Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Dokument 8:244 S (2022–2023),
representantforslaget fra stortingsrepresentantene Erlend Wiborg,
Frank Edvard Sve, Morten Stordalen og Himanshu Gulati om å bidra
til gjenåpning av sivil flytrafikk fra Moss lufthavn, Rygge. De
foreslår at Avinor skal bidra til gjenåpningen av Moss Lufthavn,
Rygge for sivil flytrafikk, at en konsesjonssøknad som er nødvendig
for å gjenoppta flytrafikken behandles raskt og positivt, at reduksjonen
i taxfreeordningen reverseres, og at innføringen av flypassasjeravgiften
reverseres.
Komiteen merker
seg at Moss lufthavn, Rygge hadde 1,9 millioner passasjerer i 2013,
men ble nedlagt i 2016. En av årsakene til nedleggelsen var at flyselskapet Ryanair
valgte å flytte aktiviteten til Gardermoen.
Komiteen merker
seg at det har kommet inn 83 skriftlige høringsinnspill. Svært mange
av høringsinnspillene kommer fra privatpersoner. De aller fleste
argumenterer for og ønsker å gjenåpne Moss lufthavn, Rygge for sivil
flytrafikk. Stedets plassering, avstand til Oslo lufthavn, nærhet
til jernbane og E6 samt det store antallet innbyggere i flyplassens
naturlige nedslagsfelt er blant argumentene som går igjen. Et annet
gjennomgående argument er at Moss lufthavn, Rygge vil dempe utvidelsesbehovet
til Oslo lufthavn.
Komiteen merker
seg at NHO Luftfart påpeker at Moss lufthavn, Rygge ble drevet effektivt,
og at den var viktig for å «benchmarke» effektiviteten til Avinors
lufthavner. NHO påpeker at de ikke ønsker
«at Avinor pålegges å engasjere seg
i utviklingen av Rygge. Avinor har betydelige økonomiske utfordringer, og
har per i dag ikke en tilstrekkelig finansiering for å sikre langsiktig
drift og investeringer ved dagens 43 statlig eide lufthavner».
NHO Luftfart støtter samtidig forslagene om
at
«de økonomiske rammebetingelsene forbedres
gjennom fjerning av flypassasjeravgiften og tilbakeføring av vilkårene
for taxfree-ordningen. Dette vil styrke grunnlaget for å kunne gjenåpne
Moss lufthavn, Rygge, men også bidra til å styrke økonomien i Avinor
og derigjennom opprettholde et helhetlig lufthavnnettverk i hele landet».
Komiteen merker
seg statsrådens vurdering av forslagene i representantforslaget,
jf. brev av 2. august 2023 som er vedlagt denne innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til statsrådens brev, hvor
det blant annet fremkommer at statsråden ikke finner det naturlig
at Avinor skal bidra til å etablere en konkurrent, og anser dette
som et forslag om offentlig støtte. Om forslaget til forhåndstilsagn om
positiv behandling av en konsesjonssøknad svarer statsråden at dette
ikke er tillatt etter luftfartsloven. Statsråden vil likevel være
positiv innenfor det handlingsrommet han har. Statsråden minner
også om det regjeringsnedsatte utvalget som ser på hvilken rolle
de ikke-statlige lufthavnene (Rygge og Torp) bør spille i Østlandsregionen.
Utvalget skal også vurdere om fornyet drift av Moss lufthavn, Rygge
er en aktuell løsning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Avinor-modellen
sikrer en finansiering av hele den offentlige lufthavnstrukturen,
der Oslo lufthavn Gardermoen utgjør den viktigste inntektskilden.
Siden Gardermoen ble tatt i bruk som hovedflyplass i Norge, har
offentlig infrastruktur blitt tilpasset adkomst til og fra flyplassen. Videre
har ikke Avinor meldt noe behov for avlastning eller frigjøring
av kapasitet på Gardermoen. Disse medlemmer mener
derfor en gjenåpning av den sivile luftfarten fra Rygge ikke løser
umiddelbare samfunnsbehov i dag, og at det er riktig å avvente rapporten fra
utvalget som ser på fremtidig kapasitet og behov ved Oslo lufthavn
Gardermoen, før man vurderer Rygge som en eventuell avlastning for
hovedflyplassen.
Disse medlemmer merker
seg at komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker på at flypassasjeravgiften,
som ble innført med Fremskrittspartiet i regjering, er en av årsakene
til at aktørene ved Moss lufthavn, Rygge i sin tid trakk seg ut. Disse medlemmer er enig i at Rygge lufthavn
er en viktig lufthavn, men primært i militær sammenheng, og mener
derfor det uansett er nødvendig med en avklaring med Forsvaret om bruken
av det sivile anlegget på området. Avinor har også varslet behov
for innstramminger i budsjettene fremover, og det er disse medlemmers klare oppfatning at
det ikke er det offentliges ansvar å legge til rette for private
flyplasser dersom dette går ut over Avinormodellen og kan føre til
nedleggelser av andre offentlige flyplasser i Norge. Disse medlemmer merker seg også at forslagsstillerne
tar til orde for offentlig subsidiering av et tilbud det i dag ikke
er markedsmessig grunnlag for.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at Rygge var en
av landets største lufthavner og et viktig reisealternativ for mange
på Østlandet. For Østfold var flyplassen også en betydelig aktør
for næringsutvikling. Flere private aktører har siden nedleggelsen
jobbet for gjenåpning av den sivile trafikken på flyplassen. Disse medlemmer mener regjeringens avgiftspolitikk
har gjort det vanskelig å få trafikken i gang igjen. Private flyplasser
er avhengig av et lavt særavgiftsnivå og stabile rammebetingelser.
Komiteens
medlemmer fra Høyre og Venstre støtter forslaget om å gjenåpne
Moss lufthavn, Rygge. Lufthavnen vil ha en viktig betydning for utviklingen
av Østfold og det naturlige nedslagsfeltet til flyplassen.
Disse medlemmer merker
seg at Moss lufthavn, Rygge har et stort nedslagsfelt som strekker
seg fra Gøteborg til langt inn på Østlandsområdet. Lufthavnen hadde
i 2013 1,9 millioner passasjerer.
Disse medlemmer merker
seg forslagsstillernes forslag om at Avinor skal bidra til å gjenåpne
lufthavnen for deretter å overdra driften til et privat firma. Disse medlemmer finner det ikke naturlig
at Avinor skal bidra til å etablere en virksomhet som på sikt skal
bli en konkurrent med Avinor. Disse medlemmer viser
til at Avinor har betydelige økonomiske utfordringer som fører til
økte gebyrer for flyselskapene. I en tid hvor flyselskapenes økonomi
er sterkt svekket som følge av blant annet pandemi, krigen i Ukraina,
økte renter, drivstoffpriser og så videre, bør man ikke belaste
flyselskapene med høyere kostnader. Stortinget bør ikke pålegge
Avinor flere kostnadskrevende oppgaver.
Disse medlemmer er
av den oppfatning at Moss lufthavn, Rygge må ha et privat eierskap. Disse medlemmer merker seg at kommune,
fylke og private eier Torp Sandefjord lufthavn. Det lokale eierskapet gir
sterkt lokalt engasjement og tilknytning til lufthavnen. En tilsvarende
eierform kan bidra til å reetablere et rutetilbud fra Moss lufthavn,
Rygge.
Disse medlemmer merker
seg statsrådens vurdering av at et forhåndstilsagn om positiv behandling av
en konsesjonssøknad er i strid med luftfartsloven. Disse
medlemmer vil oppfordre regjeringen til å gjennomføre en så
rask saksbehandling som mulig.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at i transport- og kommunikasjonskomiteens
innstilling til Meld. St. 10 (2022–2023), Innst. 301 S (2022–2023),
skrev disse medlemmer i sine merknader
at Høyre ønsker å gjenetablere et sivilt flytilbud fra Moss lufthavn,
Rygge dersom markedet åpner for det.
Disse medlemmer merker
seg videre hvordan inntektsgrunnlaget til lufthavnene i Norge har
blitt svekket under den sittende regjering.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at innføring av flypassasjeravgift
og innskrenket taxfreeordning svekker driftsgrunnlaget for norske
flyplasser. Disse medlemmer mener det er
behov for handlekraft for å få driften av flyplassen i gang igjen. Disse medlemmer mener at flytrafikk fra
Rygge skal være et privat drevet alternativ. I en oppstartsfase
er det viktig med en rask avklaring fra offentlige myndigheter samt
at Avinor også bør kunne være en bidragsyter i en slik prosess.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta et
initiativ overfor Avinor til å bidra til gjenåpning av sivil flytrafikk
fra Moss lufthavn, Rygge ved å leie kapasitet som en avlastning
for trafikk på Oslo lufthavn.»
«Stortinget ber regjeringen gi forhåndstilsagn
om at når en konsesjonssøknad for å gjenoppta sivil flytrafikk mottas,
vil denne bli behandlet positivt og raskt.»