Etter at lønnen til dommerne i Høyesterett ble
løftet betydelig i 2007, har Stortinget lagt til grunn at lønnsutviklingen
for høyesterettsdommere bør følge nivået og lønnsutviklingen i det
øvre sjikt av statlige lederlønninger.
Regulering av lønnen til dommerne i Høyesterett har
blitt fastsatt med utgangspunkt i den faktiske lønnsutviklingen
for lederne i statens lederlønnssystem og lønnsutviklingen for dommerne
i tingrettene og lagmannsrettene. Det har også vært sett hen til
den generelle lønnsutviklingen i privat og offentlig sektor samt oppgjøret
for stortingsrepresentantene og regjeringens medlemmer.
På bakgrunn av tidspunktet for Stortingets vedtak om
lønnsfastsettelse, virkningstidspunktet for lønnsjusteringen og
tidspunktet for når det relevante sammenligningsgrunnlaget foreligger,
er det langvarig praksis for at lønnen blir justert med virkning
fra 1. oktober på grunnlag av lønnsutviklingen det foregående året.
I brev til Stortingets presidentskap 4. januar
2024 har Høyesterett foreslått en endring i praksis for lønnsjusteringen
som innebærer at det tas utgangspunkt i lønnsutviklingen for det
året lønnsfastsettelsen gjelder, og ikke lønnsutviklingen det foregående
året. For lønnsfastsettelsen som vedtas av Stortinget i 2024, med
virkning fra 1. oktober 2023, innebærer forslaget at det tas utgangspunkt
i lønnsutviklingen i 2023, i stedet for lønnsutviklingen i 2022.
Det er blant annet vist til at lønnsfastsettelsen for dommere i
tingrettene og lagmannsrettene tidligere ble fastsatt på grunnlag
av lønnsutviklingen foregående år, men at den fra 2022 har blitt
fastsatt på grunnlag av lønnsutviklingen samme år.
Presidentskapet viser
til at forslaget ikke innebærer en endring i den overordnede retningslinjen
for lønnsjusteringen eller de underliggende kriteriene og momentene
for fastsettelsen. For lønnsfastsettelsen det enkelte år, får endringen
likevel betydning på to måter. For det første vil det være samme
års lønnsutvikling som legges til grunn, ikke fjorårets. Dette vil
medføre at lønnsutviklingen for Høyesterett det enkelte år i større
grad vil gjenspeile lønnsutviklingen i samfunnet for øvrig, og de underliggende
årsakene til denne. For det andre vil det være et annet sammenligningsgrunnlag
som er tilgjengelig på tidspunktet for Stortingets vedtak. Med endringen vil
grunnlaget bestå i samme års frontfagsramme og samme års lønnsjustering
for dommere i tingrettene og lagmannsrettene samt oppgjøret for
stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer. Samme års faktiske
lønnsutvikling for ledere på statens lederlønnssystem er normalt
ikke tilgjengelig på tidspunktet for Stortingets vedtak, og vil
følgelig ikke kunne inngå i grunnlaget for lønnsfastsettelsen.
Presidentskapet viser
i denne sammenhengen til at lønnsutviklingen for Høyesteretts medlemmer
vurderes over tid. Dermed er det ikke av avgjørende betydning at
samme års faktiske lønnsutviklingen for det øvre sjiktet av statlige
lederlønninger ikke foreligger på tidspunktet for Stortingets vedtak. Presidentskapet vil også vise til at
ansvarlig departement årlig fastsetter retningslinjer for lønnsdannelsen
for ledere på statens lederlønnssystem, som gir anvisning på lønnsutviklingen det
året. Retningslinjene vil normalt foreligge før Stortinget fastsetter
Høyesteretts medlemmers lønn. På bakgrunn av den overordnede retningslinjen
om at lønnsutviklingen for høyesterettsdommere bør følge det øvre sjikt
av statlige lederlønninger, mener presidentskapet at
det bør tas hensyn til retningslinjene fra departementet ved fastsettelsen.
Presidentskapet viser
til at fastsettelsen av lønnen for Høyesteretts medlemmer har en
side til kravet om uavhengige domstoler, som følger av Grunnloven, menneskerettsloven
og internasjonale konvensjoner Norge er bundet av. Dette tilsier
at lønnsfastsettelsen bygger på forutsigbare og objektive kriterier
samt en betryggende beslutningsprosess som ivaretar at fastsettelsen
skjer i samsvar med disse kriteriene. Fremgangsmåten og kriteriene
for lønnsfastsettelsen bygger på praksis. Presidentskapet foreslår
nå en mindre og generell praksisendring, som Høyesterett selv har
foreslått overfor Stortingets presidentskap.
Presidentskapet legger
til grunn som overordnet retningslinje at lønnsutviklingen for Høyesteretts medlemmer
bør følge nivået og lønnsutviklingen i det øvre sjikt av statlige
lederlønninger. Den konkrete fastsettelsen som Stortinget vedtar
med virkning fra 1. oktober det enkelte år, skal heretter bygge
på følgende kriterier og momenter:
-
Utgangspunktet er
samme års lønnsutvikling for dommere i tingrettene og lagmannsrettene,
og samme års retningslinjer fra departementet for lønnsdannelsen
for statlige ledere på statens lederlønnssystem.
-
Det ses hen til samme års generelle lønnsutvikling
i privat og offentlig sektor samt oppgjøret for stortingsrepresentanter
og regjeringens medlemmer.
-
Over tid bør ikke lønnsutviklingen være
lavere enn for statlige ledere.
-
Det enkelte år bør ikke lønnsutviklingen
være høyere enn frontfagsrammen, med mindre det foreligger særlige
forhold som tilsier at denne overskrides.
Presidentskapet viser
også til tidligere uttalelser, blant annet i Innst. 166 S (2022–2023),
om at dommerembetene i Høyesterett må være attraktive sammenlignet
med andre karrieremuligheter for de dyktigste og mest erfarne juristene,
og at rekrutteringen bør skje både fra privat og offentlig sektor,
herunder også fra tingrettene og lagmannsrettene. Presidentskapet mener
at dagens lønnsnivå, og lønnsutviklingen med den foreslåtte justeringen,
ivaretar dette.
I 2023 er lønnsutviklingen for dommere i tingrettene og
lagmannsrettene 5,2 prosent. Frontfagsrammen i 2023 er 5,2 prosent.
Samme års retningslinjer fra departementet for lønnsdannelsen for
statlige ledere på statens lederlønnssystem tilsier en lønnsutvikling
godt under frontfagsrammen. Oppgjøret for stortingsrepresentanter
og regjeringsmedlemmer innebar en økning på 5,2 prosent.
Etter en samlet vurdering av de nevnte forhold
foreslår presidentskapet å øke lønnen
til Høyesteretts medlemmer med 5,2 prosent. Dette innebærer en lønnsøkning
på kr 122 500 for høyesterettsjustitiarius, og en lønnsøkning på
kr 105 700 for øvrige høyesterettsdommere.