Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Per Vidar Kjølmoen, Tuva Moflag, Anette Trettebergstuen
og Torbjørn Vereide, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander
Stokkebø, fra Senterpartiet, Tor Inge Eidesen og Per Olaf Lundteigen,
fra Fremskrittspartiet, Dagfinn Henrik Olsen og Gisle Meininger
Saudland, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø og lederen Freddy
André Øvstegård, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser til
Representantforslag 42 S (2023–2024) om økt åpenhet, mer brukerinvolvering
og strenge krav til ansattes lønns- og arbeidsvilkår i de offentlig
finansierte velferdstjenestene.
Komiteen legger
til grunn at den norske velferdsmodellen bygger på at man skal ha
en sterk og effektiv offentlig sektor som gir innbyggerne gode tjenester, valgfrihet
og medvirkning. Frivillige og ideelle aktører har hatt og skal fortsatt
ha en viktig rolle i å kunne utfylle og supplere de offentlige tjenestene.
Velferdstjenesteutvalget gir en oversikt over
en rekke juridiske og økonomiske problemstillinger som aktualiseres
der det offentlige finansierer velferdstjenester, jf. NOU 2020:13
Private aktører i velferdsstaten. Utvalget legger særlig vekt på
hvordan det offentlige kan ivareta sitt forsyningsansvar på en samfunnsøkonomisk
effektiv måte. Utvalget fant også ut at ulike selskapsstrukturer
og avtaleformer kan påvirke resultat og måloppnåelse. Endringer
i eierskap og oppkjøp av equity-fond tyder på at man ikke kan utelukke
superprofitt i deler av velferdssektoren. Utvalget trekker også
opp et tydelig skille mellom private kommersielle og private ideelle
organisasjoner.
Komiteen mener konklusjonene
fra Velferdstjenesteutvalget tydeliggjør behovet for klare og entydige
regler for hvordan samarbeidet mellom det offentlige og andre tilbydere
skal reguleres. Komiteen viser i den
forbindelse til at regjeringen den 12. august 2022 oppnevnte Avkommersialiseringsutvalget,
som skal utrede hvordan kommersiell drift kan fases ut i ulike velferdstjenester.
Komiteen viser til
statsrådens svarbev av 8. desember 2023, som understreker behovet
for innsyn og åpenhet om økonomi og arbeidsforhold. Statsråden skriver
videre at en rekke av spørsmålene som blir reist i dette representantforslaget
vil bli nærmere vurdert av Avkommersialiseringsutvalget.
Komiteen viser til
at der private aktører leverer velferdstjenester på vegne av det
offentlige, er innsyn i og åpenhet om økonomi og arbeidsforhold
av stor betydning. Det er avgjørende at midler som bevilges til
velferdstjenestene, faktisk kommer tjenestene til gode, og at ansatte
har anstendige og trygge arbeidsforhold.
Det blir i representantforslaget stilt spørsmål
om hvilket handlingsrom Norge har til å stille strenge krav om ansattes
lønns- og arbeidsvilkår til aktører som leverer offentlig finansierte
velferdstjenester. Statsråden sier i sitt svar at det etter regjeringens
oppfatning i EØS-avtalen er et stort handlingsrom i arbeidet med
å sikre anstendige og trygge arbeidsforhold, og regjeringen er opptatt
av å benytte dette handlingsrommet på en god måte. Temaet utredes
også av Avkommersialiseringsutvalget, som blant annet skal vurdere
sterkere regulering av kommersielle aktører, forutsatt at det fortsatt
skal være et innslag av kommersielle aktører.
Komiteen merker
seg videre at det i representantforslaget stilles spørsmål om forskjeller
i sykefravær. Statsråden peker på at sykefraværet varierer mellom
ulike virksomheter, men at det ikke bare er offentlige virksomheter
som har høyt sykefravær. Komiteen legger til
grunn at målet skal være å redusere sykefravær uavhengig av eierform
og type virksomhet.
Komiteen viser ellers
til statsrådens svarbrev.
Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at velferdstjenester som helse- og
omsorgstjenester, spesialisthelsetjenester, barnehage, skole, barnevern,
asyl og mange av Navs tjenester er grunnleggende for befolkningens
livskvalitet. Dette er menneskenære og sammensatte tjenester, ofte
for de brukerne som trenger disse tjenestene mest, som forutsetter samarbeid
mellom flere tjenesteområder. Velferdstjenestene er offentlig finansiert
for å tjene et samfunnsmessig, ikke økonomisk, formål, der lik tilgang,
høy kvalitet og fordeling etter behov er formålet. Velferdstjenestene
er også ryggraden i samfunnets beredskap, og de er vanskelige å
måle, standardisere, sammenligne, prise og ramme inn for en effektiv
markedskonkurranse. Til sammen utgjør dette de offentlig finansierte
velferdstjenestenes egenart. Flertallet viser
til at tillitsreformarbeidet er ett av flere grep for å utvikle
og fornye offentlig sektor. Målet er å øke handlingsrommet og gi
mer faglig frihet i førstelinjen i staten og i kommunesektoren. Dermed
skal offentlig sektor samlet sett bli mer brukervennlig og mer lyttende
overfor innbyggerne. Flertallet viser
til at velferdstjenestene også skal tilpasses den enkelte bruker,
mens viktige forutsetninger for konkurranseutsetting og bruk av
private tjenestetilbydere er standardisering og like konkurransevilkår.
Derfor er velferdstjenester lite egnet for konkurranseutsetting.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser videre til at jo
mer teknisk og standardiserbar en tjeneste er, jo mer egnet er den
for marked og konkurranse, og tilsvarende jo mindre teknisk en tjeneste
er, jo mer regulering forutsettes og jo mindre egnet er den for
konkurranse i et offentlig finansiert system. Disse
medlemmer vil understreke at kommersielle aktører og markedsorganisering
er ønsket på mange samfunnsområder, der konkurranse fører til mest
fornuftig bruk av samfunnets ressurser. Disse
medlemmer mener imidlertid at representantforslaget ikke er
egnet til å overstige hindringene som ligger i velferdstjenestenes
egenart og at kommersialisering av velferden derfor ikke er en ønsket utvikling.
Disse medlemmer viser
til at den nordiske samfunnsmodellen tradisjonelt har vært basert
på en blandingsøkonomi, der tjenester som finansieres og ytes av
fellesskapet, har vært holdt utenfor markedet og blitt fordelt solidarisk
uten aktører med fortjenestemotiv. Disse medlemmer viser
til at Avkommersialiseringsutvalget som følge av budsjettenigheten
høsten 2021 ble satt ned 12. august 2022, med bakgrunn i at denne
modellen de siste to tiårene er utvannet. Utvalget skal utrede tre
strategier om det offentliges forhold til private aktører på velferdsområdet.
Strategiene er: 1: offentlig egenregi, 2: ideell drift og 3: sterkere
regulering av kommersielle aktører. Disse
medlemmer registrerer at Høyre med dette representantforslaget
foregriper denne utredningen, samt konkluderer med ytterligere utredningsforslag
som hører til under reguleringsstrategien i alternativ 3. Disse medlemmer viser ellers til statsrådens
svar, der det kommer frem at flere av problemstillingene som representantforslaget
reiser, er del av Avkommersialiseringsutvalgets mandat, herunder registerordning.
Fra 1. januar 2023 er det innført krav om at hver private barnehage
skal være et selvstendig rettssubjekt. Arbeidstakerbegrepet i arbeidsmiljøloven er
også presisert slik at grensen mot selvstendige oppdragstakere er
klarere.
Disse medlemmer vil
påpeke at det på velferdsområdene barnehage og barnevern, der det
er et betydelig innslag av kommersielle aktører, under Høyres regjeringstid
er dokumentert markedssvikt – altså ikke effektiv konkurranse.Disse medlemmer viser til at regjeringen
har igangsatt omfattende arbeider for å stoppe utviklingen med økt
innslag av kommersielle aktører. Disse medlemmer mener
Stortinget må sørge for at dette arbeidet resulterer i bedre kvalitet
og samfunnsmessig effektiv ressursutnyttelse i disse sektorene. Disse medlemmer viser til at markedsrettingen
og kommersialiseringen av velferden har ført til mindre mangfold
blant private som leverer velferdstjenester til det offentlige,
og ikke mer mangfold. De ideelle tjenesteyterne/-leverandørene har
svekket sin relative betydning de senere årene. På alle tjenesteområdene,
bortsett fra for friskolene, har konsernorganiserte, kommersielle
aktører økt sin andel av de totale tjenesteleveransene, ifølge Velferdstjenesteutvalget
(NOU 2020:13). Disse medlemmer viser
til at denne utviklingen også gir færre juridiske enheter som leverer
velferdstjenester blant de ideelle aktørene, særlig når de underlegges
anskaffelsesregelverket.
Disse medlemmer påpeker
at kombinasjonen av offentlig finansiering og velferdstjenestenes
manglende tekniske art virker byråkratiserende når de organiseres
i markedsmodeller. Offentlige innkjøp fra kommersielle aktører fører
til et stort offentlig kontrollbehov og betydelige transaksjonskostnader
og byråkratisering.
Disse medlemmer viser
til at dette er tydelig på stadig flere tjenesteområder, hvor barnevern
og barnehage kan tjene som eksempel. Stortinget har vedtatt stadig
mer detaljerte rammer og normer for driften på disse områdene. Disse medlemmer viser blant annet til
at små, enkeltstående og i mange tilfeller ideelle barnehager oppgir
den økende byråkratiske byrden som en av årsakene til at mange har
gitt opp barnehagedrift. Disse medlemmer mener
det er et paradoks at de store kommersielle kjedene som følge av
dette har økt sin markedsmakt, når normeringene i sektoren nettopp er
økt fordi myndighetene forsøker å sikre innbyggernes tjenester og
skattebetalernes penger mot stadig mer kreative forretningsmodeller
hos de samme kjedene.
Disse medlemmer mener
dette underbygger at markedskonkurranse er dårlig egnet for å oppnå
samfunnets mål om gode velferdstjenester til innbyggerne. Disse medlemmer viser til at måleproblemene
i velferden også gjør kvalitetsmålinger vanskelige, og at sterk
vektlegging av det målbare ofte fører til målforskyving bort fra
det som teller, over til det som kan telles. Disse
medlemmer viser til Velferdstjenesteutvalgets rapport (NOU
2020:13, s. 424):
«I kapittel 17.3 gir utvalget en oversikt
over den forskningen som foreligger om effekten på kvalitet og kostnader
ved å bruke private leverandører. Det er store variasjoner mellom
studiene, men enkelte studier viser at bruk av private har ført
til kostnadsreduksjoner. Kunnskapsgrunnlaget har imidlertid svakheter
ved at de fleste studier kun har sett på direkte kostnader ved å drive
tjenestene, og ikke transaksjonskostnader og indirekte styringskostnader.
Etter utvalgets vurdering kan dette tilsi at samlede kostnader ikke
blir redusert, men i verste fall øker, ved bruk av private leverandører.»
Disse medlemmer vil
også vise til at en eventuell lavere kostnad for det offentlige
ved konkurranseutsetting i barnevernet og av sykehjem kan ha gitt dårligere
lønns-, pensjons- og/eller arbeidsvilkår for ansatte i kommersielle
selskaper enn i det offentlige og ideelle.Disse
medlemmer registrerer likevel at forslagsstillerne har vedlagt
en utredning gjort av advokatfirmaet SAND for det kommersielle konsernet
Norlandia, der førstnevnte mener det er stor sannsynlighet for at
det vil være mulig å kreve lik lønnstariff som kommunens egne ansatte
ved konkurranseutsetting av sykehjem i henhold til EØS-reglene,
eksempelvis i Oslo. Dette vil imidlertid ikke være mulig for pensjon,
ifølge utredningen. Disse medlemmer viser
til at Høyre også hevdet dette under kommunevalgkampen, dog uten
forbehold om pensjon. Disse medlemmer mener
derfor at forslagsstillerne istedenfor å be regjeringen utrede dette,
bør oppfordre alle Høyre-styrte kommuner til å kreve dette i anbudene
der de vurderer å konkurranseutsette blant annet sykehjemsdriften.
Disse medlemmer mener
det over tid vil være en sammenheng mellom ansattes vilkår og kvalitet
i tjenestene. Nok folk på jobb gir bedre forutsetning for kvalitet
enn lav bemanning. God fagkompetanse blant de ansatte gir bedre
forutsetninger for god kvalitet enn det motsatte. Og skikkelige
lønns-, arbeid-, og pensjonsvilkår gir bedre forutsetning for å
bevare og rekruttere ansatte til velferdsyrkene enn det motsatte.
Disse medlemmer viser
til Høyres løfter om valgfrihet. Da regjeringen Solberg begrunnet
lov om Godkjenningsmodell for fritt brukervalg i helse- og omsorgstjenesten
(Prop. 116 L (2020–2021) Endringer i helse- og omsorgstjenesteloven
(godkjenningsmodell for fritt brukervalg)), skrev regjeringen at
erfaringen fra Sverige var at:
«Det har vært vanskelig å dokumentere
endring i kvalitet for brukerne og hva endringen evt. skyldes, men erfaringene
synes likevel å være at de brukerne som er i stand til å treffe
beslutninger er fornøyde med å ha valgmuligheter.»
Disse medlemmer vil
bemerke at helse- og omsorgstjenestene skal være av like god kvalitet
uavhengig av om brukerne er i stand til å treffe beslutninger eller
ei. Det er derfor viktig å unngå en utvikling med større ulikhet
i tilgangen på velferdstjenester. Disse medlemmer vil
også påpeke at godkjenningsmodellen kun ga brukerne mulighet til
å velge leverandør – ikke innholdet i tjenesten. Det er logisk fordi
innholdet i en offentlig finansiert og behovsstyrt velferdstjeneste
alltid vil begrenses av tilgjengelige ressurser. Utstrakt valg av
leverandør forutsetter dessuten en stående overkapasitet i tjenestene
som verken samfunnsøkonomisk kan forsvares eller er realistisk i
den demografiske situasjonen Norge står i. Disse
medlemmer mener derfor Høyres løfter om valgfrihet villeder
befolkningen om hva som faktisk er mulig å oppnå i en offentlig
finansiert velferdstjeneste som skal nå alle uavhengig av bosted
og personlige forutsetninger. Disse medlemmer viser til
at Stortinget opphevet lovregel om godkjenningsmodell for fritt
brukervalg (Lovvedtak 65 (2021–2022), jf. Innst. 296 L (2021–2022)
og Prop. 63 L (2021–2022) Endringer i helse- og omsorgstjenesteloven
mv. (oppheving av lovregel om godkjenningsmodell for fritt brukervalg m.m.)),
og at det blant annet ble begrunnet med at godkjenningsmodellen
ga feil signaler om hvordan kommunene skulle organisere tilbudet
sitt. Disse medlemmer viser for øvrig
til at i Sverige er erfaringen at betalingssterke eldre kan oppnå
en viss valgfrihet i tjenestene de mottar ved å kjøpe tilleggstjenester,
og at regjeringen Solbergs lov åpnet for at kommersielle selskaper
kunne tilby slike tilleggstjenester. Disse
medlemmer mener dette gir et todelt helse- og omsorgstilbud
til befolkningen og er en svært uønsket utvikling, særlig i en situasjon
hvor Norge har betydelige utfordringer med å bevare og rekruttere
helsearbeidere.
Disse medlemmer mener
byråkratisering av velferdstjenestene går utover fleksibiliteten
og muligheten til å gjøre gode faglige vurderinger, samt brukernes medvirkning.
Dette vil gjelde uavhengig av om tjenestene ytes offentlig, ideelt
eller kommersielt, så lenge de er del av et markedsbasert eller
markedsrettet system. Disse medlemmer viser
til at dette begrenser brukernes valgfrihet i møte med de ansatte
ute i de daglige tjenestene. Disse medlemmer viser
til at motsatsen til økende kommersialisering, byråkratisering og
markedsretting av velferdstjenestene er tillitsreformarbeidet. En
vellykket tillitsreform må gå inn i temaer som ledelse, organisasjonskultur
og organiseringen av de offentlige tjenestene. I regjeringsplattformen
står det at tillitsreformen i offentlig sektor skal gi tilliten,
tiden og makten tilbake til de som utgjør førstelinjen og ryggraden
i velferdsstaten. Som del av tillitsreformen skal bruken av markedsmekanismer
reduseres i alle deler av velferdsstaten. Disse
medlemmer viser til LOs program «Tillitsreform i offentlig
sektor», der det står at:
«En tillitsmodell vil fungere dårlig
sammen med privatisering, anbud og konkurranseutsetting. Det er ikke
mulig å ha en tillitsbasert styring av oppgaver som er satt ut til
kommersielle private aktører.»
Disse medlemmer merker
seg at forslagsstillerne fra Høyre foreslår åtte punkt der de ber
regjeringen om ulike utredninger og tiltak. Representantenes forslag
griper inn i, eller forskutterer, det arbeidet som pågår i Avkommersialiseringsutvalget. Disse medlemmer mener derfor det vil
være lite formålstjenlig å igangsette et arbeid med dette nå, og
viser til statsrådens svar. Forslagsstillerne synes å være av den
oppfatning at oppbyggingen av en styrings- og ledelseskultur i staten som
bygger på en rigid målstyring, er svaret på alt.
Disse medlemmer vil
i den forbindelse vise til Innst. 210 S (2012–2013) fra kontroll-
og konstitusjonskomiteen om redegjørelse av statsministeren og justis- og
beredskapsministeren i Stortingets møte 28. august 2012 om regjeringens
oppfølging av rapporten fra 22. juli-kommisjonen side 34, hvor dette
omtales:
«Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peke på at det i
de siste tjue årene har vokst fram en styrings- og ledelseskultur
i staten som bygger på en forholdsvis rigid målstyring, hvor etater
styres etter et omfattende apparat av enkle, kvantitative mål, og
hvor måloppnåelse igjen er koblet til et belønningssystem. Denne
målstyringen har også lagt grunnlaget for et etter hvert omfattende
og kostbart tilsynsapparat, som kan føre til utvikling av en «nullfeilskultur»
hvor ingen tør gjøre noe som ikke er klart definert innenfor de
kvantitative målsettingene. I ettertid kan man innse at målene har
vært for mange, for detaljerte og at målstyring som prinsipp har
vært for dominerende for hvordan etatene styres. I praksis har målstyringen
like gjerne blitt et hinder for at gode og kvalifiserte avgjørelser
blir tatt av dem som kjenner området best og et hinder for at etater
kan lære av erfaringer og utvikle bedre tjenester. For nåværende
og framtidige regjeringer bør det bli en overordnet oppgave å sørge
for at de målene som utvikles for offentlige etater er få i tallet,
at de er kvalitative, og at ansatte selv er med på å forme disse
målene, innenfor rammen av overordnede politiske føringer og årlig
budsjettrammer.»
Komiteens medlemmer fra
Høyre viser til at partiet Høyre baserer sin ideologi og politikk
på at alle gode krefter i samfunnet kan tilby velferd og tjenester
på det offentliges regning. Den norske velferdsmodellen bygger på
at det er det offentlige som skal være bærebjelken i velferdsstaten,
men at også kommersielle og ideelle tilbydere kan være en del av
modellen. Det offentlige kjøper tjenester fra kommersielle og ideelle
aktører enten det er innenfor helse, skole, barnehage, arbeidsmarkedstiltak
eller annet, og dette er et viktig supplement til velferden i det
offentlige. Disse medlemmer merker seg
at dagens regjering fører en politikk som på mange måter svekker
de gode kreftene som bidrar inn i vår felles velferd, enten det
er ved fjerning av fritt behandlingsvalg, forslag om kutt i støtten
til friskolene, nytt regelverk som vanskeliggjør private barnehagers
livsgrunnlag og ikke minst regjeringens avkommersialiseringsutvalg
som har fått et mandat om å utrede hvordan kommersiell drift kan
fases ut i ulike skattefinansierte velferdstjenester. Disse medlemmer mener regjeringen sender
signaler som skaper usikkerhet for en viktig del av den norske velferdsmodellen,
både for pasienter, brukere og tilbydere.
Disse medlemmer viser
til at Velferdstjenesteutvalget fra 2020 foreslo en rekke tiltak
for å øke transparensen om eierskap, organisering og økonomi hos private
aktører. Dette er bakgrunnen for foreliggende forslag.
Disse medlemmer mener
en slik åpenhet rundt våre private tjenestetilbydere er viktig for
å skape tillit til vårt system der private, ideelle og det offentlige samarbeider
om å tilby mangfold, bedre kvalitet, valgfrihet og innovasjon i
vår velferd. Disse medlemmer mener bruk
av private og ideelle tilbydere kan bidra til en mer effektiv bruk
av samfunnets ressurser, samtidig som at kvaliteten på tjenestene
er like god eller i noen tilfeller bedre enn det offentlige. Samtidig
er det viktig å understreke viktigheten av at det offentlige stiller
tydelige krav til ansattes lønns- og arbeidsvilkår i anbudsprosessene. Disse medlemmer viser til at det ifølge
en juridisk vurdering fra advokatfirmaet SANDS er adgang til å stille
vilkår om at tilbydere i offentlige anbudskontrakter gir sine ansatte
lønns- og arbeidsvilkår som er i tråd med tariffavtaler som den
Oslo kommune har. Disse medlemmer mener
dette bør utredes videre for å se om det kan stilles slike krav
tilsvarende som i de landsomfattende tariffavtalene til KS, Spekter, NHO,
Virke samt Oslo kommunes tariffavtale. Disse medlemmer vil
til slutt fremheve at private og ideelle aktører må ha gode og forutsigbare
rammevilkår for å levere best mulig tjenester.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen etablere
et offentlig tilgjengelig register over alle private og ideelle
virksomheter som leverer offentlig finansierte velferdstjenester.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
hvilke tiltak som kan innføres for å få mer transparens hos private
og ideelle aktører som leverer velferdstjenester, herunder regnskapsmessig
skille, i sektorer som ikke allerede har slik eller tilsvarende
regulering.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
hvilket handlingsrom Norge har til å stille strenge krav om ansattes lønns-
og arbeidsvilkår til aktører som leverer offentlig finansierte velferdstjenester.
Utredningen må inkludere en avklaring på om det kan stilles krav
om at aktørene må tilby lønns- og arbeidsvilkår tilsvarende de landsdekkende
tariffavtalene som kommunene og private og ideelle aktører har,
samt Oslo kommunes tariffavtale.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
hvordan det kan stilles krav om at brukerrettet arbeid i hovedsak
skal utføres av arbeidstakere fremfor oppdragstakere innen offentlig
finansierte velferdstjenester.»
«Stortinget ber regjeringen innhente
mer kunnskap om forskjellene i sykefravær og andre aspekter ved
arbeidsforholdet mellom private, ideelle og offentlige virksomheter
innen de offentlig finansierte velferdstjenestene.»
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
en veileder om hvordan brukerinvolvering kan og bør brukes i planleggingen
av en anskaffelse, i utformingen av kontrakten og i evalueringen
av tilbudet når en velferdstjeneste skal anskaffes.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at det gjennomføres jevnlige bruker- og pårørendeundersøkelser i
alle velferdstjenester, uavhengig av om tjenesten leveres i privat,
ideell eller offentlig regi.»
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
standardundersøkelser for hver enkelt velferdstjeneste der dette ikke
allerede finnes, slik at resultatene kan sammenlignes nasjonalt,
og at kvaliteten på undersøkelsen blir best mulig.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er svært positive til å få innarbeidet
jevnlige bruker- og pårørendeundersøkelser. Dette også til alle tilbydere
av velferdstjenester. Disse medlemmer mener
også det er bra at dette blir gjort standardisert og nasjonalt,
slik at alle har tilgang på god informasjon om velferdstjenestetilbyderne.
På den bakgrunn støtter derfor disse medlemmer forslag
1 og 2.
Disse medlemmer mener
forslag 3 til 8 er inngripende forslag i de enkelte bedrifter, som
vil føre til mer byråkrati og minske bedriftenes styringsrett.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil innledningsvis rydde opp
i forvirrende begrepsbruk. Disse medlemmer merker
seg at forslagene fra Høyre viser til «private og ideelle virksomheter».
Dette tilslører realitetene og skaper forvirring om hva slags selskaper
det egentlig vises til. Det finnes både private idelle og private
kommersielle virksomheter i Norge. De private ideelle driver non-profit,
mens de private kommersielle har profittmotiv, altså skal de tjene
penger til sine eiere.
Disse
medlemmer støtter åpenhet og gjennomsiktighet i alle velferdstjenester,
og er ikke imot at det skal finnes registre for dette. Registre
for ideelle og kommersielle aktører bør imidlertid ha ulik innretning og
funksjon. Derfor støtter ikke disse medlemmer noe
generelt register som blander sammen ulike typer private aktører.
Representantforslaget om mer åpenhet innebærer ingen konsekvenser,
sanksjoner eller styringsmekanismer. Derfor er det vanskelig å lese
forslaget som noe annet enn et verktøy for å øke bruken av kommersielle
aktører i offentlig velferd. Det er disse medlemmer imot.
Disse medlemmer viser
til at for aksjeselskaper, som alle de kommersielle aktørene i velferdstjenestene
er organisert som, gjelder aksjeloven og dermed rett til hemmelighold
av det selskapene definerer som forretningshemmeligheter. «Andre
kostnader» er et eksempel på hvordan dagens ordning med innsyn i regnskap
ikke er tilstrekkelig. Det er opp til selskapet om de vil oppgi
hva posten faktisk inneholder. Det er et demokratisk problem på
flere måter: Media får svært begrensede muligheter for å undersøke
pengestrømmer, folkevalgte får ikke full informasjon om hva skattebetalernes
penger brukes til, fagforeninger får begrenset sine muligheter til
medbestemmelse og pasienter, brukere, foresatte og pårørende mister
muligheten til å ta informerte valg. Det er et paradoks at man skal
ha helt ulik mulighet til innsyn avhengig av om offentlig finansierte
velferdstjenester drives i offentlig eller kommersiell regi.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
nødvendige lovforslag som sikrer åpenhet og innsyn i regnskap, kvalitetsindikatorer,
bemanningssituasjon og pengestrømmer hos private kommersielle aktører
som driver velferdstjenester med offentlig finansiering, samt at
de endringer i sentrale deler av lovverket som er nødvendige for
reelt innsyn i offentlig drift, også gjøres gjeldende for disse
aktørene.»
Disse medlemmer mener
at når velferdstjenester eies av private equity-eide fond, utgjør
det et særlig problem for offentligheten. Basert på 2018-tall, anslo Velferdstjenesteutvalget
at selskaper eid av fem private equity-fond stod for 21 pst. av
omsetningen til alle utenlandskontrollerte driftsforetak, altså
den enheten i en konsernstruktur som faktisk leverer velferdstjenesten. Sett
under ett stod private equity-eide selskaper for 8 pst. av de samlede
driftsinntektene til kommersielle aksjeselskaper i velferdssektoren.
Kompliserte eierstrukturer og lokalisering i skatteparadiser tilslører
hvem som til syvende og sist er eier og dermed ansvarlig for velferdstjenestene
som ytes i Norge. Dette kan gi særlig dramatiske utslag i saker
der liv og helse settes i fare, for eksempel når et barn får varige
skader, eller til og med dør, mens det er under barnevernets omsorg
og man ikke vet hvem som egentlig er ansvarlig for tjenesten.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at informasjon om eierskap i kommersielle selskaper som driver velferdstjenester
med offentlig finansiering, er tilgjengelig, slik at det fremkommer
hvem som er ansvarlig for velferdstjenesten.»
Disse medlemmer viser
til at Høyre har lovet, blant annet under lokalvalgkampen i 2023,
at kommuner kan privatisere velferdstjenester uten at det skal gå ut
over de ansattes lønns- og arbeidsvilkår. Til NRK 17. august 2023
sa for eksempel nåværende byrådsleder i Oslo, Eirik Lae Solberg:
«Vi kommer til å sørge for at ingen går
ned i lønn eller får dårligere pensjonsvilkår.»
Disse medlemmer merker
seg at Høyre nå vil utrede hvorvidt de krystallklare løftene de
ga i valgkampen er lovlige eller ikke. Disse
medlemmer viser til at både tidligere erfaringer, de lokale
folkevalgtes handlingsrom og tariffsystemet tilsier at Høyres løfter
er urealistiske. Politikere kan ikke fastsette lønn og kan dermed
heller ikke garantere hvilke lønns- og arbeidsvilkår de ansatte
får. Lønnen vil følge den tariffavtalen – om man har tariffavtale
– som gjelder. Disse medlemmer stiller
seg spørrende til at Høyre ikke forsto dette allerede i valgkampen,
og mener det vil være en fordel om partiet fremover vil utrede sine
løfter før de avlegger dem til velgerne.