finnmark og Nord-Troms. For de mest spredtbygde distriktskommunene
er maksprisen redusert til 1 500 kroner fra 1. august 2024.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at Høyre og Venstre ønsker
å avvikle kontantstøtten og erstatte den med en ventestøtte. Disse medlemmer viser til at flere høringsinstanser,
deriblant NHO og Spekter, tar til orde for avvikling av kontantstøtteordningen
i sin helhet. Disse medlemmer viser
til at kontantstøtten ofte benyttes av mødre og at den dermed kan
være til hinder for likestilling mellom kvinner og menn i omsorgsoppgaver
og yrkesdeltakelse. Videre mener disse medlemmer at barn
nyter en rekke fordeler av å gå i barnehage. Barnehagen er en læringsarena
og gir barna et sosialt fellesskap, hvor de blant annet får utviklet
språkferdigheter og sosiale ferdigheter. Selv om disse
medlemmer primært ønsker å avvikle kontantstøtten helt, imøteser disse medlemmer imidlertid endringene
som ledd i en gradvis avvikling av ordningen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser videre til høringsinnspill
fra Arbeids- og velferdsdirektoratet, hvor direktoratet gir uttrykk
for skepsis til at lovendringen foreslås innført med virkning i
løpende saker uten overgangsregler. Disse
medlemmer deler denne skepsisen, og ønsker å uttrykke bekymring
for at dette kan slå urimelig ut for brukere som kan få avkortet kontantstøtteperioden
ved at de vil påvirkes av lovendringen etter at de har søkt om kontantstøtte.
Disse medlemmer viser
til at en rekke privatpersoner har gitt høringsinnspill, hvor de
oppgir at dette oppleves urimelig. Eksempelvis kan foreldre som
allerede har fått innvilget permisjon fra sin arbeidsgiver, ikke
forventes å få tre inn i stillingen fordi det er ansatt vikar som
ikke uten videre kan få avsluttet sitt engasjement.
Disse medlemmer ønsker
også å påpeke at fristen for å søke om barnehageplass gikk ut 1. mars,
og at lovendringen vil kunne ha svært uheldige konsekvenser for
småbarnsforeldre som ikke har tatt høyde for endringer i kontantstøtteperioden
på søknadstidspunktet.
Disse medlemmer mener
at dette vitner om at regjeringen her ikke har sørget for en god
nok prosess i forkant av de foreslåtte lovendringene. Disse medlemmer viser til at det i proposisjonen
punkt 5 Ikraftsetting og overgangsregler står at Barne- og familiedepartementet
legger vekt på at «høringsforslaget har vært allment kjent fra våren
2023». Disse medlemmer ønsker å understreke
at de som allerede er inne i ordningen, ikke har blitt varslet direkte
om at endringer vil komme, og mener at det er for mye å forvente
av småbarnsforeldre at de må ha vært informert om dette som følge
av at de foreslåtte lovendringene har vært omtalt i statsbudsjettet
for 2024.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at Høyres fraksjon
i komiteen har bedt Barne- og familiedepartementet om lovteknisk
bistand til å utforme en overgangsordning som sørger for at familier
som allerede er inne i kontantstøtteordningen, ikke omfattes av
regjeringens foreslåtte endringer. Svarbrevet av 13. mars 2024 fra
statsråd Kjersti Toppe er vedlagt innstillingen.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«III skal lyde:
-
1. Loven gjelder fra
den tiden Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte
bestemmelsene til forskjellig tid. Endringene i folketrygdloven
gjelder for barn der fødselen eller omsorgovertakelsen skjer på ikrafttredelsesdatoen
eller senere. Endringene i kontantstøtteloven
gjelder for tilfeller der stønadsperioden begynner å løpe etter
ikrafttredelsesdatoen.
-
2. Departementet kan gi nærmere overgangsregler.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Barne- og familiedepartementet har vurdert at det ikke er
nødvendig med overgangsregler i loven, da lovendringen er varslet
i god tid og Arbeids- og velferdsdirektoratet har opplyst at de
vil sende informasjonsbrev om lovendringen til alle berørte. Det
er likevel for sikkerhets skyld foreslått hjemmel for overgangsregler
i endringsloven, og det er adgang til å gi nærmere overgangsregler
i forskrift ved behov. Disse medlemmer forutsetter
at departementet følger opp dette om nødvendig.
Disse medlemmer vil
også understreke betydningen av at foreldrepengeordningen nå forlenges
ved 80 pst. dekning. Dette vil bidra til å fjerne forskjellen i foreldrepengeutbetalingen
mellom 80 pst. og 100 pst. dekningsgrad, og hindre at foreldre taper
foreldrepenger ved å velge en løsning som innebærer å være lenger hjemme
med barnet. Disse medlemmer mener dette
er en positiv endring, som sikrer at flere kan ta lengre foreldrepermisjon
ved ønske eller behov uten å måtte ta permisjon uten lønn og tape
arbeidstakerrettigheter, rettigheter til pensjonsopptjening eller
være avhengig av kontantstøtte.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet mener at på sitt beste er kontantstøtten
er ordning som gir familiene mer valgfrihet i hverdagen og mulighet
til å være hjemme sammen med barnet sitt lenger, noe som også er
grunnen til at Fremskrittspartiet var en av forkjemperne for støtten
helt tilbake til 1984.
Dette medlem viser
til at kontantstøtten gir foreldre en valgfrihet og muligheten til
å være lenger hjemme sammen med barnet. Det har vist seg at kontantstøtten
har uheldige utslag knyttet til integrering, og den bør derfor endres.
Kontantstøtten bør forbeholdes de som har stått i arbeid og hatt
arbeidsinntekt de siste 12 måneder før barnets fødsel. Ytelser fra
Nav som kan medregnes som inntekt, er sykepenger tilstått under svangerskapet.
Det bør også ses på muligheten for at studenter skal ha tilgang
til kontantstøtten. På denne måten vil ordningen komme til nytte
for de som av ulike grunner ikke kan eller ønsker å sende de minste
barna i barnehage. Samtidig vil barn av foreldre med dårlig tilknytning
til arbeidslivet og det norske samfunnet, ikke holdes hjemme.
Dette medlem mener
at vi alle sammen er best tjent med et samfunn der foreldre selv
bestemmer hva som er best for sine barn, og der vi unngår at offentlige ordninger
motvirker god integrering.
Dette medlem fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med sak om endring av kontantstøtteordningen slik
at den strammes inn og knyttes til forutgående arbeidsinntekt.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
mulighetene for å gi studenter tilgang til kontantstøtte, herunder
hvilke kriterier som skal ligge til grunn for en slik eventuell
tilgang.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at en lønn å leve
av er grunnsteinen i kvinnefrigjøringen. Derfor har Sosialistisk
Venstreparti vært mot ordninger som holder kvinner utenfor arbeidslivet
over tid, som kontantstøtten. En stor overvekt at de som mottar
kontantstøtte, er kvinner. Kontantstøtten bidrar dermed til å sementere
tradisjonelle kjønnsrollemønstre, og påfører kvinner økonomiske
tap ved at de ikke er i arbeid. Over flere år har vi sett at stadig
færre tar ut kontantstøtte, og i stedet velger å benytte seg av
det velferdsgodet barnehagen er. Ifølge Nav gikk bruken ned med
40 pst. fra 2012 til 2022.
Dette medlem viser
til at velferdsstaten har en grunnleggende forpliktelse til å sørge
for at alle foreldre får råd til å sikre barnepass. Derfor mener dette medlem at i påvente av en barnehageplass
må det være mulig å få kontantstøtte. På denne bakgrunn støtter dette medlem regjeringens forslag til
endring.