Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik
og lederen Lene Vågslid, fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine
Linnestad og Mari Holm Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni og
Kathrine Kleveland, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad
og Erlend Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad,
og fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til forslagene i
Representantforslag 41 S (2023–2024) om trygge boliger for alle. Komiteen har avholdt skriftlig høring,
og har mottatt ni innspill.
Komiteen viser videre
til statsråd Erling Sandes uttalelse til representantforslaget av
8. desember 2023, som er vedlagt denne innstilling.
Komiteen vil vise
til Innst. 106 S (2023–2024) der komiteen skriver følgende:
«Komiteen viser til at det er en sterk
tradisjon for å eie egen bolig i Norge, og selveierdemokratiet er
en av bærebjelkene i det norske samfunnet. Det bidrar til et mangfoldig
privat eierskap, til økt sparing og gode bomiljø. Å eie egen bolig
gir større økonomisk trygghet og forutsigbarhet for familiene og
kan derved ha positiv effekt på barns oppvekst. Omtrent 80 pst.
av innbyggerne eier bolig, og tall viser at 90 pst. eier sin egen
bolig i løpet av livet. Samtidig ser man tegn til at det blir vanskeligere
for unge å komme inn på boligmarkedet, særlig i pressområdene. Tall
fra Norges Eiendomsmeglerforbund viser at antallet førstegangskjøpere
sank i 2022, og det er første gang siden 2016/2017.»
Komiteen viser til at sykepleierindeksen
for 2023 viser at en sykepleier bare kan kjøpe 2,4 pst. av boligene som
er til salgs i Oslo.
Komiteen ser at
det er utfordringer i boligbransjen og -markedet, og er opptatt
av at boligpolitikk må stå i fokus i tida framover. Komiteen viser til kommende behandling
av regjeringens melding til Stortinget om boligpolitikk, som er
ventet å komme våren 2024.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til behandlingen av
statsbudsjettet for 2024 og Vedtak 92, 93 og 94 (2023–2024). Der
har Stortinget fattet vedtak som berører temaer det blir fremmet
forslag om i Dokument 8:41 S (2023–2024) og som da regjeringen arbeider
med. Det gjelder bl.a. definisjon på ikke-kommersielle boliger, der
regjeringen skal komme tilbake til Stortinget på egnet måte innen
1. juli 2024. I tillegg følger regjeringen opp vedtaket om å inkludere
startlån i Husbankens forsøkshjemmel i en tidsavgrenset periode.
Regjeringen tar sikte på at hjemmelen skal tre i kraft 1. juli 2024.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at boligmarkedet i Norge er sammensatt,
men hovedårsaken til at boligprisene har steget mye over lang tid,
er at det bygges for få boliger og at det er for få boliger til
salgs. Disse medlemmer viser til tall
fra Boligprodusentene som viser at de aldri har målt svakere boligbygging enn
i 2023, og at det har vært kraftige nedbemanninger og flere konkurser
i boligbransjen. De mener at underdekningen av boliger er så stor
at det vil ta tid før man snur utviklingen og får bygget nok til
å dekke boligbehovet. For å holde prisveksten nede er det derfor
viktig å gjøre det enklere å bygge flere boliger raskere. God tilgjengelighet
på byggeklare tomter er en forutsetning for dette. Forenklinger
i plan- og bygningsloven og i reguleringsprosesser, raskere saksbehandling,
modernisering av teknisk forskrift samt digitalisering og bruk av
kunstig intelligens er andre tiltak som kan bidra til at det bygges flere
boliger, og at byggekostnadene reduseres. Det er videre viktig at
kommuner har klare måltall for boligbygging i sin kommune.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til medieoppslag
i Nettavisen 6. september 2023 om at Plan- og bygningsetatens oversikt
i Oslo viser at det er mer enn 10 000 ferdigregulerte boligtomter
i byen. Av disse har mer enn 5 000 stått byggeklare i mer fem år. Disse medlemmer mener dette viser at
mye av årsaken til byggestoppen i Norge i 2023 ikke først og fremst
er tomtemangel, men skadevirkninger av et deregulert boligmarked
i 40 år, og en dyrtid som til slutt har ført til at gapet mellom
folks betalingsevne og boligprisene har blitt for stort.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at det i dag er flere ulike boligkjøpsmodeller
på markedet. Disse har til felles at de gir nye veier inn på boligmarkedet
for dem som ikke har mulighet å kjøpe en bolig på den tradisjonelle
måten. De vanligste er ulike leie-til-eie-ordninger og deleie. Modellene
gjør at boligutviklere når ut til flere potensielle boligkjøpere
og kan komme raskere til byggestart. Disse
medlemmer mener at det er viktig å legge til rette for ulike
boligkjøpsmodeller for å få flere inn i boligmarkedet. I tillegg til
ulike boligkjøpsmodeller må det også utvikles andre tiltak for personer
i lavinntektsgrupper for at de også skal komme inn på boligmarkedet. Disse medlemmer viser videre til at Høyre
i sitt alternative statsbudsjett for 2024 foreslår 73,5 mill. kroner
til utleieboliger for vanskeligstilte og alternative boligmodeller.
Disse medlemmer mener
at det er et politisk ansvar å hjelpe vanskeligstilte med å komme
seg inn på boligmarkedet. Det viktigste virkemiddelet for å gjennomføre
dette er Husbanken, som har en svært viktig rolle som en boligsosial
aktør. Under regjeringen Solberg ble det gjort flere endringer i
Husbankens støtteordninger for å treffe dem som trenger det mest,
bedre. Det ble blant annet gjort flere endringer i innretningen av
bostøtte slik at en større andel av bostøtten skulle gå til barnefamilier
og skulle øke støtten til hver enkelt familie. Det er fornuftig
med en jevnlig gjennomgang av bostøtteordningen, slik at den fortsetter
å være en treffsikker ordning. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg derfor satte ned en ekspertgruppe som hadde
i oppdrag å gjennomføre en helhetlig gjennomgang av bostøtten i
2020. Daværende kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik
fikk overlevert denne rapporten våren 2022.
Disse medlemmer avventer
regjeringens oppfølging av denne rapporten og eventuelle forslag
til endringer i bostøtteordningen.
Disse medlemmer viser
til at målgruppen for startlån ble snevret inn i 2014 til å gjelde
langsiktig vanskeligstilte på boligmarkedet, samtidig som unge med gode
inntektsutsikter ble tatt ut. Det ble i tillegg lagt frem en nasjonal
strategi for sosial boligpolitikk i desember 2020, med flere tiltak
for å hjelpe flere inn på boligmarkedet. Disse
medlemmer viser til at ustabile boforhold og stadig flytting
går utover barna som ikke får den tryggheten de trenger i livet.
En viktig bidragsyter for å få flere fra denne gruppen inn i boligmarkedet
er Husbanken, ved hjelp av startlån. Under regjeringen Solberg økte
den gjennomsnittlige utbetalingen fra 617 000 kroner til 1,8 mill.
kroner. Dette har bidratt til at flere har fått mulighet til å kjøpe
et hjem. Disse medlemmer merker seg
at regjeringen og SV i budsjettenigheten for 2024 ble enig om en
forsøksordning om å innlemme unge og førstegangsetablerere i målgruppen for
startlån fra 1. juli 2024. Disse medlemmer mener
at startlån skal fortsette å gå til dem som er vanskeligstilte i
boligmarkedet fordi det vil bidra til at det hjelper dem som trenger
det mest. Disse medlemmer viser videre
til at det i Høyres alternative statsbudsjett for 2024 foreslås
50 mill. kroner til et pilotprosjekt der Husbanken matcher den oppsparte
egenkapitalen til folk i lavinntektsgrupper.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til SIFOs rapport
15-2023 Utsatte grupper i dyrtiden. Husholdenes økonomiske trygghet
i august 2023, av Christian Poppe. Denne rapporten dokumenterer
en tredobling av hushold som er ille ute økonomisk i 2023 i forhold
til 2020. Ved utgangen av desember 2023 befant 17 pst. seg i en
økonomisk vanskelig situasjon, mot 8 pst. i 2020/21. Andelen som
har misligholdt boliglån har doblet seg på to år, mye på grunn av
renteøkninger, dyrtid og høy gjeld. Ifølge SIFO-rapporten er det
i hovedgruppen i alderen 30–60 år at den økonomiske utryggheten
har økt mest. Problemene går på tvers av sentralitet. Rapporten
viser at stadig flere alminnelige familier sliter mer enn før med
å greie boutgiftene sine og at det ikke lenger bare gjelder en marginal
gruppe. Disse medlemmer mener derfor
det må tas en rekke nye grep i boligpolitikken for å sikre flere
en trygg bolig de har råd til.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at litt over 18 pst. av alle innbyggere
i 2023 bor i leid bolig. Andelen husstander som bor i en leid bolig,
har økt med ett prosentpoeng fra 2015 til 2023. Det er mange årsaker
til at man ønsker eller har behov for å leie bolig. For eksempel
kan det være fint med fleksibilitet når man er student, i etableringsfasen
eller i en periode hvor det er uhensiktsmessig å eie egen bolig.
Det å leie bolig skal alltid være et alternativ som er forutsigbart, både
for utleier og leietager. Disse medlemmer viser
til at det er behov for at husleieloven blir mer forbrukervennlig,
og at man er åpen for å utrede tiltak som frivillig godkjenningsordning
for utleier og legger til rette for mer profesjonalisering av utleiemarkedet
for å sikre et godt tilbud.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at det i Norge er lange tradisjoner
for å eie egen bolig. Få land i verden har så mange boligeiere som
Norge, og i løpet av livet vil godt over 90 pst. av alle nordmenn
eie sin egen bolig, og nesten 8 av 10 nordmenn eier sin egen bolig
til enhver tid ifølge Eiendom Norge. Disse
medlemmer mener det er viktig å jobbe for at den norske boligmodellen
skal bevares. De færreste kjøper bolig for å investere og tjene
penger. Folk kjøper bolig for å bygge en trygg og uavhengig ramme
rundt livet sitt.
Disse medlemmer viser
til at det blir stadig vanskeligere for unge å komme inn på boligmarkedet, spesielt
i Oslo og øvrige større byer. Man kan risikere at man kommer i en
situasjon der unge voksne blir en «leie-generasjon». Disse medlemmer er bekymret over kostnadsutviklingen
for å komme inn på boligmarkedet, og mener at myndighetspålagte
oppgaver og reguleringer er en viktig medvirkende årsak til dette. Disse medlemmer viser til sykepleierindeksen
som viser at en enslig sykepleier vil kun ha mulighet til å kjøpe 1,5
pst. av boligene i Oslo, i Trondheim er tallet 24 pst., i Bergen
er tallet 26,1 pst. og i Asker/Bærum-området er tallet 1,8 pst.
For mange blir derfor leie det eneste reelle alternativet for å
ha et sted å bo. Sterk kostnadsvekst veltes over på leietakere og
rammer også disse når kostnadene ved å eie en bolig øker.
Disse medlemmer mener
at dagens boliglånsforskrift er for lite fleksibel for unge mennesker
med betjeningsevne.
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt deler Fremskrittspartiets bekymring
over at unge taper i kampen om boligene i de store byene. En av
driverne for den store prisveksten på bolig i de større byene har
vært gunstige skatteregler for salg av bolig og sekundærbolig, og
mulighetene for å tjene på å plassere penger i eiendom i stedet
for i aksjer, industri og annen næringsvirksomhet. SSB sine tall
viser at andelen personer i aldersgruppen 55–67 år som eier sekundærbolig
i Norge, økte fra 58 pst. til 65 pst. mellom 2010 til 2021, og at
tallet har økt dobbelt så mye som antallet personer i denne aldersgruppen
i samme perioden. Investorer og folks sparepenger har strømmet til
byene og presset prisene oppover. Dette har gjort det verre for
unge eller folk med lav og middels inntekt å konkurrere om å få
kjøpt boliger. Lettere markedsføring av kortidsutleie via apper
har videre ført til at attraktive boliger både i byer og på attraktive
feriesteder blir brukt til fritid og turisme i stedet for å bli
tilgjengelig for folk som arbeider og bor på stedet. Disse medlemmer mener det er mer regulering
og ikke mindre, som må til for å sikre at boliger blir tilgjengelige for
folk som vil bo og arbeide i et område.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener egenandelskravet også er urettferdig fordi
det skaper et boligklasseskille, der barn med foreldre som har vært
med på prisveksten i f.eks. Oslo, har råd til å kjøpe bolig, mens
andre må leie. Disse medlemmer mener
bankene fullt ut er i stand til å vurdere låntakernes evne til å
betjene sine lån, og at forskriften ikke lenger tjener hensikten
og bør fjernes. Disse medlemmer viser
blant annet til at Arbeiderpartiet og Senterpartiet med støtte fra
Sosialistisk Venstreparti halverte rammen for boligsparing for ungdom
(BSU) i statsbudsjettet for 2023, noe som har skapt nye hindringer
i veien for mange unges mål om egen bolig. BSU er en gunstig ordning
for at unge skal få mulighet til å spare opp egenkapital til kjøp
av bolig. Disse medlemmer mener ordningens
maksbeløp og årlige sparebeløp med skattefradrag bør økes. Disse medlemmer vil jobbe for å heve
grensen for hva unge mennesker både årlig og totalt kan spare til
egen bolig gjennom BSU, slik at flere unge får en enklere vei inn
på boligmarkedet. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet har fremmet disse forslagene og flere
andre forslag i Dokument 8:239 S (2022–2023) og i Innst. 109 S (2023–2024),
og at det kunne løst flere av problemene som representantforslaget
fra Sosialistisk Venstreparti adresserer.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at BSU er en fin
spareordning for mange, men at ordningen dessverre først og fremst
gir støtte til de unge som allerede har nok inntekt til å ha råd
til å spare. Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) har vist at det
er de som tjener mest som også mottar mest, noe som fører til større
sosial ulikhet og ikke mindre. De som har lite, og som kanskje er
de som trenger støtte for å kjøpe bolig, har ofte ikke råd til å
spare og får dermed heller ikke noe støtte ut av ordningen. Det
er altså en ordning som ikke treffer dem som trenger det mest, og
som i tillegg koster mye for fellesskapet.
Disse medlemmer viser
til den pressede situasjonen som utspiller seg på boligmarkedet,
både for de som eier og for de som leier. Sykepleierindeksen for
2023, produsert av Eiendomsverdi i samarbeid med Eiendom Norge,
viser at boligprisene hadde en marginal nedgang på 0,3 pst. i gjennomsnitt,
sammenlignet med i 2022. Samtidig viser sykepleierindeksen at boligbudsjettet økte
med 2,7 pst. Sett under ett, så kan en sykepleier kun kjøpe 31,6
pst. av boligene i Norge. I Oslo er boligmarkedet så presset at
en sykepleier kun kan kjøpe 2,4 pst.
Disse medlemmer mener
at konsekvensen av å overlate all styring av boligsektoren til markedet
er at bolig har gått fra å være et velferdsgode til å bli et spekulasjonsobjekt.
Bolig verken kan eller skal være et gode forbeholdt dem som kan
få hjelp til å komme seg inn på markedet. For at alle skal ha muligheten
til å skaffe seg en egnet og trygg bolig kreves det mer regulering
av boligmarkedet. Dette krever en utbygging av en tredje ikke-kommersiell
boligsektor, med flere alternativer til dagens marked og flere ikke-kommersielle
utleieboliger.
Disse medlemmer mener
det er viktig å prioritere tiltak som forhindrer en videre prisgalopp
på utleieprisene. Ifølge Eiendom Norge har husleieprisene i Norge
steget med hele 15,2 pst. fra 2022 til 2023. Til sammenligning økte
leieprisene fra 2013 til 2021 med 15,8 pst. Når markedet er under
press, kan utleierne øke prisene for å øke fortjenesten på utleieboligen.
Dette viser en tydelig skjevfordeling i maktforholdet mellom utleier
og leietaker. Det er derfor viktig å innføre reguleringer og tiltak
som gir et mer stabilt og trygt utleiemarked for leietaker.
Disse medlemmer viser
til høringssvaret til Rettspolitisk forening, som påpeker at et
maksimaltak også ved bytte av leietaker kan bidra til å hindre spekulering
i leiemarkedet, og vil derfor kunne bidra til større trygghet for
leieboere. Videre påpeker Rettspolitisk forening at en slik endring
også vil kunne bidra til å motvirke ulovlige leieøkninger underveis
i leieforholdet.
Disse medlemmer viser
til at SIFOs rapport 15-2023 om utsatte grupper i dyrtiden viser
at 26 pst. av leietakere vil slite med å betale leien i tiden som
kommer. Disse medlemmer mener derfor
det er svært viktig å ta en større politisk styring over utviklingen
av leieprisene.
Disse medlemmer viser
til forskningsartikkelen «Hvordan kan vi hjelpe folk som har lav
inntekt med boutgifter i dyrtiden?» av Velferdsforskningsinstituttet NOVA.
I artikkelen peker Jardar Sørvoll, leder av Senter for bolig- og
velferdsforskning (BOVEL) ved OsloMet, på at leietakere med lav
inntekt nå står i en alvorlig situasjon, og at det er de som rammes
aller hardest av den nåværende dyrtiden. Det vises til at kombinasjonen
av høy prisvekst på både bolig, mat, strøm og klær gjør at stadig flere
i denne gruppen ikke har nok penger til husleien. Forskerne av artikkelen
peker på at en utvidelse av den statlige bostøtten er det beste
og mest treffsikre virkemiddelet på kort sikt. Dette betyr at flere
må få tilbud om hjelp, og den økonomiske hjelpen må dekke en større
del av boutgiftene.
Også de på boligmarkedet merker de økte bokostnadene
på lommeboka. SSB rapporterer i artikkelen Kraftig økning i bokostnader
for boligeiere fra 13. desember 2023 at bokostnadene for boligeiere
har økt med 45 pst. siden nullrentenivået i 2021. Dette innebærer
at renteutgiftene i snitt har doblet seg på to år.
Disse medlemmer mener
at hvis man skal sikre befolkningsvekst i distriktet, er det avgjørende
å prioritere tiltak for bosituasjonen for folk i distriktene. På grunn
av høye byggekostnader og lave priser ved videresalg er den økonomiske
risikoen ved å bygge seg ny bolig i distriktet høy. Dagens situasjon
fører til at unge etablerere ikke får lån eller ikke tør å risikere
å tape millioner dersom det blir aktuelt å selge boligen på et senere
tidspunkt. Eldre i store hus har ikke råd til å flytte til mer egnet
bolig fordi de får for lite for huset til å ha råd til å flytte.
Boligsituasjonen i distriktet fungerer derfor som en barriere mot
å rekruttere nødvendig arbeidskraft og for næringsutvikling i distriktene.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utrede og foreslå en modell for en tredje ikke-kommersiell boligsektor,
herunder forslag til nødvendige lovendringer for å kunne sikre at en
betydelig andel nye boliger er ikke-kommersielle.»
«Stortinget ber regjeringen innen
utgangen av 2024 innrette Husbankens lånerammer slik at disse utvides til
å inkludere en ordning som stimulerer til bygging av ikke-kommersielle
utleieboliger i kommunene.»
«Stortinget ber regjeringen reetablere
en egen tilskuddsordning i Husbanken som tilbyr startlån til unge førstegangsetablerere
som har betalingsevne, men ikke tilstrekkelig egenkapital for et
privat boliglån.»
«Stortinget ber regjeringen opprette
en låneordning hvor staten går inn som eier eller kausjonist ved boligkjøp
for personer som har betalingsevne, men ikke tilstrekkelig egenkapital
for boliglån, eller hvor byggekostnadene overgår panteverdien.»
«Stortinget ber regjeringen innen
utgangen av 2024 fremme forslag til en endring av husleieloven hvor
indeksregulering settes som et maksimaltak for årlig oppjustering
av husleieprisen, selv ved bytte av leietaker. Vesentlig oppgradering
av boligen som gir bedre boforhold for leietaker, skal gi unntak
fra pristaket.»
«Stortinget ber regjeringen opprette
en refinansieringsordning for økonomisk utsatte boligeiere for å
sikre at økonomisk utsatte har mulighet til å beholde boligen i
dyrtiden.»
«Stortinget ber regjeringen innen
utgangen av 2024 fremme forslag til endringer i husleieloven som
sikrer at kommuner ikke kan kreve markedsleie eller «gjengs leie»
for sosiale boliger eller omsorgsboliger i kommunalt eie, samt utrede
en ny mekanisme for langsiktig og forutsigbar prisfastsettelse,
hvor det enten er eiendomsverdien eller den enkeltes inntekt som
legges til grunn.»
«Stortinget ber regjeringen endre
reglene for bostøtte slik at inntekten til hjemmeboende barn inntil
20 år ikke blir regnet med i inntektsgrunnlaget for bostøtte, mot
dagens grense på 18 år.»
«Stortinget ber regjeringen endre
reglene om bostøtte slik at regelen om at man mister rettigheten
til bostøtte dersom samboer får status som student, avvikles.»
«Stortinget ber regjeringen endre
reglene for bostøtte slik at bostøtten holdes fast i et halvt år
av gangen for barnefamilier, i tråd med anbefalingene i rapporten fra
ekspertgruppen om barn i fattige familier.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Norges Handikapforbunds innspill til behandlingen
av representantforslaget. Dette medlem deler
forbundets ønske om å gjøre Husbanken til et boligsosialt virkemiddel
som fremmer likestilling, som sørger for at mennesker som trenger
å få tilpasset boligen sin har et sted å søke støtte til dette.
Tilpasning av bolig er avgjørende når livet tar vendinger som gjør
det nødvendig, for eksempel for barnefamilier som får barn med funksjonshindring. Dette medlem deler forbundets vurdering av
at tilskuddet til tilpasning av egen bolig og heistilskuddet tidligere
var to av de mest treffsikre ordningene for dette, som ikke burde
vært overført til kommunene.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å tilbakeføre ansvaret for Tilskudd til tilpasning av
bolig til Husbanken for å sikre likeverdig behandling for alle borgere.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å gjenåpne ordningen med heistilskudd i forslaget til statsbudsjett
for 2025.»