Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Hadia Tajik, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss og Irene Heng Lauvsnes, fra Senterpartiet,
Ivar B. Prestbakmo og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen
Per-Willy Amundsen og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas
Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til representantforslag Dokument 8:11 S (2023–2024) fra representantene
Ingvild Wetrhus Thorsvik, Guri Melby, Sveinung Rotevatn, Abid Raja,
Grunde Almeland, Alfred Jens Bjørlo, Ola Elvestuen og Andre N. Skjelstad
om mer åpenhet i offentlige organer. I saken fremmes det 9 ulike forslag.
Representantforslagets punkt 1 og 2 ble sendt presidentskapet, som
avga egen innstilling om disse forslagene, jf. Innst. 134 S (2023–2024).
Komiteen viser også
til brev fra Justis- og beredskapsdepartementet av 2. november 2023
med en vurdering av forslaget. Brevet følger vedlagt denne innstillingen.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne peker på at åpenhet er et viktig premiss for
et liberalt demokrati og at åpenheten er helt grunnleggende for
tilliten til det norske politiske systemet. Forslagsstillerne anfører
at åpenhet, innsyn, sterke institusjoner, en fri uavhengig presse
og frivillige organisasjoner, gjør oss sterke i kampen mot kameraderi,
maktmisbruk og korrupsjon. Forslagsstillerne peker på at tillit
er en av samfunnets viktigste verdier og konkurransefortrinn og
at vi i Norge har høy tillit og mange tillitsbaserte ordninger,
men at det i slike systemer forekommer svikt. Forslagsstillerne mener
videre at man derfor, så langt som mulig, må lage lovverk og retningslinjer
som begrenser muligheten for svikt.
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne er bekymret for at den siste tidens hendelser,
hvor det har kommet for en dag at flere folkevalgte i regjering
og på Stortinget har handlet på svært klanderverdige måter, rokker
ved tilliten til hele det politiske systemet. Representantene peker
på at habilitetssakene viser at det er behov for både et strengere
regelverk og så tydelige retningslinjer at de ikke kan omgås eller
misforstås.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
er enig med forslagsstillerne i at åpenhet er et viktig premiss
for et liberalt demokrati og grunnleggende for tilliten til det
politiske systemet.
Flertallet mener
at man har gode systemer som ivaretar åpenhet, en offentlighetslov
som sterkt slår fast prinsippet om meroffentlighet, gode regler
for journalføring og arkivering, høring av ulike interessegrupper
og innsyn i offentlige journaler.
Flertallet viser
til departementets svarbrev, der pågående prosesser og eksisterende
muligheter fremgår. Flertallet viser
til at det fremgår av svarbrevet at det allerede eksisterer sanksjonsmuligheter
ved brudd på offentlighetsloven. Flertallet viser
til at det videre fremgår av svarbrevet at en klage til departementet
ikke medfører at retten til å klage til Sivilombudet faller bort, men
at denne retten imidlertid faller bort dersom en klage over en avgjørelse
fra departementet behandles av Kongen i statsråd.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet støtter forslagstillerne
i at åpenhet er et viktig premiss i vårt demokrati og er grunnleggende
for tilliten til det norske politiske systemet.
Imidlertid vil disse medlemmer vise
til statsrådens svarbrev der det gjøres rede for hvilke prosesser som
er i gang. I tillegg viser statsråden til liknende saker som nylig
har vært til behandling i Stortinget. Som statsråden understreker
i sitt svarbrev har blant annet forslaget om et lobbyregister vært
til behandling ved flere anledninger i Stortinget. Statsråden viser
til følgende uttalelser fra flertallet i Stortingets presidentskap:
«vi i Norge har en forvaltningspraksis
som ivaretar mange av de hensynene som et lobbyregister er ment
å ivareta»
og
«en åpen forvaltning med en offentlighetslov
som sterkt slår fast prinsippet om meroffentlighet, i tillegg til at
det er gode regler for journalføring og arkivering og rutiner for
høring av ulike interessegrupper når forslag utredes. Offentlig
elektronisk postjournal gir alle som ønsker det, innsyn i post til
og fra regjeringskvartalet. De velbegrunnede unntakene som offentlighetsloven
gir fra offentlighetsprinsippet, vil dessuten kunne komme i konflikt
med en registreringsordning som foreslått.»
Komiteens medlemmer fra
Høyre og Fremskrittspartiet er enige med forslagsstillerne
i at både et sanntids aksjonærregister og reelt rettighetshaverregister
vil styrke åpenheten i samfunnet, og bør prioriteres å få etablert.
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til
at åpenhet er et viktig premiss for et liberalt demokrati. Norge
er kjent for å ha lav korrupsjon og høy tillit til det politiske
systemet. Det er dessverre slik at det nå er synkende tillit i befolkningen
til politikere og embetsverket. Dette er en utvikling som må stanses.
Svekkes denne tilliten, så svekkes demokratiet. Disse
medlemmer mener det politiske systemet nå står midt i en tillitskrise,
og at regjeringen derfor snarest må starte arbeidet med endringer
som kan bidra til å gjenopprette denne tilliten.