Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik
og lederen Lene Vågslid, fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine
Linnestad og Mari Holm Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni og
Kathrine Kleveland, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad
og Erlend Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad,
og fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til Representantforslag
35 S (2023–2024) fra stortingsrepresentantene Anne Kristine Linnestad, Mudassar
Kapur, Mari Holm Lønseth og Liv Kari Eskeland om tiltak for lavere
gebyrer innen vann- og avløpssektoren.
Komiteen peker på
at kommunale tjenester innen vann og avløp i all hovedsak blir fullfinansiert gjennom
selvkostprinsippet. De betyr at vann- og avløpstjenester blir betalt
av innbyggerne som bruker tjenestene. Organisasjonen Norsk Vann
har beregnet at det er behov for investeringer på rundt 330 mrd.
kroner i de kommunalt eide vann- og avløpsanleggene. Økte kostnader
på området har sammenheng med stort etterslep og nye krav som kommer
i revidert avløpsdirektiv.
Komiteen viser til
svarbrev fra Kommunal- og distriktsdepartementet v/statsråd Erling
Sande av 1. desember 2023. Komiteen har
mottatt skriftlige innspill i saken.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til statsrådens svarbrev til komiteen hvor det kommer frem
at regjeringen over tid har jobbet med problemstillinger som tas
opp i representantforslaget. Som det fremgår av svarbrevet til komiteen,
tok regjeringen allerede vinteren 2022 initiativ til å opprette
et interdepartementalt samarbeidsforum for vann og avløp for å få
et helhetlig bilde av hvordan utfordringene innen sektoren bør møtes.
Flertallet viser
til at regjeringen har lagt særlig to viktige dokumenter til grunn
for sitt arbeid, henholdsvis Riksrevisjonen sitt Dokument 3:8 (2022–2023)
Myndighetenes arbeid med trygt drikkevann, og Mulighetsstudien for
vann- og avløpssektoren som ble utarbeidet av Oslo Economics, Cowi
AS og Kinei AS på oppdrag fra Kommunal- og distriktsdepartementet,
Klima- og miljødepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet. Sistnevnte
rapport ble bestilt på bakgrunn av at sektoren må gjøre betydelige
investeringer de neste årene for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet
i vann- og avløpsnettet.
Flertallet viser
til at regjeringen den 16. februar 2024 la frem «Nasjonale mål for
vann og helse med gjennomføringsplan». Dokumentet består av 25 reviderte nasjonale
mål og en tverrsektoriell gjennomføringsplan med fem hovedtiltak
for å oppnå målene:
-
1. Målrettet innsats
knyttet til prioritering og ressurser
-
2. Statlige virkemidler og insentiver
-
3. Teknologiutvikling og utdanning
-
4. Veiledning og tilsyn
-
5. Regelverksarbeid
Flertallet mener
dette er en god tilnærming til et viktig og krevende område for
både stat og kommune, og at det er en arbeidsform som gir et godt
grunnlag og en bred tilnærming for å få en helhetlig plan for dette
arbeidet.
Flertallet mener
at nye nasjonale mål og den nasjonale gjennomføringsplanen er et
godt verktøy for videre arbeid på dette området. Det ivaretar også
alle forslagene i denne saken på en god måte på områdene som omhandler
finansiering, selvkostprinsippet, insentivordninger og mer interkommunalt
samarbeid. Et hovedgrep er å starte arbeidet med å utarbeide tiltaksplaner
for vann og avløp i tett dialog med kommunene. Dette er et svært
viktig tiltak som ivaretar alle de 25 nasjonale målene. Dette tiltaket
ansvarliggjør tre departementer (KLD, HOD og KDD), Miljødirektoratet,
Mattilsynet og Folkehelseinstituttet.
Flertallet viser
også til flere andre tiltak som ivaretar forslagene i denne saken,
herunder å utrede om og hvordan ulike tiltak kan bidra til at kommunene
oppgraderer vann- og avløpsanlegg og infrastruktur på best mulig
måte.
Flertallet viser
til at regjeringen i «Nasjonale mål for vann og helse med gjennomføringsplan»
understreker at det er et betydelig vedlikeholdsetterslep for offentlige
vann- og avløpssystemer. Mange avløpssystemer er overbelastet, og
det trengs store investeringer i fornyelse og utvidelse av infrastruktur,
vannbehandling og avløpsrensing i tiden framover. Norsk Vann mener
at på nasjonalt nivå må i gjennomsnitt 1,2 pst. av vannrørene og
1 pst. av avløpsnettet fornyes årlig fram mot 2040, og anslår investeringsbehovet
i samme periode til over 330 mrd. kroner.
Flertallet viser
til at den nye gjennomføringsplanen peker på at forpliktende samarbeid
på tvers av kommunegrenser kan bidra til et større og mer kompetent
fagmiljø, der man enten kan etablere felles enheter eller hente
utfyllende kompetanse hos hverandre for å løse oppgavene. Et slikt
samarbeid vil kunne føre til bedre leveringssikkerhet, reserveløsninger,
beredskap og redusere arealbehovet. Det vil trolig også gi en mer
effektiv utnyttelse av vannkilder, resipienter og infrastruktur.
Kommuner som samarbeider om leveringssikkerhet er eksempler på dette,
hvor ulike kommunale vannforsyninger kobler sammen ledningsnett
og etablerer gjensidig leveringssikkerhet med uavhengige drikkevannskilder.
Tiltak som skal vurderes, er blant annet sterkere statlige føringer,
tiltak som kan stimulere til sterkere fagmiljøer og mer interkommunalt
samarbeid, samt fordeler og ulemper knyttet til finansieringsordningene
innen vann- og avløpsområdet. Et annet tiltak er å bidra til at
bedre avløpsrensing kommer på plass gjennom tilskuddsordning for
nitrogenfjerning ved avløpsrenseanlegg innenfor Oslofjordens nedbørsfelt.
Flertallet støtter
regjeringen i at selvkostprinsippet fortsatt skal være et bærende
prinsipp. Samtidig er det viktig å evaluere ordningen. Derfor er
et av tiltakene å innhente kunnskap om hvordan gebyrer for vann
og avløp benyttes og hvordan det påvirker utviklingen innen området,
utrede barrierer og muligheter, samt vurdere om regelverket bør
endres for å stimulere til økt fornyingstakt av vann- og avløpssystemene. Flertallet viser også til tiltaket om
å utrede benchmarkingssystem for vann- og avløpstjenestene som både
omfatter regelverksetterlevelse og økonomi.
Flertallet viser
også til et av hovedtiltakene som handler om å innhente kunnskap
om hvordan gebyrer for vann og avløp benyttes og hvordan det påvirker
utviklingen innen området. Det skal utredes barrierer og muligheter,
samt vurderes om regelverket bør endres for å stimulere til økt
fornyingstakt av vann- og avløpssystemene.
Flertallet merker
seg at bransjen representert ved Norsk Vann har uttalt seg positivt
om den fremlagte gjennomføringsplanen og at regjeringen med dette
arbeidet følger opp den nasjonale handlingsplanen Norsk Vann og
vannbransjen har etterspurt. Flertallet mener
gjennomføringsplanen legger til rette for godt samarbeid med bransjen
for å nå de 25 målene for vann og helse. Forslagene i denne saken
er relevante innspill, men de er altså godt ivaretatt i planen og
hovedtiltakene som nylig ble lagt frem av regjeringen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at regjeringen, med
en større styrke enn foregående regjering, har lagt fram en offensiv
og god plan for å møte de store utfordringene innen vann og avløp.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at det er et stort vedlikeholdsetterslep
på vann- og avløpsnettet, landet over, i tillegg til at det er behov
for store investeringer. Disse medlemmer viser
til at mye av disse kostnadene blir sendt direkte til innbyggerne gjennom
de kommunale vann- og avløpsgebyrene. Disse
medlemmer påpeker at dette kommer i tillegg til en generell
økning av priser og renter, og viser til Huseiernes bokostnadsinndeks
som viser at bokostnadene for 2023 økte med 23 prosent sammenlignet
med året før. Disse medlemmer viser
til at kostnadene sannsynligvis vil fortsette å øke fremover dersom
ikke det igangsettes tiltak. Disse medlemmerer
derfor positive til alle forslag som kan bidra til at den enkelte husholdning
får lavere kostnader.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg bestilte en mulighetsstudie for vann-
og avløpssektoren for å innhente informasjon om hvordan man kan få
en mer effektiv vann- og avløpssektor, og viser videre til at Mulighetsstudien
for VA-sektoren med samfunnsøkonomiske analyser (Cowi AS, Oslo Economics
og Kinei AS) ble lagt fram våren 2022. Disse
medlemmer viser til at denne mulighetsstudien legger fram
en rekke forslag, og at bedre organisering, økt kompetanse og riktig
bruk av teknologi og arbeidsmetoder er nøkkelfaktorer for mer effektivitet.
Rapporten viser at en regional organisering av vann- og avløpsenhetene
er det mest samfunnsøkonomiske lønnsomme, og på side 10 i Mulighetsstudien
for VA-sektoren med samfunnsøkonomiske analyser kan man lese følgende:
«...forventer vi at regional organisering
vil gjøre sektoren 10 prosent mer effektiv enn den vil være med
fortsatt kommunal organisering. Effektiviseringen forventes å materialisere
seg delvis gjennom høyere kvalitet enn det som forventes i nullalternativet
og delvis gjennom lavere gebyrer. Gjennom analyseperioden forventer
vi at regional organisering fører til 8 milliarder kroner i lavere
gebyrer enn det som ellers ville vært tilfellet, samtidig som tjenestekvaliteten
for brukere og miljø forbedres.»
Disse medlemmer viser
videre til at en bedre og mer effektiv organisering også kan være
positiv med tanke på bedre bruk av ressurser. Disse
medlemmer påpeker at det er store behov for fagfolk i de aller fleste
sektorer, så også i VA-sektoren. Det er derfor behov for å benytte
begrensede ressurser, både personell- og kompetansemessig, samt
å benytte de økonomiske ressursene mest mulig effektivt. Disse medlemmerviser til at små enheter
med få ansatte kan mangle både kapasitet og kompetanse i det daglige. Disse medlemmer mener derfor at dette
er et viktig argument for større regionale enheter.
Disse medlemmer viser
til høringssvarene som har kommet inn i forbindelse med behandlingen
av Dokument 8:35 S (2023–2024), og at flere av høringsinstansene
har gitt tilbakemelding på at de støtter forslag om å gjennomføre
en evaluering av hvordan selvkost som finansieringsmodell for vann-
og avløpssektoren fungerer. Disse medlemmerviser
til at Norsk Vann bekrefter at det er behov for en modernisering
av selvkostprinsippet, og at Huseierne viser i sitt høringssvar
til at det er nødvendig å iverksette tiltak som kompenserer for
de uheldige virkningene de mener kommunenes VA-monopol har på innbyggernes
VA-gebyrer.
Disse medlemmer viser
til Kommunal- og distriktsdepartementets selvkostveileder H-3/14
side 9:
«Brukerbetaling basert på selvkostprinsippet
gir ingen garanti for at det drives en effektiv virksomhet. Dersom
en kommune driver ineffektivt, vil denne ineffektiviteten likevel
bli en del av gebyrgrunnlaget i tillegg til det teoretisk minimale
kostnadsnivået en mest mulig kostnadseffektiv kommune kunne ha drevet
tjenesten for. Sammenligninger (benchmarking) på pris og kostnad
med tilsvarende virksomheter i andre kommuner eller private tilbydere
vil dermed gi viktig tilleggsinformasjon for å utvikle en mer kostnadseffektiv
drift.»
Disse medlemmer mener
derfor at en evaluering av selvkostprinsippet bør gjennomføres og
at effektivitet bør bli ett av temaene i evalueringen.
Disse medlemmer viser
til at det er § 8 i selvkostforskriften som regulerer praktiseringen
av selvkostprinsippet, både når det gjelder bruk av selvkostfond
og avsetninger til selvkostfond. Disse medlemmer viser
til at hovedprinsippet er at overskudd på selvkostfondet skal avsettes
i fondet og tilbakeføres til abonnentene innen fem år. Kommunen
kan gjøre dette enten ved å senke gebyrene eller ved å dekke tidligere års
underskudd. På samme måte skal et underskudd dekkes innen fem år.
Da må kommunestyret vedta å øke fremtidige gebyrer. Denne femårsregelen
sikrer at selvkostordningen blir mindre sårbar for tilfeldige inntekts- og
kostnadssvingninger fordi avregningsperioden settes lengre enn ett
år. Investeringer i renseanlegg osv. kan ofte føre til en markant
økning i kapitalkostnader, primært på grunn av høyere avskrivninger
og renteutgifter i de første årene etter investeringen. Dette resulterer vanligvis
i en betydelig vekst i årsgebyrene. Disse medlemmer mener
at for å sikre mest mulig forutsigbarhet for abonnentene, er det
ønskelig å unngå store årlige svingninger i gebyrene. Her spiller
selvkostfondet en sentral rolle, da det kan brukes til å jevne ut
tilfeldige svingninger og mildne effekten av større, planlagte investeringer.
Gjennom god planlegging kan man dermed unngå store gebyrsvingninger
fra år til år.
Disse medlemmer er
enige med Norsk Vann som sier at «den nåværende avregningsperioden
for opp- og nedbygging av selvkostfondet er for kort til å effektivt
dempe gebyrveksten som oppstår ved store investeringer». Disse medlemmer påpeker at det ofte tar
lang tid fra planlegging/budsjettering av et anlegg til det er ferdigstilt
og kommer i drift og at det dermed er avgjørende å starte oppbyggingen
av fondene tidlig nok. Disse medlemmer mener
at jevne, forutsigbare gebyr er det beste for innbyggerne. For å
oppnå dette mener disse medlemmer at
en avregningsperiode på 20 år bør vurderes sammen med en opp- og
nedbyggingstid på ti år. Disse medlemmer påpeker
at størrelsen på selvkostfondet bør tilpasses kommunens investeringsplaner,
og at fondets saldo over tid styres mot et akseptabelt minimumsnivå.
Kommunene bør også vurdere en egenkapitalbuffer for å kunne håndtere
uforutsette hendelser og som et grunnlag for fremtidige planer.
For ikke-kommunale VA-selskaper og interkommunale selskaper som
ikke direkte forvalter selvkostfond, er det av stor betydning å
ha tilgjengelig egenkapital for å sikre forsvarlig drift. Dette
vil kunne legge til rette for effektiv langtidsplanlegging også
i disse selskapene. Disse medlemmer mener
derfor at det ikke bør stilles krav om at verken selvkostfondene
eller selskapenes tilgjengelige kapital/likviditetsfond må bygges
ned til null.
Disse medlemmer viser
til at infrastrukturen i vann- og avløpssektoren kan ha en betydelig
lengre utnyttbar levetid enn den maksimale avskrivningstiden på
40 år som settes i forskrift om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap
og årsberetning for kommuner og fylkeskommuner mv. § 3-4 punkt e. Disse medlemmer viser til at kommunale
ledninger i dag bygges for å ha en levetid på 100–150 år, mens de
kun kan avskrives over 40 år i kommuneregnskapet. I forskrift om
økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning for kommuner
og fylkeskommuner mv. er det 40 år avskrivningstid som gjelder for
varige driftsmidler på selvkostområdet. I kommuneloven står det
at «Investeringskostnadene skal fordeles over den tiden investeringene
forventes å være i bruk». Her settes det ikke noen maksimalperiode
for avskrivningene, slik det gjøres i budsjett- og regnskapsforskriften.
Disse vil komme i konflikt med hverandre når man bruker den maksimale
avskrivningstiden i budsjett- og regnskapsforskriften og ikke forventet
levetid, jf. budsjett- og regnskapsforskriften § 3-4 hvor det settes
en begrensing om at avskrivningsperioden i kommuneregnskapet likevel
ikke kan være lengre enn det som står under bokstav a til e.
Disse medlemmer påpeker
at avviket mellom faktisk levetid og den maksimale avskrivningstiden
i regnskapet kan innebære at kostnaden ved et anlegg ikke fordeles
korrekt mellom generasjonene. Et anlegg som driftes i 80 år vil
i kommuneregnskapet kun kostnadsfordeles over de første 40 driftsårene.
Disse medlemmer viser
til at selvkostforskriften fastsetter at rentekostnadene skal beregnes
basert på årets gjennomsnittlige restverdi på varige driftsmidler
og en kalkylerente, som er lik femårig gjennomsnittlig swaprente
pluss 0,5 prosentpoeng. Disse medlemmer viser
til høringssvar fra blant andre Norsk Vann som påpeker at det med
dagens regelverk ikke er mulig for kommunene å benytte faktisk lånerente
ved beregning av selvkost. Disse medlemmer understreker
at det i dagens økonomiske situasjon er viktig å se på alle muligheter
for å holde kommunale gebyr og avgifter nede for at flest mulig
innbyggere skal kunne bestemme mest mulig over egen lommebok. Kalkylerente er
høyere enn markedsrente og det betyr at når kommunene benytter dagens
regelverk og legger kalkylerenten til grunn, vil konsekvensen for
innbyggerne blir unødvendig høye gebyr. Dersom kommunen opptar grønne lån
med lavere rente fra Kommunalbanken og KLP, vil abonnentene, med
dagens praksis og regelverk, ikke nyte godt av disse fordelene med
grønne lån. Kalkylerente kan gjøre det utfordrende for selskaper
å få lån. Disse medlemmer viser til
at et avvik mellom reell og kalkulert rente skaper forskjeller mellom
vanlig regnskap og selvkostregnskap.
Disse medlemmer viser
til at Danmark gjennomførte en vannreform i 2007. Resultatene fra
denne har vært blant annet lavere lekkasjegrad, færre administrative
ressurser, mindre behov for kjemikalier og lavere energiforbruk.
Mulighetsstudien for VA-sektoren med samfunnsøkonomiske analyser
(Cowi AS, Oslo Economics og Kinei AS, 2022) viser at Danmark oppnådde
en effektivisering på 1,9 mrd. norske kroner i perioden 2010–2019,
og at det beregnede potensialet for effektivisering fram til 2023
var på ytterliggere 3,9 mrd. norske kroner. Disse
medlemmer vil likevel påpeke at topografien i Danmark og Norge
er svært ulik, og at tiltak som ble gjort i Danmark ikke nødvendigvis
kan gjøres på lik måte i Norge. Disse medlemmer mener
at det å gjøre enkeltendringer innenfor vann og avløp vil hjelpe
noe og bidra til at gebyrene for innbyggerne vil gå ned, men mener
derfor at det er et behov for en helhetlig reform innenfor vann-
og avløpssektoren. Disse medlemmer ber
derfor regjeringen om å utrede en reform med utgangspunkt i den
danske modellen, med mål om å en mer effektiv organisering, mindre
vannlekkasje og lavere gebyrer for alle brukere/abonnenter.
Disse medlemmer viser
til at KS Landsting 2024 i Kommunesektorens politiske prioriteringer 2024–2027
påpeker at interkommunalt samarbeid for å sikre effektive og fremtidsrettede
vann-, avløps- og renovasjonsløsninger må forsterkes, samt at de
anbefaler at avskrivningstiden på større VA-investeringer må forlenges
da det vil fordele kostnadene over flere generasjoner og jevne ut
gebyrene over tid.
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre
en evaluering av hvordan selvkost som finansieringsmodell for vann-
og avløpssektoren fungerer, og komme tilbake til Stortinget på egnet
måte.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
2024 med en insentivordning for å motivere til regional organisering
etter modellen som ble anbefalt i Mulighetsstudien for VA-sektoren
med samfunnsøkonomiske analyser som ble lagt fram våren 2022.»
«Stortinget ber regjeringen revidere
forskrift om beregning av samlet selvkost for kommunale og fylkeskommunale
gebyrer (selvkostforskriften) med mål om å forlenge perioden for
når fremtidig overskudd må tilbakeføres eller underskudd kan fremføres.»
«Stortinget ber regjeringen forlenge
maksimal avskrivningstid på renseanlegg, pumpestasjoner, høydebasseng
og ledningsnett i forskrift om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap
og årsberetning for kommuner og fylkeskommuner mv.»
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med kommuneproposisjonen 2025 vurdere konsekvensene av å gi kommunene
mulighet til å velge mellom å bruke kalkylerente eller reell rente
i budsjetteringen av investeringer på selvkostområdet.»
Komiteens
medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en utredning og forslag til en vannreform med
mål om mer effektiv organisering, mindre vannlekkasje og lavere
gebyrer for brukere, med inspirasjon fra Danmarks vannreform fra
2007.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er viktig å få gjennomført
tiltak slik at norske kommuner kan ha et robust vann- og avløpsnett.
Dette er viktig for å sikre trygt drikkevann til landets befolkning. Disse medlemmer er svært bekymret for
det økende investeringsbehovet innenfor vann- og avløpssektoren.
En opprustning av vann- og avløpsnettet vil føre til store investeringer
som vil ramme befolkningen i form av økte kommunale gebyrer. Ifølge
mulighetsstudien for vann- og avløpssektoren (2022) utført av Oslo
Economics, COWI AS og Kinei AS på oppdrag fra Kommunal- og distriktsdepartementet, Helse-
og omsorgsdepartementet og Klima- og miljødepartementet er det anslått
at investeringsbehovet i vann- og avløpssektoren er omtrent 16,6
mrd. kroner årlig frem til 2040. Konsekvensene vil være at gebyrene mer
enn dobles i 2040, hvor områder som Møre og Romsdal, Nordland og
Troms og Finnmark vil måtte forvente den høyeste gebyrveksten. Ifølge
Norsk Vann vil de årlige gebyrene per tilknyttet innbygger i gjennomsnitt
øke mellom ca. 3 500 kroner eks. mva. og ca. 7 500 kroner eks. mva.
Gjennomsnittlig gebyr per abonnent er i dag på ca. 7 400 kroner
eks. mva. og kan forventes å øke til ca. 15 000 kroner eks. mva.
Disse medlemmer viser
til behandlingen av Innst. 35 S (2023–2024), Dokument 8:139 S (2022–2023), Dokument
8:177 S (2022–2023) og Dokument 8:183 S (2022–2023) hvor Fremskrittspartiet
fremmet forslag om å starte arbeidet med å etablere en nasjonal
benchmarkingmodell for kommunalt vann og avløp, basert på en objektiv
nasjonal oversikt. Dette skyldes at vann- og avløpssektoren har
et stort effektiviseringspotensial. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i den samme saken
stemte for et forslag om at regjeringen skulle sikre at nytt avløpsdirektiv
blir tilpasset særnorske forhold. Disse medlemmer viser
til at nettavisen Energi og klima publiserte en artikkel 29. januar 2024
om at EU skjerper kravene for å rense avløp. Blant annet får ikke
Norge medhold for sine ønsker om unntak fra EUs avløpsdirektiv.
Dette vil føre til at tettsteder ned til 1 000 innbyggere omfattes
av nye, strenge rensekrav. Dette vil kunne føre til økte kostnader
for mange kommuner, som skyves over på innbyggerne i form av økte
kommunale gebyrer, dersom det nye avløpsdirektivet blir implementert
i Norge. Disse medlemmer viser til at
mange kommuner langs Oslofjorden må gjøre store investeringer i
forbindelse med nitrogenrensing. Slike anlegg er anslått til å kunne
koste 55 mrd. kroner, og vil føre til økte gebyrer på innbyggere
som bor i disse områdene. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet i forbindelse med behandlingen av Innst.
35 S (2023–2024) fremmet forslag om å be regjeringen om å legge
frem en modell for et spleiselag for investeringer i nitrogenrensing
av avløpsvann i områder som blir pålagt nye rensekrav. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet
i sitt alternative statsbudsjett for 2024 foreslo 200 mill. kroner
ekstra til en tilskuddordning til kommuner langs Oslofjorden til
planlegging og prosjektering av nitrogenfjerning. Disse medlemmer viser
også til at Fremskrittspartiet har fremmet forslag om å be regjeringen
om å utrede en rentekompensasjonsordning for vann og avløp, og komme
tilbake til Stortinget med et forslag om dette i statsbudsjettet
for 2025.
Medlemen i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser til Innst. 35
S (2023–2024) og Sosialistisk Venstrepartis Representantforslag
177 S (2022–2023) og merknader partiet er med på i den saka. Denne medlemen meiner at med tanke på
det enorme etterslepet i kommunane sine investeringar på vatn og avløp
og betydninga av sikkert drikkevatn og betre vassmiljø, så blir
det viktig å stimulere til planmessige investeringar og godt samarbeid
om effektiv drift av vass- og avløpssystema i kommunane framover.
Denne medlemen viser
til Norsk Vann sitt høyringsinnspel, der dei etterlyser ei modernisering
av sjølvkostregelverket. Norsk Vann påpeikar at vass- og avløpssektoren
skil seg frå andre kommunale sjølvkosttenester ved at ein stor del
av sjølvkost er kapitalkostnader (renter og avskrivingar). Dagens
situasjon med auka renter får derfor større konsekvensar for vass-
og avløpsgebyra enn for andre sjølvkostordningar i kommunane. Ei
føreseieleg gebyrutvikling er viktig for huseigarar og næringsliv
som får vass- og avløpstenester frå kommunane.
Denne medlemen meiner
at det også må vurderast incentivordningar og kanskje ordningar
med finansiell risikoavlastning til kommunane, men at dette er noko
som må handterast i samband med dei årleg budsjettforhandlingane.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt er svært bekymret for
det enorme og økende investeringsbehovet i vann- og avløpssektoren
i kommunene. De neste 20 årene er investeringsbehovet estimert til
en kostnad på 332 mrd. kroner ifølge Norsk Vanns rapport 259/2021.
Det gir et behov for en årlig investering på 16,6 mrd. kroner. Disse medlemmer viser til at det vil
gi en stor økonomisk belastning på den enkelte husstand i en tid
hvor alle typer livsnødvendige utgifter har økt kraftig. Disse medlemmer viser til at vann- og
avløpssystemet er samfunnskritisk fellesfinansiert infrastruktur
som er avgjørende både for helse og miljø. Det er derfor ikke et alternativ
å la være å gjøre nødvendige investeringer fremover. Disse medlemmer vil nok en gang understreke,
både på bakgrunn av situasjonen for folk og det store investeringsbehovet,
at det er nødvendig å vurdere statlige finansieringsordninger som
kan hjelpe kommunene med å få fart på nødvendige investeringer i
vann- og avløpssystemet. Disse medlemmer viser til
at problemene er særlig store i rurale strøk, der det er store avstander
og få husstander å dele regningen på.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Rødt stiller seg positiv til alle gode
forslag som kan redusere gebyrtrykket på husholdningene fremover. Dette medlem viser i den anledning til
representantforslaget Dokument 8:183 S (2022–2023), samt Rødts merknader
og forslag i kommunal- og forvaltningskomiteens Innst. 35 S (2023–2024).
Rødt fremmet der en rekke forslag for å redusere gebyrene og trygge
vannforsyningen i norske kommuner. Dette medlem viser til
at forholdsvis små justeringer, som å endre avskrivningsreglene
for investeringer og å harmonere gebyrsatser over kommunegrenser
der det er inngått forpliktende interkommunalt samarbeid, kan dempe gebyrtrykket
på innbyggere mange steder. Dette medlem viser
til at KS støtter begge deler.