Komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Per Vidar Kjølmoen, Tuva Moflag, Anette Trettebergstuen
og Torbjørn Vereide, frå Høgre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander
Stokkebø, frå Senterpartiet, Tor Inge Eidesen og Per Olaf Lundteigen,
frå Framstegspartiet, Dagfinn Henrik Olsen og Gisle Meininger Saudland,
frå Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø og leiaren Freddy
André Øvstegård, og frå Raudt, Naomi Wessel, syner til at føremålet
med uføretrygd er å dekkje inntektstap som følgje av nedsett av
evne til inntekt. Komiteen deler forslagsstillane
sitt syn om at det er gunstig for både den einskilde og for samfunnet
at ein kan kombinere uføretrygd og arbeid. Komiteen syner
til at noverande regelverk allereie legg opp til at det skal vurderast
om uføretrygda bør settast lågare enn 100 pst., basert på ei individuell
vurdering. I tilfelle der ein som er ufør, får høgare inntekt som
følgje av ei auking av løna, ansiennitetsopprykk, byte av jobb eller
ei anna årsak som ikkje er knytt til auka stillingsbrøk, er det
høve for uføremottakaren å be Nav om å endre fastsetjinga av inntekt
før og etter uførleik.
Fleirtalet
i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre og Framstegspartiet,
deler forslagsstillarane sitt syn om at uføre som bruker restarbeidsevna
si, må få utteljing for dette. Fleirtalet viser
i denne samanhengen til vedtak nr. 937, 16. juni 2023 i Stortinget, som
blei gjort ved handsaminga av Innst. 490 S (2022–2023), jf. Meld.
St. 2 (2022–2023):
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2024 komme tilbake med en vurdering av en
omlegging av fribeløpet i uføretrygden, herunder en vurdering av
en økning av fribeløpet inntil 1 G og andre endringer med mål om
at uføre med restarbeidsevne i større grad enn ved dagens regelverk
kan kombinere arbeidsinntekt med uføretrygd.»
Medlemene i
komiteen frå Arbeidarpartiet og Senterpartiet meiner på denne
bakgrunnen at det ikkje er naturleg å vedta forslaget om ei heving av
fribeløpet i handsaminga av representantforslaget.
Desse medlemene syner
til at dagens praksis inneber at inntekt blir samanlikna etter at
skatteoppgjeret for føregåande inntektsår er ferdig. Dette betyr
at det i nokre høve kan bli større beløp som må tilbakebetalast
eller trekkjast inn i framtidige utbetalingar. Desse
medlemene merkar seg at den einskilde mottakar av uføretrygd
har høve til å oppdatere opplysningane om forventa inntekt til ei
kvar tid. Desse medlemene meiner det
er til god hjelp for den einskilde at han eller ho blir varsla undervegs
basert på innrapporterte inntekter frå a-meldingane. På denne måten
kan mottakarar av uføretrygd oppdatere opplysningane sine om inntekt
på eit tidleg tidspunkt og, der vilkåra ligg til rette for det,
søkje om endra fastsetjing av inntekt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre er enig med forslagsstillerne i at det må bli enklere
å kombinere arbeid og uføretrygd, og at det er viktig å sikre at
alle med arbeidsevne kan jobbe i en eller annen grad. Det er viktig
for den enkelte, for å sikre næringslivet arbeidskraft og det er
viktig for bærekraften i velferdsstaten. Dette var bakgrunnen for
at regjeringen Solberg foreslo å fjerne dagens fribeløp og erstatte
dette med halv avkortning i trygden opp til 1,2 G. Dette forslaget
kom fra Sysselsettingsutvalget og innebar en ny måte å kombinere
arbeid og uføretrygd på. Utvalget pekte på at uføre med 100 pst.
uføregrad i mange tilfeller har lite å tjene økonomisk på å jobbe,
og at fribeløpet på 0,4 G kunne fungere som en barriere mot å arbeide
ut over fribeløpet. Regjeringen Støre valgte å videreføre forslaget
i sitt første statsbudsjett, men endringen ble forhandlet bort i
budsjettavtalen med Sosialistisk Venstreparti.
Disse medlemmer viser
til at dersom vilkårene for uføretrygd er oppfylt, skal det fastsettes
en uføregrad. Uføregraden skal svare til den delen av inntektsevnen
som er tapt, og det står uttrykkelig i folketrygdloven at det alltid
skal vurderes om uføregraden skal settes lavere enn 100 pst. Disse medlemmer understreker viktigheten
av at dette etterleves i hvert enkelt tilfelle.
Disse medlemmer registrerer
at det i den daværende arbeids- og inkluderingsministerens svarbrev
til komiteen vises til at de fleste yngre og nye uføretrygdede i
større grad mottar full uføretrygd, mens eldre uføretrygdede som
oftest har gradert uføretrygd. Disse medlemmer viser
til at Sysselsettingsutvalget i 2021 introduserte en modell for
arbeidsorientert uføretrygd for unge søkere. Daværende arbeids-
og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen la i juni 2021 frem Meld.
St. 32 (2020–2021) Ingen utenfor – En helhetlig politikk for å inkludere
flere i arbeids- og samfunnsliv, som blant annet foreslo en prøveordning
etter Sysselsettingsutvalgets modell. Forsøket ble også omtalt i
Prop. 1 S (2021–2022). Stortingsmeldingen ble trukket av den nye
regjeringen høsten den tiltrådte. Disse medlemmer viser
til at regjeringen nå likevel har foreslått et tidsavgrenset forsøk
med arbeidsorientert uføretrygd for unge under 30 år. Disse medlemmer støtter dette og mener
det kan bidra til at flere uføre med arbeidsevne får forsøkt seg
i arbeidslivet.
Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn at dagens folketrygdlov på en tilstrekkelig måte
sikrer at Nav alltid vurderer lavere uføregrad, og i kombinasjon med
forsøk med arbeidsorientert uføretrygd er hensynet i forslag 1 ivaretatt.
Disse medlemmer viser
videre til forslag 2 om at personer som får lønnsforhøyelse, ikke
skal bli trukket i uføretrygd. Inntektsgrensen oppreguleres i dag
årlig i samsvar med økningen i grunnbeløpet, noe som tilsier at
uføre også får den samme lønnsveksten som øvrige lønnsmottakere
uten at trygden blir redusert. I tilfeller der lønnsøkningen er
høyere enn den generelle økningen, kan Nav endre fastsettingen av
inntekt før og etter uførhet, slik at man får en ny og høyere inntektsgrense. Disse medlemmer viser for øvrig til statsrådens
svarbrev.
Disse medlemmer viser
til slutt til at en økning i fribeløpet må balanseres mot hensynet
til arbeidslinjen. En heving av fribeløpet til eksempelvis 1 G kan
gi en samlet utbetaling av trygd og lønn på mer enn 100 pst. av
tidligere inntekt. Man kan også risikere å gå ned i inntekt dersom
uføregraden skulle endre seg. Disse medlemmer mener
samtidig at det er nødvendig å se på nye måter å kombinere arbeid
med uføretrygd på, og minner om regjeringen Solbergs forslag om
å erstatte fribeløpet med halv avkortning opp til 1,2 G. Nye tiltak krever
en større reform som ikke bør gjennomføres i behandlingen av et
representantforslag.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Rødt tar næringslivets varsko om
mangel på arbeidskraft på alvor. Disse medlemmer tar
også folks ønske om å jobbe på alvor.
Disse medlemmer viser
til Unge funksjonshemmedes rapport fra 2016, der det er intervjuet
flere funksjonshemmede og ansatte i Nav. Den rapporten viser at
flere av de unge funksjonshemmede blir satt på uføretrygd, selv
om disse personene ønsker å jobbe. Rapporten viser til sitat fra
en av de intervjuede:
«Fredrik forteller at han sa til NAV
at han hadde arbeidskapasitet til å jobbe, og ‘da ble jeg møtt med:
Vet du hva, du har uføretrygd så du kommer lengre bak i rekken.
Du får pengene dine. Så egentlig, du får greie deg selv.’ Han forteller
videre at han har hatt så mange negative opplevelser med NAV og
arbeidsmarkedet at han har mistet troen på at han kan få en jobb.»
Dette er altså mennesker som ønsker å jobbe,
men som Nav ikke tilbyr jobb.
Videre viser disse medlemmer til
en sak på nrk.no datert 18. januar 2023 om Turid. I saken står det:
«Året før hadde ho fått 11.160 kroner
i lønnsauke. No kravde Nav 11.500 kroner tilbake av uføretrygda hennar,
og Statens pensjonskasse kravde litt over 6.500 kroner.»
Disse medlemmer synes
det er en skandale at personer som får lønnsøkning for godt utført
arbeid, ansiennitet eller andre lignende grunner, blir straffet
fra Nav og får trekk i uføretrygden. I denne saken viser disse medlemmer til at personen som fikk
en lønnsøkning, tapte 7 000 kroner på å stå i jobb.
Mange personer som er 100 pst. uføre, ønsker
å jobbe. I dag kan disse tjene inntil 0,4 G uten å bli trukket i uføretrygden.
Hvis man har plass i en VTA-bedrift, kan man tjene inntil 1 G uten
å bli trukket i uføretrygden. Disse medlemmer mener
dette er skjevbehandling av personer som mottar uføretrygd, ut ifra
hvilken arbeidsplass de har.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at det er
for lite fleksibilitet i dagens system for uføre. Disse
medlemmer er enig med forslagsstillerne fra Fremskrittspartiet
i at det å kunne kombinere jobb og uføretrygd vil være noe som vil
komme både arbeidstaker og samfunnet til gode.
Disse medlemmer mener
det er et stort problem at uføre i dag i en rekke tilfeller nærmest
blir «straffet» når de jobber, ved at det kuttes i uføretrygden.
Målet med uføresystemet må være å tilrettelegge best mulig for trygdemottakere,
og da burde dagens system bli mer fleksibelt. Disse
medlemmer mener videre at det er helt sentralt at det skapes
et mer inkluderende arbeidsliv. Disse medlemmer viser
til at fribeløpet i uføretrygden i dag er 0,4 G for de som har 100
pst. uføregrad, mens dersom man har gradert uføretrygd, vil man
få en individuell inntektsgrense basert på uføregrad, fribeløp og
inntekt. Å øke fribeløpet i uføretrygden vil være et godt tiltak
for å gjøre dagens system bedre. Disse medlemmer mener
også at det rammer uheldig når uføretrygdede som mottar lønnsforhøyelse,
blir utsatt for kutt i uføretrygden. Når det kommer til forslag
1, fremsatt av representantene påpeker Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon
(FFO) at:
«representantene hevder at Nav har som
praksis å innvilge 100 pst. uføretrygd til personer hvis inntektsevne er
nedsatt fra 60 pst. eller mer. Det stemmer ikke med vår erfaring
med Navs praksis».
Disse medlemmer viser
til FFOs høringsinnspill om at deres medlemmer ikke kjenner seg
helt igjen i forslagsstillernes beskrivelse, noe disse
medlemmer vil understreke, selv om det er behov for å gjøre
det enklere å kombinere uføretrygd og arbeid.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag til et forenklet uføresystem
der all restarbeidsevne lettere skal kunne kombineres med en gradert
uføretrygd, slik at personer med nedsatt arbeidsevne ikke blir tvunget
over på 100 pst. uføretrygd.»
«Stortinget ber regjeringen påse
at personer som får en lønnsforhøyelse, ikke blir trukket i uføretrygden
av Nav.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til en økning i fribeløpsgrensen
for uføre.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at det bør lønne
seg å jobbe, også for dem som mottar trygd og ytelser, og viser til
merknadene i Innst. 261 S (2022–2023) jf. Representantforslag 136
S (2022–2023).
Disse medlemmer viser
til at flere av velferdsytelsene i Norge avkortes mot inntekt, og
at dette gjør at stønadsmottakere i praksis trekkes i lønn når de
arbeider. Dermed får de mindre igjen for sin innsats enn kollegaene
som ikke mottar noen ytelser. Når man i tillegg til avkortningen
tar hensyn til skatt, reiseutgifter og eventuelle andre utgifter
i forbindelse med jobb, kan uføre ende opp med at det overhodet
ikke lønner seg å jobbe.
Disse medlemmer mener
at det er behov for en gjennomgang av alle ytelser for å kartlegge
hvordan inntektsavkortningsregler rammer dem som kan jobbe. Gjennomgangen
bør lede til endringer som gjør det mindre byråkratisk for mottakere
som kommer i jobb, og som sikrer at de får beholde en mer rimelig
andel av det de tjener.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
hvordan velferdsytelsene påvirkes av at mottakerne har arbeidsinntekt,
og komme med forslag til lovendringer som forenkler inntektsrapportering
for stønadsmottakere, og som sikrer at de får beholde mer av sin
lønn og stønad. Gjennomgangen skal ikke begrenses til, men skal minimum
vurdere, følgende temaer:
-
Hvorvidt folkevalgt
arbeid og honorarer for verv i lag og foreninger skal avkortes på
samme måte som andre inntekter
-
Innføring av fribeløp for sosialhjelpsmottakere
-
Innføring av fribeløp for mottakere av
arbeidsavklaringspenger
-
Heving av inntekt før uførhet for uføretrygdede
på minsteytelser
-
Heving av inntektsgrensen for å motta barnetillegg i
sosiale ytelser
-
Endring av regelverket for samordning av
dagpenger og andre sosiale ytelser slik at for eksempel uføre får
like mye dagpenger som friske personer i samme situasjon.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt viser til at prisene på bolig, mat, strøm og andre
nødvendighetsvarer har steget kraftig de siste årene. I en slik
situasjon vil det være ekstra viktig å la uføre beholde mer av sin
inntekt dersom de klarer å jobbe. Fribeløpet i uføretrygden bør
derfor midlertidig økes til inntil 1 G ut året.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest
fremme forslag om å midlertidig øke fribeløpet for uføre til inntil
1 G ut 2023.»