1.1 Hovedinnholdet i proposisjonen
Nærings- og fiskeridepartementet fremmer i proposisjonen
forslag til endringer i foretakslovgivningen. Begrepet «foretakslovgivningen»
brukes i proposisjonen som et samlebegrep for selskapslovgivningen,
registerlovgivningen og andre tilknyttede lover, slik som foretaksnavneloven.
Departementet foreslår endringer i lov 21. juni 1985 nr. 78 om registrering
av foretak (foretaksregisterloven), lov 3. juni 1994 nr. 15 om Enhetsregisteret
(enhetsregisterloven), lov 21. juni 1985 nr. 79 om enerett til foretaksnavn
og andre forretningskjennetegn mv. (foretaksnavneloven), lov 15. juni
2001 nr. 59 om stiftelser (stiftelsesloven) og lov 13. juni 1997
nr. 45 om allmennaksjeselskaper (allmennaksjeloven).
Forvaltningens kommunikasjon med innbyggere og
næringsliv skal normalt skje gjennom digitale, nettbaserte tjenester
som skal være trygge, helhetlige, brukervennlige og universelt utformet.
Målet er at offentlig sektor skal tilby brukerne digitale tjenester
som er enkle å bruke, effektive og pålitelige. På den måten kan
brukernes møte med det offentlige oppleves sammenhengende og effektivt,
som én digital offentlig sektor. Enhetsregisterloven og foretaksregisterloven
er ikke utformet med tanke på at de skal legge til rette for økt
digitalisering. Brønnøysundregistrene har kartlagt mulige endringer
i regelverket for Enhetsregisteret og Foretaksregisteret.
Departementet opplyser at flere av forslagene
i proposisjonen kan bidra til at offentlig sektor kan utnytte potensialet
i digitalisering til å lage brukervennlige tjenester, ved at regelverket
legger bedre til rette for deling av data som myndighetene har samlet
inn. Dette kan føre til en mer effektiv forvaltning og mer brukervennlige
tjenester, og dermed legge til rette for økt samlet verdiskaping.
Kapittel 2 i proposisjonen gir en oppsummering
av bakgrunnen for forslagene til endringer som fremmes. I kapittel
3 omtales og kommenteres overordnede .høringsinnspill til lovforslagene.
Kapittel 4 i proposisjonen omhandler forslag
knyttet til utlevering av fødselsnummer og d-nummer fra Enhetsregisteret
og Foretaksregisteret. Enhetsregisteret og Foretaksregisteret utleverer
opplysninger om personer med en rolle i en virksomhet til brukere
av registerinformasjon. Enhetsregisteret kan etter nåværende regler
bare utlevere rolleinnehaveres fødselsnummer og d-nummer til tilknyttet
register, offentlige myndigheter og kredittopplysningsvirksomhet
som har avtale godkjent av Datatilsynet. Foretaksregisteret kan
ikke utlevere fødselsnummer og d-nummer. Departementet foreslår
å utvide Enhetsregisterets og Foretaksregisterets adgang til å gi
offentlige myndigheter mfl. tilgang til fødselsnummeret og d-nummeret
til fysiske personer som har en rolle i en virksomhet. Formålet
med forslaget er at offentlige myndigheter og virksomheter, private
virksomheter som utfører oppgaver på vegne av det offentlige, og
finansforetak, som i dag får fødselsnummer og d-nummer fra Folkeregisteret,
skal få den samme identifikasjonen av rolleinnehavere fra Enhetsregisteret
og Foretaksregisteret. Kredittopplysningsvirksomhet som har avtale
godkjent av Datatilsynet, har fortsatt rett til utlevering fra Enhetsregisteret,
og får i tillegg rett til utlevering fra Foretaksregisteret.
De foreslåtte endringene vil gjøre det mulig
å overføre komplett rolleinformasjon fra Enhetsregisteret og Foretaksregisteret.
Komplett rolleinformasjon betyr både korrekt identifisering av rolleinnehavere
og økt kvalitet på opplysningene for den som mottar og bruker informasjonen.
Når det ikke er tvil om hvem som har en konkret rolle, slipper virksomhetene
selv å finne forbindelsen mellom navnet på rolleinnehaver og samme
person med fødselsnummer eller d-nummer fra Folkeregisteret. Dette
er ressursbesparende for de som mottar og gjenbruker denne informasjonen.
Den foreslåtte endringen vil også kunne gi økt tillit til at opplysningene
er korrekte, og bety færre utgifter for offentlige og private aktører.
Både hver for seg og samlet vil endringene gi samfunnsøkonomiske
gevinster opplyser departementet i proposisjonen.
I kapittel 5 i proposisjonen behandles forslag
til endringer i reglene om registrering av enkeltpersonforetak i
Foretaksregisteret. Ifølge foretaksregisterloven § 2-1 nr. 7 skal
«[e]nkeltpersonforetak som driver handel med dertil innkjøpte varer
eller som sysselsetter mer enn fem fast ansatte i hovedstilling»
registreres i Foretaksregisteret. Andre enkeltpersonforetak har
registreringsrett i Foretaksregisteret, jf. foretaksregisterloven § 2-2.
Departementet foreslår å oppheve bestemmelsen om registreringsplikt
for enkeltpersonforetak i foretaksregisterloven § 2-1 nr. 7. Det
foreslås å opprettholde at enkeltpersonforetak har registreringsrett
i Foretaksregisteret. Det betyr at personer som ønsker å registrere et
enkeltpersonforetak i Foretaksregisteret, fortsatt vil ha denne
muligheten. Formålet med forslaget er å oppdatere regelverket slik
at det i større grad er tilpasset den form for virksomhet som i
dag drives i enkeltpersonforetak. Forslaget kan gjøre regelverket
om registrering av enkeltpersonforetak i Foretaksregisteret lettere
å forstå for brukerne og gi innehavere av enkeltpersonforetak mer
fleksibilitet enn etter dagens regler. Forslaget medfører også at
registerfører slipper å vurdere om et enkeltpersonforetak oppfyller
et skjønnsmessig krav til registreringsplikt i Foretaksregisteret.
Det kan gjøre det lettere for registerfører å administrere systemet
med registrering av enkeltpersonforetak og redusere ressursbruken
i Brønnøysundregistrene.
Kapittel 6 i proposisjonen omhandler forslag
til endringer i foretaksnavneloven. Departementet foreslår at foretaksnavn
til norskregistrert utenlandsk foretak som skal registreres i Foretaksregisteret,
skal bruke betegnelsen NUF i navnet. Det blir også foreslått at
foretaksnavn til norskregistrert utenlandsk foretak skal være det
samme som hovedforetakets navn. Formålet med forslaget er at regelverket
skal gi tredjeparter mer relevant informasjon om den norske avdelingen
av den utenlandske virksomheten.
Departementet foreslår også at foretaksbetegnelser skal
stå bakerst i foretaksnavnet. De aller fleste eksisterende foretak
har foretaksnavn som oppfyller dette kravet. For disse vil ikke
det nye lovkravet medføre administrative eller økonomiske konsekvenser
opplyser departementet i proposisjonen. Kravet vil også gjelde for
nye foretak og ved endring av foretaksnavn. Om lag 3 800 eksisterende
foretak har foretaksbetegnelsen plassert et annet sted enn bakerst
i foretaksnavnet. Departementet foreslår et unntak for disse, slik
at de kan beholde sitt foretaksnavn. De vil imidlertid måtte oppfylle
kravet dersom foretaksnavnet endres.
I kapittel 7 i proposisjonen behandles forslag
til nye krav til stiftelsers navn. Departementet foreslår at det innføres
et krav i stiftelsesloven om at alminnelige stiftelsers navn enten
skal inneholde ordet stiftelse eller forkortelsen STI. Foretaksnavn
for næringsdrivende stiftelser skal etter foretaksnavneloven § 2-2
inneholde ordet stiftelse eller ordene selveiende institusjon. Departementet
foreslår å endre dette slik at foretaksnavnet til næringsdrivende
stiftelser skal inneholde ordet stiftelse eller forkortelsen STI.
I kapittel 8 i proposisjonen foreslår departementet enkelte
endringer i foretaksregisterloven og enhetsregisterloven for å gjøre
lovteksten teknologinøytral. Det foreslås også noen endringer for
å gjøre begrepsbruken i disse lovene kjønnsnøytral.
Kapittel 9 i proposisjonen omhandler forslag
til endringer i allmennaksjeloven § 6-16 a. Paragrafen gir regler
om retningslinjer om fastsettelse av lønn og annen godtgjørelse
til ledende personer i noterte allmennaksjeselskaper. Det foreslås
å tydeliggjøre i bestemmelsen at ethvert medlem av styret, bedriftsforsamlingen
og andre valgte selskapsorganer skal omfattes av kravene for retningslinjer
og rapport om godtgjørelse til ledende personer i allmennaksjeloven
§§ 6-16 a og 6-16 b. Departementet har mottatt innspill om at rettskildene
er uklare om hvilke personer i selskapsledelsen som skal omfattes
av selskapets retningslinjer og den etterfølgende rapporten som
skal utarbeides. Å tydeliggjøre personkretsen i allmennaksjeloven
§ 6-16 a vil også gjøre ordlyden i bestemmelsen i samsvar med direktivforpliktelsene
som ligger bak allmennaksjeloven §§ 6-16 a og 6-16 b. Det foreslås
også å lovfeste en snever adgang for generalforsamlingen til midlertidig
å fravike retningslinjene dersom det er nødvendig for å tjene selskapets
langsiktige interesse og økonomiske bæreevne eller for å sikre selskapets
levedyktighet.
Kapittel 10 i proposisjonen gjelder oppretting
av feil i allmennaksjeloven § 5-10. Som følge av to lovvedtak som
gjaldt § 5-10, som Stortinget traff med kort mellomrom, ble feil
setning (punktum) opphevet i denne paragrafen. Det foreslås å rette
dette slik at riktig setning oppheves, og at setningen som ble opphevet
ved en feil tas inn i paragrafen igjen.
Økonomiske og administrative konsekvenser av forslagene
er behandlet i kapittel 11 i proposisjonen. Forslagene forventes
å bidra til å nå regjeringens mål om å fjerne hindringer for digitalisering,
målet om mer effektiv ressursbruk i det offentlige, og å legge til
rette for økt samlet verdiskaping. Enkelte av forslagene vil kreve tekniske
tilpasninger i Foretaksregisteret og Enhetsregisteret, mens andre
forslag forventes å medføre noe økt administrasjon for Brønnøysundregistrene,
som registerfører for disse to registrene. Kostnadene knyttet til dette
dekkes innenfor de ordinære budsjettrammene. Etter departementets
vurdering vil nytten for næringslivet, Brønnøysundregistrene og
andre berørte aktører overstige de tilpasningskostnadene som endringene innebærer.