Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, lederen Eigil Knutsen, Tellef
Inge Mørland, Nils Kristen Sandtrøen, Bjørnar Skjæran og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Tina Bru, Mahmoud Farahmand, Helge Orten og Michael Tetzschner, fra
Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud, Ole André Myhrvold og Per
Martin Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy
Steffensen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski,
fra Rødt, Marie Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn,
fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad , viser til rettebrev fra finansministeren
av 24. november 2023, som følger vedlagt denne innstillingen.
Komiteen viser videre
til at regjeringens forslag til skattevedtak for inntektsåret 2024
§ 3-4 behandles i Innst. 131 S (2023–2024).
Komiteens flertall ,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til enighet mellom partiene om hovedlinjene for grunnrenteskatt
på landbasert vindkraft. Dette innebærer følgende endringer i regjeringens
forslag:
1. Effektiv sats for
grunnrenteskatten er 25 pst.
2. For nye kraftanlegg utbetales skatteverdien
av negativ grunnrenteinntekt når anlegget blir satt i drift og Skatteetaten
har gjennomført kontroll av fastsatt skatt. Frem til utbetaling
fremføres negativ grunnrenteinntekt med rente. Det forutsettes at
ESA godkjenner ordningen.
3. For eksisterende kraftanlegg skal inngangsverdien for
avskrivbare driftsmidler oppjusteres med 40 pst. i forhold til regjeringens
forslag, oppad begrenset til 85 pst. av historisk kostpris. Den
oppjusterte inngangsverdien skrives av lineært i grunnrenteskatten over
fem år.
Flertallet påpeker
at viktige mål for den nye grunnrenteskatten er at Norge skal ha
rimelig og nok kraft, mest mulig skånsom utbygging av vindkraften,
at man kan gjennomføre det grønne skiftet, og at fellesskapet og
lokalsamfunn får ta del i verdiene som oppstår ved bruk av felles
naturressurser. Norge skal fortsatt være et forutsigbart og attraktivt
land å investere i.
Norges første vindkraftpark ble åpnet allerede
i 1991, og vindkraft står nå for over ti pst. av Norges kraftproduksjon
i et normalår. For å få fart på utbyggingen, ble det i 2012 innført
grønne sertifikater og fra 2015 gunstige avskrivningsregler i selskapsskatten.
Siden den gang har rask teknologisk utvikling gjort utbygging av vindkraften
langt mer økonomisk lønnsom. Allerede i 2020 la Meld. St. 28 (2019–2020)
grunnlaget for at en del av verdiskapingen skulle tilfalle kommunene
lokalt. Nå legges grunnlaget for at vindkraften skal bidra ytterligere
økonomisk til fellesskapet nasjonalt og lokalt, slik som produksjonen
av vannkraft har gjort i mange år. Målet er forutsigbare rammevilkår
som legger til rette for lønnsomme investeringer og trygghet for
dem som skal investere. Utviklingen av næringen må skje innenfor
bærekraftige rammer.
Flertallet er derfor
enige om å redusere skattesatsen, etablere en utbetalingsordning
for nye kraftverk og forbedre overgangsordningene for eksisterende
kraftanlegg. Forbedrede overgangsordninger innebærer at eldre kraftanlegg
får trekke fra mer av sine historiske investeringskostnader i skatten.
Redusert skattesats innebærer at selskaper som skal betale grunnrenteskatt
vil sitte igjen med en større andel av overskuddet.
Flertallet viser
til at de foreslåtte endringene i beregning av inngangsverdi og
avskrivningsregler er overgangsordninger ved innføringen av grunnrenteskatten på
landbasert vindkraft, og at de kun skal få effekt i grunnrenteskatten,
herunder beregnet selskapsskatt i grunnrenteskatten, og ikke i alminnelig
inntektsskatt.
Flertallet viser
videre til at utbetalingsordningen ikke kan tre i kraft før ESA
har godkjent løsningen.
Flertallet viser
til Finansdepartementets brev datert 14. desember 2023. For et tenkt
kraftverk som var marginalt lønnsomt på beslutningstidspunktet i
2019, kan nåverdien av kontantstrøm fra og med 2024 være om lag
den samme med og uten grunnrenteskatt som vist i figuren (i mill.
2024-kroner) nedenfor.
Figur: Illustrasjon av effekten av overgangsordninger for
selskapets nåverdi av gjenværende kontantstrøm etter skatt 1,
2
1 Med 2023-regler menes at
anlegget er omfattet av skatt på alminnelig inntekt med lineære
avskrivninger for historiske investeringer, samt produksjonsavgift
på 2,3 øre/kWh fra 2024.
2 Det er forutsatt at selskapet har
sikret kraftprisen for halvparten av produksjonen i hele anleggets
levetid til moderat pris.
I brevet anslår departementet på kort sikt ikke
noe netto proveny fra grunnrenteskatten. Provenyet anslås til null
påløpt i 2024. Full årsvirkning for 2024 anslås til -1760 mill.
kroner, ned fra -550 mill. kroner i Prop. 2 LS (2023–2024), og inkluderer
verdien av beløp som fremføres fra 2024 og reduserer fremtidige
inntekter.
Flertallet viser
videre til at innføringen av skatten med virkning fra 1. januar
2024 kan reise spørsmål om tilbakevirkning og forholdet til tilbakevirkningsforbudet
i Grunnloven § 97. Bakgrunnen er at skatten innføres med virkning
fra 1. januar 2024, som er før tidspunktet for siste gangs lovbehandling
og vedtakelse i Stortinget. Det kan stilles spørsmål ved om forslaget
får tilbakevirkende kraft fordi siste gangs behandling og endelig
vedtakelse i Stortinget først gjøres etter det tidspunktet loven
gis virkning. Flertallet viser imidlertid til
at første gangs behandling gjøres før ikrafttredelse, og at siste
gangs behandling er berammet til svært kort tid etter årsskiftet.
Innholdet i loven har vært kjent for selskapene som omfattes.
Flertallet har vurdert
høringsinnspillene om at skatten ikke er i tråd med tilbakevirkingsforbudet. Flertallet slutter seg til departementets
vurdering av dette spørsmålet i proposisjonen, og viser til at skattesatsen
er satt ned og at overgangsordningene er gjort lempeligere i forbindelse
med Stortingets behandling, slik at de økonomiske konsekvensene
for eksisterende anlegg avhjelpes ytterligere, sammenlignet med
regjeringens forslag.
På bakgrunn av det ovenstående er flertallet av den oppfatning at innføring
av grunnrenteskatt på landbasert vindkraft med virkning for inntektsåret 2024
ikke er i strid med tilbakevirkningsforbudet i Grunnloven § 97.
Flertallet understreker
at et bredt flertall på Stortinget nå står samlet bak systemet for
grunnrenteskatt på landbasert vindkraft. Dette gir forutsigbare
rammevilkår for næringen. Dersom senere erfaring viser at det er
nødvendig å gjøre justeringer i skatten, er partiene enige om å
søke bred enighet med hverandre.
Flertallet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I
Skatteloven ny § 18-10 tredje ledd bokstav
a nr. 3 skal lyde:
Det ses bort fra avskrivninger for
driftsmidler som omfattes av bokstav a nr. 6 første punktum.
Skatteloven ny § 18-10 tredje ledd bokstav
b skal lyde:
b. I beregningsgrunnlaget
for grunnrenteinntekt skal en særlig beregnet selskapsskatt for
det grunnrenteskattepliktige vindkraftanlegget, føres til fradrag. Ved
beregningen medtas de samme inntekts- og kostnadsstørrelsene som
brukes ved fastsettelse av grunnrenteskatten. Kostnader til driftsmidler
skal likevel avskrives etter skattelovens alminnelige regler, og
fradras i grunnlaget for beregnet selskapsskatt. Grunnlaget for
avskrivninger for driftsmidler ervervet før 1. januar 2024 fastsettes
på samme måte som i bokstav a nr. 3 a. til c. Driftsmidler som avskrives
etter § 14-51 i alminnelig inntektsskatt skal likevel avskrives
med samme beløp som i alminnelig inntektsskatt, mens den oppjusterte delen
etter bokstav a nr. 3 b. og c. avskrives etter skattelovens alminnelige
regler. Beregnet negativ selskapsskatt fremføres til fradrag i beregnet
selskapsskatt for senere inntektsår uten rente.
II
Skatteloven § 18-10 fjerde ledd nytt tredje
og fjerde punktum skal lyde:
Istedenfor fremføring utbetales skatteverdien
av negativ grunnrenteinntekt for nye vindkraftanlegg på land når
anlegget blir satt i drift og Skatteetaten har gjennomført kontroll
av fastsatt skatt. Departementet kan gi utfyllende bestemmelser
i forskrift.
III
Endringene under I trer i kraft straks med
virkning fra og med inntektsåret 2024.
Endringene under II trer i kraft fra Kongen
bestemmer.»
Flertallet slutter
seg for øvrig til regjeringens forslag til endringer i skatteloven
i Prop. 2 LS (2023–2024).
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre, Miljøpartiet de Grønne og Kristelig Folkeparti viser
til at partienes primærstandpunkt var at grunnrenteskatten kun burde
omfatte nye kraftverk, og innrettes slik at den virker investeringsnøytralt. Disse medlemmer et godt fornøyd med at
det er enighet om et skattesystem som gir investeringsnøytralitet
for nye kraftverk, men konstaterer at det ikke var mulig å danne
flertall for å unnta eksisterende kraftverk fra grunnrenteskatten. Disse medlemmer er likevel tilfreds med
at et bredt flertall nå foreslår betydelige forbedringer for eksisterende
verk sammenlignet med regjeringens opprinnelige forslag, og vil
blant annet vise til næringens tydelige innspill om viktigheten
av et bredt forlik.
Disse medlemmer ber
regjeringen om noe tid evaluere kontraktsunntaket for kraft som
leveres i henhold til kjøpekontrakt mellom uavhengige parter inngått
i perioden 2024 til 2030, og da vurdere om unntaket bør være en
fast ordning.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at økte
inntekter fra grunnrenteskatt over tid kan legge til rette for at
vridende skatter reduseres og bidra til finansering av velferdssamfunnet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at regjeringen Støre de siste
årene har kommet med flere endringer i skatte- og avgiftspolitikken,
deriblant innført høyprisbidrag, økt satsen for grunnrente på vannkraft,
innført en ekstraordinær midlertidig arbeidsgiveravgift, innført
grunnrenteskatt på havbruk, i tillegg til generelle skatte- og avgiftsøkninger som
blant annet rammer næringslivet og bedriftseiere hardt. Flere av
skattegrepene har vært overraskende, delvis hatt tilbakevirkende
kraft, samt vært preget av dårlige prosesser.
Disse medlemmer registrerer
at en konsekvens av politikken som har blitt ført, er at «politisk
risiko» har blitt et begrep som nevnes når investeringsbeslutninger skal
gjøres, både blant norske og utenlandske investorer. Norge har i
lang tid vært et land som har vært kjent for forutsigbarhet og stabile
rammevilkår, mens man nå opplever en usikkerhet som handler både
om generelt skattenivå, om bruken av tilbakevirkende kraft, i tillegg til
at det også begynner å komme spørsmål om hvorvidt andre næringer
som eksempelvis havvind, havbruk til havs og fiskeri også risikerer
å få grunnrenteskatt i de kommende årene.
Disse medlemmer ønsker
primært et teknologinøytralt skatteregime hvor vindkraft skal likebehandles
med vannkraft, men sett i lys av den uforutsigbare politikken som
har blitt ført de siste årene, etterlyser disse
medlemmer en mer helhetlig diskusjon rundt grunnrente, skattepolitikk
og en næringspolitikk som skal bidra til å styrke Norges konkurransekraft
og være et attraktivt land å investere i, før man fatter nye beslutninger
om store endringer i skattepolitikken.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Prop. 2 LS (2023–2024) Grunnrenteskatt
på landbasert vindkraft sendes tilbake til regjeringen.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt slutter seg til regjeringens lovforslag.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt gjøres følgende endringer:
Ny § 18-10 tredje ledd bokstav a nr. 3 skal
lyde:
3. Inntektsårets skattemessige
avskrivninger etter §§ 14-40 til 14-43 av driftsmidler som er knyttet
til vindkraftproduksjonen. For driftsmidler som avskrives etter
§ 14-51 skal satsene i § 14-43 benyttes. For skattepliktig som for
inntektsåret 2023 eller tidligere inntektsår ikke har avskrevet
driftsmidlene med maksimale satser, reduseres grunnlaget for avskrivninger
som om maksimale satser var benyttet. For driftsmidler ervervet
fra og med 19. juni 2015 til og med inntektsåret 2021, som har vært
avskrevet etter de særskilte bestemmelsene i § 14-51, skal grunnlaget
for avskrivninger etter første punktum fastsettes som om driftsmidlene
ikke har vært avskrevet etter § 14-51, men med maksimale satser
etter §§ 14-40 til 14-43. Det ses bort fra avskrivninger for driftsmidler
som omfattes av tredje ledd bokstav a nr. 6 første punktum.
Ny § 18-10 tredje ledd bokstav b skal lyde:
b. I beregningsgrunnlaget
for grunnrenteinntekt skal en særlig beregnet selskapsskatt for
det grunnrenteskattepliktige vindkraftanlegget, føres til fradrag. Ved
beregningen medtas de samme inntekts- og kostnadsstørrelsene som
brukes ved fastsettelse av grunnrenteskatten. Kostnader til driftsmidler
knyttet til vindkraftproduksjon som utgiftsføres umiddelbart etter
bokstav a nr. 5 første punktum, skal likevel avskrives etter skattelovens
alminnelige regler, og fradras i grunnlaget for beregnet selskapsskatt.
Beregnet negativ selskapsskatt fremføres til fradrag i beregnet
selskapsskatt for senere inntektsår uten rente.»
Disse medlemmer mener
regjeringens opprinnelige forslag var en god og balansert grunnrenteskatt og
støtter innføring av denne grunnrenteskatten. Disse
medlemmer mener de nye overgangsordningene er for rause, og
at en altfor stor andel av verdiene vil bli gitt til vindkraftverk
i sør og øst, som har hatt svært store inntjeninger med de svært
høye strømprisene.
Disse medlemmer viser
til at om lag 90 pst. av den norske vannkraftproduksjonen er offentlig
eid. Dette har skjedd fordi det er et krav at minimum to tredjedeler
av vannkraften skal eies av enten staten, fylkeskommunene eller
kommunene. En rekke norske kommuner og fylkeskommuner får hvert
år en betydelig sum penger fra kraftselskapene som brukes til offentlig velferd.
Dette gjør at vannkraften kommer fellesskapet til gode både direkte
gjennom overskudd og indirekte gjennom skatt.
Disse medlemmer understreker
at for vindkraften som bygges ut på land og til havs, er det ikke
et tilsvarende lovverk, selv om man benytter seg av en allmenn ressurs
som består av områder, vind og i stor grad natur. I dag ser man
at stadig flere av vindkraftverkene kjøpes opp av utenlandske interesser.
Store formuer er blitt til ved å sikre seg rettighetene til et område
og en konsesjon for så å selge det videre lenge før anlegget er satt
i drift. Med en slik kapitalisering på rettighetene i flere runder
blåses verdiene opp, og det er fare for at fellesskapet må ta regningen
til slutt. Om lag 67 pst. av landets vindkraftanlegg er eid fra
utlandet, og 42 pst. av disse kan knyttes til skatteparadiser. Vindkraften
burde ha et tilsvarende krav om offentlig eierskap som vannkraften.
Disse medlemmer vil
vise til flere aspekter ved vindkraftsektoren gir behov for ytterligere
åpenhet, blant annet fordi kraftselskap er pålagt å tilbakeføre
anleggene til naturlig tilstand etter endt konsesjonsperiode. Dersom
selskapene ikke har kapital til å gjennomføre tilbakeføringen, trengs
informasjon om eiere og andre som kan stilles ansvarlige. Åpenhetskravene
bør derfor gjelde i forbindelse med konsesjonstildeling og ved endringer
i konsesjonen eller eier-/finansieringsskifte. Konsesjonsoverdragelse
til nye eiere bør heller ikke godkjennes uten fremleggelse av nevnte
informasjon under.
Disse medlemmer mener
at norske vindkraftselskap bør pålegges å oppgi/beskrive:
reelle rettighetshavere
som har 5 pst. eller høyere eierandel
eierkjeden som knytter selskapet til bakenforliggende
eiere (reelle rettighetshavere)
fullstendig konsernstruktur bakover i eierkjeden
detaljerte opplysninger om finansiering
(lån, obligasjoner og lignende). Dette inkluderer långiver, størrelse
på lån (lånebeløp, renter, løpetid) og eventuelle interessefellesskap
i konsernet med långiver og investorer dersom lån kommer fra fond
eller lignende
Disse medlemmer mener
en grunnrenteskatt er avhengig av tillit og aksept i samfunnet.
Det er derfor viktig at staten ikke får store inntekter fra anlegg
hvor konsesjonsvedtakene bryter med menneskerettighetene, men at
inntektene går til å reparere menneskerettighetsbruddet og å ivareta
de som rammes av det.
Disse medlemmer mener
en mulig metode for å fryse slike inntekter kan være å bevilge et
beløp tilsvarende netto grunnrenteskatt som utgift over statsbudsjettet
som avsetning til et statlig fond hvor midlene blir stående til
et visst tidspunkt.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
en metode for å fryse inntektene fra grunnrenteskatt fra vindkraftanlegg,
hvor rettsvesenet har konkludert med at konsesjonsvedtaket bryter
med menneskerettighetene og vindkraftanlegg som har pågående saker
i rettssystemet hvor brudd på menneskerettighetene anføres.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at det i regjeringens forslag er gitt unntak
i grunnrenteskatten for langsiktige, fysiske leveringsavtaler inngått
fra og med september 2022. Dette unntaket er midlertidig fram til
2030. Dette medlem viser til regjeringens beskrivelse
av forslaget, hvor det står:
«Som for industrikraftunntaket i grunnrenteskatten
på vannkraft forutsettes det at unntaket for langsiktige fastpriskontrakter
i 2024–2030 skal gjelde kontrakter mellom uavhengige parter. For
at en fastprisavtale skal gi vindkraftselskapet den ønskede sikkerhet
for salgsinntektene, må prissikring inngås med en uavhengig part.
Videre er kravet om uavhengige parter viktig for å unngå tilpasninger
som kan redusere grunnrenteskatten. Et kontraktsunntak fremover
i tid for parter som ikke er uavhengige, kan gi sterke insentiver
til å uthule grunnrenteskatten ved å flytte kraftoverskudd til virksomhet
som kun ilegges selskapsskatt, eller eventuelt ikke betaler skatt.
Et slikt unntak kan derfor også påvirke næringsstrukturen ved at
det kan bli mer lønnsomt å bygge ut vindkraft for aktører som driver
blandet virksomhet.»
Dette medlem understreker
viktigheten av at det kun er avtaler mellom uavhengige parter, og
ikke avtaler hvor for eksempel kraftforbruker inngår i et konsortium
e.l. som eier vindkraftanlegget det er inngått fastprisavtale med.
Dette kan, slik departementet skriver i proposisjonen, påvirke næringsstrukturen
på en måte som ikke er formålstjenlig.
Dette medlem viser
til omtalen av egenkraft i Prop. 2 LS (2023–2024):
«For vannkraftverk gjelder et unntak
for ‘egenkraft’. Dette er kraft som forbrukes i skattyters egen
produksjonsvirksomhet, eller i selskap i samme konsern. I dette unntaket
legges ikke avtaleprisen til grunn, men i stedet en sjablongmessig
fastsatt markedspris. Bruk av kraft i egen produksjonsvirksomhet
har etter det departementet er kjent med ikke vært aktuelt ved vindkraftutbygginger
til nå, og temaet er ikke vurdert i høringen av grunnrenteskatt
på vindkraft. […]»
Dette medlem legger
til grunn at også vindkraft som egenkraft eventuelt må betale grunnrenteskatt
basert på spotpris, og at et slikt tilfelle ikke kommer inn under
unntaksreglene i grunnrenteskatten. Dette medlem mener
at noe annet kan innebære forskjellsbehandling, for eksempel om
en bedrift med egenproduksjon av vindkraft får en gunstigere beskatning
enn en bedrift som har inngått en kraftavtale med en part som ikke
er uavhengig.
Dette medlem forventer
at regjeringen rapporterer tilbake til Stortinget dersom regjeringen
finner det nødvendig å foreslå andre endringer i lovteksten for
å sikre at vindkraft som egenkraft betaler grunnrenteskatt basert
på spotpris.