Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Per Vidar Kjølmoen, Tuva Moflag, Anette Trettebergstuen
og Torbjørn Vereide, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander
Stokkebø, fra Senterpartiet, Tor Inge Eidesen og Per Olaf Lundteigen,
fra Fremskrittspartiet, Dagfinn Henrik Olsen og Gisle Meininger Saudland,
fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø og lederen Freddy
André Øvstegård, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser til
Prop. 120 L (2022–2023) Endringer i lov om Statens pensjonskasse
og enkelte andre lover (opphevelse av minstegrensen for rett til
medlemskap), der det foreslås at dagens minstegrense på 20 pst.
av full stilling i de lovfestede offentlige tjenestepensjonsordningene oppheves. Komiteen påpeker at endringene vil berøre
Statens pensjonskasse, pensjonsordningen for apotekvirksomhet og
pensjonsordningen for sykepleiere. Det foreslås også en opphevelse
av en tilsvarende bestemmelse i pensjonsordningen for oppdragstaker
i statlig beredskapshjem eller spesialisert fosterhjem.
Komiteen viser til
Stortingets behandling av Innst. 51 L (2021–2022), jf. Prop. 223
L (2020–2021) Endringer i pensjonslovgivningen mv. (pensjon fra
første krone og dag, garanterte pensjonsprodukter), der det 22. desember
2021 ble vedtatt at det fra 1. januar 2022 skulle gis opptjening
fra første krone og første dag i private tjenestepensjonsordninger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til
at avviklingen av kravet om 20 pst. stilling for rett til medlemskap
i en offentlig pensjonskasse er viktig for å sikre alle arbeidstakere
rett til pensjon fra første krone. Flertallet viser til
at det i tråd med målsettingene i Hurdalsplattformen om pensjon
fra første krone ble innført rett til pensjon fra første krone i
privat sektor i 2022. Å sikre opptjening for alt arbeidet man utfører,
var et viktig prinsipp da pensjonsreformen ble utformet, og lovendringene
som nå behandles, er en naturlig oppfølging av dette prinsippet.
Et
annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
viser til at KLP og Statens pensjonskasse (SPK) ga høringsinnspill
til departementet der de understreket behovet for å sikre tilstrekkelig
tid før det nye regelverket trer i kraft. Dette
flertallet viser videre til at Norsk Sykepleierforbund (NSF)
også påpekte dette i sitt høringsinnspill til komiteens behandling
og da understreket at dette var viktig av hensyn til deres medlemmer
som arbeider i stillingsbrøker lavere enn 20 pst. og vil trenge
tid til å tilpasse seg de nye reglene. Dette
flertallet viser til at det foreslås at lovendringene trer
i kraft når Kongen bestemmer, og legger til grunn at departementet
sikrer at dette gjøres på en hensiktsmessig måte, slik at både pensjonskasser
og brukere gis tid til å tilpasse seg de nye reglene.
Dette flertallet mener
derfor at de nye reglene ikke bør tre i kraft før tidligst 1. juli
2024.
Dette flertallet viser
videre til NSFs høringsinnspill til departementet om å ivareta pensjonerte
sykepleiere som fortsetter å stå i arbeid i stillinger som er lavere
enn 20 pst., slik at pensjonen ikke påvirkes av lønnsinntekten.
NSF har foreslått ulike mulige endringer for å gjøre det mulig for
denne gruppen å fortsette i små stillinger uten å få avkortet pensjon.
NSF foreslår blant annet tilpasninger av ordningen med pensjonistlønn
slik at den i større grad kan knyttes til lønnsnivå før man starter
uttak av pensjon. Dette flertallet mener
at bruk av differensierte satser for pensjonistlønn kan være et
godt grep for å styrke yrkesinsentivene for disse gruppene. Det
er likevel viktig at nivået på pensjonistlønn ikke settes så høyt
at det lønner seg å ta ut pensjon og gå over i jobb med pensjonistlønn.
Dette
flertallet mener at selv om det generelt bør være et sammenfall
mellom grensen for medlemskap og når pensjonen blir avkortet, bør
det tas hensyn til at det i dag gjøres et verdifullt arbeid av eldre
sykepleierpensjonister som det vil være uheldig at faller bort som
følge av regelendringene. Dette flertallet ber derfor
regjeringen om å legge til rette for å videreføre et unntak for
innmelding i pensjonsordning for pensjonerte sykepleiere eller på
annen måte bidra til insentiver for at sykepleiere kan stå lenger
i jobb.
Dette flertallet mener
at behovet for helsepersonell tilsier at departementet, med rimelige
avgrensninger, må ivareta at sykepleiere som ellers ville gått ut av
arbeidslivet, heller står videre i arbeid i redusert stilling. Dersom
det er behov for en forskriftshjemmel for å unnta grupper av eldre
sykepleiere, bes regjeringen fremme forslag om dette før lovendringer
trer i kraft.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at regjeringen Solberg i 2021 fremmet
en proposisjon om innføring av pensjon fra første krone fra 2023. Disse medlemmer er derfor positive til
at regjeringen Støre har fulgt opp dette i Hurdalplattformen og
i Stortinget. Forslaget i denne proposisjonen om å fjerne kravet
om 20 prosent stilling for medlemskap i Statens pensjonskasse er
en naturlig oppfølging av prinsippet om pensjon fra første krone.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
til rette for at pensjonerte sykepleiere har gode insentiver for
å jobbe i mindre stillinger i det offentlige, herunder vurdere unntak
for innmelding i pensjonsordningen for sykepleiere. Dette bør gjøres
i samråd med partene, og regjeringen skal komme tilbake til Stortinget
før lovendringen trer i kraft.»
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, mener det bør utredes om offentlig godkjente
sykepleiere ansatt i bemanningsforetak og som leies ut til institusjoner
under sykepleierpensjonsloven, også bør være medlemmer i pensjonsordningen
for sykepleiere.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
om offentlig godkjente sykepleiere ansatt i bemanningsforetak og
som leies ut til institusjoner under sykepleierpensjonsloven, også
bør være medlemmer i pensjonsordningen for sykepleiere.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre er svært urolige for konsekvensene av å pålegge
sykepleiere ansatt i bemanningsbyrå, og som leies inn til institusjoner under
sykepleierloven, å innmeldes i Statens pensjonskasse. Disse medlemmer viser til at helsevesenet
er unntatt for de generelle innstrammingene i innleieregelverket
med den begrunnelse at det ikke er mulig å sikre et forsvarlig helsetilbud
uten bruk av innleid arbeidskraft. En naturlig konsekvens av disse
endringene vil være at pensjonerte sykepleiere som er ansatt i bemanningsbyrå,
dermed vil velge bort oppdrag ved offentlige sykehus. Disse medlemmer mener det er svært problematisk
om Stortinget vedtar endringer som kan føre til en lavere tilgang
på arbeidskraft innenfor helsesektoren. Videre stiller disse medlemmer seg kritiske til en forskjellsbehandling
av pensjonerte sykepleiere og andre som er pensjonert fra offentlig
sektor, og som dermed fritt kan jobbe i privat sektor uten avkortning
av pensjonen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet deler Norsk Sykepleierforbunds bekymring for
at innføring av foreslåtte lovendringer vil gå ut over pensjonerte
sykepleiere som jobber på pensjonistvilkår.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med lovendringer slik at sykepleiere som
mottar alderspensjon etter kapittel 4 eller tjenestepensjonsberegnet
AFP etter § 7 tredje ledd, ikke skal gjeninnmeldes i ordningen,
med mindre vedkommende har arbeidet i minst 168 timer i løpet av
kvartalet.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti støtter lovfestingen av pensjon
fra første krone. Disse medlemmer viser
videre til innspill fra Norges Sykepleierforbund om problemstillinger
knyttet til bemanning i helsevesenet som følge av regelendringene
i dette forslaget. Disse medlemmer deler
denne bekymringen og ber regjeringen følge opp innspillene om å
gjøre avbøtende tiltak for pensjonerte sykepleiere, som å tillate
at pensjonerte sykepleiere kan jobbe i inntil 167 timer i kvartalet
på samme måte som pensjonerte leger, å tilpasse pensjonistlønn sånn
at den i større grad knyttes til lønnen man hadde før pensjonering,
samt å utrede en ny beredskapshjemmel i sykepleierpensjonsloven
slik at sykepleiere kan jobbe uten avkortning i pensjonen i situasjoner
med ekstraordinært personellbehov, herunder i tilfeller knyttet
til helseberedskapsloven, og komme tilbake til Stortinget på egnet
vis.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at mange sykepleiere i dag arbeider i små
stillinger ved siden av å motta alderspensjon. En konsekvens av
å senke innmeldingsgrensen er at disse sykepleierne vil bli trukket i
pensjon. Det er derfor grunn til å frykte at mange vil slutte å
jobbe når regelendringene trer i kraft.
Dette medlem viser
til Navs siste bedriftsundersøkelse, som viser at sykepleiere er
de yrkesutøverne det er størst mangel på, og at det er behov for
nesten 5 000 flere sykepleiere. I en slik situasjon er det uansvarlig
å innføre regler som kan forsterke sykepleiermangelen ytterligere.
I ytterste konsekvens kan det gå ut over liv og helse.
Dette medlem viser
til innspillene fra Unio og Sykepleierforbundet og at organisasjonene
foreslår tiltak som gjør at innmeldingsgrensen kan senkes uten at det
vil medføre at sykepleierne som i dag jobber i mindre stillinger,
blir trukket i pensjon.
Dette medlem viser
til at Unio foreslår en lovendring som gjør at sykepleiere ikke
taper pensjon på å jobbe dersom det er ekstraordinær mangel på folk.
Videre foreslår organisasjonen at det kan settes en pensjonistlønn
for sykepleiere som ligger nærmere deres ordinære lønn, og at pensjonerte
sykepleiere gis adgang til å jobbe like mye som sykehusleger før
pensjonen avkortes. Dette medlem mener
at regjeringen bør vurdere disse tre tiltakene.
Dette medlem viser
til høringsinnspillet fra KLP, pensjonsleverandøren til sykepleierne.
KLP ønsker at ikrafttredelse av lovendringene først skjer 12 måneder etter
vedtak for å få tilstrekkelig tid til nødvendig systemutvikling.
Dette medlem mener
at regjeringen bør forsikre seg om at man ikke mister verdifull
arbeidskraft før de nye reglene trer i kraft.