Justis- og beredskapsdepartementet foreslår
i proposisjonen en ny lov om digital sikkerhet. I tillegg bes det
om Stortingets samtykke til godkjenning av to beslutninger i EØS-komiteen.
Det vises til egen innstilling om samtykkesaken.
Loven bygger på Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU)
2016/1148 av 6. juli 2016 om tiltak for å sikre et høyt felles nivå
for sikkerhet i nettverks- og informasjonssystemer i hele Unionen
(NIS-direktivet). Direktivet og tilhørende gjennomføringsforordning
2018/151 om spesifisering av NIS-direktivet artikkel 16 nr. 1 og
nr. 4 (gjennomføringsforordningen) ble besluttet tatt inn i EØS-avtalen
3. februar 2023.
Forslaget til lov om digital sikkerhet er ment
å være i samsvar med NIS-direktivet og øvrige sammenlignbare lands
nasjonale lovgivning på området.
Loven skal forplikte virksomheter som har en
særlig viktig rolle for å opprettholde kritisk samfunnsmessig og
økonomisk aktivitet, til å overholde digitale sikkerhetskrav og
varsle om alvorlige digitale hendelser. Loven skal bidra med forebyggende
sikkerhetstiltak som gjør en virksomhet bedre rustet til å stå imot
angrep mot nettverks- og informasjonssystemer de er avhengige av.
Videre skal loven sikre planer for håndtering av uønskede hendelser.
Loven stiller overordnede krav til sikkerhet og varsling, og virkeområdet
er kun angitt i form av hvilke sektorer den gjelder i. Dette forutsetter
et underliggende regelverk med tydeligere avgrensinger og konkretiseringer.
Loven inneholder derfor en vid adgang til å fastsette nærmere bestemmelser
i forskrift.
Loven etablerer rammeverk for tilsyn med virksomhetene
og åpner for ileggelse av pålegg og eventuelt overtredelsesgebyr
ved manglende oppfyllelse av pliktene. Myndighetene skal også ta
imot varsler om alvorlige digitale hendelser. Departementet legger
opp til at eksisterende myndighetsstruktur benyttes i størst mulig grad
for å begrense behovet for nye kontaktpunkter for virksomhetene
som blir underlagt regelverket, og for at myndigheter som allerede
utfører oppgaver som ligner oppgaver denne loven pålegger dem, skal
kunne samkjøre disse så langt det er mulig. Departementet mener videre
at eksisterende myndigheter også bør føre tilsyn med virksomheter
som per i dag ikke er underlagt tilsyn.
De økonomiske og administrative kostnadene knyttet
til lovforslaget er vanskelige å tallfeste. Loven legger opp til
at det i forskrift vil bli utarbeidet både nærmere kriterier for
identifisering av tilbydere av samfunnsviktige tjenester og også
spesifisering av sikkerhets- og varslingskrav. Forslag til forskrift
vil bli gjenstand for egen offentlig høring hvor det trolig vil
komme noe mer konkret om eventuelle kostnader knyttet til blant
annet sikkerhets- og varslingskrav.