6. Øvrige merknader
Komiteen viser til
beslutning i statsråd 21. oktober 2022 nr. 711 om å godkjenne fremlagt forslag
til Stortinget om kapitalforhøyelse og statlig lån til Statskog
SF og tilhørende Prop. 6 S (2022–2023) Endringer i statsbudsjettet
2022 under Landbruks- og matdepartementet (kapitalforhøyelse og
statlig lån til Statskog SF).
Som ledd i behandlingen av saken sendte komiteen 2. mai
2023 brev til landbruks- og matministeren, der komiteen etterspurte
informasjon og dokumentasjon knyttet til Statskog SFs kjøp av AS
Meraker Brug. Komiteen har mottatt svarbrev med omfattende vedlegg,
herunder lønnsomhetsanalyser fra Statskog SF og Pareto Securities,
samt all relevant korrepondanse mellom Statskog SF og Landbruks-
og matdepartementet. Oversendelsen omfattet 54 dokumenter med totalt
890 sider.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener at det er grunn til å stille ytterligere oppfølgingsspørsmål
til beslutningen og informasjonen som ble gitt til Stortinget i
forbindelse med behandling av proposisjonen. Disse
medlemmer vil følge opp saken videre ved anmode om å fremskaffe
ytterligere opplysninger, i tråd med Stortingets forretningsorden
§ 15 første ledd første setning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at landbruks-
og matministeren i brev til komiteen av 5. mai 2023 har opplyst
om at Riksrevisjonen i desember 2022 varslet at de som en del av
sin kontroll med Landbruks- og matdepartementets forvaltning av
statens interesser i Statskog SF for 2022, ville se nærmere på Statskogs
kjøp av AS Meraker Brug. I den forbindelse har Riksrevisjonen fått
oversendt den informasjonen og dokumentene som kontroll- og konstitusjonskomiteen
etterspør. Disse medlemmer ser det som
naturlig at komiteen avventer ytterligere undersøkelser fram til
resultatet av Riksrevisjonens kontroll foreligger.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til kongelig resolusjon av 2. september 2022
om delt ikraftsetting av lov 19. juni 2020 nr. 77 om Etterretningstjenesten
(etterretningstjenesteloven). I resolusjonen vises det til to avgjørelser
i EU-domstolen og to storkammerdommer fra Den europeiske menneskerettsdomstol
som nødvendiggjorde ytterligere analyse av den internasjonale rettstilstanden
for tilrettelagt innhenting før § 7-3 i etterretningsloven kunne
tre i kraft. Dette munnet ut i høringsnotat til endringer i loven,
som regjeringen så sendte til behandling i Stortinget i Prop. 92
L (2022–2023).
Dette medlem viser
til at regjeringen lot § 7-3 tre i kraft før høringen var avsluttet
og før Stortinget hadde kunnet fatte vedtak om endringer. Dette medlem viser til at Forsvarsdepartementet
i resolusjonen argumenterer utelukkende ut fra E-tjenestens behov
og ikke ut fra en ny vurdering av den internasjonale rettstilstanden. Dette medlem mener regjeringen burde utsatt
ikrafttredelse av § 7-3 til Stortinget hadde hatt anledning til
å inkorporere de endringer som i sin tid nødvendiggjorde utsettelsen.