Regjeringen foreslår i proposisjonen en hjemmel for
departementet til å gjennomføre innbyggerhøringer, blant annet folkeavstemninger,
i saker etter lov 15. juni 2001 nr. 70 om fastsetjing og endring
av kommune- og fylkesgrenser (inndelingslova) når departementet
tar initiativ til å utrede en grenseendring. Departementet foreslår
også en hjemmel for departementet til å kunne gi forskrift om gjennomføringen
av den enkelte innbyggerhøringen.
Det vises i proposisjonen til at formålet med
forslaget er å få en klar hjemmel for departementet til å høre innbyggere
som ledd i saksforberedelsen i saker departementet tar initiativ
til å utrede, jf. inndelingslova § 8 tredje ledd. Dette er ikke
direkte regulert i inndelingslova i dag. Det har vært omdiskutert
om departementet trenger en slik hjemmel for å gjennomføre innbyggerhøring,
eller om staten allerede har en slik kompetanse. For å unngå tvil
om dette spørsmålet foreslås det i proposisjonen en generell hjemmel
for departementet til å gjennomføre innbyggerhøringer i saker der
departementet tar initiativ til å utrede en grenseendring etter inndelingslova.
Det vises i proposisjonen til at den foreslåtte bestemmelsen vil
gi bedre sammenheng i regelverket og samsvare med departementets
overordnete ansvar for utredningen i en enkelt sak etter inndelingslova.
I proposisjonens punkt 4 gis en omtale av gjeldende rett:
om inndelingslova, om kommuneloven og om Grunnloven § 49 andre ledd
og folkerettslige forpliktelser.
Det fremgår av punkt 3 i proposisjonen at lovforslaget
ble sendt på offentlig høring 3. mars 2023 med høringsfrist 3. juni
2023. I proposisjonens punkt 5 gis en omtale av forslaget i høringsnotatet.
I proposisjonens punkt 6 gis en omtale av høringsinstansenes syn,
som varierer.
I proposisjonens punkt 7 fremkommer departementets
vurderinger og forslag.
I proposisjonens punkt 8 gis en omtale av økonomiske
og administrative konsekvenser av forslaget. Det vises til at eventuelle
kostnader til utvikling av aktuelle løsninger og til selve gjennomføringen
av høringer vil måtte vurderes konkret ut ifra omfang og behov knyttet til
den enkelte høringen.
Det vises videre til at innbyggerhøringer i
departementets regi ikke innebærer at berørte kommuner gis nye oppgaver
eller plikter som medfører økonomiske eller administrative konsekvenser
som kommunene skal kompenseres for. I den grad berørte kommuner,
etter nærmere avtale med departementet, frivillig bistår i gjennomføringen
av en innbyggerhøring i regi av departementet, vil det bli kompensert
innenfor Kommunal- og distriktsdepartementets gjeldende budsjettrammer.
I proposisjonens punkt 9 gis en merknad til
lovbestemmelsen.