Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Mona Nilsen og Torstein
Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og Tage Pettersen, fra
Senterpartiet, Margrethe Haarr og Åslaug Sem-Jacobsen, fra Fremskrittspartiet,
Sigbjørn Framnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra
Venstre, lederen Grunde Almeland, viser til at Prop. 132 L (2022–2023)
Endringer i straffeloven (konverteringsterapi) behandles i denne
innstillingen. Det ble avholdt muntlig høring i saken 29. september
2023, hvor 18 høringsinstanser deltok. Det har også innkommet skriftlige
høringsinnspill i saken.
Komiteen viser til
at det i proposisjonen foreslås to nye straffebud i straffeloven
som retter seg mot å utføre og markedsføre konverteringsterapi,
samt en bestemmelse om grov overtredelse av forbudet mot å utføre konverteringsterapi.
Den foreslåtte nykriminaliseringen begrunnes
primært med at konverteringsterapi innebærer en uakseptabel innblanding
i personers seksuelle orientering og kjønnsidentitet, som er fundamentale
aspekter ved en persons identitet, og at denne innblandingen kan
ha svært store skadevirkninger for den enkelte som utsettes for
den.
Videre begrunnes de foreslåtte straffebudene
med at eksistensen av konverteringsterapi ikke bare rammer de enkeltindividene
som utsettes for handlingene, men at den også rammer skeive som
gruppe. En aksept for handlinger som bygger på at noens seksuelle
orientering eller kjønnsidentitet er feil, og at denne kan «kureres»,
«fjernes» eller undertrykkes, bidrar til å skape og opprettholde
diskriminering, minoritetsstress og sosialt press overfor en sårbar
gruppe og rokker ved grunnleggende samfunnsverdier som frihet og
likeverd.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Representantforslag 166 S (2018–2019) fra representanter
fra Arbeiderpartiet om styrking av LHBTI-politikken ble fremmet
i juni 2019, der ett av ti forslag var å forby konverteringsterapi.
Forslaget ble nedstemt av daværende regjeringspartier Høyre, Venstre,
Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet, som den gang ikke ønsket
å konkludere med om de ønsket et lovforbud eller ikke, men ønsket
i stedet først å gjennomføre en utredning. Flertallet mener
derfor at Stortinget allerede i 2019 burde tatt et tydelig standpunkt
mot konverteringsterapi.
Flertallet viser
til at da regjeringen Støre tiltrådte, var man tydelig på at regjeringen
ønsket et reelt forbud, noe som også ble fremhevet i regjeringserklæringen.
Regjeringen Støre trakk dermed regjeringen Solbergs lovforslag,
da de så behov for en betydelig styrking av dette for å sikre et
reelt vern mot konverteringsterapi.
Flertallet er opptatt
av at folk skal få tro på det de vil, og fritt utøve sin religion.
Samtidig betyr dette ikke at man kan gjøre det man vil i tros- og
ytringsfrihetens navn. Flertallet mener
at konverteringsterapi er et overgrep mot et annet menneske, og
viser til at det å stå imot press i de miljøene der konverteringsterapi
skjer, krever en motstandsdyktighet som man ikke kan forvente av
den enkelte. Flertallet mener at lovforslaget fra
regjeringen Støre hensyntar dette og er en betydelig styrking fra
regjeringen Solbergs lovforslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at daværende statsråd Trine
Skei Grande sendte et tilleggssvar i forkant av stortingsbehandlingen
av Representantforslag 166 S (2018–2019), der hun varslet at det
ville igangsettes en utredning om «hvordan praksis som har til formål
å endre personers seksuelle orientering eller kjønnsidentitet forholder
seg til nasjonal lovgivning og menneskerettigheter, herunder diskrimineringsvern
og trosfrihet». Disse medlemmer viser
videre til at også regjeringen Støres lovforslag i Prop. 132 L (2022–2023)
redegjør for Lovavdelingens uttalelse og viser til denne i vurderingene
av avveiningene av et ønsket forbud mot konverteringsterapi opp
mot eksisterende lover og menneskerettighetene. Det synes derfor
åpenbart at utredningen som regjeringen Solberg fikk gjennomført,
har vært nødvendig og viktig i utformingen av forslaget om forbud
mot konverteringsterapi.
Disse medlemmer er
glade for at regjeringen Støres utforming av forslaget til forbud,
på samme måte som regjeringen Solbergs høringsnotat, legger vekt
på at det må foretas en helhetsvurdering av om det foreligger et
virksomt samtykke fra personer over 18 år – i tråd med uttalelsen
fra Lovavdelingen. Disse medlemmer kan
derfor ikke se at det foreligger noe som kan karakteriseres som
et mer reelt forbud eller noen «betydelig styrking» av et slikt
forbud, slik komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti hevder i sin merknad. Disse
medlemmer er svært tilfreds med at regjeringen Støre omsider har
lagt frem en sak om forbud mot konverteringsterapi for Stortinget,
slik at en sårbar gruppe kan få et sterkere vern mot at noen forsøker
å få dem til å fornekte, undertrykke eller endre sin seksuelle orientering
eller kjønnsidentitet. Alle mennesker har rett til å leve som den
de er, og elske den de elsker.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til at holdninger til såkalt
«konverteringsterapi» er delte. Det skyldes i hovedsak to forhold:
-
Skillet mellom handlinger
som søker å endre en person, og annen terapi eller samtale som søker
å la en person selv finne ut hva vedkommende er, ønsker å være eller
hva personen kan leve med.
-
Strid om hvorvidt slik behandling kan endre
en persons seksuelle orientering eller kjønnsidentitet.
Dette medlem har
tidligere støttet at spørsmålet om konverteringsterapi burde utredes.
Målet har vært å utrede hvorvidt enkeltmennesker utsettes for utilbørlig
sosialt press til å gjennomgå konversjonsterapi, og hvorvidt slik
terapi brukes i strid med den enkeltes rettigheter. Dette medlem mener at denne praksisen
kan være skadelig, og at ulike kjønnsidentiteter eller seksualiteter,
slik som for eksempel homofili, på ingen måte kan ses på som en
sykdom.
Dette medlem er
av den mening at valgfrihet og individuell autonomi er grunnleggende
menneskerettigheter. Derfor følger det at konverteringsterapi bør være
tilgjengelig for de som ikke er komfortable med sin seksuelle orientering
eller kjønnsidentitet. Individuell autonomi og retten til å bestemme
over egen kropp og identitet bør respekteres. Terapi både for å
bli komfortabel og for eventuelt å søke endring kan være et alternativ
for de som frivillig oppsøker det. Det kan spesielt være viktig
for individer med en sterk religiøs tro.
Dette medlem mener
også at dette er en praksis man kan mislike sterkt. Men dette medlem mener lovforslaget slik
det nå foreligger, er for inngripende. Barn og unge har selvsagt
et særskilt rett til vern. Enkelte av historiene som har kommet
frem i arbeidet med saken, har vært hjerteskjærende. Dette medlem ønsker å gjøre det helt
klart og tydelig at alle barn skal ha et vern mot slik skadelig
praksis. Samtidig er det svært viktig å understreke at det på ingen
som helst måte skal være straffbart å snakke, veilede eller rådgi
barn og unge som er usikre på egen seksualitet eller kjønnsidentitet. Dette
gjelder selvsagt for foreldre og andre tillitspersoner, men også
helsepersonell med kompetanse på feltet. En rekke av bekymringene dette medlem har hørt, går nettopp på
at man er redd for at loven skal bli for inngripende med hensyn
til hvilken hjelp og hvilke samtaler man faktisk skal kunne ha med
barn. For voksne mennesker er det behov for å balansere vern og
egne rettigheter.
Dette medlem viser
til at det var mange høringsuttalelser til saken. Totalt var det
over 1 800 høringssvar. Flertallet var fra privatpersoner, men det
var også et veldig høyt antall fra foreninger, organisasjoner, etc.
Høringsuttalelsene delte seg tydelig mellom de som påpekte behovet
for et forbud (oftest begrunnet med skadepotensial på de som ufrivillig
presses eller utsettes for konverteringsterapi), og de som argumenterte
mot et forbud (ofte begrunnet med prinsipielle argumenter basert
på individuell frihet).
Dette medlem merker
seg også at det har vært brukt lang tid på dette forslaget, og at
det har vært reist en rekke problematiske debatter i den forbindelse.
Det har også vist seg at å regulere dette eller å forby praksisen
har vært utfordrende. Bl.a. vises det til en rekke innspill om hvorvidt
kjønnsidentitet bør nevnes i loven.
Dette medlem vil
spesielt nevne Riksadvokaten, som trekker frem en rekke forbehold
og uttrykker skepsis. Det viktigste er kanskje følgende:
«En person vil kunne ønske en annen seksuell
orientering enn den vedkommende opplever, og ’konverteringsterapi’
vil kunne oppleves som et middel til endring om enn med beskjedne
muligheter objektivt sett til å lykkes. Ved et absolutt forbud vil
man i realiteten fornekte det individet selv ønsker som endring,
og med det kunne komme i konflikt med den enkeltes handlefrihet, selvautonomi
og rett til privatliv. Lovgrunnene slår heller ikke til her. Et
forbud skal gi et vern mot andres intervensjon i individets seksuelle
psykiske integritet, og kan vanskelig begrunne straff utover intervensjonstilfellene.»
Et straffebud bør derfor på dette punktet begrenses til
de tilfeller hvor den «konverteringsterapien» rettes mot, ikke ønsker
dette. Riksadvokaten er av den oppfatning at dette standpunktet
gjelder uavhengig av hva det menneskerettslige handlingsrommet skulle
tillate av absolutte forbud også for denne aldersgruppen. Straffebudets
legislative begrunnelse slår rett og slett ikke til, og man kan
ikke målbære en slik kriminalisering.
Dette medlem viser
til at også Statsadvokatembetet har kritiske bemerkninger:
«Embetet mener, som Lovavdelingen, at
et forbud som ville ramme all ‘konverteringsterapi’, også overfor personer
over 18 år, ikke er forholdsmessig og trolig ville stride mot Norges
internasjonale forpliktelser.»
Dette medlem fremmer
derfor følgende forslag:
«Ny § 270 første ledd skal lyde:
Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den
som krenker en annen ved å anvende psykoterapeutisk, medisinsk,
alternativmedisinsk eller religiøst baserte metoder eller lignende
systematiske fremgangsmåter i den hensikt å påvirke vedkommende
til å endre, fornekte eller undertrykke sin seksuelle orientering
eller kjønnsidentitet. Første punktum kommer ikke til anvendelse der
vedkommende er myndig og samtykker. Foreldre og foresatte kan samtykke
i å innhente råd og veiledning for sine barn.»