Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Lubna Boby Jaffery og Bente Irene
Aaland, fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet,
Sara Hamre Sekkingstad, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar,
og fra Venstre, Grunde Almeland, viser til melding for året
2022 fra Sivilombudet. Ombudet har til oppgave å sikre at offentlige myndigheter
(kommuner, fylkeskommuner og staten) ikke gjør urett mot den enkelte
borger. Ombudets rolle er således av meget høy viktighet, både for
den enkelte som sikres mot urett, og også for styringssystemets
legitimitet og effektivitet.
Komiteen merker
seg at ombudet har mange forskjellige oppgaver, og at dette krever
tung forvaltningsmessig kompetanse og innsikt. Årsmeldingen og de
rapporter, uttalelser og øvrige meldinger som ombudet publiserer,
viser en imponerende bredde i hvordan ombudet løser sitt oppdrag.
Komiteen viser til
at ombudet får et stabilt høyt antall klager. I løpet av 2022 kom
det inn rundt fire tusen klager på forvaltningen, og ombudet avsluttet
om lag det samme antallet. Innbyggerne klager mest på:
Komiteen merker
seg at flere saker løste seg underveis etter at ombudet henvendte
seg til forvaltningen. Samtidig har forvaltningen fått kritikk i
en rekke saker. Komiteen viser til at
Stortinget i 2022 ba om å bli holdt orientert om saker der ombudets
anbefalinger ikke følges. Årsrapporten inneholder en slik oversikt. Komiteen synes oversikten er verdifull,
og ber om at det også i fremtidige årsrapporter inkluderes en utvidet oversikt.
Forvaltningen må forventes å følge opp ombudets kritikk på en tilfredsstillende
måte.
Komiteen merker
seg at ombudet mottar svært få klager fra barn, men mange klager
som omhandler barn.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, mener det er viktig at ombudet legger til rette
for at barn kan klage, og at adgangen til dette gjøres kjent og
tilgjengelig for barn. Flertallet mener
det er positivt at dette sammenfaller med Sivilombudets egne målsettinger,
og tar til etterretning de dilemmaene som Sivilombudet viser til
i sin årsmelding.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre mener
at det er grunn til å spørre seg om årsaken til at det er så få
klager fra barn. En grunn kan være at ombudet er lite kjent blant
yngre, eller at barn og unge i hovedsak henvender seg til andre
klageinstanser. Disse medlemmer vil
tro at ombudet her med fordel kan samarbeide med for eksempel Barneombudet for
å undersøke årsakene. Det kan også være grunn til å vurdere om barn
bør ytes selvstendig hjelp og assistanse til å fremme og forfølge
klager.
Komiteen viser
til at ombudet ofte er «siste mulighet» for borgere som har opplevet
urett fra forvaltningen. Ofte er ombudet også instans etter en rettsprosess
som ikke har ført frem for klageren. Ombudet engasjerer seg som
regel ikke i saker som er under behandling (i forvaltningen eller
i rettsvesenet), og vil i tilfeller der det kommer klage om sak
under behandling, avvise denne. Komiteen mener
at det sammen med slike avvisninger er viktig at klageren kan motta veiledning.
Slik veiledning er spesielt viktig i saker som gjelder klager fra
barn, eller fra andre som er ressurssvake.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser til
at Sivilombudet tar opp saker av eget tiltak, særlig med hensikt
om å avdekke større systemfeil. Ombudet skriver at disse undersøkelsene
brukes for å se fremover og å forebygge at det begås samme type
feil i fremtiden.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre merker
seg videre at ombudet bruker sin initiativrett. Dette er viktig,
da det ikke nødvendigvis er slik at alle som rammes av urett fra
offentlig forvaltning, er i stand til eller har ressurser til å
klage. Ombudets initiativ er nødvendigvis selektiv, og kan med fordel
videreutvikles. Disse medlemmer mener
at også her kan ombudet samarbeide med andre, slik som for eksempel
andre ombud, Statsforvalteren etc., men selvsagt på en måte som
ikke medfører rolleblanding eller rolleuklarhet.
Komiteen viser
til at det i årsmeldingen redegjøres for egne undersøkelser om beltelegging
i psykisk helsevern, utestenging fra NAV-kontor, behandlingstider
og prioritering av barn i familieinnvandringssaker og besøksrapporter
til en rekke helseforetak. Disse rapportene munner ut i en rekke
anbefalinger. Komiteen kan ikke vurdere
anbefalingene, da disse går inn i fagkomiteers kompetanseområde,
men slutter seg til at forvaltningen må følge opp anbefalingene
på tilstrekkelig måte.
Komiteen er opptatt
av at utgangspunktet er at enhver berettiget klage skal behandles
av ombudet og at forvaltingen skal følge opp anbefalingen. Samtidig
er det en kjensgjerning at ombudet av ressurshensyn må prioritere
noen saker over andre. Komiteen mener ombudet
synes å gjøre gode vurderinger og avveininger i prioriteringen,
og ber ombudet spesielt om å gjøre komiteen oppmerksom
på eventuelle vanskeligheter som oppstår som følge av ressurs- eller
kompetansemangel. Dette temaet bør følges opp i dialogen om budsjett.
Komiteen merker
seg at det ofte er slik at forvaltningen uttaler at de skal følge
opp ombudets anbefalinger og at ombudet så avslutter saken.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, ber om at ombudet ser på hvordan for eksempel
Riksrevisjonen i noen tilfeller, og etter noen år, igjen ser på
slike avsluttede saker. Hensikten er å påse at forvaltningen faktisk
følger opp anbefalingene.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre registrerer
med bekymring at Sivilombudet ser seg nødt til å liste opp en rekke
saker hvor relevant myndighet ikke retter seg etter kritikk fra
ombudet. Disse medlemmer merker seg
at dette også gjelder departementer.
Disse medlemmer er
bekymret over manglende oppfølging av ombudets kritikk mot forholdene
ved Politiets utlendingsinternat på Trandum. Kritikken gjelder blant
annet praksis for innlåsing, fratakelse av kommunikasjonsmidler
og oppfølging av psykisk helse. Disse medlemmer forutsetter
at regjeringen nå vil ta kritikken til følge, og sørge for endring.
Disse medlemmer merker
seg videre at ombudet vil følge med på den videre utviklingen i
saksbehandlingstidene i familieinnvandringssaker. I årsmeldingen
understrekes alvoret i svært lang saksbehandlingstid i saker hvor
barn er involvert. Det kan innebære brudd på både Grunnloven og
barnekonvensjonen. Disse medlemmer deler
Sivilombudets bekymring.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt deler også ombudets
innvendinger mot Utenriksdepartementets håndtering av innsynsspørsmål
i forbindelse med saken om Bergen Engines.