Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen frem forslag om utvidelse av innkrevingsperioden
frem til 2033 og innføring av miljødifferensierte takster i Miljøpakke
Trondheim trinn 3. Videre orienterer departementet om teknisk flytting
av en bomstasjon og videreføring av bostedsfritak for Være og Klett.
Stortinget vedtok
i 2009 trinn 1 av Miljøpakke Trondheim, jf. St.prp. nr. 85 (2008–2009)
Om delvis bompengefinansiering av trinn 1 av miljøpakke for transport
i Trondheim og Innst. S nr. 347 (2008–2009). Trinn 2 av Miljøpakken
ble vedtatt i 2013, jf. Prop. 172 S (2012–2013) Finansiering av
Miljøpakke Trondheim trinn 2 og Innst. 494 S (2012–2013). Trinn
3 av Miljøpakken ble vedtatt i 2017, jf. Prop. 36 S (2017–2018)
Miljøpakke Trondheim trinn 3 – forlenga innkrevjingsperiode og endringar
i takst- og rabattsystemet og Innst. 157 S (2017–2018). Gjennom
Stortingets behandling av Prop. 1 S (2019–2020) for Samferdselsdepartementet
ble det åpnet for bruk av bompenger fra Miljøpakke Trondheim trinn
3 til tiltak i kommunene Melhus, Malvik og Stjørdal, jf. Innst.
13 S (2019–2020). De tre kommunene er sammen med Trondheim kommune
og Trøndelag fylkeskommune parter i gjeldende byvekstavtale for Trondheimsområdet.
Miljøpakken er en del av byvekstavtalen.
Det er et lokalt
ønske om å utvide innkrevingsperioden i Miljøpakken trinn 3 frem
til 2033. Ved revisjon av Miljøpakke Trondheim trinn 2 ble det i
vedtakene til Trondheim kommune og daværende Sør-Trøndelag fylkeskommune
(vedtak av hhv. 16. juni og 27. september 2016) forutsatt at innkrevingsperioden
i Miljøpakken skulle utvides med fem år, til 2029, med mulighet
for ytterligere utvidelse til utgangen av 2033, jf. Prop. 36 S (2017–2018)
og Innst. 157 S (2017–2018).
Trondheim kommune
og Trøndelag fylkeskommune har derfor i mars 2023 vedtatt å forlenge
innkrevingsperioden i Miljøpakken trinn 3 til 2033, i tråd med opsjonen
som lå i ovennevnte lokalpolitiske vedtak fra 2016.
Ved Stortingets behandling
av Prop. 36 S (2017–2018) ble det i transport- og kommunikasjonskomiteens
merknad vist til en mulighet for ytterligere utvidelse til utgangen
av 2033, slik lokale myndigheter åpnet opp for i sine lokalpolitiske
vedtak, jf. Innst. 157 S (2017–2018). En slik mulighet for forlenging
fremgår imidlertid ikke eksplisitt av Stortingets vedtak. En utvidelse
av innkrevingsperioden frem til 2033 må derfor etter Samferdselsdepartementets
vurdering legges frem for Stortinget for samtykke.
Statens vegvesen
har beregnet at brutto bompengeinntekter i Miljøpakken trinn 3 kan
øke med om lag 3,2 mrd. 2023-kroner ved en forlengelse av innkrevingsperioden
frem til 2033. Bompengeselskapets kostnader knyttet til finansiering,
innkreving og drift er beregnet til å øke med om lag 0,3 mrd. 2023-kroner.
Følgelig kan bompengebidraget i Miljøpakken øke med om lag 2,9 mrd.
2023-kroner dersom innkrevingsperioden utvides frem til 2033.
Det økte bompengebidraget
er forutsatt benyttet til fullfinansiering av prosjekter i den eksisterende
porteføljen til trinn 3 av Miljøpakke Trondheim. Dette omfatter
prosjektene Byåstunnelen, Brundalsforbindelsen 1 og 2 og Johan Tillers
veg del 2.