Overordnet om de økonomiske og administrative konsekvensene
Beregningene legger til grunn at Norge i dag
har to trygdeavtaler som kommer til anvendelse i forhold til Storbritannia.
For det første anvendes separasjonsavtalen for den personkretsen
som har benyttet seg av den frie bevegeligheten før 31. desember
2020, og i tillegg kommer den bilaterale trygdeavtalen med sykehjelpsprotokoll
til anvendelse for personer som beveger seg mellom statene etter
31. desember 2020. Det legges også til grunn at separasjonsavtalen
gradvis vil fases ut.
Det er så langt som mulig tatt hensyn til likheter
og ulikheter i dagens trygdeavtaler med Storbritannia sett i forhold
til den nye konvensjonen. Dette gjelder både de materielle virkeområdene,
de personelle virkeområdene og de geografiske virkeområdene.
Det er anslått en samlet økning på om lag 3
mill. kroner (helårsvirkning) på stønadsbudsjettet som følge av
den nye konvensjonen. Helsetjenester er ikke inkludert i disse anslagene.
Anslagene er usikre, ettersom det er krevende å vurdere konkret
hvilke tilfeller som kan bli berørt av endringene, og Arbeids- og
velferdsdirektoratet har heller ikke et fullgodt tallgrunnlag å
ta utgangspunkt i. For de fleste ytelsene vurderes det at den nye konvensjonen
vil ha tilnærmet ingen konsekvenser sammenlignet med dagens regler.
Økningen på 3 mill. kroner er i hovedsak anslått å komme på områdene
sykepenger og foreldrepenger. De økonomiske konsekvensene av forslaget
dekkes innenfor de respektive departementenes gjeldende budsjettrammer.
Pleie-, opplærings- og omsorgspenger samt grunn- og
hjelpestønad omfattes ikke av den nye konvensjonen. Den nye konvensjonen
innebærer dermed en endring for disse ordningene.
En ny konvensjon vil medføre administrative
konsekvenser i form av nye rundskriv, rutineendringer, opplæring,
informasjon med videre. Det er ikke avklart i hvilken grad man kan
bygge på gjeldende E-blanketter og elektroniske systemer (EESSI),
som eies av EU-kommisjonen og som er tilpasset forordning 883/2004,
men Arbeids- og velferdsdirektoratet har lagt til grunn for sine
anslag at dette systemet kan benyttes. Dersom EESSI ikke kan benyttes,
anslår Arbeids- og velferdsdirektoratet at det vil påløpe anslagsvis
1,5 til 2 mill. kroner i varige årlige ekstrakostnader i forbindelse
med behandling av saker og utveksling av papirblanketter.
Det er videre behov for endringer i noen av
Arbeids- og velferdsetatens IKT-systemer. Administrative konsekvenser
knyttet til systemutvikling vil være nødvendig for uføretrygd og
pensjoner, og er på svært usikkert grunnlag anslått til om lag 10
mill. kroner. I tillegg anslås om lag 2 mill. kroner i varige drifts-
og forvaltningskostnader.
Det vises til proposisjonens kapitel 5 der det
er mer detaljert redegjort for de økonomiske og administrative konsekvensene
for:
-
Ytelser ved sykdom,
samt ytelser til mor ved svangerskap og fødsel og de tilsvarende
ytelser til far, herunder:
-
Kontantytelser (sykepenger,
arbeidsavklaringspenger, foreldrepenger)
-
Naturalytelser (helsetjenester)
-
Ytelser ved yrkesskade og yrkessykdom
-
Gravferdshjelp
-
Ytelser ved uførhet
-
Alderspensjon og ytelser til etterlatte
-
Ytelser ved arbeidsløshet.