3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Per Vidar Kjølmoen, Tuva Moflag, Torbjørn Vereide
og Bente Irene Aaland, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og
Aleksander Stokkebø, fra Senterpartiet, Tor Inge Eidesen og Per
Olaf Lundteigen, fra Fremskrittspartiet, Alf Erik Bergstøl Andersen
og Dagfinn Henrik Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø
og lederen Freddy André Øvstegård, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson,
viser til Representantforslag 24 S (2023–2024) om effektivisering
av bilstøtteordningen i Nav. Komiteen viser
til at stønad til bil er en ytelse fra folketrygden som gis til
personer med varig nedsatt funksjonsevne etter nærmere vilkår, og
at det skilles mellom to former for bilstønad. Økonomisk tilskudd
til ordinære biler (gruppe 1) til arbeid og utdanning, eller rente-
og avdragsfrie lån til spesialtilpassede kassebiler (gruppe 2). Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at bilstøtteordningen er avgjørende for at målgruppen skal ha
bevegelsesfrihet i dagliglivet. Komiteen viser
videre til at Nav i april 2023 meldte om at 240 bestilte biler ikke
er levert til ombygger, hvor flere av bestillingene går tilbake
til 2021. En del av disse forsinkelsene skyldes eksterne forhold. Komiteen merker seg at den gjennomsnittlige
leveringstiden har økt fra 15,3 måneder i 2020 til 19,5 måneder
i 2023.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, er
likevel ikke tilfreds med den lange tidsbruken, da eksterne forhold ikke
kan forklare hele utfordringen med lang tidsbruk alene.
Komiteen mener
at saksbehandlings- og leveringstider bør være så korte som mulig
innenfor rammen av hva som er mulig fra leverandører.
Komiteen merker
seg at statsråden i svarbrev av 9. november 2023 angående representantforslaget
varsler en utredning av hvordan en ordning som innebærer forhåndsbestilling
av biler kan innrettes og hvilke konsekvenser en eventuell slik
omlegging vil ha, samt å se nærmere på om prosessen i Arbeids- og
velferdsetaten kan effektiviseres ytterligere.
Komiteen viser videre
til at det kan være grunn til å se på innkjøpsavtalene og eventuell
manglende fleksibilitet i disse som en årsak til lang tidsbruk.
Komiteen er sterkt
bekymret over utviklingen i saksbehandlingstiden i Nav. Til bilstøtteordningen
har saksbehandlingstiden økt fra 15,3 måneder til 19,5 måneder på
få år. Det mener komiteen er en uholdbar
situasjon for de det gjelder. Komiteen er
innforstått med at det vil ta tid å bygge om en bil, men at det
for denne gruppen mennesker handler om bevegelsesfrihet og daglige
gjøremål som ikke kan gjøres uten bil. Derfor haster det med å få
på plass et bedre system for bilstøtteordningen.
Komiteen viser til
skriftlig innspill fra Løvemammaene, som også peker på hvordan enkelte
familier noen ganger må benytte seg av ambulanse som pasienttransport,
på oppdrag der foresatte fint kunne kjørt selv, hvis de hadde en
bil som var tilpasset familiens behov. Dette er en problemstilling komiteen synes det er viktig å få frem.
Videre viser komiteen til
svarbrev fra statsråden, der det står:
«En slik mulig endring for å forkorte
saksbehandlingstiden, er å endre ordningen slik at Arbeids- og velferdsetaten
i stedet forhåndsbestiller biler som fortløpende blir levert til
Norge. Dette vil kunne forkorte saksbehandlingen vesentlig ettersom
etaten da kan påbegynne ombyggingen av bilene kort tid etter at
vedtak er fattet».
Komiteen er
glade for at statsråden selv skisserer en mulig løsning.
Videre i sitt svarbrev, skriver statsråden følgende:
«Jeg vil derfor be Arbeids- og velferdsdirektoratet om
å utrede hvordan en ordning som innebærer forhåndsbestilling av
biler kan innrettes og hvilke konsekvenser en eventuell slik omlegging
vil ha. Jeg vil samtidig be direktoratet se nærmere på om prosessen
i Arbeids- og velferdsetaten kan effektiviseres ytterligere, for
eksempel ved at reglene for gjeldsbrev knyttet til rente- og avdragsfrie
lån til spesialtilpasset bil moderniseres».
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, frykter
at det vil ta lang tid før en eventuell utredning fra Arbeids- og
velferdsdirektoratet er ferdig, og hvor lang saksbehandlingstiden
blir i mellomtiden.
Flertallet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen senest
i forbindelse med statsbudsjettet for 2025 legge frem nødvendige
forslag for å kutte den unødvendig lange saksbehandlingstiden for
bilstøtte i Nav, eksempelvis forhåndsgodkjenning, forhåndsbestilling
og langtidsplanlegging.»
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
regelverket for og organiseringen av bilstøtten i Nav for å sørge
for at saksbehandling, bestillinger og logistikk effektiviseres,
slik at folk som er avhengig av bilen som hjelpemiddel i hverdagen,
ikke risikerer å stå uten bil.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet støtter statsrådens vurderinger
og vil spesielt peke på at hun vil be direktoratet se nærmere på
prosessen i Arbeids- og velferdsetaten med tanke på ytterligere
effektivisering. Disse medlemmer mener
brukerne også bør involveres før tiltak settes i verk. Samtidig
bør opplagte forbedringstiltak gjennomføres snarest mulig.