Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Anniken Huitfeldt, Sverre Myrli, Runar Sjåstad
og Solveig Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland
og Lene Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Per Ivar Lied, lederen
Willfred Nordlund og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred
Jens Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson,
viser til Prop. 41 L (2023–2024) Endringer i foretakslovgivningen
mv. (utlevering av fødsels- og d-nummer, registrering av enkeltpersonforetak,
krav til foretaksnavn, retningslinjer for godtgjørelse mv.) Komiteen viser til at forslagene i proposisjonen
er ment å bidra til at offentlig sektor kan utnytte potensialet
i digitalisering til å lage brukervennlige tjenester ved at regelverket
legger bedre til rette for deling av data som myndighetene har samlet
inn. Dette kan føre til en mer effektiv forvaltning og legge til
rette for økt samlet verdiskaping. Komiteen viser
videre til at proposisjonen omfatter en rekke forslag som har vært gjenstand
for offentlige høringer i flere runder i perioden 2019–2023, både
under regjeringen Solberg og regjeringen Støre. Det er gjennom disse
høringene i all hovedsak uttrykt bred støtte til de foreslåtte forenklingsforslagene. Komiteen merker seg videre at det ikke
har kommet nye innspill i komiteens skriftlige høring av proposisjonen. Komiteen slutter seg ut fra dette til
de foreslåtte endringene, med de merknader som framkommer i de ulike
delkapitlene i denne innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, merker seg at det er viktig
å arbeide med å gjøre det enklere og mindre byråkratisk å være næringsdrivende. Flertallet støtter lovens formål om å
fjerne hindringer for digitalisering, målet om mer effektiv ressursbruk
i det offentlige, og å legge til rette for økt samlet verdiskaping.
Flertallet viser
til arbeidet med å forenkle eksisterende regelverk og digitale løsninger
for næringslivet. Å legge til rette for økt bruk av digitale løsninger
kan bidra til effektivisering og ha en positiv effekt for næringslivet
i form av reduserte administrative og økonomiske byrder.
Flertallet viser
til at et teknologinøytralt rammeverk vil gi Brønnøysundregistrene
og foretak fleksibilitet og mulighet til å ta i bruk den teknologien
som gir .effektive løsninger. Flertallet mener
det er bra med teknologinøytrale bestemmelser, fordi det vil redusere behovet
for å revidere loven senere.