Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Camilla Maria Brekke, Tove Elise Madland, Cecilie
Myrseth og Even A. Røed, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe
og lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie
Ness Klungland og Hans Inge Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Bård
Hoksrud og Morten Wold, fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra
Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad,
og fra Pasientfokus, Irene Ojala, viser til forslaget i Dokument
8:180 S (2022–2023) om helsepersonell med utdanning fra land utenfor
EØS. Komiteen viser til at statsråden
har uttalt seg om forslaget i brev til komiteen av 26. april 2023.
Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen. Komiteen har
ikke avholdt høring i saken.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne er opptatt av at Norge trenger helsepersonell,
samtidig som mange med helsefaglig utdanning fra land utenfor EØS
møter uoversiktlige og byråkratiske regler og ordninger, og krav
om gjennomføring av kostbare kurs og prøver, for å få autorisasjon
til å jobbe i Norge. Forslagsstillerne foreslår at regjeringen skal
sørge for at helsepersonell som er utdannet utenfor EØS og bosatt
i Norge, får mulighet til å ta kostnadsfritt del i et løp som leder
til kvalifisering til norsk autorisasjon, mot at de inngår avtale
om arbeid i en angitt bindingstid ved offentlig sykehus eller i
kommunehelsetjenesten. De peker blant annet på at veien til autorisasjon
er gratis i Sverige, med unntak av en avgift på 870 kroner.
Komiteen viser til
at statsråden i sitt svarbrev peker på at Helsedirektoratet er i
gang med å utarbeide en rapport om tiltak for å bedre mulighetene
for at helsepersonell med utdanning fra land utenfor EØS kan benytte
sin kompetanse her i landet. Statsråden peker videre på at representantene
foreslår en ordning som ville kreve ytterligere utredning og planlegging.
Forslagene fra Helsedirektoratet kommer i oktober 2023, og statsråden
mener det ikke er hensiktsmessig å sette i gang en utredning om
representantenes forslag nå.
Komiteen er enig
med forslagsstillerne i at det bør legges til rette for at helsepersonell
som er utdannet utenfor EØS og bosatt i Norge, kan arbeide og bruke
sin kompetanse i helsetjenestene i Norge. Norge opplever en alvorlig
mangel på helsepersonell, vi trenger folk med kompetanse og ønske
om å arbeide i helse- og omsorgssektoren. Helse- og sosialtjenestene
er ifølge Meld. St. 14 (2022–2023) Utsyn over kompetansebehovet
i Norge, den sektoren i Norge som mangler flest folk og står for
22 pst. av den samlede arbeidskraftmangelen i 2022. Store og små
kommuner over hele landet rapporterer om utfordringer med å rekruttere
både sykepleiere og leger. Statistisk sentralbyrås framskrivinger
kan tyde på at det i framtiden blir størst mangel på helsefagarbeidere.
Komiteen mener det
er viktig at helsepersonell utdannet i land utenfor EØS kan få autorisasjon
og arbeide i Norge. Samtidig må Norge øke egen utdanningskapasitet
slik at vi ikke fortsetter å være avhengig av utdanningskapasitet
i andre land. Studiekapasiteten i Norge må økes, og for å øke tilbudet
av studieplasser må det også sørges for tilstrekkelig antall praksisplasser.
Komiteen vil også
understreke betydningen av at godkjenningsordningene sikrer nødvendig
kompetanse og kvalitet i helse- og omsorgstjenestene, slik at pasientsikkerheten
alltid ivaretas.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet deler forslagsstillernes syn
på utfordringene med mangelen på helsepersonell, og bekymringen
for at helsepersonell utdannet utenfor EØS-området kan oppleve utfordringer
med å komme gjennom autorisasjonsordningene i Norge.
Disse medlemmer er
tilfreds med at det allerede er nedsatt et arbeid i Helsedirektoratet
som har som oppgave å blant annet vurdere forbedringer på systemet.
Dette arbeidet skal belyse både økonomiske og administrative konsekvenser,
og arbeidet skal se på hva de øvrige nordiske landene tilbyr og
erfarer med sine kompletterende utdanningsprogram. Arbeidet fra
Helsedirektoratet vil foreligge til statsråden medio oktober 2023.
Disse medlemmer støtter
Helsepersonellkommisjonen når den skriver:
«det bør være et mål at personer med
utdanning fra utenfor EØS kan få sin medbrakte kompetanse godkjent i
det norske arbeidsmarkedet.»
Disse medlemmer vil
samtidig påpeke at formålet med godkjenningsordningen er å ivareta
pasientenes sikkerhet, og det er derfor avgjørende at godkjenningsordningene
sikrer nettopp at det helsepersonellet som brukes i Norge, har nødvendig
kunnskap.
Forslagsstillerne viser til Sverige i sitt forslag
knyttet til kostnader for søkerne til godkjenningsordningen. Disse medlemmer er enige i at kostnadene
for helsepersonell utdannet utenfor EØS-området ikke må være så
høye at samfunnet ikke kan få bruke deres kompetanse. Det er likevel
viktig at det ikke bygges opp nye unødvendige byråkratiske systemer,
samtidig som det må anerkjennes at utdanningsløp utenfor EØS-området på
ingen måte er et ensartet utdanningsløp. Den norske godkjenningsordningen
må ta høyde for dette.
Disse medlemmer er
tilfreds med arbeidet som så langt er satt i gang fra Helse- og
omsorgsdepartementet, og forventer at de relevante forslagene fra
Helsedirektoratet følges opp på egnet vis, og støtter ikke forslagene
fra forslagstillerne.
Komiteens medlemmer
fra Høyre merker seg at departementet har gitt i oppdrag til
Helsedirektoratet å foreslå tiltak for å bedre mulighetene for at
helsepersonell med utdanning fra utenfor EØS kan benytte sin kompetanse
her i landet. Disse medlemmer er opptatt
av at helsepersonell med utdanning utenfor EØS er en viktig ressurs
i helsetjenesten, men viser til at det er varslet at de gjennomarbeidede
forslagene fra Helsedirektoratet skal foreligge i løpet av året
og vil derfor avvente resultatene av dette arbeidet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus støtter
intensjonen i forslaget. Med et helsevesen der det er mangel på
kvalifisert personell, er det viktig at vi klarer å utnytte de ressursene
vi har tilgjengelige. Det er mange bosatt i Norge med helseutdanning,
og det vil være en stor verdi for samfunnet å få benyttet seg av
den kompetansen de har. Det er selvfølgelig viktig å sikre kvaliteten
på helsepersonell som jobber i Norge og det er derfor viktig at
man har et godt utdanningsløp, som sørger for at kravene som stilles
til helsepersonell i Norge ivaretas.
På bakgrunn av dette fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at helsepersonell som har tatt utdanning utenfor EØS, men som er
bosatt i Norge, kan gå inn i et hurtigløp der de får fullført nødvendig
utdanning og praksis for å få autorisasjon til å jobbe som helsepersonell
i Norge – for å møte bemanningsutfordringene vi står overfor i helsevesenet.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus viser
til at Norge står i en så alvorlig mangel på helsepersonell, at selv
i de store byene har sykehusene og kommunene utfordringer med å
rekruttere tilstrekkelig personell til å drive forsvarlige helse-
og omsorgstjenester. Både helseforetakene og kommunene brukte i
2022 over en milliard kroner hver på innleie av vikarer.
Disse medlemmer viser
til at helsepersonellkommisjonen i NOU 2023: 4 Tid for handling
– Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste, slår fast
at:
«Det bør være et mål at personer med
utdanning fra utenfor EØS kan få sin medbrakte kompetanse godkjent i
det norske arbeidsmarkedet. Dette kan avhjelpe personellmangel.
Verken samfunnet eller enkeltindivider er tjent med at kompetanse
ikke kommer til anvendelse.»
Disse medlemmer viser
til at helsepersonellkommisjonen anbefaler et utvidet tilbud om
kompletterende utdanning for personer med helseutdanning fra utenfor
EØS og påpeker at utdanningene må koordineres på en måte som gir
hensiktsmessig balanse mellom kostnader til å drifte utdanninger,
og behovet for smidig kvalifisering av helsepersonell. Men den unnlater
å adresse en annen viktig barriere som gjør veien til autorisasjon
som helsepersonell med utdannelse fra land utenfor EØS vanskelig
eller umulig; nemlig kostnadene de selv må bære for å gjennomføre
nødvendige kurs og prøver.
Disse medlemmer er
kjent med at det pågår et arbeid i Helsedirektoratet som skal se
på forenklinger av prosessen fram mot autorisasjon for helsearbeidere med
utdanning fra land utenfor EØS og munne ut i en rapport og forslag
i oktober 2023. Disse medlemmer mener
det er positivt, men at de økonomiske barrierene også må gjøres
noe med, da de er til hinder for at helsepersonell samfunnet sårt
trenger, kan bruke kompetansen sin. Disse
medlemmer viser til at veien til autorisasjon gratis i Sverige,
sett bort ifra en avgift på 870 kroner. Det finnes kompetanse samfunnet
trenger og som er tilgjengelig, men som ikke brukes.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringa sikre
at det pågående arbeidet med kompletterende utdanning for helsepersonell
fra land utenfor EØS inkluderer forslag til hvordan utdanningene
kan gjøres kostnadsfrie ved bindingstid i den offentlige helsetjenesten.»
Komiteens medlem
fra Pasientfokus mener det er stort behov for at prosessen
helsepersonell som har utdannelse fra andre land må gjennom før
de kan jobbe i norsk helse- og omsorgstjeneste, blir mindre tidkrevende,
og dette medlem mener at de økonomiske
kostnadene bør reduseres. Helsedirektoratets pågående arbeid bør
etter dette medlems syn inkludere vurderinger
rundt hvordan kostnadene kan senkes, og om det kan være en god løsning
at prosessen gjøres kostnadsfri for personer som inngår arbeidskontrakt
med bindingstid i helse- og omsorgstjenestene.
Dette medlem mener
det er nødvendig at helsepersonell som har utdannelse fra andre
land må gjennom en prosess før de kan jobbe i norsk helse- og omsorgstjeneste.
Det er viktig for å møte faglige krav og sikre god pasientbehandling.
Herunder er det avgjørende at den enkelte får nødvendig språkopplæring
som gjør at de kan møte pasienter og pårørende på en god måte. Dette medlem vil peke på at det er viktig
for kvaliteten på helsetjenestene at folk fra ulike språkmiljøer
utdannes og ansettes. Mange har annet morsmål enn norsk, og når
folk blir alvorlig syke eller får store smerter, får mange vansker
med å snakke og forstå andrespråket sitt. Det blir ekstra ensomt
og skremmende for en person med demens når en ikke kan snakke med eller
forstå dem en har rundt seg, når en i tillegg har vært nødt til
å flytte hjemmefra og inn på en institusjon. Folk med samisk som
morsmål forteller at de ikke klarer å uttrykke på norsk hvor smerter
sitter og hvor store de er, noen forteller også at de ikke skjønner
hva helsepersonell spør dem om hvis de ikke snakker samisk. Det
er etter dette medlems syn viktig med
tilgang på helsepersonell med kompetanse i samisk og andre minoritetsspråk
og -kulturer.