Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Per Vidar Kjølmoen, Tuva Moflag, Anette Trettebergstuen
og Torbjørn Vereide, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander
Stokkebø, fra Senterpartiet, Tor Inge Eidesen og Per Olaf Lundteigen,
fra Fremskrittspartiet, Dagfinn Henrik Olsen og Gisle Meininger Saudland,
fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø og lederen Freddy
André Øvstegård, og fra Rødt, Naomi Wessel, viser til at Arbeids-
og inkluderingsdepartementet i denne lovproposisjonen foreslår at
det, i forbindelse med nåværende bestemmelse i arbeidsmiljøloven
§ 1-2 andre ledd bokstav a om at «dykkeoperasjoner og losing er
omfattet av loven», fastsettes en hjemmel for departementet til
å gi nærmere forskrifter om lovens anvendelse for dykkeoperasjoner.
Det presiseres i lovforslaget at det i den forbindelse også kan
fastsettes særregler og unntak for slike operasjoner.
Komiteen viser til
Stortingets lovvedtak av 7. mai 2021 ved behandlingen av Innst.
282 L (2020–2021), jf. Prop. 68 L (2020–2021) Endringer i arbeidsmiljøloven (lovens
anvendelse for yrkesdykking og losing). Stortinget gjorde da tre
anmodningsvedtak.
Komiteen merker
seg at Stortingets lovvedtak først trådte i kraft mer enn ett år
senere, nærmere bestemt 1. juli 2022, men da bare for losing – og
ikke for dykkeoperasjoner. Dagen før, den 30. juni 2022, sendte departementet
ut høringsnotat om oppfølgingen av Stortingets anmodningsvedtak. Komiteen merker seg videre at departementet
mener at regulatoriske endringer på bakgrunn av Stortingets anmodningsvedtak bør
gjennomføres samtidig med iverksettelse av utvidelsen av arbeidsmiljøloven
til også å gjelde yrkesdykking og losing. Forslagene i denne lovproposisjonen
gir etter departementets syn slik grunnlag for å sette resterende
del av endringsloven i kraft.
Komiteen viser til
at denne saken har reist «betydelig og prinsipiell uenighet mellom
høringsinstansene når det gjelder det grunnleggende spørsmålet om
hvorvidt innaskjærs yrkesdykking som gjøres av besetning på skip
skal reguleres under sjøfartslovgivningen, med Sjøfartsdirektoratet
som tilsynsmyndighet, eller av arbeidsmiljøloven, med Arbeidstilsynet
som tilsynsorgan». Denne betydelige uenigheten omkring de mer prinsipielle
sidene ved saken er også synliggjort i høringsinnspillene til høringsnotatet
av 30. juni 2022.