1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Frode Jacobsen, lederen Eigil
Knutsen, Sigurd Myrvoll, Tellef Inge Mørland og Gaute Børstad Skjervø,
fra Høyre, Mahmoud Farahmand, Irene Heng Lauvsnes, Heidi Nordby
Lunde og Helge Orten, fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud,
Geir Pollestad og Per Martin Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet, Hans
Andreas Limi og Roy Steffensen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari
Elisabeth Kaski, fra Rødt, Marie Sneve Martinussen, fra Venstre,
Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg,
og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, tar omtalen
til orientering.
Komiteen viser til
at det ble avholdt åpen høring om finansmarkedsmeldingen 9. mai
2023, der sentralbanksjef Ida Wolden Bache var spesielt invitert
for å redegjøre for Norges Banks utøvelse av pengepolitikken. Referatet
fra høringen er vedlagt denne innstillingen.
Komiteen viser til
at det generelt går godt i norsk økonomi, med fortsatt høy aktivitet,
men at konsumprisveksten er høyere enn på flere tiår og godt over
inflasjonsmålet. Rentenivåene internasjonalt har økt fra svært lave
nivåer. Kollapsen til amerikanske Silicon Valley Bank (SVB), krisen
i sveitsiske Credit Suisse og den påfølgende uroen i finansmarkeder
over hele verden illustrerer hvordan lokale svakheter og skjevheter
kan få konsekvenser globalt. Kapitalkravene til norske banker har
over tid vært høyere enn i mange andre land, og norske banker virker
i dag både solide og velkapitaliserte.
Komiteen viser til
at styringsrenten har økt betydelig det siste året, fra 0,75 pst.
i mars 2022 til 3,25 pst. i mai 2023. Inflasjonen har vist seg å
være mer langvarig enn tidligere antatt. Norges Bank melder at det
økte rentenivået har bidratt til å dempe presset i norsk økonomi.
Færre bedrifter melder om mangel på arbeidskraft og om full kapasitetsutnytting.
Samtidig understreker sentralbanken at pengepolitikken er fleksibel
og framoverskuende, og at inflasjonen ser ut til å forbli over målet
gjennom prognoseperioden.
Komiteen viser til
at høy husholdningsgjeld og høye eiendomspriser fortsatt er sentrale
sårbarheter i det norske finanssystemet. Andelen av husholdningenes
inntekter som går til å betjene renter og avdrag, såkalt gjeldsbetjeningsgrad,
er omtrent like høy som under bankkrisen på slutten av 1980-tallet
og finanskrisen i 2008. Selv om husholdningene har begynt å tære
på oppsparte midler fra pandemien, er de finansielle bufferne fremdeles
betydelige, ifølge regjeringen.
Komiteen viser også
til at næringseiendomsprisene er en betydelig sårbarhet i det norske
finanssystemet, etter en kraftig prisøkning de siste ti årene. Avkastningsforventningene
ved sikre plasseringer som statsobligasjoner har økt som følge av
høyere renter, noe som igjen fører til høyere avkastningskrav i
eiendomsprosjekter. Den krevende markedssituasjonen kan også by
på utfordringer for en stor andel av næringseiendomsbedriftene når
deres obligasjonsgjeld forfaller de kommende årene.
Komiteen peker samtidig
på at høy husholdningsgjeld og høye eiendomspriser lenge har vært
regnet som sårbarheter i norsk økonomi, og at bankene fremstår som
solide og motstandsdyktige takket være skjerpede kapitalkrav innført
siden 2008.
Komiteen mener det
er viktig med en mangfoldig banksektor og at det finnes lokalbanker
med hovedkontor over hele landet. Komiteen peker
på at ulikhetene i kapitalkrav mellom store og små banker i gjennomsnitt
har økt de siste 10 årene uten at det nødvendigvis avspeiler ulikhet
i reell risiko. Det er fortsatt et mål at lik risiko reguleres likt.
Det innebærer likest mulig regulering for norske og utenlandske
banker i Norge, og for små og store banker.
Komiteen viser til
regjeringens omtale av nye regler i EU i 2025 som kan gi likere
krav for standardmetode- og IRB-banker, og stiller seg positiv til
intensjonen i et slikt forslag.
Komiteen viser også
til at lønnsomheten generelt i bankene er god. Det samlede resultatet
før skatt for samtlige norske banker var 14 pst. høyere i 2022 enn året
før, som innebærer en samlet egenkapitalavkastning på 11,8 pst.
Forbedringen skyldes i hovedsak høyere marginer på innskudd.
Komiteen viser til
at god konkurranse i bankmarkedet avhenger av at kundene kan bytte
mellom ulike tjenestetilbydere. Komiteen deler
regjeringens syn om at det skal være enkelt å bytte bank. Selv om
det har blitt enklere å bytte bank de siste årene, tyder den lave andelen
som bytter bank eller reforhandler boliglånet, på at det er rom
for forbedringer. Meldingen viser også at konkurransen i det norske
bankmarkedet, ifølge Herfindahl-Hirschmann-indeksen, er middels
høy i europeisk sammenheng og lavere enn i de fleste av våre naboland.
Komiteen mener prinsipielt
at det i en tid med økende rentenivåer og høy gjeldsbelastning blant
norske husholdninger er spesielt viktig med tiltak for å forenkle
bankbytter og reforhandling av boliglån, samt lik regulering av
lik risiko, med den hensikt å styrke forbrukernes rettigheter og
konkurransen i bankmarkedet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet, støtter
regjeringens syn om at norske bankkunder er tjent med en mangfoldig
tilbudsside bestående av banker med ulike produkter, forretningsmodeller
og strategier, og at lokale banker bidrar med dybdekunnskap om mulighetene
i det lokale næringslivet. Flertallet også
regjeringen være oppmerksom på rollen som mindre banker har i finansieringen
av ulike prosjekter i distriktene. Strengere krav til kapitaldekning
for små banker kan blant annet gi konsekvenser i form av:
-
Økte kunderenter
og lavere konkurranseintensitet for kunder i hele Norge, og da spesielt
i distriktene.
-
Dårligere kapitaltilgang for bedrifter
i distriktene, hvor det hovedsakelig er små banker på standardmetode.
-
Små banker er sårbare for regelverksarbitrasje
ved at store banker på IRB-metode kjøper opp standardmetodebanker
og oppnår en betydelig kapitalfrigjøring, samt at kompetansearbeidsplasser
forsvinner, ref. Etne Sparebank, Sparebank 1 Søre Sunnmøre og Sbanken.
Flertallet påpeker
at dette er mulige uheldige konsekvenser av at lik risiko reguleres
ulikt mellom store og små banker, og ber regjeringen se nærmere
på hvilke tilpasninger som kan gjøres i kapitaldekningsreglene for
å sikre større likhet mellom kapitalkravene for store og små banker.
Flertallet viser
til at norske banker fremstår som solide og motstandsdyktige takket
være skjerpede kapitalkrav innført siden 2008. Uro i internasjonale
finansmarkeder tilsier at kapitalkrav bør opprettholdes på et høyt
nivå, men disse medlemmer mener det
likevel bør vurderes om økningen i systemrisikobuffer for standardmetodebanker
som er utsatt til 1. januar 2024, kan utsettes ytterligere til den
nye standardmetoden blir implementert i EØS-avtalen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at høy inflasjon og usikkerhet
preger norsk økonomi. Renten er hevet raskere og mer enn prognosene
for et år siden, og prisveksten har blitt vesentlig høyere enn anslått.
Aktiviteten i norsk økonomi er fortsatt høy, og lønnsveksten i 2022
ble den høyeste siden 2011. Utsikter til lavere prisvekst og noe
høyere ledighet kan tyde på at pengepolitikken har begynt å virke,
men det forutsetter at finanspolitikken spiller på lag.
Disse medlemmer mener
at nettopp fordi høy gjeld i husholdningene og de høye eiendomsprisene fortsatt
er de viktigste sårbarhetene i det norske finanssystemet, er norske
husholdninger sårbare for bortfall av inntekt, økte renter eller
boligprisfall. Selv om pengepolitikken er førstelinjeforsvaret i
den økonomiske politikken, må også finanspolitikken trekke i samme
retning. Det var naturlig at renten skulle begynne å normaliseres
etter en lang periode med lav rente, men det er viktig at den ikke
må økes raskere og mer enn nødvendig. Pengepolitikken virker bredt,
mens finanspolitikken kan bidra med målrettede tiltak for å unngå
at de med minst rammes mest. All pengebruk bidrar til mer aktivitet
i norsk økonomi, og faren er at dersom ikke finanspolitikken gir
drahjelp til pengepolitikken, er det husholdningene og vanlige folk
som må stramme inn mer enn nødvendig. Når husholdningene må stramme inn,
påvirker dette bedrifters inntjening og deres evne til å betale
gjeld, noe som igjen kan føre til økte tap i bankene.
Disse medlemmer mener
det er viktig at Norge har en solid finansnæring som bidrar med
verdiskaping i egen sektor og skaffer finansiering til verdiskapingen
til bedrifter og næringsliv over hele landet. En sterk bank- og
finansbransje er en forutsetning for økonomisk utvikling og omstilling
av norsk økonomi. Derfor er det viktig med god konkurranse i markedet
for finanstjenester over hele landet. Dette er også en næring med
betydelig utviklingspotensial for nye produkter og tjenester. Det
forutsetter fremoverlente myndigheter som sørger for rammebetingelser
for vekst og utvikling av en bransje som er mer enn institusjoner
som skal reguleres.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at en av finansmarkedenes viktigste roller, ved siden av å sørge
for effektive betalinger og låne- og sparemuligheter til publikum,
er å sørge for at kapital er tilgjengelig og investeres i realøkonomien, fortrinnsvis
i ny produksjon. Finanssektoren må være underordnet og støtte opp
under realøkonomien. Disse medlemmer mener
at selv om vi har en relativt velfungerende finanssektor i Norge,
er den ikke i tilstrekkelig grad innrettet for å bidra til å oppnå
samfunnets økonomiske mål.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen skriver at «et velfungerende kapitalmarked kjennetegnes ved
at kapitalen går til de prosjekter der den kaster mest av seg»,
og at offentlig inngripen er velbegrunnet i de tilfeller der markedet
på egen hånd ikke sørger for optimal ressursallokering (markedssvikt)
og priser som korrekt gjenspeiler risiko. Disse
medlemmer vil peke på at den teoretiske forståelsen av finansmarkedene som
her ligger til grunn, verken tar opp i seg at det som kaster mest
av seg i pekuniær forstand, ikke nødvendigvis er det som kaster
mest av seg i realøkonomisk forstand, eller er i tråd med det som
vil kaste av seg dersom vi for eksempel lykkes med klimapolitikken.
Selv om klimarisiko er omtalt i meldingen, kan regjeringens forståelse
av finansmarkedene legge til rette for forurensende produksjon i
tillegg til uproduktiv spekulasjon. Disse
medlemmer vil understreke at markedet ikke er i stand til
å løse opp i «eksternaliteter» alene ved hjelp av prising av risiko.
Når vi fremover skal leve av klimavennlige varer og tjenester, må
også finanssektoren legges om slik at kapitalen finner veien dit
samfunnet trenger den. Disse medlemmer merker
seg imidlertid at årets finansmarkedsmelding beveger seg i retning
av å anerkjenne dette ved å understreke at
«finansnæringens har en viktig rolle
i omstillingen til en lavutslippsøkonomi gjennom å kanalisere kapital til
bærekraftige prosjekter og løsninger».
Disse medlemmer vil
understreke at finanssektoren i betydelig grad omfordeler verdier
fra realøkonomien, og at det derfor er et mål at finanssektoren
ikke er større enn det som trengs for at den skal løse sine grunnleggende
oppgaver effektivt.
Disse
medlemmer merker seg at finansialisering ikke er nevnt en
eneste gang i meldingen, selv om vi lever i en tid der finanssektoren
har fått større strukturell makt og dominerer produksjonslivet,
ikke minst globalt, samtidig som gjelden har vokst dramatisk, særlig
nasjonalt.