Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Odd Harald Hovland, Hadia Tajik og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet,
Ivar B. Prestbakmo og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen
Per-Willy Amundsen og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas
Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til Prop. 136 S (2022–2023). Komiteen merker
seg at forbrukernes lave mobilitet når det gjelder finansielle tjenester
til privatkunder, i stor grad skyldes mangelen på åpenhet og muligheten
for å sammenligne gebyrene og tjenestene som tilbys, samt vanskene
med å bytte betalingskonto. Komiteen merker
seg videre at disse faktorene også demper etterspørselen, særlig
i grenseoverskridende sammenhenger.
Komiteen registrerer
videre at direktivet gir regler som innebærer at medlemsstatene
skal utarbeide en liste over de mest representative betalingskontotjenestene
som er gebyrbelagt på nasjonalt nivå, og en standardisert terminologi
for de samme tjenestene. Komiteen merker
seg også at forbrukerne skal sikres adgang til et dokument med gebyropplysninger
og en ordliste med standardisert terminologi. Komiteen legger
vekt på at direktivet gir regler om en årlig gebyroppgave for betalingskontoer,
regler om sammenlignbare prisopplysninger på nettsteder og om markedsføring
av betalingskontotjenester til forbrukere, samt at direktivet inneholder
særskilte regler som gjelder for betalingskontoer som tilbys i pakker
med andre produkter eller tjenester.
Komiteen merker
seg at direktivet også gir regler om gebyrer for bruk av kontobyttetjenester
for å sikre forbrukerne tilgang til tjenesten, samt at direktivet
gir regler om betalingstjenesteyternes erstatningsansvar for eventuelt
finansielt tap for forbrukeren. Komiteen registrerer
at direktivet inneholder regler om en opplysningsplikt for betalingstjenesteytere
som skal sikre at forbrukere får informasjon om kontobyttetjenester.
Komiteen legger
særlig vekt på at direktivet ikke er til hinder for at medlemsstatene
kan beholde eller innføre strengere bestemmelser for å beskytte
forbrukerne, forutsatt at disse bestemmelsene er i samsvar med deres
forpliktelser i henhold til EØS-retten og direktivet.