Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug,
Eva Kristin Hansen og Agnes Nærland Viljugrein, fra Høyre, Hårek Elvenes,
Ingjerd Schie Schou, Erna Solberg og lederen Ine Eriksen Søreide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Bengt Fasteraune og Ola Borten
Moe, fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Christian Tybring-Gjedde,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar
Moxnes, fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge
Ulstein, viser til Uttalelse fra Utenriksdepartementet angående
Dokument 8:40 S (2023–2024) – representantforslag fra representantene Ingrid
Fiskaa, Kirsti Bergstø, Marian Hussein og Torgeir Knag Fylkesnes,
datert 5. desember 2023
Komiteen merker
seg at utenriksministeren i uttalelsen sier at regjeringen ikke
har fullmakt i sanksjonsloven til å treffe vedtak om å innføre sanksjoner alene.
Statsråden sier videre at Norges syn er at det er multilaterale,
globale og tvingende sanksjoner vedtatt av Sikkerhetsrådet eller
andre tiltak som det er bred internasjonal oppslutning om, som har
størst legitimitet og effekt for å påvirke en stat til å endre atferd.
I den nåværende politiske konteksten er det ikke realistisk å forvente
at FNs sikkerhetsråd, EU eller en annen bredsammenslutning av likesinnede
land vil innføre våpenembargo eller andre former for sanksjoner
overfor Israel.
Komiteen noterer
at utenriksministeren uttaler at selv om den israelsk-palestinske
konflikten er inne i en svært vanskelig tid, mener regjeringen likevel
fortsatt at det er dialog, samarbeid og forhandlinger som vil bidra
til en løsning på denne konflikten, og til å bedre situasjonen for
den palestinske befolkningen. Regjeringens vurdering er derfor at
vi er best tjent med å opprettholde dialog og kontakt med partene.
Komiteen viser til
Uttalelse fra Utenriksdepartementet angående Dokument 8:50 S (2023–2024)
– representantforslag fra representantene Stine Westrum, Marie Sneve
Martinussen, Seher Aydar, Geir Jørgensen, Mímir Kristjánsson, Sofie
Marhaug, Tobias Drevland Lund og Hege Bae Nyholt, datert 7. desember
2023.
I uttalelsen fremkommer det at Norge alltid
har hatt og har en streng eksportkontroll overfor Israel. Det er ikke
lov å selge norske våpen til Israel.
Komiteen merker
seg at regjeringen i eierskapsmeldingen gir uttrykk for at staten
er opptatt av at selskaper som opererer i, handler med eller har
forretningsforbindelser tilknyttet konfliktområder, utviser respekt
for internasjonal humanitærrett. Selskapene skal også unngå å bidra
til, eller støtte opp under, brudd på disse reglene.
Utenriksministeren uttaler at i lys av den pågående konflikten
mellom Israel og Hamas er det naturlig at regjeringen som eier har
dialog med relevante selskap i statens selskapsportefølje om bl.a.
aktsomhetsvurderinger knyttet til respekt for humanitærretten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, noterer at det i tråd med etablerte
prinsipper om akademisk frihet og institusjonell autonomi er opp
til norske universiteter og høyskoler å selv velge hvem de ønsker å
samarbeide med. Norske forskningsinstitusjoner står derfor fritt
til å samarbeide med universiteter i Israel. En forutsetning er
at norsk eksportkontrollregelverk overholdes.
Flertallet registrerer
at norsk territorium ikke benyttes til militær støtte til Israel.
Flertallet merker
seg at utenriksministeren uttaler at fortsatt deltagelse fra Israel
i NATOs partnerfora vil muliggjøre økt engasjement mellom NATO og
Israel også på dette området. Fra før har blant annet klima, sikkerhet
og tilgang til rent vann i regionen vært viktige tema på agendaen.
Komiteen tar
til etterretning at FNs generalsekretær legger fram sin rapport
om barn og væpnet konflikt (Children and Armed Conflict) i juni
hvert år. Rapporten har et vedlegg med parter til væpnede konflikter som
listeføres fordi de begår ett eller flere folkerettsbrudd som inngår
i Generalsekretærens liste over særlig alvorlige brudd på folkeretten
ovenfor barn i væpnet konflikt: 1) drap og lemlestelse, 2) voldtekt
og seksualisert vold, 3) kidnapping, 4) rekruttering og bruk av
barnesoldater og 5) angrep på skoler og sykehus. Israel omtales
i rapporten, men er ikke listeført i rapportens anneks.
Det er FNs generalsekretær alene som bestemmer om
et land skal listeføres eller tas av listen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, noterer at Statens pensjonsfond
utland (SPU) ikke er, og skal ikke være, et politisk virkemiddel
i utenrikspolitikken.
I uttalelsen fra Utenriksdepartementet fremkommer
det at de etiske retningslinjene bestemmer hva SPU av etiske hensyn
ikke skal være investert i. Retningslinjene ble grundig vurdert
og behandlet i Stortinget så sent som i 2021. Etikkrådet legger
i sine vurderinger til grunn at de israelske bosettingene på Vestbredden
er oppført i strid med folkeretten. Etikkrådet har i lang tid hatt
oppmerksomhet mot selskaper som kan medvirke til byggingen og opprettholdelsen
av bosettingene. Etter råd fra Etikkrådet er i dag ni israelske
selskaper utelukket fra SPU.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti, merker seg at regjeringen mener at
rammeverket for fondet fungerer etter hensikten. Fondet er en finansiell investor
med etiske retningslinjer og ansvarlig forvaltning som viktige rammer.
Det er kort tid siden det ble foretatt en grundig og helhetlig gjennomgang
av de etiske retningslinjene, og det legges ikke opp til å foreta endringer
nå.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, merker seg at forslagsstillerne
søker å sidestille konfliktene i Ukraina og Midtøsten og å tegne
et bilde av dobbeltmoral hvis konfliktene behandles ulikt. Flertallet vil peke på at konfliktene
er svært forskjellige og har svært ulikt opphav. Ukraina forsvarer
sin territorielle integritet mot en aggressor som har som mål at
staten Ukraina skal slutte å eksistere. Den nåværende krigføringen
i Gaza er utløst av et brutalt terrorangrep på Israel utført av
terrororganisasjonen Hamas, som har som mål at staten Israel skal
slutte å eksistere.
Flertallet vil understreke
at Israel har rett til å forsvare seg innenfor de rammene folkeretten
setter.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre,
vil samtidig peke på at dette flertallet gjentatte
ganger har kommet med tydelig kritikk av Israel fordi de i dette
forsvaret går langt utover de rammene folkeretten setter, og dermed
bryter krigens regler. Dette flertallet har
i denne kritikken særlig påpekt Israels plikt til å beskytte sivile,
skille sivile og militære mål og opptre proporsjonalt. Folkeretten
oppstiller en tydelig forpliktelse for Israel til å sikre at sivilbefolkningen
i Gaza får tilgang til nødhjelp, strøm, medisiner, mat og rent drikkevann.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet understreker at folkeretten ikke er
eksplisitt når det gjelder angrep som rammer sivile, men at legitimiteten
til slike angrep må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Det er mer
relevant å sammenligne Israels selvforsvar mot Hamas med USAs krig
mot terror. Disse medlemmer oppfatter
at Israel blir utsatt for mer kritikk for sin kamp mot terror, enn
hva som har blitt reist av kritikk mot USA og Storbritannia i deres
krig mot terror i Afghanistan.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Venstre viser
til Israels brutale og folkerettsstridige krigføring mot Gaza. Intens bombing
av det tettfolka området kombinert med blokade har tatt livet av
og skadd svært mange menneske, og gjort området uleveleg. Hungersnaud
og livstruande sjukdommar breier seg, og innbyggarane har blitt
drivne stadig lenger sør i Gaza, mot grensa til Egypt. Resultatet
vil bli ei tvangsfordriving av palestinarar ut av Gaza. Israel står
ansvarleg for alvorlege krigsbrotsverk og det som kan vera brotsverk
mot menneskeslekta.
Desse medlemene viser
vidare til at det er gjort mange forsøk på å stoppa krigen med diplomatiske
verkemiddel. Sjølv om USA hindrar vedtak om våpenkvile i FNs Tryggingsråd,
har Generalforsamlinga to gonger og med aukande fleirtal vedtatt
krav om umiddelbar og varig våpenkvile. Israel har likevel ikkje
vist vilje til å retta seg etter FN sine krav. Den israelske regjeringa
uttrykker tvert imot at krigen vil bli langvarig. Desse
medlemene støttar opp om alle diplomatiske forsøk på å overtala
Israel og Hamas til å stoppa krigen, men merkar seg at vekene og
månadane går, utan teikn til varig våpenkvile eller reell humanitær
tilgang, samtidig som stadig fleire sivile vert drepne.
Desse medlemene meiner
derfor det er på høg tid å setta makt bak krava. Grove brot på folkeretten
må få konsekvensar, uavhengig av kven som står bak dei. Respekten
for dei universelle, internasjonale rettsreglane er avhengig av
at dei ikkje i praksis berre gjeld for nokon, og at andre kan koma
seg unna reaksjonar.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt meiner at
press og sanksjonar vil ha størst effekt dersom fleire land går
saman om dei. Så lenge USA støttar opp om Israels krigføring og
vil blokkera alle vedtak om sanksjonar i FNs Tryggingsråd, må oppslutning
om slike internasjonale sanksjonar byggast på andre måtar. Noreg
kan ikkje venta på at initiativet kjem frå Tryggingsrådet, men bør
ta initiativ saman med likesinna statar til internasjonale sanksjonar.
På denne bakgrunnen blir følgjande forslag fremja:
«Stortinget ber regjeringa ta initiativ
til internasjonale sanksjonar mot Israel.»
«Stortinget ber regjeringa ta initiativ
til ein internasjonal våpenembargo mot Israel.»
Desse medlemene meiner
vidare at Noreg parallelt med initiativ til felles, internasjonale
sanksjonar, må gå føre og innføra eigne sanksjonar. Det kan inspirera til
og gjera det enklare for andre land å følgja etter, og gradvis bygga
eit sterkare press mot Israels krigføring. I tillegg vil det ha
ein effekt i seg sjølv. På same vis som Noreg gjekk føre med eit
godt eksempel i dei viktige avstemmingane i FNs Generalforsamling,
bør Noreg gå føre og innføra straffetiltak mot Israels brot på folkeretten
og humanitærretten. Desse medlemene viser
til at Noreg var det einaste nordiske landet, og eit av få europeiske land,
som stemte for den første resolusjonen om våpenkvile i FN. Ein månad
seinare vart alle nabolanda våre med på ein liknande resolusjon. Desse medlemene meiner at avstemmingane
i Generalforsamlinga viser at det nyttar å gå føre med eit godt
eksempel, og at det kan inspirera andre land til å koma etter.
På denne bakgrunnen blir følgjande forslag fremja:
«Stortinget ber regjeringa frysa
pengar og eigedelar som tilhøyrar personar som er ansvarlege for,
aktivt støttar eller gjennomfører handlingar/politikk som trugar
tryggleiken til folk i Gaza, hindrar humanitære organisasjonar sitt
arbeid i Gaza og/eller undergrev Palestinas territoriale integritet.»
«Stortinget ber regjeringa innføra
forbod mot import/eksport og levering av varer/tenester som bidreg til
det israelske regimet sine inntekter.»
«Stortinget ber regjeringa frysa
frihandelsavtala med Israel til krigen i Gaza er avslutta og blokaden
av Gaza er oppheva.»
Desse medlemene viser
til utanriksministeren sitt svarbrev, der han skriv at sanksjonslova
ikkje gir regjeringa heimel til å setta i verk unilaterale sanksjonar. Desse medlemene kan ikkje sjå at regjeringa
har dekning for å hevda at sanksjonslova står i vegen for norske
straffetiltak eller at Noreg tar ei offensiv rolle i å samla støtte
til internasjonale sanksjonar. Desse medlemene viser
til intervjuet komitéleiar Ine Eriksen Søreide gav til Dagbladet
27. februar 2022, då regjeringa på same vis viste til sanksjonslova
for å argumentera mot unilaterale, norske straffetiltak mot Russlands
invasjon av Ukraina:
«Regjeringen legger til grunn en uforståelig
feiltolkning av norsk sanksjonslov. Det er ingenting i lovteksten
som hindrer Norge i å innføre egne sanksjoner mot Russland umiddelbart.»
Desse medlemene sluttar
seg til dette synet og syner til at straffetiltak mot Israels brotsverk
vil bli møtt med støtte frå fleire land og ha «som formål å opprettholde
fred og sikkerhet», slik sanksjonslova føreskriv. Desse
medlemene viser òg til at sanksjonslova berre regulerer kva
forskrifter regjeringa har Stortinget si fullmakt til gjennomføra
og ikkje legg noko band på kva straffetiltak Stortinget kan vedta.
Desse medlemene viser
vidare til at utanriksministeren i svarbrevet til komiteen held
fram at Noreg er best tent med å oppretthalda dialog og kontakt
med partane. Desse medlemene delar dette
synet, men meiner at dialog og sanksjonar ikkje står i motsetning
til kvarandre. Det er mogleg å ta initiativ til internasjonale sanksjonar
og stramma inn på eigen våpeneksport, og likevel halda fram dialogen.
Noreg opprettheld dialogen og kontakten med styresmaktene i fleire
land som me har innført sanksjonar mot. I den aktuelle situasjonen
har Qatar vore heilt sentrale i forhandlingar mellom partane og
utveksling av fangar og gissel, sjølv om styresmaktene der har vore
tydelege i kritikken mot Israels krigføring. Noreg valde også å
stå relativt tidleg fram med krav om våpenkvile utan at det stoppa
moglegheita til dialog med partane.
Desse medlemene viser
til det norske kontrollregimet for våpeneksport og målsettinga om
at våpen ikkje skal eksporterast til land i krig. I 2023 vart det
heller ikkje eksportert våpen direkte til Israel frå Noreg. Samtidig
er det avdekt at komponentar til våpen produsert i Noreg, og våpen
produsert av norske fabrikkar i utlandet, har blitt sendt til og
brukt av Israel hausten 2023. Desse medlemene meiner
at avsløringane illustrerer at det er hol i det norske kontrollregimet
som må tettast.
På denne bakgrunn blir følgjande forslag fremja:
«Stortinget ber regjeringa stilla
krav til norske statlege våpenprodusentar og dotterselskap med fabrikkar i
USA om å ikkje selja komponentar direkte eller indirekte til Israel.»
Desse medlemene er
bekymra for eskaleringa av vald mot palestinarar på Vestbreidda,
og merkar seg at fleire land har sett i verk eller vurderer straffetiltak mot
Israel som reaksjon på dette. USA har innført innreiserestriksjonar
mot ekstremistiske israelske busetjarar. Storbritannia og andre
land har varsla liknande tiltak. Desse medlemene meiner
Noreg også bør innføra slike innreiserestriksjonar, anten på eiga
hand eller i samarbeid med andre land.
På dette grunnlaget blir følgjande forslag fremja:
«Stortinget ber regjeringa innføra
innreiseforbod for valdelege israelske busetjarar.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Venstre fremjar
følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa ta initiativ
til innreiseforbod for valdelege israelske busetjarar i Schengen-samarbeidet.»
«Stortinget ber regjeringa utarbeida
etiske retningslinjer for norsk næringsliv som frårår økonomisk
samkvem som støttar opp om ulovlege busetjingar og andre brot på
folkeretten og menneskerettane i dei okkuperte palestinske områda.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser til
at ei rekkje europeiske sivilsamfunnsorganisasjonar sidan 2012 har
tilrådd næringslivet å unngå handel med varer og tenester produsert
på okkuperte område. Ei rekkje europeiske land, som Sverige og Danmark,
innførte retningslinjer om dette, medan Noreg ikkje har gjort det. Desse medlemene meiner ei slik retningslinje
til norsk næringsliv vil vere nyttig og eit skritt i rett retning
med tanke på respekt for folkeretten.
Disse medlemmer viser
til forsvarsminister Bjørn Arild Grams uttalelser til Vårt Land
18. desember 2023, hvor han bekreftet at Norge bidrar med inntekter til
den israelske våpenindustrien, både som underleverandører til systemer
som brukes av Forsvaret og med mulighet for direkte anskaffelser
i en størrelsesorden som ikke utløser krav om gjenkjøp.
Disse medlemmer viser
til at både direkte og indirekte kjøp fra Israels våpenindustri
bidrar til å styrke landets kapasitet til å opprettholde sine folkerettsstridige
angrep og okkupasjon. Disse medlemmer viser
videre til at innkjøp av forsvarsmateriell er gjenstand for nasjonale,
politiske vurderinger, uavhengig av markedsmessige forhold eller
internasjonale sanksjonsregimer.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre
forbud mot kjøp av varer fra Israels militærindustri.»
Disse medlemmer viser
til at israelske myndigheter har vist en så grunnleggende mangel
på respekt for menneskeliv og stabilitet i regionen at landets samarbeid
med NATO bidrar mer til å gi dets handlinger et inntrykk av politisk
støtte fra NATOs medlemsland enn til å ivareta disse hensyn. Dette
inntrykket forsterkes av NATOs omtale av Israel og bidrar til å
svekke medlemslandenes troverdighet i det globale sør.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til å avslutte NATOs partnerskap med Israel og ta avstand fra NATOs beskrivelse
av Israel som en ’likesinnet partner’.»
Disse medlemmer viser
til utenriksministerens svarbrev til komiteen, hvor han ikke utelukker
at våpen som allierte stater har forhåndslagret i Norge, på et senere
tidspunkt kan bli benyttet i forbindelse med krigføring i Midtøsten.
Utenriksministeren uttaler:
«Det tilligger ikke Norge å bestemme
hvordan dette materiellet benyttes etter at det eventuelt flyttes
ut av Norge.»
Disse medlemmer viser
til at Norge har et folkerettslig og moralsk ansvar for hvordan
norsk jord benyttes, og at FNs definisjon av aggresjon (A/RES/29/3314)
omfatter at en stat stiller sitt territorium til disposisjon for
andre stater til å utføre angrep.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at norsk territorium ikke på noen måte benyttes til militær støtte
til Israel, herunder overføring av utenlandsk militært materiell
som er lagret i Norge.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at regjeringen med rette suspenderte forskningssamarbeidet med
Russland som respons på Russlands folkerettsstridige invasjon av
Ukraina. Dette medlem viser til pressemelding
fra Kunnskapsdepartementet 4. mars 2022, som instruerte at:
«som hovedregel skal alle institusjonsavtaler
mellom norske og russiske forsknings- og utdanningsinstitusjoner
legges på is.»
For å skjerme sivilsamfunnet og ivareta faglig
autonomi, opprettholdt regjeringen anledningen til forsker-til-forsker-samarbeid.
I lys av Israels vedvarende og alvorlige brudd
på folkeretten ser dette medlem behov
for at tilsvarende tiltak innføres mot statlig og institusjonelt
samarbeid som bidrar til å opprettholde Israels okkupasjon.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre
forbud mot alt forskningssamarbeid og annet samarbeid med israelske universiteter
og andre forskningsinstitusjoner som er involvert i militær forskning
og/eller på annet vis bidrar til å gjøre det israelske militæret
i stand til å opprettholde okkupasjonen.»
Medlemen i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti fremjar følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa be utdannings-
og forskingsinstitusjonane om å redusera samarbeid med israelske
institusjonar som bidrar til å oppretthalda okkupasjonen, til eit
minimum. Samarbeid med enkeltforskarar kan fortsetta.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at Statens
pensjonsfond utland (oljefondet) ved årsslutt 2022 eide aksjer for over
13,1 mrd. kroner i Israel, i tillegg til israelske statslån på 4,7
mrd. kroner.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen den 28. februar 2022 instruerte Norges Bank Investment Management
til å umiddelbart fryse sine investeringer i Russland og lage en
plan for raskt nedsalg, som en betimelig respons på landets folkerettsstridige
og brutale invasjon av Ukraina. Dette er et strakstiltak som allerede er
avklart i henhold til både sentralbankloven og sanksjonsloven, og
som disse medlemmer mener regjeringen
må benytte som respons på Israels framferd på Gazastripen og på
Vestbredden.
Disse medlemmer viser
til FNs sikkerhetsråds resolusjon 2334, som slår fast at israelske
bosettinger på palestinsk land er brudd på folkeretten. Rapporten «Don’t
Buy into Occupation», som en koalisjon av 25 organisasjoner står
bak (herunder LO og Norsk Folkehjelp), fant i desember 2023 at oljefondet
har investert 13,16 mrd. USD (ca. 143 mrd. kroner) i selskaper knyttet til
israelske bosettinger. Oljefondet er dermed største investor i de
til sammen 51 selskapene rapporten har kartlagt. Siden rapporten
ble publisert, har Norges Banks hovedstyre kun utelukket ett av
selskapene fra sin portefølje, etter en tilråding fra Etikkrådet
fra mai 2023.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre
adferdskriteriet for observasjon og utelukkelse av selskaper for
å sikre at Statens pensjonsfond utland trekker sine investeringer ut
av selskaper knyttet til folkerettsstridig okkupasjon og andre folkerettsbrudd.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser til at
FNs generalsekretær står fritt til å bestemme hvilke land som skal
listeføres i Children and Armed Conflict (CAAC), men at dette ikke
utelukker at Norge gjør sitt syn kjent om alle land vi ut fra faglige
og humanitære kriterier mener bør listes for drap, overgrep og mishandling
av barn, for å yte en motstemme mot politisk press for at enkelte
land ikke skal listeføres ut fra andre hensyn.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen arbeide
for at Israel listeføres i FNs generalsekretærs årsrapport Children and
Armed Conflict (CAAC) for drap, overgrep og mishandling av palestinske
barn.»
Komiteen viser
til at Israel ble utsatt for et horribelt terrorangrep fra Hamas
og andre militante grupper den 7. oktober 2023. Angrepet er den
blodigste hendelsen i Israels historie siden Jom kippúr-krigen for
nesten 50 år siden, og ifølge israelske medier ble omkring 1 200 mennesker
drept i dette brutale angrepet. Omkring 200 mennesker ble tatt som
gisler og fraktet til Gaza. Komiteen fordømmer
Hamas’ terrorangrep på det sterkeste og krever at samtlige gisler
frigis.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Venstre understreker
at Israels respons på terrorangrepet og krig mot Hamas har beveget
seg langt utenfor det som er proporsjonalt eller legitimt. Etter
Hamas’ brutale og rystende terrorangrep på sivile anerkjenner disse medlemmer at Israel har rett til
å beskytte seg mot terrororganisasjonen Hamas. Det gir likevel ikke
israelske myndigheter legitimitet til å utføre krigshandlinger som
rammer uforholdsmessig uskyldige sivile og sivile mål og som bryter
med krigens regler. Siden Israel startet sin krigføring mot Hamas
har over 20 000 mennesker blitt drept i Gaza, deriblant 8 000 uskyldige
og forsvarsløse barn. Sykehus og skoler har blitt bombet og store
deler av Gaza er lagt i ruiner. Disse medlemmer vil
understreke at lidelsene som påføres det palestinske folk må ta
slutt. Disse medlemmer fordømmer på
det sterkeste Israels kollektive avstraffelse av palestinerne som
et svar på Hamas sine terrorhandlinger, og fordømmer brudd på humanitær folkerett. Disse medlemmer vil videre understreke at
det internasjonale samfunn må bruke all sin innflytelse til å kreve
en varig våpenhvile og få partene inn i et forhandlingsspor. Den
humanitære situasjonen på Gazastripen er katastrofal, og det er
akutt behov for trygg adgang for nødhjelp og annen humanitær støtte.
Det forutsetter en fullstendig og permanent våpenhvile. Fortsatt
krigføring bidrar ikke til økt trygghet på sikt, verken for israelere
eller palestinere.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at i henhold
til folkeretten har alle land rett til å yte selvforsvar, og vil
understreke Israels rett til selvforsvar mot Hamas’ grufulle terrorangrep
den 7. oktober 2023, angrep som disse medlemmer fordømmer
på det sterkeste. Disse medlemmer understreker
skillet mellom retten til selvforsvar slik den defineres av folkeretten
og retten til forsvar slik den tolkes og praktiseres av israelske
myndigheter, sett i lys av Israels rolle som okkupant av Gazastripen
og andre palestinske områder.
Komiteen viser
til at faren for regional eskalering fortsatt er reell og høyst
bekymringsfull. Partene og det internasjonale samfunnet må gjøre
det de kan for å unngå en slik utvikling.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti, mener det er riktig
at Norge tar en lederrolle internasjonalt for å kreve våpenhvile
og få partene inn i et forhandlingsspor.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre mener at Norge kan,
og må, gjøre mer. Disse medlemmer viser
i denne forbindelse til den norske kampanjen «Norge må gjøre mer».
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Venstre, viser til at Israel over tid
har drevet en ulovlig bosettingspolitikk på okkupert palestinsk
territorium på Vestbredden og i Øst-Jerusalem. Alle de israelske
bosettingene på den okkuperte Vestbredden og Øst-Jerusalem er etablert
i strid med folkeretten. De ulovlige bosettingene er direkte i strid
med målet om en tostatsløsning, og må opphøre. Disse
medlemmer viser videre til at Unicefs regionale direktør for
Midtøsten og Nord-Afrika, Adele Khodr, 28. desember 2023 informerte
om at aldri før har flere barn blitt drept på Vestbredden. Totalt
130 barn er drept på Vestbredden og i Øst-Jerusalem. Dette innebærer
at omtrent en tredjedel av alle drepte palestinere i disse områdene
er barn. Israelske raid på det okkuperte Vestbredden, inkludert
Øst-Jerusalem, har også økt gjennom hele 2023, og særlig siden 7. oktober.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre vil understreke at
denne politikken er uakseptabel, og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen hindre
at Norge importerer varer fra ulovlige bosettinger, okkupert jord
og selskaper som medvirker til brudd på folkeretten og menneskerettigheter
i ulovlig okkuperte områder, samt å vurdere om dette krever lovendring.»
Disse medlemmer støtter
også at Statens pensjonsfond utland trekker sine investeringer ut
av selskaper knyttet til folkerettsstridig okkupasjon og andre folkerettsbrudd.
Disse medlemmer erkjenner
at det på nåværende tidspunkt ikke foreligger noe rettslig bindende forbud
mot eksport og næringsvirksomhet rettet mot Palestina, og heller
ikke FN-sanksjoner eller restriktive tiltak fra EUs side som innebærer
eksportrestriksjoner eller andre former for restriksjoner knyttet
til næringsvirksomhet. Disse medlemmer vil
i den forbindelse vise til at dette også er tilfellet når det gjelder
det marokkansk-okkuperte Vest-Sahara. Til forskjell fra når det gjelder
Palestina, har Norge siden 2007 – og under vekslende regjeringer
– operert med en generell fraråding mot handel, ressursutnyttelse
og andre former for næringsvirksomhet som ikke er i samsvar med
saharawienes interesser og følgelig kan bidra til brudd på folkeretten. Disse medlemmer mener at det bør være
prinsipiell likhet mellom hvordan Norge forholder seg til folkerettsstridig
okkuperte områder i ulike deler av verden, og at en slik fraråding
også bør kunne utarbeides for, blant annet, ulovlig okkuperte områder
i Palestina. Disse medlemmer er av den
oppfatning at en slik praksis også vil bidra til forutsigbarhet
og likebehandling i norsk utenrikspolitikk.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fraråde
handel, ressursutnyttelse og andre former for næringsvirksomhet på
ulovlig okkuperte palestinske områder som ikke er i samsvar med
palestinernes interesser og som følgelig kan bidra til brudd på
folkeretten.»
Disse medlemmer viser
til at USA 5. desember 2023 informerte om at de innfører visumbegrensninger for
ytterliggående bosettere. Flere europeiske land har siden tatt til
orde for lignende tiltak.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen støtte
et europeisk initiativ for å innføre visumrestriksjoner mot voldelige
israelske bosettere.»
Disse medlemmer støtter
at Norge ikke åpner for eksport av hverken forsvarsmateriell eller
flerbruksvarer for militær sluttbruk i Israel, og støtter opp om
hovedsynspunktet om at Norge ikke vil tillate salg av våpen og ammunisjon
til områder hvor det er krig eller krig truer. Disse
medlemmer mener derfor det er bekymringsverdig når våpen produsert
av statlig eide selskaper likevel brukes i Israels krigføring i
Gaza.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
nødvendige tiltak for å unngå at norsk forsvarsindustri ikke direkte
eller indirekte selger våpen eller våpenkomponenter til Israel.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, viser til at Norge aldri har hatt som tradisjon
å innføre sanksjoner alene. Det er flertallets syn
at det er internasjonale sanksjoner vedtatt av FNs sikkerhetsråd,
eller felles europeiske sanksjoner, som har størst legitimitet og
effekt for å påvirke en stat til å endre atferd. Flertallet viser
til at regjeringen gjennom sanksjonsloven heller ikke har fullmakt
til å vedta egne sanksjoner.
Flertallet viser
til Innst. 290 L (2020–2021) fra utenriks- og forsvarskomiteen om
Lov om gjennomføring av internasjonale sanksjoner (sanksjonsloven)
fra mars 2021, hvor en samlet komité står bak følgende merknad:
«Komiteen merker seg at Den norske Helsingforskomité
i sitt høringssvar anbefaler å gi regjeringen fullmakt til unilaterale
sanksjoner. Regjeringen har vurdert norske unilaterale sanksjoner
som lite effektive som politisk virkemiddel, og som et brudd med
en lang norsk tradisjon for å kun tilslutte seg sanksjoner og restriktive
tiltak som er bredt forankret blant våre næreste allierte og handelspartnere.
Komiteen vil påpeke at innføring av unilaterale sanksjoner vil kunne være
mulig gjennom et eventuelt eget lovvedtak, og at dette på en bedre
måte sikrer god forankring for slike potensielt kontroversielle
tiltak.»
Flertallet viser
til at det i dagens kontekst er lite realistisk at FNs sikkerhetsråd
eller EU vil innføre internasjonale sanksjoner mot Israel.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen
i juni 2022 vedtok merking av alle israelske varer som er produsert
på ulovlig okkupert land. Dette er det flere andre europeiske land
som også har gjort tidligere.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser, i
tråd med resolusjoner fra FNs sikkerhetsråd og vurderinger fra Den
internasjonale domstolen i Haag, til at det er Norges holdning at
«Israel» og «israelsk territorium» omfatter territoriet som var
underlagt israelsk kontroll før 4. juni 1967. Disse
medlemmer viser til at denne territorielle avgrensningen av
staten Israel også er lagt til grunn for forståelsen av det geografiske anvendelsesområdet
for Eftas frihandelsavtale med Israel.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener Israel
har rett til å utøve en legitim forsvarskrig mot Hamas. Hamas utgjør
en vedvarende trussel mot Israels sikkerhet. Israels mål om å fjerne
terrororganisasjonen må sees i lys av at Hamas er en eksistensiell
trussel mot staten Israel og det jødiske folket.