Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, May Britt Lagesen, Stein Erik Lauvås,
Linda Monsen Merkesdal og lederen Marianne Sivertsen Næss, fra Høyre,
Nikolai Astrup, Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde
Tybring-Gjedde, fra Senterpartiet, Aleksander Øren Heen, Gro-Anita Mykjåland
og Hans Inge Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius
Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra
Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad,
viser til Representantforslag 63 S (2023–2024) fra stortingsrepresentantene
Ola Elvestuen, Sveinung Rotevatn, Guri Melby, Alfred Jens Bjørlo
og Ingvild Wetrhus Thorsvik om vern av naturskog og gammelskog. Komiteen mener norsk skogforvaltning
skal ta hensyn til en rekke interesser, herunder artsmangfoldet og
økosystemene som naturlig hører hjemme i norsk skog, hensynet til
skogbruk, arbeidsplasser og behov for trevirke, hensynet til beite-,
jakt- og friluftslivsinteresser, og skogens funksjon som karbonlager.
Komiteen viser til
klima- og miljøministerens brev vedrørende forslaget, der statsråden
skriver:
«Skog er et svært viktig økosystem for
norsk naturmangfold. Om lag 60 prosent av de kjente artene på Norges
fastland er knyttet til skog. I skogene finnes 13 truede naturtyper,
og skog er levested for 1330 truede arter. Artsdatabanken vurderer
at 1132 av disse truede artene påvirkes negativt av tidligere og
pågående arealendringer knyttet til skogbruk. Gammel skog er avgjørende
for ivaretakelse av naturmangfoldet i norske skoger. Artsdatabanken
vurderer at 84 prosent av de truede artene i skog er knyttet til
gammelskog.»
Komiteen slutter
seg til statsrådens vurdering av den gamle skogens betydning for
artsmangfoldet i norske skoger, og understreker at omtrent 40 pst.
av alle truede arter i Norge, uavhengig av naturtype, er knyttet til
slik gammel og lite hogstpåvirket skog.
Komiteen viser til
at den minst hogstpåvirkede, biologisk verdifulle skogen i Norge
deles inn i ulike kategorier. «Urskogsnær skog» forstås gjerne som
skog uten synlige spor av menneskelig påvirkning, med gamle trær,
mye og variert død ved, og som er fleraldret og flersjiktet. I Norge
utgjør urskogsnær skog rundt 1,5 pst. av produktiv skog (skogbruksmark),
ifølge Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO), men det er ikke foretatt kartlegging
som viser nøyaktig hvor denne skogen er.
Komiteen viser videre
til at begrepet «naturskog» er videre og har vært definert på ulike
måter. Én av disse er «skog som ikke har vært flatehogd og ikke
har vært utsatt for andre inngrep som gjødsling, tynning og grøfting
i nyere tid». Det er betydelig variasjon i hvor mye disse skogene
fortsatt bærer preg av tidligere tiders plukkhogst. NIBIO anslår
at 30 pst. av den produktive skogen er naturskog.
Komiteen merker
seg at «gammelskog» er et mindre klart definert begrep, men handler
om eldre skog som kan avgrenses på ulike måter, for eksempel som
all skog eldre enn 80 år, eller eldre enn 160 år. Fordi naturlig
alder og vekst varierer mellom gran, furu og løvtrær, og mellom
vokseforhold, kan man også bruke ulike grenser for kombinasjoner
av disse. Skog eldre enn 160 år utgjør mellom tre og fire pst. av
produktivt skogareal, ifølge Landsskogtakseringens statistikk. På
grunn av hogst er denne eldste skogen i dag dominert av furuskog på
fattig mark.
Komiteen merker
seg at død ved er et spesielt viktig levested for opp mot en tredel
av skogens arter, og at volum og variasjon i død ved er langt større
i naturskog enn i produksjonsskog. I dag utgjør volumet av død ved om
lag 15–20 pst. av det volumet man har i en skog uten menneskelig
påvirkning. Komiteen merker seg at omfanget
av død ved i norsk skog er økende, men at nivået fortsatt er svært
lavt etter den utstrakte hogsten i Norge på siste halvdel av 1800-tallet.
Økningen i død ved er størst i naturskogen (Storaunet og Rolstad,
2015).
Komiteen viser til
at statsråden i sitt brev til komiteen vedrørende forslaget skriver:
«Arealene med skog etablert før 1940
som ikke er flatehogd og hvor det ikke har skjedd nyere inngrep,
er minkende. Samtidig har de gjenværende arealene med slik skog
fått økte naturkvaliteter i samme periode ved at den stadig blir
eldre»
Komiteen har merket
seg at NIBIO anslår at arealer med naturskog reduseres med mellom
1 og 2 pst. årlig, og er bekymret for konsekvensene som dette har
for biologisk mangfold og de mange truede artene i gammel skog. Komiteen viser til at vern kan være et
viktig virkemiddel for å ta vare på de viktigste arealene i den resterende
naturskogen.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at statsråden i sitt svarbrev til komiteen
i svært liten grad forholder seg til representantforslaget. Det
gis ingen beskrivelse av hva det ville innebære i Norge å gjennomføre
EUs prosess for vern av gammelskog/naturskog, med utgangspunkt i
samme definisjoner for verneverdig skog som nå følges opp i Sverige,
Finland eller alle andre land i EU. Dette
medlem viser til at statsråden i stedet for å opplyse om hvordan
verneprosessene foregår i EU og hvordan en tilsvarende prosess kunne
gjennomføres i Norge, tar utgangspunkt i en norsk diskusjon om definisjonen
av naturskog og feilaktig gir inntrykk av at forslaget vil omfatte
vern av så mye som 30 pst. av norsk skog.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti understreker at skog er
det økosystemet og den naturtypen som er hjem for flest arter, og
flest truede arter i Norge. Nær halvparten av artene på den norske
rødlisten – 1 330 arter, eller 48 pst. av rødlistede arter – lever
helt eller delvis i skog. Disse medlemmer viser
til at skog dekker omtrent 37 pst. av Norges landareal, og er en
avgjørende naturtype som sirkulerer og renser vann, renser luft,
lagrer karbon og hindrer erosjon. Skog beskytter mot klimaendringer
og er viktig for klimatilpasning. Disse medlemmer påpeker
at gammelskog og naturskog har spesielt stor verdi for en rekke
arter som er spesialiserte til å utnytte kvalitetene til den eldre
skogen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at skognæringen har stor betydning for sysselsetting, bosetting
og verdiskaping i store deler av Norge. Skogen har også stor betydning
for opptak av CO2, og tar opp en stor andel av de norske
klimagassutslippene. Tilvekst i skog og økt bruk av trevirke bidrar
til å binde karbon, som vil redusere klimagassutslippene. Derfor
er det viktig, etter disse medlemmers mening,
at skogarealer blir kultivert og brukt, både gjennom nyplanting
og hogst.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til EUs beslutning fra 2021 om å forby all hogst
i gjenværende gammelskog/naturskog. Disse
medlemmer viser til at kravet i EU er at all slik skog skal
kartlegges innen 2025 og vernes innen 2030. Gammelskog/naturskog
som er forringet av inngrep etter 2021, skal likevel underlegges
et strengt vern av allmennpreventive grunner.
Disse medlemmer viser
til EUs strategi for biomangfold – «Biodiversity Strategy for 2030»
fra 2020. Strategien inneholder en rekke tiltak med forpliktende mål
for vern, bevaring og restaurering av natur, innføring av nye regelverk
og økonomiske virkemidler.
Disse medlemmer påpeker
at strategien blant annet definerer konkrete mål for beskyttelse
av natur: 30 pst. av terrestriske (landlige) og 30 pst. av marine
områder i EU skal være vernet innen 2030. Av disse områdene skal
minst 10 pst. ha et sterkt vern, inkludert all gjenværende ur- og
naturskog.
Disse medlemmer viser
til at EU-kommisjonen i juni 2021 la frem EUs skogstrategi frem
til 2030 – «New EU Forest Strategy for 2030». Denne bygget på strategien for
biomangfold, og målene om vern av ur- og naturskog blir videreført.
Ministerrådet sluttet seg til skogstrategien i november 2021.
Disse medlemmer påpeker
at den største delen av gjenværende gammelskog/naturskog i EU er
lokalisert i Sverige, Finland, Romania og Bulgaria. Når EU klarer
å gjennomføre en prosess som sikrer at all gjenværende gammelskog/naturskog
vil bli formelt vernet innen 2030, bør Norge følge opp og gjøre
det samme.
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De
Grønne og Kristelig Folkeparti har merket seg at Klima- og
miljødepartementet har gitt Miljødirektoratet i oppdrag å etablere
et offentlig tilgjengelig kart over naturskog. Kartet skal være
ferdig så snart som mulig, og senest i løpet av året. Disse medlemmer mener regjeringens initiativ
er et viktig steg fremover i arbeidet med å beskytte norsk naturskog. Disse medlemmer har merket seg at regjeringen
varsler at første versjon av kartet vil bli laget blant annet på
grunnlag av satellittbilder, laserskanning og eksisterende data
fra ulike kilder, og at Miljødirektoratet skal gi en anbefaling
om hvordan det eventuelt kan arbeides videre med kartet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne mener
følgende premisser må legges til grunn for regjeringens videre arbeid
med kartlegging:
-
Feltarbeid er avgjørende
for å få full oversikt over verneverdiene i naturskogene. Dette
må utføres av kompetent, sektoruavhengig personell. Planleggingen
av dette bør starte allerede nå, slik at kapasitet er på plass så
snart den første versjonen av kartet er klar.
-
Den skogen som har antatt høyest biologisk
verdi, som er mest underrepresentert i eksisterende verneområder,
bør prioriteres først, både når det gjelder kartlegging, og når
det gjelder vern eller andre bevaringstiltak.
Disse medlemmer har
merket seg Norsk institutt for naturforskning (NINA) sin rapport
1352: Evaluering av norsk skogvern i 2016. Denne rapporten viste at
det særlig er skog i lavlandet i Sør-Norge og på produktiv mark
som har lav andel vern. Dette innebærer at skogen som i størst grad
er utsatt for flatehogst også er underrepresentert i dagens verneområder.
Disse medlemmer har
merket seg at statsråden i sitt svarbrev til komiteen 16. februar
2024 skriver at kostnadene ved en slik kartlegging vil avhenge sterkt
av detaljgrad i registreringene og hvor store arealer som skal kartlegges. Disse medlemmer mener derfor at det er
viktig å starte eventuell feltkartlegging i de antatt mest verdifulle
områdene først.
Disse medlemmer mener
myndighetene så raskt som mulig bør gå i dialog med skogsektoren
for å etablere et system for å forhindre hogst i verdifull naturskog
mens kartleggingen pågår. Disse medlemmer viser
til at skogbruksloven § 4 slår fast at:
«skogeigaren skal ha oversikt over miljøverdiane
i eigen skog og ta omsyn til dei ved gjennomføring av alle tiltak
i skogen. Slike omsyn kan føre til at nokre tiltak i skogen ikkje
kan gjennomførast.»
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gå i
dialog med skogsektoren for å etablere et system for å forhindre
hogst i verdifull naturskog mens kartleggingen av naturskog pågår.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om nødvendige lovendringer og endre forskrifter for å innføre søknadsplikt
for all flatehogst, slik at denne kan vurderes etter naturmangfoldloven
kapittel II.»
Disse medlemmer har
merket seg at statsråden i sitt brev til komiteen 16. februar 2024
har omtalt kostnadene ved en full kartlegging av naturskogene i
Norge gjennom feltarbeid. Disse medlemmer mener statsrådens
svar viser at en slik kartlegging er gjennomførbar og forholdsmessig
sett i lys av disse skogenes avgjørende betydning for artsmangfoldet
i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet peker på at mindre hogst av norsk tømmer kunne
føre til økt import, noe som både kan medføre høyere priser på sluttprodukt
til forbrukerne og økte utslipp fra transport. Dette vil også kunne
føre til økt hogst i andre land som har svakere vern av skog og
naturmangfold.
Disse medlemmer viser
til at forslaget vil verne gammelskog og naturskog. Gammelskog defineres
i forslaget som eldre enn 160 år, og utgjør 3,8 pst. av all norsk skog.
Det er uklart hvordan naturskog defineres i forslaget, og avhengig
av definisjonen kan opp mot 30 pst. av produktivt skogareal bli
omfattet. Forslaget kan dermed medføre et forbud mot hogst i 33,8
pst. av den norske skogen. Dette vil få store konsekvenser for norske
skogeiere og skog- og trenæringen. Det legges til grunn at disse
vil kompenseres for bortfall av inntekt, men det er uklart hvor
stor en erstatningssum vil kunne bli. Etter disse
medlemmers oppfatning er det svært betenkelig å foreslå et
umiddelbart hogstforbud i så mye som én tredjedel av norsk skog,
uten i større grad å gjøre greie for konsekvensene for alle berørte
parter samt budsjettmessige virkninger.
Disse medlemmer mener
at det er viktig å ta vare på ulike typer skogarealer, både gammelskog,
naturskog og andre nøkkelbiotoper. Samtidig må ikke vern gå på bekostning
av aktiv bruk av skogen. Derfor bør det tilstrebes å verne skog
i områder uten aktivt skogbruk. Disse medlemmer mener
at vern av skog må være frivillig, og at veksten i skogpolitikken
legges på økt påskoging og fornuftig forvaltning og kultivering
av skogen.
Komiteens medlem
fra Venstre understreker at gammelskog eller naturskog i norsk
sammenheng gjerne blir definert som skog som er 160 år gammel eller
mer, og som har få eller ubetydelige spor etter tidligere hogst.
Gammelskog/naturskog består av trær som ikke blir hogd, men som
dør naturlig som en følge av sykdom, insektangrep, stormfelling
eller rett og slett av høy alder. Dette gir en skog med mye stående
og liggende død ved, noe som er viktig for det biologiske mangfoldet. Dette medlem påpeker at Landskogstakseringens
statistikk viser at gammelskog/naturskog utgjør nær 4 pst. av skogarealet
i Norge. Tallet for EU er på om lag 3 pst., men det påpekes at kartleggingen
er mangelfull.
Dette medlem påpeker
at definisjonen av gammelskog/naturskog langt på vei samsvarer med
EUs definisjon av gammelskog/naturskog. EUs definisjon av gammelskog
og naturskog omtales i Commission Guidelines for Defining Mapping,
Monitoring and Strictly Protecting EU Primary and Old-Growth Forests (2023),
og er som følger:
Gammelskog (old-growth forest):
«A forest stand or area consisting of
native tree species that have developed, predominantly through natural
processes, structures and dynamics normally associated with late-seral
developmental phases in primary or undisturbed forests of the same
type. Signs of former human activities may be visible, but they
are gradually disappearing or too limited to significantly disturb natural
processes.»
Og naturskog (primary forest):
«Naturally regenerated forest of native
tree species, where there are no clearly visible indications of
human activities and the ecological processes are not significantly
disturbed»
Dette medlem mener
Norge må legge til grunn den samme definisjonen ved vern av naturskog
og gammelskog som EU.
Dette medlem påpeker
at det er tatt flere grep for å bevare natur i EU parallelt med
arbeidet for å verne ur- og naturskog. I mai 2023 ble det vedtatt
en lov om bekjempelse av global avskoging. Loven, som skal erstatte
dagens tømmerforordning i EU, har som formål å minimere EUs globale
bidrag til avskoging og skogforringelse. Den skal også bidra til
at etterspørsel og handel med bærekraftige produkter øker, og samlet
sett derfor redusere unionens bidrag til klimagassutslipp og tap
av biologisk mangfold. Videre vedtok Europaparlamentet i juni 2023
en lov om naturgjenoppretting. Loven setter bindende mål for styrking
av naturen i EU. Målet er å sikre at 20 pst. av Europas natur på
land og i havet er gjenopprettet innen 2030.
Dette medlem viser
videre til at EU-kommisjonen 27. juli 2023 publiserte to dokumenter
med retningslinjer om forvaltning og bruk av skog i EU, begge som
en forlengelse av arbeidet med strategien om biomangfold og skogstrategien.
Det er retningslinjer om henholdsvis bærekraftig skogforvaltning
og økonomiske insentiver som kan gi skogeiere andre og bærekraftige
inntektsmuligheter som alternativ til tradisjonelt skogbruk. Disse
retter seg mot områder der det i dag drives kommersielt skogbruk,
og er i utgangspunktet ikke utformet med henblikk på beskyttede
ur- og naturskoger.
Dette medlem legger
til grunn at avståelse av areal til vern av gammelskog/naturskog
skal gi grunnlag for erstatning, og at dette ikke skal gå utover
bevilgningene til det øvrige frivillige vernet av skog.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen umiddelbart
forby all hogst av gjenværende gammelskog/ naturskog i Norge, kartlegge
all gammelskog/naturskog innen 2025 og sørge for at all gammelskog/naturskog
i Norge formelt vernes innen 2030. Definisjonen av gammelskog/ naturskog
som legges til grunn må tilsvare EUs Commission Guidelines for Defining
Mapping, Monitoring and Strictly Protecting EU Primary and Old-Growth
Forests.»