2.1 Generelle merknader fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet
Gode barnehager gir
barn en god start
Komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at gode barnehager
er et viktig bidrag til å gi alle barn en trygg og god oppvekst
og like muligheter. I barnehagen skal barn oppleve inkludering,
fellesskap og vennskap, og møte nok trygge voksne med rett kompetanse.
De ansatte skal få tillit og tid til å bruke fagkunnskapen sin til
å skape gode miljøer sammen med barna. Disse
medlemmer viser til at regjeringen i Hurdalsplattformen har varslet
at den vil innføre et tydelig regelverk for private barnehager som
sikrer bedre demokratisk styring og kontroll med barnehagesektoren,
og at et mål med regelverket er å stoppe utviklingen med kommersielle oppkjøp
av stadig flere barnehager. Blant annet vil regjeringen gi små privateide
og ideelle barnehager bedre rammevilkår, samt arbeide videre med
anbefalingene fra Storberget-utvalget. Disse
medlemmer konstaterer at nytt regelverk er sendt på høring,
og imøteser innspillene fra barnehagesektoren i det videre arbeidet.
Flere
kvalifiserte lærere over hele landet
Disse medlemmer mener
at det viktigste for barn og unges læring, mestring og trivsel,
er at de møter kvalifiserte lærere som har tid til å se den enkelte
eleven. Disse medlemmer viser til at
regjeringen i Hurdalsplattformen vil møte den varslede lærermangelen
med en bred satsning på å rekruttere, utdanne og beholde flere kvalifiserte
lærere. Det er fortsatt et stort behov for en satsing på etter-
og videreutdanning i skolen, i hele bredden av skolens fag. Disse medlemmer vil trekke frem at regjeringen
fører en politikk der kompetanseutviklingen for lærere fortsetter
på et høyt nivå, og at etter- og videreutdanningstilbudet utvides
til flere fag og viktige områder. Det vises også til at regjeringen
i Hurdalsplattformen har som mål at tilbudet skal omfatte klasseledelse,
digital læring, tilpasset opplæring og spesialpedagogikk.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen allerede har endret opptakskravene til lærerutdanningen, slik
at man ikke trenger å ha karakter 4 i matematikk, men i stedet må
ha minst 40 skolepoeng og karakteren 3 i matematikk og norsk. For
de som ikke har dette, opprettholdes dagens ordning med firerkrav
i matematikk. I tillegg har regjeringen sikret at kompetansekravene
i skolen står fast, men at erfarne lærere ikke blir «avskiltet»
om de ikke oppfyller disse. Regjeringen har startet jobben med å
sikre flere kvalifiserte lærere i skolen, og disse
medlemmer imøteser flere gode tiltak.
En fellesskole
der alle elever lærer, mestrer og trives godt
At elever med ulik bakgrunn lærer sammen i skolen, er
viktig for fellesskapet, det reduserer forskjeller og bygger opp
tilliten vi har til hverandre. Fellesskolen skal gi elevene gode
fagkunnskaper, ferdigheter og et bredt grunnlag for videre utdanning,
arbeid og deltagelse. Disse medlemmer viser
til at regjeringen som planlagt viderefører fagfornyelsen, og arbeider
for å utløse det fulle potensialet i nye læreplaner. Regjeringen
gjennomfører en tillitsreform i skolen i dialog med partene, og
har satt ned et utvalg for å gjennomgå kvalitetsvurderingssystemet
i lys av nye læreplaner og undervisningsformer, som nylig la frem
sin anbefaling. Disse medlemmer understreker
behovet for en styring av utdanningssektoren som er basert på tillit
og respekt for faglighet og profesjonalitet, og imøteser regjeringens
anbefalinger om måling, vurdering og styring i skolen.
Mer
praktisk læring i skolen
Barn og unge skal oppleve at praktiske evner
og ferdigheter både blir vektlagt i skolen og er verdifullt for samfunnet. Disse medlemmer viser til at regjeringen
vil styrke praktisk læring i skolen, og har varslet en ungdomsmelding
som skal gi elevene mer praktisk læring og forberede både til yrkesfaglig
og studieforberedende opplæring. Dette omfatter også å legge til
rette for at skolene har nødvendig kompetanse, utstyr og læringsarenaer
til å kunne ta i bruk praktiske læringsmetoder i fagene.
Elever
må ha det bra for å lære bra
Skoler der elever lærer godt, er også kjennetegnet
av høy trivsel. Elever må ha det bra for å lære bra, og skal få rask
og koordinert hjelp for å hindre at ulike utfordringer ødelegger
for læring og trivsel. Disse medlemmer vil
understreke at barn og unge skal ha et trygt og godt skolemiljø,
og at mobbing på skolen og andre arenaer skal forebygges og raskt
tas tak i når det oppstår. Disse medlemmer viser
til Høyres generelle merknad med referanse til partiets forslag
i sitt alternative statsbudsjett om å avvikle grunnskoletilskuddet.
Også Venstre foreslår dette i sitt alternative budsjettforslag. Disse medlemmer mener dette er et distriktsfiendtlig
forslag. Disse medlemmer viser til at
tilskuddet som er på 541 000 kroner (prisjustert for 2024) per grunnskole i
en kommune, ble innført for at det skulle være lettere å opprettholde
de små grendeskolene. En fjerning av tilskuddet vil ikke bare svekke
skolebudsjettene og dermed muligheten for å drive skoleutvikling
i hver kommune, men også gjøre det mye lettere å legge ned de lokale
grunnskolene, som er viktige for mange lokalsamfunn, og dermed øke
faren for at langt flere elever påføres belastningen med lengre
skolevei.
Ei skolefritidsordning
der alle barn får delta
Disse medlemmer viser
til at regjeringen i Hurdalsplattformen har en klar ambisjon om
å øke kvaliteten og gi flere mulighet til å delta i skolefritidsordningen (SFO),
og i tillegg vil videreføre arbeidet med nasjonal rammeplan. Disse medlemmer mener at kompetansen
til de ansatte er noe av det viktigste i SFO, og støtter at det
skal legges bedre til rette for tilbud om kompetanseutvikling og
flere hele stillinger i SFO. Disse medlemmer er
fornøyde med at budsjettforliket bidrar til at flere får tilgang
til SFO.
Videregående
opplæring skal gi grunnlag for arbeid og utdanning
Videregående opplæring skal gi elever yrkeskompetansen
og studiekompetansen de trenger i arbeidslivet og videre utdanning,
og legge grunnlag for at de kan delta i samfunnet og leve gode liv. Disse medlemmer vil understreke at norsk
nærings- og samfunnsliv trenger flere fagarbeidere for å bygge den
moderne velferdsstaten og en industri i verdenstoppen. Hvert år
står mange ungdommer uten den læreplassen de trenger for å fullføre
videregående opplæring. Det er for mange som ikke får læreplass,
og for få gjennomfører med fag- eller svennebrev. Disse
medlemmer mener at ungdom som ikke får muligheten til å fullføre
videregående og fagbrev, er et tap for samfunnet og den enkelte. Disse medlemmer viser til at regjeringen
i Hurdalsplattformen er tydelig på at flere skal kunne fullføre
videregående opplæring. Det er et uttalt mål å sikre læreplass for
alle ungdommer som er kvalifisert etter Vg2, og dette skal skje
i samarbeid med fylkeskommunene og arbeidslivet. Disse
medlemmer er glade for at regjeringen vil gjennomføre et løft
for yrkesfagene, som begynner med å styrke praktisk læring i grunnskolen,
bedre yrkesfagopplæring i skole og læretid, samt styrket innsats
for seriøse vilkår i arbeidslivet. Disse medlemmer viser
til at regjeringen i Hurdalsplattformen understreker at alle elever
skal få faglige utfordringer og den oppfølgingen de trenger for
å lære godt, og gjennomføre videregående skole.
Styrke
høyere yrkesfaglig utdanning
Fagskolene skal gi høyere yrkesfaglig utdanning
av høy kvalitet, og være et likeverdig yrkesfaglig alternativ til
universitets- og høyskoleutdanning. Disse
medlemmer viser til at regjeringen i Hurdalplattformen vil gi
fagskoleutdanningene en viktigere rolle i livslang læring, og jobbe
for et tett samarbeid mellom fagskolene og partene i arbeidslivet
for å møte fremtidens kompetansebehov. Disse
medlemmer viser til at regjeringen så langt har prioritert
en betydelig økning i studieplasser til fagskolene.
En storsatsing
på utdanning i hele landet
Disse
medlemmer viser til at regjeringen i Hurdalplattformen vil
føre en ambisiøs og offensiv kunnskapspolitikk og bygge sterke profesjonsutdanninger
av høy kvalitet i hele landet. Det er nødvendig å styrke det regionale
utdanningstilbudet, og gjøre utdanning og livslang læring tilgjengelig
der folk bor. Slik blir det enklere for folk å få kompetansepåfyll
og mer utdanning, mens bedrifter og kommuner kan rekruttere bredere
og få tilgang på flere fagfolk. Dette muliggjør regjeringens ambisjon
om læring hele livet. Disse medlemmer viser
til at regjeringen har varslet en reform for desentralisert utdanning
i hele landet, og at dette vil bidra til å dekke behovet for kompetanse
i offentlig og privat sektor.
Forskning, utdanning
og kompetanse for hele landet
Kvaliteten i forskning og høyere utdanning er
avgjørende for hvor godt Norge lykkes med å utvikle og ta i bruk
ny kunnskap til å skape verdier og å løse samfunnsutfordringer lokalt,
regionalt, nasjonalt og globalt. Disse medlemmer viser
til at regjeringen i Hurdalplattformen vil styrke norsk forskning,
både i offentlig regi og i næringslivet, og prioritere et løft for
forskning på klima og omstilling. Det er videre varslet en egen
strategi for å øke næringslivets FoU-andel.
Høyere utdanning for
fremtiden
Disse medlemmer viser
til at regjeringen vil bedre arbeidsvilkårene, redusere midlertidigheten
og styrke rekrutteringen, likestillingen og mangfoldet i høyere
utdanning og forskning. Disse medlemmer er
glade for at regjeringen vil hegne om kunnskapens egenverdi, forskningens
integritet, og den akademiske friheten, og understreker at gratisprinsippet
i norsk høyere utdanning ligger fast.
Stadig flere søker seg til høyere utdanning,
og disse medlemmer er glade for at regjeringen
vil hegne om lik rett til utdanning i hele landet, uavhengig av
økonomi og familiesituasjon. Et godt studietilbud, en trygg økonomi
og en rimelig plass å bo er svært viktig for læringen og livskvaliteten
til studentene.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen har varslet en tillitsreform i høyere utdanning,
med mål å både avbyråkratisere og gjennomgå oppgavene til direktoratene
ved å overføre mer myndighet til institusjonene og tilbakeføre oppgaver
til departementene. Dette gir allerede utslag ved at mer midler
fordeles direkte til institusjonene.
Bygg og infrastruktur har betydning for kvaliteten
i undervisning og forskning, og disse medlemmer mener
det er viktig at dette ses i sammenheng med de generelle målene
for høy kvalitet i utdanning, forskning og formidling i hele sektoren.
Kompetansereform
for livslang læring
Norsk arbeidsliv stiller høye krav til arbeidstagerne sin
kunnskap og kompetanse. I årene fremover vil kravene øke, og disse medlemmer viser til at regjeringen
vil gjennomføre en kompetansereform for arbeidslivet som svarer
på behovene til både arbeidsfolk og arbeidsgivere for oppdatert
og formalisert kompetanse. Disse medlemmer viser
til at reformen skal utformes i dialog med partene i arbeidslivet,
og har store forventninger til det partssammensatte utvalget som
er nedsatt for å utarbeide ulike forslag til hvordan livslang læring
kan bli en realitet for ulike yrkesgrupper.
Folkehøyskolene
gir læring for livet
Folkehøyskolene er et verdifullt alternativ
til det formelle utdanningssystemet. De gir lærelyst og ny motivasjon,
i tillegg til å drive allmenndanning og utvikle ferdigheter for
livet, og disse medlemmer er glade for
at folkehøyskolenes rolle og hensikt så tydelig understrekes i Hurdalsplattformen. Disse medlemmer har her store forventninger
til regjeringens oppfølging av folkehøgskoleutvalget.