Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Mona Nilsen og Torstein
Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og Tage Pettersen, fra
Senterpartiet, Margrethe Haarr og Åslaug Sem-Jacobsen, fra Fremskrittspartiet,
Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra
Venstre, lederen Grunde Almeland, viser til forslaget om en
verifiserbar aldersgrense for sosiale medier og regulering av innhold
og reklame rettet mot barn. Forslagsstillerne argumenterer for at
det kan være en sammenheng mellom barn og unges økende bruk av sosiale medier
og en «epidemi» av psykisk uhelse. Det vises til flere undersøkelser
som har registrert en økning i angst, depresjon og svakere psykisk
helse blant unge i de senere år. I samme periode har bruken av sosiale
medier økt, og forslagsstillerne viser til enkeltstudier som kobler
de to utviklingene sammen.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne mener at utviklingen vil fortsette, og argumenterer
for at tiltak bør gjøres. Det foreslås en minste aldersgrense på
13 år, som skal verifiseres med sikker digital registrering og innlogging.
Videre foreslås det at unge mellom 13 og 16 år må ha foreldres eller
foresattes samtykke for bruk av sosiale medier. Til slutt foreslås
det at sosiale medier skal forbys å bruke barns personlige informasjon
til anbefaling om innhold eller reklame.
Komiteen merker
seg kommentarene til representantforslaget som barne- og familieministeren
har sendt i brev av 29. september 2023, samt skriftlige høringsinnspill
fra Forbrukerrådet, Hyperion, Nasjonalforeningen for folkehelsen,
Redd Barna, stiftelsen Barnevakten og Teknologirådet.
Komiteen viser til
at statsråden trekker frem at forskning ikke er entydig om en eventuell
sammenheng mellom psykisk helse og bruk av sosiale medier blant unge. Komiteen ser at det kan være behov for
å avvente mer forskning og hvorvidt det faktisk er en økning i psykiske
helseproblemer, samt om en slik økning kun er korrelert med eller
en virkning av bruk av sosiale medier.
Komiteen viser videre
til at statsråden påpeker at det er få unge mellom 13 og 18 år som
har sikker digital ID, slik som for eksempel BankID. Selv om andelen
som har slik ID, kan forventes å øke de neste årene, vil den lave
andelen som har slik i dag, i seg selv være en terskel for at unge
kan bruke sosiale medier. Det vil kunne være en utilsiktet og uheldig
konsekvens av innføring av en regel om verifiseringsordning. Forbrukerrådet
og Redd Barna støtter innføring av aldersgrense, men er kritiske til
bruk av BankID. Det listes opp flere grunner til at den foreslåtte
løsningen ikke anbefales.
Komiteen viser også
til at statsråden påpeker at unge over 13 år har en menneskerett
til privatliv, og at det derfor kan være problematisk å kreve samtykke
fra foreldre eller foresatte for bruk av sosiale medier. Slike spørsmål
bør gjennomgå en bredere vurdering. Statsråden skriver i sitt brev:
«Mellom anna bør spørsmålet sjåast i
samanheng med forslaget frå Barnelovutvalet i NOU 2020:14 om ein alminneleg
personvernrettsleg myndigheitsalder på 13 år, som for tida er til
vurdering i Barne- og familiedepartementet.»
Komiteen merker
seg at også Forbrukerrådet, Hyperion og Redd Barna mener at unge
over 13 år har rett til privatliv. Det argumenteres for at unge
som for eksempel er utsatt for sosial kontroll, kan bli skadelidende av
et slikt forslag.
Komiteen viser til
slutt til forslaget om å forby å bruke barns personlige informasjon
til anbefaling om innhold eller reklame. Statsråden viser til at
det allerede er inntatt et forbud mot å bruke barns personlige informasjon
til å skreddersy reklame. Det er gjort i EØS-relevant regelverk,
som også vil gjelde i Norge. Forbrukerrådet og Redd Barna påpeker
at EØS-regelverket tar lang tid å implementere, og at det ikke går
like langt som forslaget fra forslagsstillerne. Hvorvidt det også
bør forbys å bruke barns personlige informasjon til anbefaling om innhold,
er et annet spørsmål. Komiteen viser
til at det blant annet vil kunne sette en stopper for at barn blir
tilbudt aldersrelevant informasjon, noe som mange vil synes er en
uheldig konsekvens av et slikt forbud.
Komiteen viser til
at dagens barn og unge lever store deler av sine sosiale liv på
digitale flater og i sosiale medier. Medietilsynets undersøkelse
«Digitale dilemmaer – en undersøkelse om barns debut på mobil og
sosiale medier» fra 2022 viser at 93 prosent av landets 9–11-åringer
har mobil, 56 prosent av 10-åringene bruker sosiale medier og at
ni av ti barn er på sosiale medier fra og med 12-årsalderen. Undersøkelsene
viser også at over fire av ti unge brukere av sosiale medier ville
følt seg utenfor om de ikke hadde vært til stede på de samme sosiale
mediene som sine venner.
Komiteen er opptatt
av at barn og unge skal kunne delta på digitale flater, kunne ytre
seg og ha tilgang til informasjon. Samtidig er komiteen også
opptatt av at nettet skal være en trygg arena, der barn og unges
personvern og privatliv ivaretas.
Selv om forskningen er sprikende, viser komiteen også til at flere er bekymret
for at den omfattende bruken av skjerm og sosiale medier kan være
skadelig for barn og unges psykiske helse. Komiteen er
bekymret for hvordan sosiale medier kan skjule mobbing og ekskludering.
Vi vet også at barn og unge opplever uønsket reklamepress og markedsføring.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet tar på alvor at barn
og unges psykiske uhelse øker, og viser til at regjeringen nylig
har lagt frem en forpliktende, langsiktig og dynamisk opptrappingsplan
for psykisk helse som tar for seg hele bredden av det som må til
for å få til en reell styrking av feltet, og der særlig barn og
unge står i fokus. For å imøtekomme utfordringene knyttet til barn
og unges personvern på digitale flater og skjermbruk generelt, viser disse medlemmer til at regjeringen har
satt ned et eget skjermbrukutvalg og nå jobber med en stortingsmelding
om trygg digital oppvekst. Disse medlemmer viser
også til at Personvernkommisjonen nylig har lagt fram en rekke forslag
til hvordan barn og unge kan sikres bedre beskyttelse på digitale
flater. Disse har nylig vært på høring og er nå til behandling i
Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.