Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Per Vidar Kjølmoen, Tuva Moflag, Torbjørn Vereide
og Bente Irene Aaland, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og
Aleksander Stokkebø, fra Senterpartiet, Tor Inge Eidesen og Per
Olaf Lundteigen, fra Fremskrittspartiet, Alf Erik Bergstøl Andersen
og Dagfinn Henrik Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø
og lederen Freddy André Øvstegård, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson,
viser til Representantforslag 259 S (2022–2023) fra representanter
fra Sosialistisk Venstreparti om å forsterke innleiereglene. Komiteen registrerer at forslagsstillerne
ønsker å utvide forbudet mot innleie fra bemanningsselskaper til
også å gjelde ISO-området i petroleumsnæringen. Forslagsstillerne
ber regjeringen gå i dialog med partene i arbeidslivet og komme
tilbake til Stortinget med forslag om dette innen utgangen av 2024. Komiteen registrerer at forslagsstillerne
mener det er behov for å tette smutthull i dagens regelverk hvor
det hevdes at innleie har blitt avtalt med andre enn tillitsvalgte
i fagforeninger med innstillingsrett, i tillegg til at dette området
bør være det neste som det vurderes et bransjespesifikt innleieforbud
for.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet ønsker å fremheve viktigheten
av et seriøst, trygt og velorganisert arbeidsliv for alle og at
dette er en forutsetning for et trygt familieliv. Disse
medlemmer viser videre til regjeringspartienes ambisjon i
Hurdalsplattformen om en storrengjøring i arbeidslivet.
Disse medlemmer viser
til daværende statsråd Marte Mjøs Persens svarbrev av 24. august
2023. Statsråden viser der til lovendringene som trådte i kraft 1. april
2023, som innebærer at det ikke lenger er adgang til å benytte innleie
med begrunnelse i at «arbeidet er av midlertidig karakter». Statsråden
skriver videre i sitt svarbrev:
«Lovendringene som nylig er iverksatt
har som nevnt stor betydning for virksomheter i petroleumsnæringen
ved at innleie ved midlertidige behov for arbeidskraft ikke lenger
er tillatt. Det er derfor naturlig å følge med på konsekvensene
av disse endringene før det eventuelt vurderes om det er behov for
ytterligere tiltak i denne delen av arbeidslivet.»
Disse medlemmer slutter
seg til statsrådens syn på saken.
Disse medlemmer viser
til at innleie fra bemanningsforetak er hjemlet i arbeidsmiljøloven
§ 14-12. Med hjemmel i § 14-12 første ledd er det tillatt med innleie
av arbeidstaker fra virksomhet som har til formål å drive utleie,
i samme utstrekning som det kan avtales midlertidig ansettelse etter
§ 14-9 andre ledd bokstav b til e. Arbeidsmiljøloven § 14-12 andre
ledd åpner for at i virksomhet som er bundet av tariffavtale inngått med
fagforening med innstillingsrett etter arbeidstvistloven, kan arbeidsgiver
og tillitsvalgte som til sammen representerer et flertall av den
arbeidstakerkategori innleien gjelder, inngå skriftlig avtale om
tidsbegrenset innleie uten hinder av det som er bestemt i § 14-12
første ledd. Disse medlemmer viser ellers
til Innst. 73 S (2023–2024), jf. Representantforslag 251 S (2022–2023).
Disse medlemmer viser
videre til skriftlig innspill fra LO og Fellesforbundet, som ikke
støtter forslaget om å starte prosessen med å utvide forbudet mot
innleie fra bemanningsselskaper til også å gjelde ISO-området i
petroleumsnæringen. Disse medlemmer viser til
LO og Fellesforbundets begrunnelse:
«Tariffavtaledekningen er svært høy innenfor
dette området. Arbeidsmiljølovens hovedregel er nå at det kun kan
leies inn personell fra bemanningsforetak ved reelle vikariater.
Unntak fra hovedregelen kan bare skje etter skriftlig avtale med
tillitsvalgte i innleiebedriften. Vi mener at lov- og avtaleverket
per i dag gir et solid grunnlag for å begrense bruken av innleie
innenfor ISO-området, og at dette bør håndteres av avtalepartene.»
Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn at det ikke er formålstjenlig å vedta representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener det aldri var riktig
å innføre hverken innstramminger i adgangen til innleie eller forbud
mot innleie i byggebransjen. Disse medlemmer mener
regjeringens hederlige mål om flere faste ansettelser ikke blir
nådd med denne typen inngripen i arbeidslivets behov for fleksibilitet. Disse medlemmer viser til at regjeringen
har pådratt seg et søksmål mot staten som følge av innstrammingene,
parallelt med at EFTAs overvåkingsorgan ESA har rødflagget endringene
og i skrivende stund vurderer å stevne staten inn for EFTA-domstolen.
Disse medlemmer viser
til at konsekvensene av regjeringens innstramminger i innleieadgangen
blant annet er en økning i antall overtidstimer for ansatte som
hele veien har vært fast ansatte, og en økning i antall midlertidige
stillinger, og i tillegg påtar flere bedrifter seg færre oppdrag
som følge av forbudet. Dette er nylig dokumentert av Fafo, som også
sier at kun to av ti bedrifter vil ansette flere i faste jobber.
Økt midlertidighet og overtid er altså den overveldende responsen
fra bedriftene i denne undersøkelsen.
Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn det vil være særdeles uklokt å utvide forbudet
mot innleie til arbeid med isolasjon, stillas og overflatebehandling
i petroleumsnæringen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener innføringen av endringer som
ble gjort i forbindelse med Stortingets behandling av Innst. 108
L (2022–2023), jf. Prop. 131 L (2021–2022) Endringer i arbeidsmiljøloven
m.m. (inn- og utleie fra bemanningsforetak) har skapt usikkerhet
og forvirring for næringslivet og ansatte. Disse
medlemmer viser også til Arbeidstilsynets rapport publisert
i februar 2023. Den rapporten gikk parallelt med behandlingen av
Prop 131 L (2022–2023) og kunne vært et godt faktagrunnlag å ha
med i behandlingen av Prop. 131 L (2022–2023). Rapporten avdekte
ingen grove brudd på dagjeldende regelverk og viste at innstramningene
som ble gjort under regjeringen Solberg i 2019, hadde en god nytteeffekt.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med nødvendige lovendringer for å reversere endringene
som ble gjort i forbindelse med Stortingets behandling av Innst.
108 L (2022–2023), jf. Prop. 131 L (2021–2022) Endringer i arbeidsmiljøloven
m.m. (inn- og utleie fra bemanningsforetak).»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt peker på at foreløpige
undersøkelser viser at innleieforbudet for bygg og anlegg i Oslo-
og Viken-området fungerer. Tidligere innleide får fast jobb, og
det blir enklere å organisere arbeidstakerne. Det gir et mer seriøst
og tryggere arbeidsliv. Disse medlemmer viser
videre til begrunnelsen for innleieforbudet, som pekte på at det
betydelige omfanget av innleie og negative virkninger av dette for
arbeidsmiljø, medvirkning og fagorganisering, men også økt ulykkesrisiko
var viktige årsaker for reguleringen. De samme utfordringene kan
man se i ISO-fagene (isolasjon, stillas og overflatebehandling)
i petroleumsnæringen. Disse medlemmer merker
seg at Petroleumstilsynet har avdekket store utfordringer med innleie
på dette området, og at tillitsvalgte melder det samme. Disse medlemmer viser til at seks av
de sju klubbene som organiserer ansatte på området, har uttalt at
de støtter forslaget om å utvide innleieforbudet til ISO-området
i petroleumsnæringen.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
gå i dialog med partene i arbeidslivet og igangsette prosessen med
å utvide forbudet mot innleie fra bemanningsselskaper til også å gjelde
ISO-området i petroleumsnæringen, og komme tilbake til Stortinget
med forslag om dette innen utgangen 2024.»