Barne- og familiedepartementet foreslår i proposisjonen
endringer i markedsføringsloven, angrerettloven, avtaleloven, ehandelsloven,
digitalytelsesloven, finansavtaleloven, forbrukerkjøpsloven, forsikringsavtaleloven,
tjenesteloven og yrkestransportloven.
Lovendringene gjennomfører i norsk rett Europaparlaments-
og rådsdirektiv (EU) 2019/2161 av 27. november 2019 om endring av
rådsdirektiv 93/13/EØF og europaparlaments- og rådsdirektiv 98/6/EF, 2005/29/EF
og 2011/83/EU med hensyn til bedre håndheving og modernisering av
Unionens forbrukervernregler, heretter kalt «moderniseringsdirektivet».
Direktiver er EØS-relevant og er ved beslutning
i EØS-komiteen 5. februar 2021 innlemmet i EØS-avtalens vedlegg
XIX (forbrukervern). I proposisjonen bes det om Stortingets samtykke
til godkjenning av EØS-komiteens beslutning, jf. Grunnloven § 26
annet ledd.
Moderniseringsdirektivet gjør endringer i direktivet
om urimelig handelspraksis, forbrukerrettighetsdirektivet, direktivet
om urimelige avtalevilkår og prismerkingsdirektivet. Disse forbrukerverndirektivene
er allerede gjennomført i norsk rett.
Moderniseringsdirektivet har som formål å styrke forbrukervernet
ved å gi forbrukerne flere rettigheter, særlig på det digitale området,
og å styrke sanksjonene ved brudd på de felleseuropeiske forbrukervernreglene.
Direktivet foreslås gjennomført i norsk rett
ved transformasjon, det vil si at nasjonale regler tilpasses i tråd
med direktivets krav ved gjennomføringen, se punkt 3.1. i proposisjonen.
Enkelte av bestemmelsene i moderniseringsdirektivet har allerede
blitt gjennomført i norsk rett gjennom forskrift om utmåling av tvangsmulkt
og overtredelsesgebyr. Enkelte andre bestemmelser i moderniseringsdirektivet
vil bli gjennomført gjennom endringer i prisopplysningsforskriften
og forskriften om urimelig handelspraksis.
I punkt 2 i proposisjonen omtales moderniseringsdirektivet
og bakgrunnen for lovforslaget. Det redegjøres for bakgrunnen for
innlemmelsen av direktivet i EØS-avtalen og den alminnelige høringen
i forbindelse med gjennomføringen av moderniseringsdirektivet.
Punkt 3 omhandler gjennomføringen i norsk rett, herunder
hvilke regler i direktivet som transformeres i norsk rett.
Endringsforslag og begrunnelsen for disse framgår av
proposisjonenes punkt 4 til 8.
Punkt 4 omhandler sanksjoner mv. Der behandles kravene
til hvilke kriterier som skal tas med i vurderingen og utmålingen
av sanksjoner, samt kravene til maksimalt bøtenivå. For å gjennomføre
disse kravene har departementet allerede fastsatt en ny forskrift
om utmåling av tvangsmulkt og overtredelsesgebyr. Der er det forskriftsfestet
at det ved utmåling av tvangsmulkt og overtredelsesgebyr skal tas
hensyn til en rekke kriterier, tilsvarende de som følger av moderniseringsdirektivet
og forvaltningsloven.
I tillegg er det forskriftsfestet at et eventuelt
overtredelsesgebyr skal være på inntil fire prosent av den næringsdrivendes
årlige omsetning eller inntil 25 mill. kroner, der det høyeste beløpet
anvendes. Reglene skal gjelde i både grenseoverskridende og nasjonale
saker, selv om moderniseringsdirektivet kun krever at reglene skal gjelde
i visse grenseoverskridende saker.
Punkt 5 omhandler dørsalg og salgsutflukter.
Moderniseringsdirektivet åpner for særskilte regler for disse salgsformene.
Departementet foreslår at handlingsrommet benyttes til å gi regler
om at dørsalg ikke kan rettes mot forbrukere som motsetter seg dette,
for eksempel ved å ha et klistremerke på døren som sier «nei takk
til dørsalg». Videre foreslås det et forbud mot dørsalg på visse
tidspunkter, og det foreslås at dørselgere straks skal opplyse om
formålet med henvendelsen. Det foreslås også en lovfestet betalingsutsettelse
på 14 dager ved uanmodet dørsalg der avtalen overstiger 1 500 kroner,
samt at forbrukeren skal ha angrerett i noen flere tilfeller enn
i dag.
Punkt 6 i proposisjonen omhandler salgsmarkedsføring.
Departementet vil gjennomføre moderniseringsdirektivets krav til
salgsmarkedsføring i en ny bestemmelse i prisopplysningsforskriften.
Bestemmelsen slår fast at næringsdrivende som markedsfører varer som
nedsatt, skal gi informasjon om varens førpris, det vil si den laveste
prisen som den næringsdrivende har anvendt i minimum 30 dager før
markedsføringen startet. Det er et unntak fra denne hovedregelen
for prisnedsettelse som øker gradvis i en sammenhengende markedsføringskampanje.
I disse tilfellene er førprisen den laveste prisen før første prisnedsettelse.
Punkt 7 omhandler ulike endringer i direktivet
om urimelig handelspraksis og markedsføringsloven. I direktivet
om urimelig handelspraksis § 1 (den såkalte «svartelisten») vil
departementet innta fire nye punkter. Departementet foreslår blant
annet et forbud mot at produkter markedsføres som identiske i ulike
medlemsstater dersom det er betydelige forskjeller mellom produktene.
Videre foreslås det at såkalte nettbaserte markedsplasser skal opplyse
om hvorvidt selger er næringsdrivende eller ikke.
Det foreslås at det i nettbaserte grensesnitt
skal opplyses om hva som ligger til grunn for rangeringen i søkeresultatet.
Å gi et søkeresultat uten at det tydelig fremgår hva som er betalt
reklame, eller om det er betalt for å komme høyt opp på rangeringen,
inntas i nytt punkt i svartelisten. Dette innebærer at denne formen for
handelspraksis alltid vil være forbudt.
For næringsdrivende som markedsfører produktene
sine ved å vise til brukeromtaler, foreslås det en plikt til å informere
om hvorvidt og hvordan den næringsdrivende sikrer seg at omtalene
faktisk kommer fra forbrukere som har brukt eller kjøpt produktet.
Videre foreslås det lagt til i svartelisten et forbud mot å benytte
brukeromtaler uten å treffe rimelige og forholdsmessige tiltak for
å sikre at de stammer fra slike forbrukere, samt et forbud mot å
bruke eller få noen til å sende inn falske brukeromtaler og mot
å gi en villedende fremstilling av reelle brukeromtaler. Departementet
foreslår også at forbrukernes privatrettslige rettigheter som følge
av brudd på reglene i markedsføringsloven fremgår av en egen bestemmelse
i markedsføringsloven. På visse vilkår inkluderer dette blant annet
en rett til erstatning, prisavslag og heving.
Punkt 8 omhandler ulike endringer i forbrukerrettighetsdirektivet
og angrerettloven. Her foreslår departementet blant annet at næringsdrivende
skal gi informasjon om prisen som gis til forbrukeren, dersom denne
er basert på automatiserte beslutninger, og at forbrukeren skal
ha angrerett der forbrukerens motytelse er personopplysninger.
Videre foreslås det at nettbaserte markedsplasser blant
annet må oppgi kriteriene for rangeringen mellom ulike tilbud i
søkeresultatet. Disse tjenesteyterne må også informere om hvorvidt
selger er næringsdrivende eller ikke, og at felleseuropeiske forbrukerrettigheter
ikke gjelder dersom selger er forbruker, og eventuelt hvilke forpliktelser
markedsplassen har etter avtalen.
Der det inngås avtale om levering av digitalt
innhold og digitale tjenester, foreslås det flere nye rettigheter
og plikter dersom forbrukeren gjør angreretten gjeldende. Digitalt
innhold og digitale tjenester er blant annet sosiale medier, lagringstjenester,
strømming av lyd eller bilde m.m. Næringsdrivende kan i så fall
ikke lenger bruke innhold som er lagret av forbrukeren, og må returnere
dette innholdet gratis innen rimelig tid og i et alminnelig format.
Disse rettighetene får anvendelse selv om forbrukeren ikke betaler
for tjenesten eller innholdet med penger.
Økonomiske og administrative konsekvenser av lovforslaget
er omtalt i punkt 10 i proposisjonen.