2.1 Arealtildeling og konsesjonsprosess
Komiteen viser til
at det er foreslått at auksjon skal være hovedmodellen for tildeling
av prosjektområde for fornybar energiproduksjon til havs. Departementet
kan i henhold til havenergiloven kreve at aktører som deltar i en
slik auksjon, skal prekvalifiseres, og komiteen viser
til at regjeringen foreslår å vurdere aktørene etter kriteriene
gjennomføringsevne, bærekraft og positive lokale ringvirkninger
for å vurdere om aktørene er kvalifiserte.
Komiteen viser til
at det foreslås å tildele første fase av Sørlige Nordsjø II til
den aktøren som er villig til å utvikle havvindprosjektet med minst
statsstøtte. Auksjonen skal gjennomføres med åpne bud i løpet av
høsten 2023. Vinneren av auksjonen får enerett til å søke om konsesjon
for fornybar energiproduksjon innenfor prosjektområdet.
Komiteen viser videre
til at prosessen fra tildeling til anlegget står ferdig, er foreslått
slik:
-
Aktøren sender inn
melding med forslag til prosjektspesifikt utredningssprogram senest
6 uker etter tildeling. Melding legges ut på høring i minimum 6
uker. Departementet fastsetter utredningsprogrammet etter høring.
-
Når utredningsprogrammet er fastsatt, har
aktøren 2 år på å søke konsesjon. I konsesjonsvedtaket vil departementet
stille krav om hensyn til natur og biologisk mangfold. Konsesjonssøknaden
legges ut på offentlig høring i minimum 6 uker.
-
Etter at konsesjonsvedtak er fattet, skal
det sendes inn søknad til NVE om å få godkjent detaljplan innen
2 år etter vedtak om konsesjon. Detaljplanen skal legges ut på høring
i minimum 6 uker.
-
Anlegget skal være satt i drift innen 3
år etter vedtak om godkjent detaljplan.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti, viser til at denne prosessen er tidkrevende, og
at regjeringen vurderer å slå sammen behandlingen av konsesjonsvedtak
og detaljplan. Flertallet mener dette
vil være en hensiktsmessig forenkling, og at dette bør gjøres gjeldende
for konsesjonsbehandlingen av første fase av Sørlige Nordsjø II. Flertallet viser videre til at raskere
konsesjonsbehandling antakelig vil være en forutsetning for å nå
målet om at prosjektet skal være i drift innen 2030.
Flertallet viser
til at aktøren som søker om konsesjon, må forholde seg til tidsfrister
fastsatt av departementet.
Flertallet mener
imidlertid at det også for departementets og NVEs del bør settes
frister for saksbehandling, som ivaretar hensynet til effektiv saksbehandling.
Flertallet vil videre
vise til de føringene Stortinget tidligere har gitt om hensyn til
natur, miljø og sameksistens med øvrige næringer ved utbygging av
havvindparker.
Flertallet understreker
samtidig viktigheten av å ha god dialog med fiskerinæringen, og
at utbyggingen skal ta hensyn til viktige miljøverdier, sårbare
økosystemer, fiskeriene, viltlevende arter og sjøfugl. Flertallet forutsetter at disse føringene
følges opp av departementet. Flertallet vil
samtidig understreke at myndighetskrav må stilles så tidlig som
mulig i prosessen for å sikre en mest mulig forutsigbar og effektiv
prosess for alle involverte parter.
Komiteen viser
til at det er avgjørende for havvindsatsingen å få på plass ambisiøse
mål og god kunnskap for å sikre god sameksistens og ivaretakelse
av natur, miljø og marint liv. Komiteen viser
i denne sammenheng til MAREANO-programmet, som siden 2005 har kartlagt
havbunnen i norske havområder. Kunnskapen fra MAREANO er viktig
som grunnlag for en helhetlig og økosystembasert forvaltning av
norske havområder. Komiteen mener det
er viktig å videreføre og styrke MAREANOs arbeid med å øke kunnskap om
havbunnen, som har viktige funksjoner som leveområder, og om marine
bunnøkosystemers tåleevne og sårbarhet for påvirkning og samlet
belastning.
Komiteen viser til
vedtak 737 som ble gjort i forbindelse med Stortingets behandling
av Innst. 446 S (2021–2022):
«Stortinget ber regjeringen sikre at
utbygging og drift av havvindparker og annen fornybar energiproduksjon
på norsk sokkel har vesentlig bedre natur- og miljøregnskap enn
tidligere energiprosjekter i Norge. Utbygging og drift skal gjøres
på en måte som sikrer svært lav eller positiv samlet naturpåvirkning
over tid.»
Vedtak 740 i forbindelse med behandlingen av
samme innstilling lyder:
«Stortinget ber regjeringen sikre at
forvaltningsplanen for norske havområder bidrar til å samle og oppsummere
tilgjengelig kunnskap om miljøeffekter av havvind, og bidra til
grundig kartlegging for alle deler av havmiljøet i områder som er,
og kan bli, aktuelle for norsk havvind. Relevant kunnskap legges
til grunn og skal benyttes ved utlysning av områder samt for natur- og
miljøkrav til utbygging og drift.»
Komiteen forutsetter
at vedtak 737 og 740 legges til grunn for havvindsatsingen i Norge,
inkl. Sørlige Nordsjø II.
Komiteenviser til
at NVE sammen med en direktoratsgruppe har definert 20 nye områder
som er aktuelle for utbygging av havvind. Utredningen inneholder noen
overordnede betraktninger om naturmangfold, men NVE er tydelige
på at det trengs grundigere vurderinger av naturhensyn før eventuell
utbygging iverksettes.
Komiteen merker
seg at regjeringen setter av 85 mill. kroner i revidert nasjonalbudsjett
til kartlegging av havbunnen ved Sørlige Nordsjø II og Utsira Nord
over kap. 1810 post 21, jamfør Prop. 118 S (2022–2023). Havmiljøet
omfatter imidlertid mer enn havbunnen. Det trengs grundige kartlegginger
av hvordan havvind i området vil påvirke fisk, sjøpattedyr, fugler
og annen havnatur. Komiteen mener en
slik helhetlig kartlegging er nødvendig for å oppfylle Stortingets
vedtak 740.
Komiteen mener kartlegging
av havmiljøet og sjøfugl må prioriteres høyt i de områdene som blir
aktuelle for norsk havvindutbygging.
På denne bakgrunn
fremmer komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti, følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sikre at kartlegging av havmiljøet og sjøfugl integreres i beslutningsgrunnlaget
fram mot konsesjonsbehandling for anlegg for kraftproduksjon til
havs.»
«Stortinget ber regjeringen,
senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2024, legge fram en
helhetlig plan for naturkartlegging for de områdene som blir aktuelle
for havvindutbygging.»
Flertallet mener
det er viktig at utbyggings- og driftsfasen brukes aktivt til å
høste kunnskap om havvinds påvirkning på natur, miljø og fiskeri,
og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
legge til rette for at det gjennomføres følgeforskning i utbyggings-
og driftsfasen av Sørlige Nordsjø II. Det skal legges vekt på havvindparkens
påvirkning på natur og miljø, og at denne kunnskapen aktivt tas
i bruk og integreres i det videre arbeidet med å følge opp god sameksistens
og bærekraft innen havvind.»
Flertallet viser
videre til at utformingen av kriterier for prekvalifisering av aktører
også er viktig for å sikre at god naturforvaltning blir et konkurransefortrinn
i den norske havvindsatsingen. Utlysningen av Sørlige Nordsjø II
skal bidra til dette både gjennom vektlegging av slike hensyn som
et eget kriterium og gjennom å kreve at aktøren som vinner auksjonen,
ikke kan levere et kvalitativt dårligere prosjekt enn det prosjektet
som ble prekvalifisert.
Flertallet har merket
seg at prekvalifiseringsprosessen for første fase av Sørlige Nordsjø
II legger til grunn en poengberegning der gjennomføringsevne vektes
60 pst., bærekraft 20 pst. og lokale ringvirkninger 20 pst. Oppnådde,
vektede poeng for de tre prekvalifiseringskriteriene summeres, og
beste søknad er den med høyest poengsum totalt. Dette systemet kan
innebære at det er mulig for et selskap å skåre høyt i prekvalifiseringen
uten å skåre høyt på bærekraft.
På denne bakgrunn foreslår flertallet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
vurdere økt vekting av bærekraftskriteriene og positive lokale ringvirkninger ved
framtidige havvindutbygginger og rapportere tilbake til Stortinget
på egnet vis.»
Flertallet mener
at det er viktig i evalueringen av den første utlysningen å vurdere
måloppnåelsen knyttet til utformingen av disse kriteriene, og viser
videre til at miljøkrav skal integreres i konsesjonen for havvindparken.
Flertallet viser
til at havvindsatsingen både skal bidra med fornybar kraftproduksjon
som Norge trenger, og samtidig gi nye muligheter for norsk leverandørindustri.
En viktig forutsetning for sistnevnte er at norske leverandørbedrifter
trekkes med i prosjektene, og selskaper i hele landet har med sin
kunnskap og kompetanse mulighet til å bidra med en betydelig andel
av leveransene som kreves for å utvikle vellykkede havvindprosjekter
i Norge. Det er derfor positivt at det legges inn positive lokale
ringvirkninger som et eget kriterium i utlysningen, og at utlysningen
vektlegger det vi vet norske aktører skårer godt på, som bærekraft,
bruk av fagfolk og innovative løsninger. Over tid er det viktig
at kriteriene videreutvikles på en slik måte at vi legger til rette
for at en konkurransedyktig norsk leverandørindustri innen havvind.
Komiteens medlem
fra Rødt påpeker at det mangler svært mye kunnskap om havvindutbyggingens
konsekvenser for livet i havet, noe som blant annet kommer fram
av direktoratgruppens arbeid med identifisering av nye områder for
fornybar energiproduksjon til havs. Dette
medlem advarer derfor mot å forhaste konsesjonsbehandlingen.
Dette medlem viser
til at Stortinget i behandlingen av Innst. 446 S (2021–2022) vedtok
at
«Stortinget ber regjeringen sikre at
utbygging og drift av havvindparker og annen fornybar energiproduksjon
på norsk sokkel har vesentlig bedre natur- og miljøregnskap enn
tidligere energiprosjekter i Norge. Utbygging og drift skal gjøres
på en måte som sikrer svært lav eller positiv samlet naturpåvirkning
over tid.»
Dette medlem mener
at regjeringen gjennom valget av kriteriene for utlysning av Sørlige
Nordsjø II og Utsira Nord har ignorert dette vedtaket, og at dette
nå må rettes opp i. Dette medlem peker
på at bærekraft kun vurderes i prekvalifiseringen, og ikke i den
endelige konkurransen hvor økonomi er det eneste som teller. Bærekraft
teller bare 20 pst. i prekvalifiseringen. Natur og miljø, som ble
vektlagt i Stortingets vedtak, er igjen bare en av fire underkategorier
under bærekraft. Regjeringens beskrivelse av prekvalifiseringskriteriene
viser at det ikke finnes noen minimumskrav for hensyn til natur
og miljø.
Dette medlem viser
til høringsuttalelser til høringen av prekvalifiseringskriterier
og auksjonsmodell for Sørlige Nordsjø II fra aktørene Naturvernforbundet, SABIMA,
Greenpeace og ZERO, som alle ba om kvalitative kriterier i auksjonen
og at miljø måtte hensyntas strengt her.
Høringsuttalelsene viser til at andre land som
bygger ut havvind i Nordsjøen, bruker kvalitative kriterier i auksjonen,
og dette medlem mener at regjeringen dermed
synliggjør at de har lavere miljøambisjoner for havvindutbyggingen
enn disse landene.
Dette medlem understreker
at komiteens flertall fortsatt legger opp til at pris alene skal
avgjøre i den endelige auksjonen, og at flertallet dermed legger
opp til at Norge skal ha lavere miljøambisjoner enn andre land som
bygger ut havvind i Europa.
Dette medlem registrerer
at komiteens flertall ikke gjør noen endringer i antallet søkere
som skal prekvalifiseres. Regjeringen legger opp til at minst 6,
maks 8, søkere skal prekvalifiseres. Dette er et høyt antall, som bidrar
enda mer til at noen som skårer dårlig på miljø og bærekraft, kan
vinne. For å bli prekvalifisert skal søkerne selv beskrive hvordan
de håndterer sameksistens, avfall, gjenbruk, natur- og miljøhensyn
etc., og det er ikke lagt opp til noen tydelige minimumskrav.
Dette medlem registrerer
videre at komiteens flertall ber regjeringen vurdere økt vekting
av bærekraftskriterier og positive lokale ringvirkninger, og ber regjeringen
rapportere tilbake på dette. I kriteriene for prekvalifisering som
regjeringen har lagt fram, som selskapene nå arbeider etter, er
alt som gjelder bærekraft og lokale ringvirkninger, kun vektet 40
pst. samlet. Tidsplanen som regjeringen har presentert, og som komiteens
flertall ønsker å følge, legger opp til frist for innlevering av
søknad om prekvalifisering i starten av august og vedtak om prekvalifisering
i oktober, omtrent når Stortinget er samlet igjen. Det virker urealistisk
å forvente at regjeringen endrer kriteriene for denne utlysningen, uten
et tydeligere vedtak. Utlysningen er allerede i gang, og fristen
for å sende inn spørsmål til departementet fra selskapene har gått
ut.
Dette medlem konstaterer
dermed at, med flertallets vedtak, vil kriteriene forbli slik de
var lagt opp til. Regjeringens utlysning ble kun endret noe fra
forslaget som ble sendt på høring. Hensynet til natur er tatt inn som
et av kriteriene, men bærekraft vektes ikke mer totalt sett – så
det går på bekostning av hensyn til klima, sameksistens og avfall/resirkulering/gjenbruk.
Selskapene får maks fire sider til å beskrive følgende, ref. vedlegg
4 til regjeringens utlysning:
-
Plan for
arbeidet med natur og miljø, inkludert eventuelle konkrete planlagte
tiltak som kan bidra til økt kunnskap og innovasjon innen teknologi
og metoder som reduserer miljøpåvirkning eller gir positive natureffekter
i prosjektområdet.
-
Beskrivelse av søkers erfaring med natur-
og miljøtiltak i tidligere prosjekter.»
Dette er en forbedring, men det er stadig vagt
og lite forpliktende. Det er som nevnt ingenting som forhindrer
at dårlig måloppnåelse på natur forhindrer at en søker vinner auksjonen.
Også kriteriene om avfall, resirkulering og
gjenbruk fikk tydelig kritikk fra miljøorganisasjonene i høringsrunden,
som ikke ble tatt til følge av regjeringen eller av komiteens flertall.
Dette gjaldt blant annet å ikke ha et minstekrav til resirkulering.
Dette medlem mener
det er bra at det skal komme en helhetlig plan for naturkartlegging
av områder som vurderes åpnet for havvind, men mener at en slik plan
får mindre verdi av at områder åpnes før de er tilstrekkelig kartlagt
for natur.
Dette medlem mener
det er fint at Stortinget vedtar at kartlegging av havmiljøet og
sjøfugl integreres i beslutningsgrunnlaget for konsesjon, men vil
tydelig slå fast at flertallets forslag om dette er et minimumsforslag
som ikke viser ambisjoner ut over det strengt nødvendige ved utbyggingsprosjekter.
Dette medlem viser
også til at komiteens flertall ikke har sørget for at innspillene
fra fiskernes organisasjoner blir tatt til følge. Fiskernes organisasjoner
foreslo blant annet at sameksistens burde få en tydelig definisjon
i utlysningen, at det burde gjennomføres tidlige undersøkelser av
påvirkning på fisk og skalldyr, og at sameksistens – sammen med
miljø – bør vektes tungt i den endelige konkurransen. Alt dette
ble etter dette medlems mening avvist.